المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة فى توصيل هاتف سونى بالكمبيوتر

abdonagdy
16-11-2012, 04:19
انا شارى تليفون سونى اكسبريا راى جديد وعلشان اوصل الجهاز بالكمبيوتر ببرنامج Sony PC Companion 2.1 اللى نزلته من موقع الشركة والبرنامج بيتسطب على الكمبيوتر بيطلب تحميل MTP وده برتكول لنقل البيانات تقريبا فى اجهزة الاندرويد ينزلة ويجى يثبته يفشل ويبدأ من اول وجديد نزلت MTPمن موقع تانى وجربته برضه نفس المشكلة جيت انزله من موقع ميكروسوفت ال genue اللى بيديك الرقم بتاع التثبيت مشتغلش وكتب ان فى خطأ فى الويندوز علما بان عندى نسخة xp s.p 3 ونسخة مش ملعوب فيها وبسيريال ومش عارف اعمل ايه

abdonagdy
16-11-2012, 23:13
ايه يا شباب محدش شاف المشكلة دى مع اى حاجه يو اس بى لما تيجى تنزلها على ويندوز اكس بى ياريت اللى يعرف حل يقوله يا شباب

AlaaGhost
17-11-2012, 10:50
انا لسة شارى نفس الجهاز امبارح و وصلته بالكمبيوتر عن طريق usb من غير ما انزل اى برامج على الكمبيوتر للموبايل
و اول ما وصلته لقيت الموبايل نور و عرض انه يصطب برنامج عشان الموبايل يتعرف على الكمبيوتر و يقدر يدخل على الملفات المعروضة

و لكن ماصطبتش البرنامج اللى بتقول عليه ده
هاجرب انزله دلوقتى و اصطبه و انا شغال بويندوز 7 و هابقى اقولك عملت ايه بعد التجربة

AlaaGhost
17-11-2012, 12:03
انا نزلت البرنامج و صطبته و شغلته بنجاح و لم يطلب منى حاجة خالص ولا MTP ولا غيره

abdonagdy
17-11-2012, 22:42
هى المشكلة من الويندوز أصلا وكنت بسأل على طريقة لحلها وحضرتك وصلت واشتغل تمام لانه ويندوز 7 عموما مبروك على الجهاز وشكرا على الرد وانا الحمد لله لقيت طريقة لحل المشكلة

AlaaGhost
17-11-2012, 23:32
الحمدلله انك عرفت حل المشكلة و مبروك عليك الجهاز

عندى سؤال ليك
انا لما بوصل الموبايل بالكمبيوتر بعد ما نزلت برنامج سونى بيقولى ان فيه تحديث متاح لتحديث نسخة الاندرويد من الانشاء رقم 4.0.2.A.0.62 الى الانشاء الاحدث برقم 4.1.B.0.587
بس انا بصراحة ماجربتش و خفت لحسن يتقل الجهاز او يعمل مشاكل فحبيت اسألك ان كنت انت جربت الموضوع ده عندك

AlaaGhost
17-11-2012, 23:42
بالمناسبة هل اشتريت COVER للموبايل لأنى نزلت مول كله محلات موبيلات و مالقتش خالص
بصراحة الموبايل ده عيبه ان الاكسسوريز بتاعته نادرة او منعدمة

abdonagdy
23-11-2012, 03:57
انا فعلا نزلت أخر تحديث لنسخة الأندرويد والجهاز شغال كويس زى الأول بس مع ملاحظة انى معنديش تطبيقات كتيير أصلا الاندرويد وانتى فيرس و VIBER وكاام تطبيق كده .... أما بالنسبة للكفر انا نزلت السراج مول لقيت سكرين جارد بالعافية وكمان كان سعرها غالى فى المول يعنى من 20 الى 30 حسب المحل ولسه مش لاقى كفر

tahagamal
23-11-2012, 09:47
من ناحيه التحديث
الفرقة بين خبز الزنجبيل والايسكريم (اللى هتحدث ليه ) مش كبير اوى
بمعنى لو النظام اللى معاك ملبى كل احتياجاتك يبقى خليك عليه احسن

الى جانب جوده الكاميره هتقل

AlaaGhost
23-11-2012, 11:13
شكراً على الردود
بس انا عايز اسأل على الاسكرين جارد ،، لأنى انا كنت محتفظ بالغلاف اللى بيجى مع الموبايل بس مع الاسف دخل تحت اللزقة دى زى شوائب (شعر صغير جداً و اتربة ) و لزقت فيها

فكنت عايز اعرف هيا الاسكرين جارد دى لو اشتريتها و لزقتها على الموبايل هاتلزق كويس و مش هاتسمح بدخول الشوائب دى
و هل لو حبيت اشلها فى يوم من الايام هاتتشال عادى و لا مش بينفع بعد كدة انها تتشال

و على فكرة انا نزلت السراج اصلا لما جيت اسأل على الكوفر و لفيت كل المحلات و مالقتش
مع انى كنت شارى الموبايل من وسط البلد و مارضتش اسأل هناك على الحاجات دى بتاعة الموبايل لأنى ماتوقعتش انى مش هالاقيها فى السراج بالطريقة دى

nazer7676
23-11-2012, 17:17
بالمناسبة هل اشتريت COVER للموبايل لأنى نزلت مول كله محلات موبيلات و مالقتش خالص
بصراحة الموبايل ده عيبه ان الاكسسوريز بتاعته نادرة او منعدمة

انا اشتريت نفس الجهاز من حوالي اسبوعيين وهو بصراحة ممتاز حسب سعره وحتلاقي الكفر واكثر الكماليات في محل (اورانج) دمشق شارع خالد بن الوليد والمعاملة معهم جيدة

tahagamal
02-12-2012, 18:35
لو الشاشه مضاده للخدش
يبقى الاسكرين جارد ملوش لزمه وبيخلى شكل الموبيل مش حلو على الفاضى

معاايا الووكمان وبحطه فى جيب البنطلون الجينس عادى جدا وشكله تمام

AlaaGhost
02-12-2012, 18:45
لو الشاشه مضاده للخدش
يبقى الاسكرين جارد ملوش لزمه وبيخلى شكل الموبيل مش حلو على الفاضى

معاايا الووكمان وبحطه فى جيب البنطلون الجينس عادى جدا وشكله تمام

اه هى الشاشة مضادة للخدش بس بتلقط بصمات الصوابع و اى اتربة و بيبقى الشكل مش حلو خالص
فأنا ريحت نفسى و سبت اللزقة اللى بتيجى مع الجهاز و خلاص

temoz soliman
02-12-2012, 19:10
انا عندى نفس المشكلة لما وصلت الجهاز بالكمبيوتر غااااااااااااااااااااااااااااااااااااب اوى وفى الاخر هنج مرضاش يفتح الصراحة انا خفت على الجهاز روحت جاى شابلة خالص بس انا جهازى اكسبيريا ميرو بس هو هو البرنامج

adelmof40
02-12-2012, 19:14
.الف مبروك للجميع الجهاز اكتر من ممتاز بحق له معايا 11 شهر ... يعمل علي الاصدار 4.0.4 للاندرويد ومعي طراز راي ..st18i ....