المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال قديم /:

momany
28-10-2012, 01:41
السلام وعليكم وكل عام وانتم بخير
اخواني بدي اسألكم سؤال :
عندي جهاز قديم جدا وبدي أسالكم هل يصلح للاستخدام ......... انا عندي جهاز آخر بس عشان اعرف اذا مكانه القمامة ولا مازال صالح للاستخدام
الجهاز على ما أذكر البروسيس اللي عليه دوال كور والبورد انتل والسلوت لل ddr2 على ما اعتقد
الجهاز مو شغال بس اللي عندي البورد والمعالج يعني مش راح اقدر اعرف نوعهم :confused:

هسا السؤال ايش اقصى امكانية ممكن يعطيها الجهاز .. يعني ايش اقوى كرت مثلا بامكاني اضيفه .. وهل لو ركبتله رامات وكرت ممتاز مع المعالج اللي عليه بينفع للالعاب ؟؟؟؟؟
وشكرا

Haythamovic
28-10-2012, 03:06
وعليكم السلام انتا ممكن تزود امكانيات الجهاز وتخليه للالعاب يعني مثلا تغير المعالج البنتيوم 4 بواحد كور تو كواد رباعي مستعمل وممكن تركب عليه كارت مثلا 7850 او 660TI بشرط كسر سرعة المعالج لكن كل ده بيعتمد علي نوع الماذربورد اللي عندك

WHAT NAME
28-10-2012, 04:28
وعليكم السلام انتا ممكن تزود امكانيات الجهاز وتخليه للالعاب يعني مثلا تغير المعالج البنتيوم 4 بواحد كور تو كواد رباعي مستعمل وممكن تركب عليه كارت مثلا 7850 او 660TI بشرط كسر سرعة المعالج لكن كل ده بيعتمد علي نوع الماذربورد اللي عندك

الكلام ده صحيح لكن لو لقيت الشريحه تستاهل عمليه ال UPGRADE
يعنى شريحه P45 UD3H حاجه عاليه يعنى
لكن
متقنعنيش انك ممكن تشترى معالج C2Q تمنه مثلا 800 جنيه
وكارت شاشه تمنه 1500 جنيه بدون ماتعمل تغير للمنصه ايضا

يعنى المقصود اى ميزانيه معاك تتعان لحين تغير المنصه كلها لمنصه حديثه

momany
28-10-2012, 04:43
حبايبي انا عندي جهاز جبار تاني للالعاب ولكل شي
وسؤالي عن الجهاز القديم هل بامكاني تحسينه بالبورد والمعالج اللي عليه
يعني ايش اعلى كرت ورام بقدر اركب عليه ؟

WHAT NAME
28-10-2012, 04:53
اذا كان غرضك الالعاب
هات معالج اخر غير P4 هات معالج رباعى على ثبيل المثال C2Q9400
او اصعب الامور هات C2D E 8400

كارت شاشه معقول نسبيا للمعالج اللى هتجيبه لو الميزانيه ضعيفه هات
SHAPPHIRE 6670 DDR5
+
4GB DDR3 memory
========

اداء مقبول وتلعب كل الالعاب على مستوى كويس لو تقدر تعلى الكارت عليه هتحصل على اداء افضل مع الالعاب

momany
28-10-2012, 05:01
اذا كان غرضك الالعاب
هات معالج اخر غير P4 هات معالج رباعى على ثبيل المثال C2Q9400
او اصعب الامور هات C2D E 8400

كارت شاشه معقول نسبيا للمعالج اللى هتجيبه لو الميزانيه ضعيفه هات
SHAPPHIRE 6670 DDR5
+
4GB DDR3 memory
========

اداء مقبول وتلعب كل الالعاب على مستوى كويس لو تقدر تعلى الكارت عليه هتحصل على اداء افضل مع الالعاب

:confused:
:ah34:

momany
28-10-2012, 05:07
للتصحيح اخواني المعالج هو دوال كور

WHAT NAME
28-10-2012, 06:18
حبيبى يقال ان التجربه خير دليل للحصول على المعرفه
لكن
انا مشعايزك تجيب حاجه وتيجى تفتح لعبه تلاقيها تقيله وبتقطع وتندم اشد الندم انك حطيت فلوس مش فى مكانها
ودى كانت الفكره فى ردى الاول عليك

ثانيا

عندك معالج دوال كور = ضعيف جدا ايضا ( ولانت عايز اى حد يطلعلك من تحت الارض يقولك المعالج بتاعك ممتاز وعندى ومشغل كل الالعاب هاى هاتلك كارت بس وعيش ) صدقنى فى اللى بيقول كده

انت دلوقتى عايز تحط فلوسك فى مكانها وتحصل على اداء كويس او تلعب على الجهاز القديم اللى عندك صحيح كده !!

ماشى فى الحال ده

تاكد الاول من اسم شريحه البورده عشان تعرف هل تقدر تشغل عليها معالج رباعى ولا اخرها ثنائى
ان قدرت تشغل رباعى اشترى اللى قولتلك عليه مشمعاك ميزانيه اشترى ثنائى

نرجع تانى لسؤالك الاول واعتبرنى لسى دا اول رد ليا عليك ( ردود سطحيه لكنها صحيحه ) باللون الاحمر

السلام وعليكم وكل عام وانتم بخير
اخواني بدي اسألكم سؤال :
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته وانت بصحه وسلامه اتفضل اسال .

عندي جهاز قديم جدا وبدي أسالكم هل يصلح للاستخدام
اها طبعا اكيد يصلح

......... انا عندي جهاز آخر بس عشان اعرف اذا مكانه القمامة ولا مازال صالح للاستخدام
لا طبعا مفيش حاجه مكانها القمامه

الجهاز على ما أذكر البروسيس اللي عليه دوال كور والبورد انتل والسلوت لل ddr2 على ما اعتقد
كويس اوى اخى الفاضل مفيش اى مشاكل الى الان

الجهاز مو شغال بس اللي عندي البورد والمعالج يعني مش راح اقدر اعرف نوعهم :confused:

مفيش مشاكل الى الان ايضا

هسا السؤال ايش اقصى امكانية ممكن يعطيها الجهاز .. يعني ايش اقوى كرت مثلا بامكاني اضيفه .. وهل لو ركبتله رامات وكرت ممتاز مع المعالج اللي عليه بينفع للالعاب ؟؟؟؟؟

وهنا الجواب طالما حضرتك مشغل دوال كور على اللوحه الام اذن هذه اللوحه سوكيت 775 وتستطيع تشغيل عليها معالجات جباره ادائها لايستهان به الى الان واداء رائع يقارن مع افضل المعالجات الحاليه وتستطيع الحصول على افضل اداء مع الالعاب فى حال توفير باقى المتطلبات بدون ادنى مشاكل

وتريد اقصى الامكانيات ككارت شاشه لاضافته

تمام تقدر تشترى كارت مثل 6770 للحصول على اداء معقول بالالعاب ولايمكنك شراء كارت اقوى من هذا الا فى حال قيامك بتغير معالج الدوال الكور الى معالج رباعى او ثنائى اللذى ياتى باسم CORE 2 DUE حتى يتناسب الكارت الاقوى مع المعالج الاقوى
وركب رامات 4 جيجا حاليا لو اللوحه الام تقدر تشيل
وبهذا تقدر الحصول على الالعاب كمثيل

وشكرا
الشكر لله

abdallesomali
28-10-2012, 07:27
لا علم لي بذها الموضوع والله الموفق

Mubarak
28-10-2012, 15:35
دول كور ضعيف، حتى Core 2 Due اصبح الآن ضعيفا.
ممكن يشغل لك بعض الألعاب القديمة أو العاب على اعدادات منخفضة
لمعرفة أفضل مواصفات يمكنك العمل عليها وفر لنا اسم المذربورد