المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال : هل فى هذه الحالة يحتاج Bios اللوحة الأم لجهازى للشحن ؟ [ارجو النظر للأهمية]

Osama_RQ7
11-10-2012, 00:13
سلام عليكم و رحمة الله وبركاتة

لو سمحتم جهازى فيه مشكلة ومش عارف نوع المشكلة بالظبط

فالجهاز بيشتغل حوالى 10 دقايق و بيقف تماما بعد كده اكنه مهنج ،
عند الريستارت ممكن يقف عند الشاشحه الأفتتاحيه التى بها اسم اللوحه الأم ويفضل ثابت
او ينتقل الى شاشه الدوس ويفضل ثابت ـ حتى عند محاولة تسطيب ويندوز جديد فبيحصل ان وانا بنزله فجأه الجهاز بيثبت او الشاشه تبقى سوداء رغم ان الكهرباء شغاله و كل شيء تمام.

سألت اصدقائى قالولى ممكن يكون بايوس اللوحة الأم يحتاج للشحن ، وانا ليس لدى خبرة بهذا الأمر و لا اعرف سبب تلك المشكلة الغريبة

فأرجوا المساعدة من حضراتكم ولكم جزيل الشكر ، وسلام عليكم و رحمة الله وبركاتة.

pepsodent
11-10-2012, 11:58
لأ معتقدش انها تكون مشكلة بايوس انا كان البايوس وقع عندى مرة واقدر اقلك لو الجهاز محتاج شحن بايوس مش بيقوم اساسا يدوبك لما تشغل الجهاز اللمبات بتاعته بتنور و المراوح بتشتغل لاكن الشاشة مش بتفتح اصلا و هو الى مش موجود عندك اصلا

انا شايف ان المشكلة عندك ممكن تكون من الرامات

beutimind
11-10-2012, 12:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لا مش بايوس الاول عليك انك تتاكد من ان المروحة الخاصة بالبروسيسور سليمة وبتلف بسرعتها وتتاكد كمان انها مثبته كويس لو كانت كليبسات حاول تفكها وتركبها من جديد وتتاكد ان الاربع اطراف الخاصة بالمروحة سليمة ومش مكسورة

بعدين هتبص على مكثفات اللوحة وتشوفها منتفخة ولا لاء وكمان تشوف لو فى اى حرق باللوحة ولا لاء

بعدين لو استمر الاول كما هو عليه هتحاول تغير باور من واحد صاحبك وتجرب لو المشكلة ثابته هتغير الرام وتجرب تانى ولو المشكلة استمرت يبقى تجرب تغير الهارد وتشوف

Osama_RQ7
11-10-2012, 19:51
شكراً للردود يا جماعه..

تم تركيب رامة اخرى و لكن نفس المشكلة هى هى ن ياريت حد يفيدنا بنوع المشكلة او الحل يا جماعه و شكراً

anahmedm
11-10-2012, 22:58
اعتقد ان المشكلة من الهارد علية باد سيكتور فى القسم c علشان كدة بيقف وبيهنج جرب هارد تانى من اى حد من اصحابك

mamada2005
11-10-2012, 23:09
اخي الغالي هذه اول مره تحدث للك وهل انت قمت بتديل او ترقية بعض اجزاء جهازك اولا

ماهي مواصفات جهازك

اخي الغالي ان لم تقم بتبديل اي جزء من الجهاز

فقم بتجربة باور صبلاي اخر

Super Computer
11-10-2012, 23:48
يجب عليك ان تكشف سبب المشكلة في البداية ولنبدأ من :

1- التاكد الكامل ان مروحة البروسيسور تعمل ( تستطيع ان تتاكد من تركيبها جيدا اذا اردت )
2- التاكد من الرامات وجاول ان تفك الرامات وتركب احدها، ( جرب الرامة الجديدة التي اشتريتها) . جرب رامة واحدة في كل محاولة فشل عملية ال (Posting) كثيرا ما يكون سببها الرامات.
3- التاكد من الاقراص الصلبة هل تعمل ؟ حاول ان تركب هذه الاقراص في جهاز اخر كقرص ثانوي وقم بفحصه بواسطة برامج مختصة ( مثل HD tune)
4- تاكد من الباور سبلاي ، وهل يكفي لتزويد الجهاز بالطاقة، هل مزود الطاقة لديك تجاري؟
5- تاكد من الكيبلات ، هل الكيبلات مركبة تماما ، هل كل القطع في الجهاز متصلة جيدا بالبورد ؟ ( كيبلات الكهرباء + كيبلات الساتا ) .
6- تاكد من المكثفات في البورد.
7- هل جهازك متصل عن طريق ال USB بجهاز اخر ، الكثير من البوردات او فشل عملية ال ( Post) قد تنتج من اتصال غير متوافق عن طريق اليو اس بي مع الماذر بورد.

يجب ان تحدد المشكلة قبل انتقالك الى المرحلة الثانية ، والمرحلة الثانية هي مرحلة التخلص من المشكلة واصلاحها .

mohammed_kamal
12-10-2012, 01:03
الباور سبلاى

عاملها معايا 3 سنوات لدرجه واكتشفت المشكله من الباور سبلاى