المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : توقف الجهاز عند تشغيل العاب

pacota
29-10-2012, 16:09
السلام عليكم اولا وعيد سعيد عليكم
يا جماعة انا امتلك جهاز بالامكانيات دى
core2quad 2./8m cashe
4g kingstone bus 800
ep43-ds3l gigabyte MOBO
hd 4870 512m gddr5
hec 550w PSU
الجهاز فى العادى شغال ممتاز لكن لما بشغل العاب ثقيلة الشاشة بتجيب مربعات كده والجهاز بيتوقف تمام ولازم اعمل ريستارت
فى الاول كنت فاكرها مشكلة حرارة راقبت حرارة البروسيور وكارت الشاشة ومكنتش بتزيد عن العادى
بل كارت الشاشة خليت المروحة على 100% ودرجة الحرارة كانت 50 وبردو حصلت نفس المشكلة
فانا عايز اعرف هل كارت الشاشة حصل فى حاجة ولا السبب فين
وكل سنة وانت طيبين :)

MIDO V2012
29-10-2012, 16:41
وعليكم السلام...

أولا : قم بحذف التعريف القديم من جذوره وستجد الشرح فى الموضوع https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=286599&highlight= ثم قم بتنصيب أحدث تعريف.

ثانيا : منذ متى وأنت تستخدم مزود الطاقة لأن من المعروف أن باورات HEC تفقد قدرتها مع مرور الوقت وهل قمت بكسر سرعة المعالج ؟

pacota
29-10-2012, 17:39
التعريف الحالى احدث تعريف وانا لسه منزل ويندوز من اسبوع تقريبا فمش محتاج انى اشيله وانزله من تانى
مزود الطاقة ده بقالوا 4 سنين كده ,, لا مش بعمل اوفر كلوك خالص لا للبروسيور ولا لكارت الشاشة ولا الرام

unexpected
29-10-2012, 17:45
التعريف الحالى احدث تعريف وانا لسه منزل ويندوز من اسبوع تقريبا فمش محتاج انى اشيله وانزله من تانى
مزود الطاقة ده بقالوا 4 سنين كده ,, لا مش بعمل اوفر كلوك خالص لا للبروسيور ولا لكارت الشاشة ولا الرام
ممكن تجرب البطاقة لديك عند احد الاصدقاء او تجرب باور اخر على جهازك واخبرنا بالنتيجة