المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : [مصر] جهاز بـ 2500 جنيه

DOlcy BRoda
28-10-2012, 00:27
- أقصى ميزانية محددة:2500 جنيه
- استخدامك للجهاز:برمجة + تصميم
- حجم الشاشة و الدقة (Resolution) التي تستخدمها:لم تحدد بعد
- القطع التي تنوي شراءها:motherboard و Processor و RAM يفضل kingston و HDD و power و monitor
- القطع التي ستعيد استخدامها من الجهاز القديم: لا شىء
- ميعاد شراء الجهاز: خلال شهر
- مكان الشراء:القاهرة - لم يحدد بعد
- محل سكنك: مصر (القاهرة)
------------------------------------------------
اهم حاجة يكون فى توافق بين الاجهزة كلها لان الموضوع دة معقدنى :)
المعالج مش مهم النوع(intel or AMD) لاكن ياريت فى مستوى Intel Core i3 لو amd
ويكون افضل لو اللوحة من شركة asus وتدعم نظام ويندوز 8
الجهاز هاستخدمه فى البرمجة يعنى مش هاستخدم العاب ولا برامج تصميم كبيرة اقصى حاجة فوتوشوب
لاكن مافيش مانع يكون الجهاز قوى بحيث ماحتجش اعدل عليه لفترة
لو السعر زاد حاجة بسيطة مافيش مشاكل
ولكم جزيل الشكر :*

DOlcy BRoda
28-10-2012, 01:30
Intel® Core™ i3-2120 3.30GHz :Processor

ASUS M5A78L-M LE Socket AM3+ :Motherboard

Kingston ValueRAM 4GB DDR3 1333MHz CL9 1.5v :RAM

WD Caviar BLUE WD5000AAKX 500GB SATA 6GB/s 16MB Cache HDD

Samsung SyncMaster S19B300B 19 inch LED LCD monitor

طيب بالنسبة للاجهزة دى مدى التوافق بينهم ايه؟
ياريت لو فى اقتراحات او تعديل :)

Mahmoud Essam
28-10-2012, 23:55
مرحبا بك أخى الكريم و إليك هذه التجميعة :
Intel® Core™ i5-3470 Ivy Bridge 3.2GHz 6MB Cache : 1165 LE
Gigabyte GA-H61M-S2P-B3 Socket 1155 : 335 LE
Kingston ValueRAM 4GB DDR3 1333MHz CL9 1.5v : 115 LE
WD Caviar BLUE WD5000AAKX 500GB SATA 6GB/s 16MB Cache : 365 LE
Samsung SyncMaster S19A300B 19 inch LED LCD Monitor : 510 LE
TOTAL : 2490 LE
مع ارخص كيس تجارى بباور تجارى .
بالنسبة لتجميعتك فهى غير متوافقة خالص لانك مختار بروسيسور Intel مع بوردة تدعم معالجات AMD و ليس Intel .

DOlcy BRoda
29-10-2012, 01:16
شكرا جزيلا استاذ محمود :)
طيب بعد اذنك هل الباور التجارى مش هايكون ليه تأثير على اداء الجهاز او عمر اللوحة ؟
لو فى اقتراح لكيسا بباور مناسب للتجميعة يبقا تمام قوى
ومعلش سؤال لو قدرة الباور اعلى من احتياج جهازى هايكون دة غلط
ولا هوة مش هايدى البوردة اكتر من اللى محتاجاه؟

Mahmoud Essam
29-10-2012, 14:38
شكرا جزيلا استاذ محمود :)
طيب بعد اذنك هل الباور التجارى مش هايكون ليه تأثير على اداء الجهاز او عمر اللوحة ؟
لو فى اقتراح لكيسا بباور مناسب للتجميعة يبقا تمام قوى
ومعلش سؤال لو قدرة الباور اعلى من احتياج جهازى هايكون دة غلط
ولا هوة مش هايدى البوردة اكتر من اللى محتاجاه؟
بص الباور التجارى هيكون كويس معاك لانك لا تستخدم كرت شاشة خارجى و لكن طبعا الافضل شراء باور اصلى فلو عايز تشترى باور اصلى و كيسة اصلية انصحك بهذه الكيسة بباور الخاص بها Thermaltake V3 BLACK EDITION mid tower + 450w PSU بسعر 370 ج و لكن لو مش معاك ميزانية تكفى يبقى اشترى باور تجارى بس لما تبقى تشترى كرت شاشة خارجى ابقى غير الباور لباور اصلى و بالنسبة لحوار ان لو الباور اعلى من احتياجات الجهاز فهذا عادى لان الجهاز بيسحب من الباور اللى بيحتاجه مش العكس ان الباور بيعطى كل قوته للقطع يعنى مثلا انا شارى باور 1000W بس الجهاز بيستهلك 350W ساعتها الجهاز هيستهلك من الباور 350W فقط و الباقى مش هيستهلكه لكن مش العكس ان الباور هيعطى كل طاقته للجهاز فالجهاز يضرب ولا يبوظ الموضوع دة يحصل مع الموبايلات يعنى لو ركبت بطارية اعلى من استهلاك الجهاز ممكن يضرب لكن دة كمبيوتر بيستهلك على قدر استخدامه فقط لكن الجهاز يضرب لو كان الباور اقل من احتياجات الجهاز ساعتها الجهاز يحصل فيه حاجة .

DOlcy BRoda
30-10-2012, 00:49
شكرا جزيلا :*
انا مستغرب مش لاقى زرار الشكر ولا التقييم :)
اخدت دول ازاى "تم شكره 318 في 267 مشاركة" مش لاقى زرار الشكر :P

طيب معلش يا استاذنا ويااعضاء المنتدى الكرام استحملونى :) :)
تقريبا المعالج Intel® Core™ i5 هايبقى ازيد من احتياجى بكتير ممكن اجيب المعالج Intel® Core™ i3
واستفيد من فرق السعر لترقية البوردة شوية؟ ولو تكون من asus يبقى افضل وافضل :)

Mahmoud Essam
30-10-2012, 01:33
شكرا جزيلا :*
انا مستغرب مش لاقى زرار الشكر ولا التقييم :)
اخدت دول ازاى "تم شكره 318 في 267 مشاركة" مش لاقى زرار الشكر :P

طيب معلش يا استاذنا ويااعضاء المنتدى الكرام استحملونى :) :)
تقريبا المعالج Intel® Core™ i5 هايبقى ازيد من احتياجى بكتير ممكن اجيب المعالج Intel® Core™ i3
واستفيد من فرق السعر لترقية البوردة شوية؟ ولو تكون من asus يبقى افضل وافضل :)

اخى حضرتك بتستخدم برامج تصميم يعنى محتاج قوى فى المعالجة المركزية و كمان I5 افضل عشان المستقبل و يكفيك عن التحديث كل شوية و بالنسبة للبوردة فبوردة GA H61-S2P-B3 اكثر من ممتازة و حضرتك برضوا ليه مصمم على Asus ؟؟ ديه الجيجابايت فى مصر منتشرة اكثر من الاسوس و ممتازة ايضا . و اقرب لوحة Asus فى سعر اللوحة الجيجا بايت الموضحة سابقا هى ASUS P8H61-M LX Socket 1155 بسعر 340 ج و لكن الجيجا بايت افضل فى انها تحتوى على منافذ PCI عادية لتركيب كروت خارجية مثل كرت الان و كرت الصوت و كرت الدش و غيرهم . و كمان مكونات تصنيع لوحة GA-H61M-S2P-B3 افضل من ASUS P8H61-M LX Socket 1155 لان كل مكونات الجيجابايت بتكون 50,000Hours All Solid Capacitors يعنى مكونات يابانية اقوى من المكونات العادية . و زر الشكر اخى الكريم بيكون فى اسفل يمين المشاركة و حتى لو لم تجده كفاية انى قدمت النصيحة فى الرد على قدر علمى :) .

DOlcy BRoda
30-10-2012, 17:54
اخى حضرتك بتستخدم برامج تصميم يعنى محتاج قوى فى المعالجة المركزية و كمان I5 افضل عشان المستقبل و يكفيك عن التحديث كل شوية و بالنسبة للبوردة فبوردة GA H61-S2P-B3 اكثر من ممتازة و حضرتك برضوا ليه مصمم على Asus ؟؟ ديه الجيجابايت فى مصر منتشرة اكثر من الاسوس و ممتازة ايضا . و اقرب لوحة Asus فى سعر اللوحة الجيجا بايت الموضحة سابقا هى ASUS P8H61-M LX Socket 1155 بسعر 340 ج و لكن الجيجا بايت افضل فى انها تحتوى على منافذ PCI عادية لتركيب كروت خارجية مثل كرت الان و كرت الصوت و كرت الدش و غيرهم . و كمان مكونات تصنيع لوحة GA-H61M-S2P-B3 افضل من ASUS P8H61-M LX Socket 1155 لان كل مكونات الجيجابايت بتكون 50,000Hours All Solid Capacitors يعنى مكونات يابانية اقوى من المكونات العادية . و زر الشكر اخى الكريم بيكون فى اسفل يمين المشاركة و حتى لو لم تجده كفاية انى قدمت النصيحة فى الرد على قدر علمى :) .
انا اسف تقريبا وصلت المعلومة غلط انا مش ليا فى التصميم قوى هوة استخدام بسيط للفوتوشوب بس دة كل علاقتى مع التصميم فاهل هايكون كافى المعالج I3 ؟ بحيث السعر يقل شوية واستغل فرق السعر مع اللوحة Gigabyte GA-B75M-D3H ايه رايك؟
هاتكون متواقفة مع التجميعة اللى حضرتك رشحتهالى بعد تغيير المعالج واللوحة ؟
معلش تاعبك معايا

شوف انا بيظهرلى الرد بتاعك بالشكل دة هوة زرار شكر الاعضاء ظاهر ؟
ولا انا ممكن عشان عضو جديد ماعيش الامتيازات الكافية؟

DOlcy BRoda
30-10-2012, 18:51
زرار الشكر ظهر دلوقتى تقريبا بيتفعل بعد 5 مشاركات فى المنتدى :)

Mahmoud Essam
30-10-2012, 19:49
انا اسف تقريبا وصلت المعلومة غلط انا مش ليا فى التصميم قوى هوة استخدام بسيط للفوتوشوب بس دة كل علاقتى مع التصميم فاهل هايكون كافى المعالج I3 ؟ بحيث السعر يقل شوية واستغل فرق السعر مع اللوحة Gigabyte GA-B75M-D3H ايه رايك؟
هاتكون متواقفة مع التجميعة اللى حضرتك رشحتهالى بعد تغيير المعالج واللوحة ؟
معلش تاعبك معايا

بص يا أخى نحسبها مع بعض دلوقتى الاحسن شراء معالج I5 مع بوردة H61 ولا شراء معالج I3 مع بوردة B75 ؟ طبعا الافضل شراء معالج I5 مع بوردة H61 لان اداء و سرعة الجهاز بيتوقفوا اكثر على المعالج و ليس البوردة و الفرق بين B75 و H61 ليس فرق جوهرى بينما هو فارق ثانوى يعنى مش بيأثر فى الاداء لان المميزات التى تميز B75 عن H61 هى Sata 3 و USB 3 و منفذين لتركيب كروت شاشة فقط و مش هتستفاد من هذه الخواص كثيرا لان Sata 3 هيفيدك فى الهاردات SSD اكثر و USB 3 هيفيدك فى الهاردات External اكثر و منفذين كرت الشاشة ليسوا مُهمين للدرجة و كمان لازم يكون الكرتين AMD و ليس Nvidia و كمان لو ركبت كرتين شاشة هتحتاج باور قوى عشان الكرتين لكن لو كرت واحد قوى يغنى عن الكرتين .فى مقابل معالج I5 ضد I3 طبعا I5 ادائه اكثر بكتير من معالج I3 دة اولا ثانيا كل الالعاب دلوقتى و البرامج بقت بتتجه الى المعالجات رباعية النواة اكثر من الثنائية يعنى بعد سنتين ثلاثة هتلاقى I3 ادائه بقى ضعيف نسبيا و حتى دلوقتى الفارق بين I5 و I3 كبير ولا يستهان به . شوفت دلوقتى مقارنة بين معالج I5 مع لوحة H61 و معالج I3 مع لوحة B75 شوفت انتَ و قرر ؟؟ انا عن نفسى انصحك بمعالج I5 مع بوردة H61 .

DOlcy BRoda
30-10-2012, 20:29
تمام جدا انا اقتنعت بالكلام :)
ربنا يوفقك ان شاء الله بقدر مساعدتك للناس :)
طيب حضرتك عندك مكان اقدر اجى اشترى منه القطع دى؟

Mahmoud Essam
30-10-2012, 20:41
تمام جدا انا اقتنعت بالكلام :)
ربنا يوفقك ان شاء الله بقدر مساعدتك للناس :)

طيب معلش كنت عاوز افهم الحتة دى

هوة ازاى الكارتين يكونو AMD مش هما مدمجين ولا تقصد انى لو حبيت ازود؟

وهل حضرتك عندك مكان اقدر اجى اشترى منه القطع دى؟
الكرتين مدمجين فين ؟؟ انا قصدى على ان بوردة B75 بها منفذين لتركيب كرتين شاشة خارجين و عمل خاصية Crossfire الخاصة بتركيب اكثر من كرت شاشة من شركة AMD يكون لهم نفس رقم الموديل يعنى HD 7850 مع كرت HD 7850 او HD 7850 مع HD 7870 لكن مينفعش HD 7850 مع HD 7950 مثلا و بتكون عن طريق ان البوردة بيبقى فيها اكثر من منفذ لتركيب كروت شاشة خارجية لكن بوردة B75 لا تدعم خاصية SLI و ديه الخاصية الخاصة بشركة Nvidia و هيه نفس الكلام بتاع خاصية Crossfire من AMD . يعنى بوردة B75 لا تدعم SLI بل تدعم Crossfire فقط . لكن لو بنتكلم على تركيب كرت شاشة واحد فقط فبراحتك تركب كرت AMD او كرت Nvidia لكن انا كنت بتكلم لو هتركب كرتين او اكثر مع بعض . بالنسبة لمكان الشراء انصحك بمول سوق العصر افضل . و شكرا على كلامك الطيب دة .:)

DOlcy BRoda
30-10-2012, 20:55
الكرتين مدمجين فين ؟؟ انا قصدى على ان بوردة B75 بها منفذين لتركيب كرتين شاشة خارجين و عمل خاصية Crossfire الخاصة بتركيب اكثر من كرت شاشة من شركة AMD يكون لهم نفس رقم الموديل يعنى HD 7850 مع كرت HD 7850 او HD 7850 مع HD 7870 لكن مينفعش HD 7850 مع HD 7950 مثلا و بتكون عن طريق ان البوردة بيبقى فيها اكثر من منفذ لتركيب كروت شاشة خارجية لكن بوردة B75 لا تدعم خاصية SLI و ديه الخاصية الخاصة بشركة Nvidia و هيه نفس الكلام بتاع خاصية Crossfire من AMD . يعنى بوردة B75 لا تدعم SLI بل تدعم Crossfire فقط . لكن لو بنتكلم على تركيب كرت شاشة واحد فقط فبراحتك تركب كرت AMD او كرت Nvidia لكن انا كنت بتكلم لو هتركب كرتين او اكثر مع بعض .
امممم تمام انا كنت اقصد المنفذين HDMI , DVI
بعدين اخدت بالى وعدلت المشاركة :D
طيب انا مش عارف اشكرك ازاى انت ساعدتنى كتيير
ربنا يجزيك خيرا ان شاء الله
لو احتجت اى حاجة فى البرمجة هى الحاجة الوحيدة اللى بفهم فيها انا موجود :D
بالتوفيق :)

Mahmoud Essam
31-10-2012, 00:57
امممم تمام انا كنت اقصد المنفذين HDMI , DVI
بعدين اخدت بالى وعدلت المشاركة :D
طيب انا مش عارف اشكرك ازاى انت ساعدتنى كتيير
ربنا يجزيك خيرا ان شاء الله
لو احتجت اى حاجة فى البرمجة هى الحاجة الوحيدة اللى بفهم فيها انا موجود :D
بالتوفيق :)
[/SIZE]
اة حضرتك كنت قصدك على منفذى DVI و HDMI عشان كدة برضوا كنت بقول كرتين اية اللى مدمجين ؟؟ و شكرا على كلامك الطيب دة و اى سؤال فى الهاردوير احنا موجودين فى المنتدى و لو عايز حاجة فى البرمجة هبقى أسألك ان شاء الله .:)