المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : -=-= أي مشكلة تتعلق بويندوز اكس بي Windows Xp هنــــا =-=-

الصفحات : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26

whit leopared
25-03-2006, 06:01
السلام عليكم ياشباااااب :)

ازيكم يارب تكونو كويسيــــن وبأتم عافية ويبعد عنكم المشاكل :)

اممممم حبيت ابدأ مشاركاتي بالموضوع ده لو مفيش ازعاج من السادة المشرفين .. أأ اقصد ازعاج للسادة المشرفين :)

الموضوع بيختص بمشاكل ويندوز اكس بي كلها برة وجوة يعني هاردوير او سوفتوير :)

Any Problem With WindowsXp Software Or Hardware

وووو اي مشكلة انا تحت امركم انشاء الله

في اقل فرصة ممكنة يكون عندك الحل

مابين

15 دق و >> 30 ساعة :) عشان لازم انام

ووو سمعوني احلى مشكلة :)

تحياتي

anoir_eq
25-03-2006, 16:44
السلام عليكم
نبحث منذ سنة عن حل لمشكلة الشاشة الزرقاء
أجر بحثا عنها و جزاك الله خير

whit leopared
26-03-2006, 03:54
آآآآه .. اعتقد دااه .. Error مش كده ؟؟

:) بمزح ..

اممم طيب السلام عليكم الاول ..

احبائي احبابي اخواني .... الخ

مشكلة الشاشة الزرقا .. Blue Screen Of Death

طيب شوف احنا هنعمل مع بعض كام خطوة كده .,. هو كحل جذري انا بقولك من دلوقتي قبل لاتوجع راسك .. نزل ويندوز

طيب بسم الله ..

1 - اول حاجة جرب ال Last Good Known Configration تعرف تجيبها ؟ طيب .. اول ماتشغل الجهاز وتدوس على F8 اختار اللاست كونفجريشن ..
2 - جرب بنفس الطريقة تدخل على System Restore ..
3- هنختبر ال System” and “Application” logs" اكتب في ال Run> EventVwr.msc وتختار ابلكيشن وتشوف الايرورات الي متصلحتش حاول تصلحها .. وبعدين اضغط على سيستم ونفس الموضوع ,,
4 - لو كنت لسة موصل جهاز USB او اي Hardware تاني RAM ,CPU Ram او HardDisk قبل ماتحصل المشكلة على طول .. افصله ,, وجرب ,,
5 - اتأكد ان ال Devices متحدثة باحدث الدريفرات ..
6 - افتح الكيسة واتأكد ان كل حاجة متركبة صح كرت الشاشة والرامات وكل حاجة اتأكد انها في محلها الطبيعي ..
7 - اتأكد ان الجهاز مهيأ للنظام تبع قايمة ال HCL (https://www.microsoft.com/hcl/default.asp)...
8 - اعمل سكان فيروس ..
9 - شيل اي سوفتوير ممكن يكونله اثر في المشكلة زي نورتون مثلا برنامج تحقق من سرعة الجهاز او حاجة من حاجات كسر السرعة ,..
10 - جرب تعمل Disable للـ BIOS memory options such as caching or shadowing ... بس

امممم

11- خش هنا (https://www.memtest.org/) وحمل الMemtest86 وشوف هيطلعلك ايه ,,

اممم ايه تاني ؟؟

بس ,, على ماعتقد انت ويندوز 2000 صح !؟ عشان المشكلة دي مابتحصلش الا في 2000 معرفش ازاي ممكن تحصل في اكس بي ..

المهم جرب ورد عليا ,,

تحياتي

whit leopared
27-03-2006, 09:51
مشكلة الرسالة Windows Cannot Find fservice.exe

أولا قبل أي حاجة هنتأكد ان جهازك مش مصاب بتورجان ..

هو السبب المشهووووور جدا للرسالة دي ان الجهاز يكون مصاب بنوع من انواع التورجانات اسمو ..

Troj/Prorat-D

هو الي مسبب المشكلة دي كلها او ان فعلا الملف fservice.exe اتمسح من غير قصد والويندوز بيحاول يشغلو عند كل StartUp ومش بيلاقيه !! لو فرضنا كده يبقى بكل بساطة تدخل من السيف موود

او ماتشغل الجهاز اضغط F8 وتختار Safe Mode وبعدين تروح على Start>Run>Msconfig>StartUp
وتشيل العلامة من عند الملف أو من عند برنامج الي بيشتغل في الStartUp وبيستخدم الملف ده كشيء أساسي يعني شوف البرامج الي في الستارت أب ممكن تستخدم الملف ده !!..

موضوع الفايرس ,.. كالتالي ..

Troj/Prorat-D
حصان طروادي

وكمان معروف بــ Backdoor.Prorat.10b3

يسمي نفسه بأحد هذه الأسماء
FSERVICE.EXE, FFSERVICE.EXE, DSERVICE.EXE, LSERVICE.EXE, SSERVICE.EXE ,WSERVICE.EXE.

بيصيب جميع أنظمة ويندوز

ودايما بيصيب الملفات :-

%System%\Main.exe
%System%\Loader.exe
%System%\Msmsg.exe
%System%\Winserv.dll
%System%\Fservice.exe
%System%\Sservice.exe
%Windir%\Winlogon.exe

وبيعدل في المفاتيح التالية في الرجيستري ..

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Curr entVersion\Run

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Curr entVersion\Policies\Explorer\Run

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Active Setup\Installed Components\{5Y99AE78-58TT-11dW-BE53-Y67078979Y}

HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Curre ntVersion\Run

وبيفتح البورت Port من 50000 - 60000 ..

والموضوع كبيـــــــر ..

اختصرهولك في الحل

هتروح على السيف مود كالعادة بس مع اختلاف بسيط المرة دي ,,

Start Your Computer> F8> Safe mode with Command Prompt

1 - تكتب Regedit
2 - دور عن المفاتيح دي ,,

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Curr entVersion\Run

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Curr entVersion\Policies\Explorer\Run

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Active Setup\Installed Components\{5Y99AE78-58TT-11dW-BE53-Y67078979Y}

HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Curre ntVersion\Run

3 - وكل مفتاح دور فيه عن حاجة من القيم دي وامسحها ..

"MSNMESENGER"="%System%\Main.exe"

"DirectX for Microsoft Windows"="%System%\Fservice.exe"

"DirectX for Microsoft Windows"="%System%\Sservice.exe"

"StubPath"="C:\Windows\system\Sservice.exe"

4 - وبعدين دور عل المفتاح ده ,.. "HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon"

وعدل في القيمة دي ..

"Shell"="explorer.exe %System%\Fservice.exe"
خليها ..

"Shell"="explorer.exe"

5 - Save واخرج من الرجستري وعيد تشغيل الكمبيوتر من ال لVGA Mode أو الـ Safe Mode
واعمل Scan ببرنامج الانتي فايروس الي عندك ..

في حل اخير انك تبحث في الرجستري عن اي مفتاح يحمل القيمة fservice.exe وتمسحه نهائي.. :)

بس ..

بالتوفيق

HaTiM1985
27-03-2006, 09:55
عندي مشكلة ....
ما تظهر عندي خيارات المجلد في لوحة التحكم ولا في الـ أدوات

whit leopared
27-03-2006, 09:58
اتفضل أخي حمل الملف ده (https://www.kellys-korner-xp.com/regs_edits/folderproperties.reg) وشغله وانشاء الله يرجع الوضع كما كان

ahmed843
27-03-2006, 12:47
https://M:\Documents and Settings\salh7 man\My Documents\My Pictures\untitled.bmp

عندى مشكله حصلت امس علق الجهاز وسويت رستارت بس لمن دخل الويندز كل ايقونات البرامج تحولت الى شكل اخر شكل ايقونة الدوس او سستم وندوز مع العلم انى شيكت على الفيروسات او التورجن فلم اجد ويعطيك العافيه.

ahmed843
27-03-2006, 13:48

وهاى الصوره.

whit leopared
29-03-2006, 05:51
أخي اتأكد انك مانزلتش برنامج كان السبب في كل ده !! لأن ده مش مشكلة تعريف او خطأ في ويندوز .. يمكن انت نزلت برنامج تغيير ثيمات الويندوز theams :(

رد عليا !!

ahmed843
30-03-2006, 17:12
لا مانزلت برنامج بس مو مشكله فجاه الأيقونات رجعو زى ما كانو ويعطيك العافيه .

whit leopared
02-04-2006, 05:38
جا على بالي اقولك اعمل ريستارت :) واعمل Last Configration :) بس انا افتكرت من كلامك انك فاهم وعملت كده ..

عموما بالتوفيق

ahmadn
06-04-2006, 15:19
يسعد أوقاتكم
انا عندي جهاز بنتيوم 4 سرعة 2800 كرت شاشة مستقل مذر بورد قيقا بايت
المشكله في الاكس بي حركة الشاشة غير طبيعية يعني لما احركها من فوق لتحت او العكس قصدي احرك الصفحة تتحرك على شكل موج يعني ما تمشي بسلاسة ما ادري ان كان مفهو م شرحي أو لا فرمت وغيرت وحملت وحاولت ما فيه فايده ماادري ايش الحل اتمنى ان يكون شرحي للمشكلة واضح

بوضياء002
07-04-2006, 00:18
يعطيك العافية أخوي

أنا مشكلتي هي

اذ نزلت اي برنامج من الأنتر نت الجهاز يعمل ريستارت على طول

الله يخليك شوف لي ايش المشكلة

المختاري
07-04-2006, 23:32
أرجو الحل السريع
كلما أضغط على زر Turn off يقوم بعمل Restart فما السبب مع العلم أن الجهاز محمل بـWin 98
ولا يحدث ذلك إطلاقا ً
أرجو سرعة الرد

whit leopared
08-04-2006, 07:57
أخي احمد بس ممكن تتأكد ان تعريف كرت الشاشة موجود ؟؟ يعني طريقة سهلة اضغط على turn off من Start وشوف رمز الـ Stand By اذا بامكانك تظغط عليه او لأ ..

في حالة لأ تتضطر تنزل التعريف مش اكتر ..

بالتوفيق

whit leopared
08-04-2006, 08:32
اخ المختاري .. ممكن

تروح كليك يمين على My Computer >Properties>Advanced> وعند Startup & Recovery روح عند System Failure وشيل الصح من عند Automatically restart .. ان شاء الله تنحل المشكلة ,,

امممم بالمناسبة الويندوز عندك في حاجة غلط .. صم سينج برونج .. أند يو ار ولكم
...

whit leopared
08-04-2006, 08:35
اخ بوضياء .. ممكن تعمل scan لفيرسات بلييز ؟

nezarco
10-04-2006, 13:53
حبيبي الغالي هذي ثاني مشاركة لي
أنا بغيت أعمل تحويل من ملف word إلى ملف pdf ولاني عارف الطريقة ايش الحل
انا ادري ان الموضوع مخصص فقط لمشاكل الويندوز بس ســـــــــــاعدني بليز

معاد
10-04-2006, 17:07
يااخى انا عندى مشكلة انى بعد ما فورمت الجهاز ونزلت التعاريف اول ما افتح الجهاز وتطلع الشاشة السودا يرجع ويعمل رستارت على طول مرة تانية
مع انى فورمت الجهاز لاكثر من مرة ولكن نفس المشكلة ارجو المساعدة

bazal66
11-04-2006, 02:23
السلام عليكم و رحمة الله ..
انا عندي مشكلة في جهاز اللاب توب من نوع dell 630M و يشتغل على الهوم اديشن ويندوز...
و المشكلة ان كل ما احاول انزل بعض البرامج تظهر رسالة خطا عند تنزيل بعض ملفات dll .جربت تنزيل نفس البرامج على جهاز Aser و الهوم ويندوز ، تم التنزيل بدون اي مشاكل

whit leopared
11-04-2006, 22:15
أخ نزار جرب البرنامج من هنا (https://www.neevia.com/prods/OLD/dcpro498.exe)

بالتوفيق

whit leopared
11-04-2006, 22:17
أخ معاد انت لو قصدك انو بيعمل ريستارت بمجرد متشغلو فده شيء طبيعي هو مش بيعمل ريستارت هو شغال عادي ,, امممم !! لو قصدك الشاشة السودة للويندوز الـ Boot Screen دي مشكلة تانية حلها F8 و Last Good know Configration بالتوفيق

whit leopared
11-04-2006, 22:21
bazal66

ممكن برنت سكرين لرسالة الخطأ ؟ !! على الاقل مش هخمن اسم ملفات الDLL

ثانكس

brazily
12-04-2006, 18:43
شكراً جزيلا حبيبي

bazal66
12-04-2006, 19:45
شكرا على الرد whit leopared
و اسف على عدم شرح المشكلة بشكل صحيح .....
المشكلة ليست في ملفات dll للويندوز ...
بل في ملفات البرنامج الى احاول انزله....
c:\err.bmp
مثلا احاول انزل برنامج ArcGIS يعطي رسالة خطا.
Error 1904 Module C :\ArcGIS\BIN\3DsymbolsUI.dll failed to register.HRESULT -2147023898.
مع ان البرنامج ينزل في اي جهاز ثاني بدون مشاكل.

heythem500
13-04-2006, 12:20
اخى العزيز عندى على الاكس بى مشكلة صعبة عندما فتحته وجدت ان الصوت لايعمل اطلاقا مع السلوك متوصلة جيدا وتأكدت من هذا هل هذا فيروس ام ماذا ...............
ارجو الرد الان حالا..........ارجوك

moh'd 94
14-04-2006, 05:45
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ..

لااعلم مشكلتي هل في الوندز بلير ... ام شيئــا اخــر..

هذه من اصعب المشكلات التى واجهتني ... والعاده كل المشكلات لاتقف امامي واحلها باذن الله ..

ولكــن هذه المشكله وقفت امامها ولا اعرف ماحلها !! ويبلغني بوجود ملف دي ال ال ناقص او غير موجود !!

الحلول الذي عملتها نزلت اخر اصدار من وندوز ميديا من ميكروسوفت وركبته اكثر من مره ..
ذهبت من كنترول بنل ونزلته من السيدي ومن ثم ركبت عليه الاصدار الجديد ولكن نفس المشكله ..

ارجو من اخي whit leopared او احد الاخوان الاعضاء ان يفدني في حل هذا المشكله ان كان يعرف حلها ... ومشكورين مقدما على الجهود المبذوله ..
الصور توضــح المشكــله ...

الصور الاولــي .. بمجرد الوقوف على بعض ملف وندوز بلير تظهر هذه الارر ..مجرد الوقوف دون فتحــه ..

https://up5.w6w.net/upload/13-04-2006/w6w_200604132329466c6702ec.JPG

الصور الثانـيه .. عند الضغط عليه او فتحــه .. ايضا تظهر نفس الارر ..

https://up5.w6w.net/upload/13-04-2006/w6w_20060413233610c239ddf0.JPG

الصوره الثالثه .. لااعلم من اين الارر هل من الوندوز ميديا ام من اين !!؟ ولكن في اغلب الظن انها من الوندوز ميديا .. علما ان بعض الملفات وليش جميعها هي التى تظهر لي رساله الارر..

https://up5.w6w.net/upload/13-04-2006/w6w_20060413233828a0f57794.JPG

الصوره الرابعه .. ظهور ايضا هذا الرساله ..!!

https://up5.w6w.net/upload/13-04-2006/w6w_20060413235427a0ea4e0a.JPG

واخير افيدوني جزاكم الله خير ..

وتقبلوا مني كل الود والاحترام ..

اخوكــم : محمــد

The Edge
14-04-2006, 21:07
السلام عليكم

ارجو المساعده في مشكله تواجهني منذ فتره وهي الجافا.

انا لا استطيع الدخول الى الشات بسب هذا الموضوع, مع العلم اني حملتها اكثر من مرهز

فاذا كان لديك الحقني به ارجوك ولك الشكر مقدما

whit leopared
15-04-2006, 21:01
أخ بازل :) على فكرة انا كتبت الرد لمشكلة دي من حوالي 3 ايام :) بس بعد ماخلصت تنسيق وكل حاجة الكهربا فصلت .. طبع جالي احباط المهم .. امممم انت مشكلتك

حلها بسيط بس خطر لو بتعد نفسك بتفهم بالكمبيوتر اتوكل على الله لو متواضع بردو اتوكل على الله ..

بص ياسيدي سب المشكلة ال Sp2 اكيد تعرفه نظام ال Sp2 بيخلق في الويندوز حاجة اسمها الـD.E.P بمعني (data execution prevention) والمشكة بتظهر أكتر في بروسيسورات الAMD وفئة خاصة ..المهم . .
امشي معايا خطوة ب خطوة الخطوة الي تقع منك ومش عارفها مبرجحش انك تكمل ...

1- اتأكد انك ال Administrator للجهاز ..

2- Control Panel > System>advanced وعندك ال Start Up او تالت setting او اخر واحدة المهم ..
تروح على Edit

هتلاقي NoExecute=OptIn/

هتخليها NoExecute=AlwaysOff/

بس وتحفظ وتعمل ريستارت .. هتدخل تحمل الي عايز تحملو وترجع كل حاجة مكانها وتعمل ريستارت المفروض انو الخطأ 1904 ميظهرش ..

اممممم . لحظة !!

عندك اربع خيارات تختار منهم واحد ,,

1- OptIn - ده الافتراضي بتاع الويندوز بيخلي ال DEP بافتراضياته ..
2 - OptOut - الاختيار ده بيخلي ال DEP شغالة عادي على جميع العمليات بس بيديك امكانية التحكم في البرامج من خلال قايمة ال exceptions في الكنترول بانل ,,
3 - AlwaysOn - الاختيار ده بيشغللك ال DEP وبيتحكم توماتيكي في جميع المليات وقايمة ال exception بتتلغي اوو Been ignored احم !! خلاص انسى ,,
4 - AlwaysOff - ده بيلغي خاصية ال DEP نهائيا ..
و - execute - كمان بتلغيها ,,

طبعا برجحلك اول اختيار وريح نفسك ,,,

امممممم .. بس انا مش هنسق تعامل كده .. مش ناقص احباط الخطأ ده بيطلع بس للناس الي عندها كمبيوتر بيدعم ال NX-bit ولازم يكون عندو Sp2 بالتوفييييييييييق

whit leopared
15-04-2006, 21:23
أخي هيثم تعريف كرت الصوت غالبا مع اسطوانة المذربورد او بيكون له تعريف اسطوانة خاصة لو الكرت منفصل .. انت هتعرف الكرت عايز تتأكد شغل اي فيلم هيديك رسالة خطأ ده معناه ان الكرت مش متعرف او سقط تعريفه اذا الفيلم بيشتغل عادي او المقطع الصوتي بيشتغل عادي روح start> programs>Accessories>Entertinment>Volum Control
واتأكد انو مفيش حاجة نازلة تحت او علامة ال mute محطوط عندها صح ,,, بس بالتوفيق