المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : طلب حول Oracle DBA و ERP SAP

abo7afsa
01-12-2012, 10:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أريد يا إخواني مكان أو أشخاص ( ولو برايفت ) يعطي كورس ERP SAP Basis في مصر قريباً في فترة أجازتي من منتصف ديسمبر 2012 الحالي في أي مكان في مصر ..

أو Oracle DBA يكون في المنصورة في نفس الفترة ...

ياريت يا أخوة لو أحد يعلم أماكن أو أشخاص لشرح هذه الكورسات في هذه الفترة ضروري جداً .. جزاكم الله خيراً

Michael Youssef
02-12-2012, 05:27
انت اشتغلت مع قواعد البيانات قبل كدا و لا دي اول مرة؟
لو لسا مبتدأ انصحك بانك تذاكر لوحدك افضل بكتير ، الدورات مش هتعمل اي فرق معاك.
طبعا دا رأيي الشخصي و لك القرار ، بالتوفيق ان شاء الله

OREX
02-12-2012, 12:29
Oracle DBA

فى المنصورة فى كذا انستراكتور كويس انا اخدت كورس الديفيلوبر هناك وكان الانستراكتور كويس جداا وكان بيديى ادمن برضة بس مجربتوش فى الادمن بصراحة

هبعتلك اسم الشركة على الخاص

SAP

كان فية اخ فاضل هنا فى القسم كان بيتكلم عنه وعن المراكز بتاعتة فى مصر او فى الهند ممكن تتواصل معاه

بالتوفيق ان شاء الله

abo7afsa
02-12-2012, 14:51
بص يا أخ مايكل أنا بشتغل امبليمنتور نظم معلومات مستشفيات وبشتغل داتا بيز SQl Server بس في حدود ... لكن أنا ناوي أغير الكارير وبحاول من فترة ومابكملش لأسباب كثيرة بس الكورس عارف إنه هيدفع الواحد للمواصلة ... وجزاك الله خيراً على النصيحة والاهتمام

abo7afsa
02-12-2012, 15:20
جزاك الله خيراً يا أخي الكريم OREX قرأت الرسالة وشاكر لك جداً ... ولكن هل ممكن ترسل لي رقم تليفونه

Michael Youssef
02-12-2012, 15:22
انصحك تكمل في SQL Server و خصوصا ان اصدارات 2008 و 2012 قوية جدا و بدأت شركات عملاقة في أمريكا باستخدمها. انا مش مؤمن بموضوع الدورات خالص في مصر ، المذاكرة احسن بكتير. لو معلوماتك ضعيفة في مجال قواعد البيانات لسا يبقي ابدأ من الاول. أنا شخصيا اعشق تصميم و برمجة و ادارة قواعد البيانات في بيئة مايكروسوفت.
العملية عايزة تخطيط و تنفيذ معاه صبر ، واحنا تحت امرك في اي استفسار و الله الموفق.

OREX
02-12-2012, 16:35
معنديش تليفونه للاسف ولو لاقيته هلاقية قديم من 2007 فمش عارف هل حصل تغير فى ارقام التليفونات ولا لاه ممكن تروح تسأل ولو ملقتوش السكرتيرة هتديك الكارت هوا شخصية محترمة جدا

فية محاضر تانى كنت اسمع انه كويس جدا برضة بس للاسف معرفش اى طريقة تواصل ولا فاكر اسمه ممكن تسأل برضة عندك فى المنصورة اكيد هيفدوك اكتر منى

----------------------------------------

انا على عكس الاخ الكريم اللى رد قبلى

لو دى اول مرة لا اتفضل روح خد كورس احسن من السلف استدى بمراحل طالما متوافر انستراكتورز محترمين وعندهم خبرة فعليه

هتوفر فى الوقت وفى المجهود والاهم اننا للاسف تعليمنا معلمناش نفتح كتاب الف صحفة ونقعد نزاكر منه فمع الوقت هتمل وتسييب الموضوع خالص

توكل على الله واسئل على المحاضر وزى ما قولتلك فى المنصورة عندك انستراكتورز محترمين جدااا وعلشان اقصى استفادة يبقى تابع وراه من الكتاب ولو فيه حاجة وقت معاك فى الاسئلة وريهاله مش هيقول حاجة

------------------------------

SQL Server : ملوش حضور فى السوق العربى زى الاوراكل ابدا وحتى لو بقى قوى او بقى اقوى من الاوراكل (ودا مش هيحصل) فمحتاجين وقت مش قليل على نحس بالمنافسة الفعلية فى السوق العربى

اتمنى من كل قلبى ان دا يحصل فعلا وتبقى فى منافسة حقيقية بين اى قاعدة بيانات من اى شركة ومابين الخاصة باوراكل علشان تفوق اوراكل من جنون اسعارها المبالغ فيها مبالغة تدعو للغثيان

Michael Youssef
02-12-2012, 16:44
انا على عكس الاخ الكريم اللى رد قبلى

لو دى اول مرة لا اتفضل روح خد كورس احسن من السلف استدى بمراحل طالما متوافر انستراكتورز محترمين وعندهم خبرة فعليه

هتوفر فى الوقت وفى المجهود والاهم اننا للاسف تعليمنا معلمناش نفتح كتاب الف صحفة ونقعد نزاكر منه فمع الوقت هتمل وتسييب الموضوع خالص
------------------------------

SQL Server : ملوش حضور فى السوق العربى زى الاوراكل ابدا وحتى لو بقى قوى او بقى اقوى من الاوراكل (ودا مش هيحصل) فمحتاجين وقت مش قليل على نحس بالمنافسة الفعلية فى السوق العربى

اتمنى من كل قلبى ان دا يحصل فعلا وتبقى فى منافسة حقيقية بين اى قاعدة بيانات من اى شركة ومابين الخاصة باوراكل علشان تفوق اوراكل من جنون اسعارها المبالغ فيها مبالغة تدعو للغثيان

يا أخي الكريم "اننا للاسف تعليمنا معلمناش نفتح كتاب الف صحفة ونقعد نزاكر منه فمع الوقت هتمل وتسييب الموضوع خالص" ، دا شيء غريب جدا. في الواقع انا قابلت عاملين في المجال كتير جدا وللاسف الاغلبية مستواها ضعيف جدا علميا بسبب الموضوع بتاع فتح الكتب دا و الملل. نادرا جدا لما اقابل شخص فاهم بيعمل ايه و دي في رأيي الشخصي مصيبة كبيرة جدا.
انا اختلف معاك كليا و جزئيا ، السبيل الوحيد للنجاح في مجال تكنولوجيا المعلومات هو الصبر و القراءة و اتخاذ المجال كمجال أبحاث و ليس Next ثم Next ثم Finish
-----------
بالنسبة لموضوع مكانه SQL Server المنتج من 2008 الي الان انتشر جدا في مصر و العالم العربي ، و هو بالفعل ينافس اوراكل عالميا مع الفارق الشاسع في اسعار المنتجين و لكن الفارق بالنسبة للاداء بسيط جدا علي بيئة الويندوز.

OREX
02-12-2012, 17:27
يا أخي الكريم "اننا للاسف تعليمنا معلمناش نفتح كتاب الف صحفة ونقعد نزاكر منه فمع الوقت هتمل وتسييب الموضوع خالص" ، دا شيء غريب جدا. في الواقع انا قابلت عاملين في المجال كتير جدا وللاسف الاغلبية مستواها ضعيف جدا علميا بسبب الموضوع بتاع فتح الكتب دا و الملل. نادرا جدا لما اقابل شخص فاهم بيعمل ايه و دي في رأيي الشخصي مصيبة كبيرة جدا.
انا اختلف معاك كليا و جزئيا ، السبيل الوحيد للنجاح في مجال تكنولوجيا المعلومات هو الصبر و القراءة و اتخاذ المجال كمجال أبحاث و ليس Next ثم Next ثم Finish
-----------
بالنسبة لموضوع مكانه SQL Server المنتج من 2008 الي الان انتشر جدا في مصر و العالم العربي ، و هو بالفعل ينافس اوراكل عالميا مع الفارق الشاسع في اسعار المنتجين و لكن الفارق بالنسبة للاداء بسيط جدا علي بيئة الويندوز.

ما الغريب ؟ وغريب فى ايه ؟؟؟

زي ما وضحت اول خطوة طالما فيه انستراكتورز كويسيين وعندم خبرة كويسة يبقى الافضل والافضل بمراحل لو حد هيبدأ لسا يروح ياخد الكورس لانه هيفهمه ويتابع معاه شغله لو فية اخطاء هيصلحهاله

كما اوضحت دى اول خطوة لانها اهم خطوة وتببقى دنيا تانية محتاجة حد كويس يساعد فيها وبعد كدا لو عايز يبقى كويس اكيد هيكمل ويقرا ويتابع دى مش محتاجة

بس بدل ما اول خطوة تاخد ست سبع شهور ومحدش شاف شغله اللى هوا بيعمله صح ولا غلط ولا عك

تجربة شخصية : اول مرة اتعلم فيها جافا كان ساعاتها واحد هنا بيشرحها فيديو وكنت متابع وراه بالكتاب اللى قال عليه

للاسف الاخ دا كالعادة يعنى فى المنتديات العربى مكملش الكورس فزاكرتها انا من الكتاب ولما لاقيت حد بيدى الكورس رحت اخته من الاول خالص

وبقولها تانى بمنتهى الوضوح فرق شاااسع مابين السلف استدى فى اول مرحلة وبين الكورس على ايد حد كويس

ثم بعد ذلك جه الخطوات اللى بعد كدا

انا قابلت عاملين في المجال كتير جدا وللاسف الاغلبية مستواها ضعيف جدا علميا بسبب الموضوع بتاع فتح الكتب دا و الملل. نادرا جدا لما اقابل شخص فاهم بيعمل ايه و دي في رأيي الشخصي مصيبة كبيرة جدا. انا اختلف معاك كليا و جزئيا ، السبيل الوحيد للنجاح في مجال تكنولوجيا المعلومات هو الصبر و القراءة و اتخاذ المجال كمجال أبحاث و ليس Next ثم Next ثم Finish

ابحاث اية ؟

الراجل بيقولك انه داخل اول مرة المجال وبيدور على فرصة يغير فيها الكارير يعنى محتاج خطوة اولى يبدأ منها وربنا يكرمه بشغل ويبقى عنده خبرة عملية فى الشغل الفعلى تقوله ابحاث

بعد كدا هوا بنفسه مش هيدخل يسأل على حاجة تانى لانه هيبقى عارف هوا عايز يزاكر اية وناقصة اية واية الماتريال اللى هيحتاجها وهيجبها منين

ثانيا

و اتخاذ المجال كمجال أبحاث و ليس Next ثم Next ثم Finish

هوا حضرتك مشوفتش اى رودماب قبل كدا ؟؟؟

اذا كنت لا تعترف بها دى رأيك انت :) يحتمل الخطأ ويحتمل الصواب

بالنسبة لموضوع مكانه SQL Server المنتج من 2008 الي الان انتشر جدا في مصر و العالم العربي ،

كما يقولون فى منتدى البيع فى المنتدى هنا

راجع السوق :)

Michael Youssef
02-12-2012, 18:57
انا مش بتكلم عن road map انا بتكلم عن اسلوب المذاكرة ، و انت لم تفهم قصدي بمفهوم ابحاث. اراجع السوق؟
SQL Server يحتل حوالي 46% من السوق العالمي فيما يقابل 17% اوراكل ، انا لازلت علي رأيي ان الدورات عديمة الفائدة و لو مش هتقدر تبدأ لوحدك في المجال مش هتوصل فيه لاي شيء. طبعا كل واحد حر في رأيه و انا بنصح نصيحة من خبرة 12 عام في المجال كمبرمج و متخصص في قواعد البيانات.

internetworld
02-12-2012, 19:41
بالنسبه للموضوع الخاص بالدراسه وكيفية الدراسه ........الخ هذا أمر ...... اما الحاله التى يتحدث عنها صاحب الموضوع هذا أمر آخر شخصى يعود عليه ويتحمل نتيجة قراره
اسمحوا لى اخوانى OREX (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11152048) & Michael Youssef (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11271806)
المسالة ليست من الافضل فالمنتج وماهى حجم تداوله واحتكاره فالسوق فلكل منتج مريديه والكل يحظى بفرصته فالسوق وفقا لاحتياج كل شركه ومتطلباتها فلنترك هذه المسأله جانبا ..ولنتحدث عن الموضوع بحد ذاته ...تحديد السبب فالنقاش أولى من هذا الجدل ....صاحب الموضوع يتحدث عن نقطه فاصله فى حياته المهنيه وهى تغيير المسار وقبل ان اتطرق لمتطلبات ذلك لى تعقيب وسؤال لاخى OREX ...حضرتك تقول "

"اننا للاسف تعليمنا معلمناش نفتح كتاب الف صحفة ونقعد نزاكر منه فمع الوقت هتمل وتسييب الموضوع خالص"
طيب كلام جميل متى نتعلم نقرأ من الكتب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!...... والى متى سنظل نتحدث بهذه الجمله لكل من يرغب فى دخول المجال او الى تطوير مستواه ؟؟؟؟؟؟؟؟ وان كان هذا امر واقع هل معنى ذلك ان نتجنب الكتب ونلجأ للدراسه على يد مدرب او نسمع للفيديوهات ونكتفى بهذا القدر ؟؟؟ ام ننتظر من يلخص لنا هذه الكتب فى ملزمه 20 صفحه نقراها قبل الامتحان ؟؟؟؟؟ واذا لم يكن هناك جدوى من دراسة الكتب فلماذا الشركات التى تطرح المنتجات مثل اوراكل ومايكروسوفت وسيسكو مصممه على نزول هذه الكتب التى لاجدوى لها لماذا لم تعتمد على كفاءة المدربين المعتمدين التابعيين لكل شركه منهم وتقوم بطرح المنتج ومعه اسطوانه شرح بديلا عن كتيب التعليمات ...... ام المساله تكلفه ماديه عليها ؟؟؟؟ اعتقد ان الامر يحتاج لبحث ....لماذا يتم طرح الكتب اذن ؟؟
لن اجيب على هذا السؤال وساترك لك ان توضح لى السبب ...... والنتيجه العائده على ترك الكتب واللجوء الى التدريب فى مراكز او سماع فيديوهات فقط بحكم خبرتك ؟؟؟؟؟
اما بالنسبه لصاحب الموضوع اذا كنت تريد تغيير مجال عملك او المجال تحديدا وان كنت لا ارى لفظ التغيير هنا يتسق مع حالتك لانك تنتقل من قواعد بيانات الى قواعد بيانات .... اصل العلم واحد واللغه الاساسيه لكلاهما SQL وان كان هناك خلاف فلا يعنى انه تغيير مسار وانما زيادة خبره وتنوع فالمهارات .....
لذلك قبل البدء فى الدراسه فكر لماذا تريد الانتقال من هذا المجال الى ذلك الآخر .....حدد اسبابك وفكر فيها قليلا قبل القرار واذا عقدت النيه على انك سوف تتجه للاوراكل فلابد لك من التعلم واتباع الاصول العلميه ليس من تفكير احد ولكن من مصدر وصاحب المنتج الذى تريد ان تتعلم كيفية ادارته وتشغيله .......راجع موقع اوراكل وراجع متطلبات الكورس وتعلمه كما تراه مناسب لحالتك ولكن تذكر ....لايوجد فى المسار العلمى Short-Cut ....
تمنياتى بالتوفيق

OREX
02-12-2012, 19:57
رغم انى لا احب النقاشات وتغير مسار الموضوع اصلا ولكن

الاخ ميكل : لى عوده اخري ان شاء الله لم يكن ردى دفاع وخلاص تفضل اخى الكريم وعملنا ما هيا طريقة الابحاث اللى تشير اليها لنستفيد
وتأكد اننى سأتابع لاتعلم وسأشكرك اولا واناقشك فيها ثانيا لو كانت هناك نقاش

وسؤال لاخى OREX ...حضرتك تقول "
"اننا للاسف تعليمنا معلمناش نفتح كتاب الف صحفة ونقعد نزاكر منه فمع الوقت هتمل وتسييب الموضوع خالص"

طيب كلام جميل متى نتعلم نقرأ من الكتب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!...... والى متى سنظل نتحدث بهذه الجمله لكل من يرغب فى دخول المجال او الى تطوير مستواه ؟؟؟؟؟؟؟؟ وان كان هذا امر واقع هل معنى ذلك ان نتجنب الكتب ونلجأ للدراسه على يد مدرب او نسمع للفيديوهات ونكتفى بهذا القدر ؟؟؟ ام ننتظر من يلخص لنا هذه الكتب فى ملزمه 20 صفحه نقراها قبل الامتحان ؟؟؟؟؟ واذا لم يكن هناك جدوى من دراسة الكتب فلماذا الشركات التى تطرح المنتجات مثل اوراكل ومايكروسوفت وسيسكو مصممه على نزول هذه الكتب التى لاجدوى لها لماذا لم تعتمد على كفاءة المدربين المعتمدين التابعيين لكل شركه منهم وتقوم بطرح المنتج ومعه اسطوانه شرح بديلا عن كتيب التعليمات ...... ام المساله تكلفه ماديه عليها ؟؟؟؟ اعتقد ان الامر يحتاج لبحث ....لماذا يتم طرح الكتب اذن ؟؟
لن اجيب على هذا السؤال وساترك لك ان توضح لى السبب

وانا لن اجيبيا اخى بس سأتركك تقرا ما كتبتة اولا (من المفترض انك قريتة ثم وجهت الي هذا السؤال) ثم علق كيفما تشاء

زي ما وضحت اول خطوة طالما فيه انستراكتورز كويسيين وعندم خبرة كويسة يبقى الافضل والافضل بمراحل لو حد هيبدأ لسا يروح ياخد الكورس لانه هيفهمه ويتابع معاه شغله لو فية اخطاء هيصلحهاله

كما اوضحت دى اول خطوة لانها اهم خطوة وتببقى دنيا تانية محتاجة حد كويس يساعد فيها وبعد كدا لو عايز يبقى كويس اكيد هيكمل ويقرا ويتابع دى مش محتاجة

بس بدل ما اول خطوة تاخد ست سبع شهور ومحدش شاف شغله اللى هوا بيعمله صح ولا غلط ولا عك

-------------------------------

الراجل بيقولك انه داخل اول مرة المجال وبيدور على فرصة يغير فيها الكارير يعنى محتاج خطوة اولى يبدأ منها وربنا يكرمه بشغل ويبقى عنده خبرة عملية فى الشغل الفعلى

بعد كدا هوا بنفسه مش هيدخل يسأل على حاجة تانى لانه هيبقى عارف هوا عايز يزاكر اية وناقصة اية واية الماتريال اللى هيحتاجها وهيجبها منين

ثانيا

انا بتكلم فى حاجة وانت تشير الى حاجة تانية خالص

Michael Youssef
02-12-2012, 20:02
الله يفتح عليك يا أخ internetworld ، اجابة رائعة. بالفعل لا يوجد shortcut في مجالنا. عندما كنت اتحدث عن مصطلح ابحاث فكنت اعني هي البحث في اصل الشيء و ليس فقط فهمه سطحيا. علي سبيل المثال تجد الكثير من مديري قواعد البيانات SQL Server لا يعرفون الكتابة الكاملة لكود triggers ، البحث هنا في ال documentation و معرفة كل صغيرة و كبيرة و كيفية استخدمها و ال implication المترتب علي ذلك.
هذا ما يفرق بين المدير الناجح و المدير التقليدي علي سبيل المثال ، و المبدأ يمكن تطبيقه علي كل فروع تكنولوجيا المعلومات. المشكلة الكبيرة في ادارة قواعد البيانات انه سوف يأتي يوما ما و ستحتاج كل الخبرة و كل المعرفة لتحل مشكلة ما ، والا سوف تخسر كثيرا جدا :)

Michael Youssef
02-12-2012, 20:11
الموضوع ليس فيه جدال أخ OREX و كل شخص له حرية التعبير ، و بأسلوبك التهكمي لا استطيع الاستمرار في هذا النقاش.

OREX
02-12-2012, 20:16
الموضوع ليس فيه جدال أخ OREX و كل شخص له حرية التعبير ، و بأسلوبك التهكمي لا استطيع الاستمرار في هذا النقاش.

اقسم لك ان ردى لم يكن تكهم على الاطلاق , واعتزر لو كانت وصلت لك هذه الصورة

وكنت بالفعل اريد ان اعرف ماذا تقصد بكلمه ابحاث

واقسم لك للمرة الثانية ان كل ما كان فى نيتى انى لو وجدت طريقتك افضل لاكنت طبقتها

هذا ما كان قصدى واعتزر للمرة الثانية :)

Michael Youssef
02-12-2012, 20:34
حصل خير و علي العموم قصدت بمصطلح ابحاث ان تبحث حتي تحصل لاصل الشيء و استخدامه الكامل ، و لن تصل إلي هذا المستوي إلي عن طريق قراءة الكتب و ليس مجرد كتاب واحد أخي الكريم بل كتب كثيرة. فعلي سبيل المثال لقد وضعت خطة لمبتديء قواعد البيانات تشمل علي 30 كتاب يجب ان يتم قرائتهم بمفهوم البحث في 18 شهر فقط. و لن تجد اي دورة في مصر او خارجها تعطيك 15% من العلم الموجود في هذه الكتب.
و لكن الشيء الذي يدعو الي الاحباط ان من ال 40 شخص الذين تبعوا هذه الطريقة شخصين فقط الذين تابعوا في المجال.
الهدف هو النصيحة و ليس الا ، فغالبا اذا لم تستطيع ان تسبح في بحر تكنولوجيا المعلومات بدون مساعدة فلن تستطيع الوصول لبر الامان.
اتمني ان اكون وصلت قصدي ، لاني فعلا و بدون مبالغة خلال السنوات السابقة قابلت العديد و العديد من الراغبين في الدخول للمجال و الذين تم عمل غسل لاذهانهم بان الدورات هي الطريق ، و للاسف الاغلبية تركت المجال قبل دخوله.
الهدف هنا هو النصيحة ليس الا اخي الكريم. و كما سمعت مبرمج عالمي مخضرم يجاوب علي شخص و يقول له "If you can't start off on your own, perhaps you shouldn't be here"
قواعد البيانات ليست بالمجال السهل ، و يفضل ان يأتي الشخص من مجال البرمجة إلي قواعد البيانات (اتحدث عن بيئة مايكرسوفت فقط لانا تخصصي)

OREX
02-12-2012, 21:05
حصل خير و علي العموم قصدت بمصطلح ابحاث ان تبحث حتي تحصل لاصل الشيء و استخدامه الكامل ، و لن تصل إلي هذا المستوي إلي عن طريق قراءة الكتب و ليس مجرد كتاب واحد أخي الكريم بل كتب كثيرة. فعلي سبيل المثال لقد وضعت خطة لمبتديء قواعد البيانات تشمل علي 30 كتاب يجب ان يتم قرائتهم بمفهوم البحث في 18 شهر فقط. و لن تجد اي دورة في مصر او خارجها تعطيك 15% من العلم الموجود في هذه الكتب.
و لكن الشيء الذي يدعو الي الاحباط ان من ال 40 شخص الذين تبعوا هذه الطريقة شخصين فقط الذين تابعوا في المجال.
الهدف هو النصيحة و ليس الا ، فغالبا اذا لم تستطيع ان تسبح في بحر تكنولوجيا المعلومات بدون مساعدة فلن تستطيع الوصول لبر الامان.
اتمني ان اكون وصلت قصدي ، لاني فعلا و بدون مبالغة خلال السنوات السابقة قابلت العديد و العديد من الراغبين في الدخول للمجال و الذين تم عمل غسل لاذهانهم بان الدورات هي الطريق ، و للاسف الاغلبية تركت المجال قبل دخوله.
الهدف هنا هو النصيحة ليس الا اخي الكريم. و كما سمعت مبرمج عالمي مخضرم يجاوب علي شخص و يقول له "If you can't start off on your own, perhaps you shouldn't be here"
قواعد البيانات ليست بالمجال السهل ، و يفضل ان يأتي الشخص من مجال البرمجة إلي قواعد البيانات (اتحدث عن بيئة مايكرسوفت فقط لانا تخصصي)

حصل خير اخى الكريم وانا لم ولن اقصد التهكم ابدا :)

نقطة الخلاف معك فى البداية فقط

انت ترى قراءة 30 كتابا اولا

وانا اراى كورس من محاضر جيد يضعك على اول الطريق للحياه العملية وبعدها اقرأ مئات الكتب كيفما تحب

وانا هنا لا اقارن مابين الكورس وقراءة الكتب ابدا انا اقارن مابين نقطة البداية فقط

قراءة الكتب المكعبره هم لابد منه :(

وللعلم يا سيدى الفاضل انا اطبق طريقتك بالفعل ولكني فى المستوى المتقدم

انا الان احضر لاصبح enterprise Architect

وكل موضوع من مواضيع الشهادة اقرا عنه هوا تحديدا بعيدا عن الشهادة ستحتاج هذا الكم من المعلومات ام لا

وان كانت لديك اى نصائح فى هذا المجال كلى اذان صاغية لسماعها :) بالطبع ليس تهكم انما انا فى حاجة فعلية لرؤية اى شخص عربى فى هذا المجال

تقبل تحياتى

Michael Youssef
02-12-2012, 21:15
مستوي متقدم في ايه بالظبط أخي الكريم؟

OREX
02-12-2012, 21:19
مستوي متقدم في ايه بالظبط أخي الكريم؟

كجافا انتربرايس ديفيلوبر اخى الكريم

وحاليا احاول ببطئ دخول مجال ال
enterprise Architecture

Michael Youssef
02-12-2012, 21:24
انا كنت مبرمج #C و هما في الاسلوب متشابهين جدا و لكن لا استطيع ان افيدك حرفيا لاني لم اعمل بالجافا علي الاطلاق.
في الواقع انا اري ان قراءة الكتب ليس "هم لابد منه" ، اطلاقا العلم هو الطريق الوحيد للتطور البشري. و مجالنا سهل للغاية بالمقارنة بمجالات اخري بالكمياء الحيوية أو الفيزياء النظرية. بالمقارنة بهذه المجالات نحن لا نفعل شيء علي الاطلاق :)

OREX
02-12-2012, 21:30
انا كنت مبرمج #C و هما في الاسلوب متشابهين جدا و لكن لا استطيع ان افيدك حرفيا لاني لم اعمل بالجافا علي الاطلاق.
في الواقع انا اري ان قراءة الكتب ليس "هم لابد منه" ، اطلاقا العلم هو الطريق الوحيد للتطور البشري. و مجالنا سهل للغاية بالمقارنة بمجالات اخري بالكمياء الحيوية أو الفيزياء النظرية. بالمقارنة بهذه المجالات نحن لا نفعل شيء علي الاطلاق :)

شكرا اخى الكريم

ما ابحث عنه هوا مصمم برمجيات سواء كان قادم من اى لغه برمجة