المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اشتريت لاب جديد ،، بعض الاستفسارات عن شحن البطارية اول مرة

AlaaGhost
06-12-2012, 05:52
السلام عليكم
انا الحمدلله اشتريت لاب Lenovo z580 و لسة هاشغله دلوقتى بس حبيت استفسر عن موضوع البطارية عشان انا اول مرة اشترى لاب فى حياتى اصلا

1- دلوقتى انا سمعت بعض الاراء على النت بيقولوا ان الواحد المفروض يشحن البطارية اول مرة لمدة 12 ساعة متواصلة و يستحسن ان تكون 24 ساعة
بس انا شايف ان 12 او 24 ساعة كتيير اوى فهل الكلام ده صحيح ؟

2- و هل لو البطارية وصل شحنها 100% و انا مشغل الجهاز فهل يجوز فصل البطارية و اللاب توب شغال و اشتغل على الكهرباء عادى
و لا غلط انى اشيل البطارية و الجهاز شغال و الاحسن انى اطفيه الاول ؟

و بالنسبة للمعلومات العامة عن البطارية انا شفتها فى الموضوع ده
ماهي افضل طريقة للمحافظة على عمر بطارية اللاب توب ؟ - تمت الإجابة عنه - Google إجابات (https://ejabat.google.com/ejabat/thread?tid=2625c3b894d6fc02)

Ḿǿĥâmeḋ Ấḅḑ Ệlậẑiz
06-12-2012, 08:47
الطريفة الصحيحة هى انك طول ما انت فى البيت تفصل البطاريه و شتغل بالشاحن مباشره بالجهاز
و فى حاله الخروج من البيت ركب البطاريه
تحذير : متركبش البطاريه و تشحنها و الجهاز شغال فى نفس الوقت ...دة يقلل من عمر البطاريه

MOUSA AL-SARI
06-12-2012, 11:12
افضل طريقة لشحن البطارية اول مرة شحنها والجهاز مطفي لمدة 6 ساعات بالكثير لانها تختلف على البطاريات القديمة التي تحتاج لوقت شحن طويل عند الاستعمال اول مرة

بالنسة للمحافظة على البطارية لا يوجد من مانع من ابقائها بالجهاز واستعمال الشاحن لكن يجب تفريغها الى 15% كل اسبوع مرة على الاقل حتى تحافظ على نشاطها

مبروك على الابتوب

AlaaGhost
06-12-2012, 14:23
متشكر للرد و الله يبارك فيكم

و بالنسبة للتحذير انى مركبش البطارية عشان اشحنها و انا مشغل الجهاز
ف، ان شاء الله هاخد بالى المرات الجاية لأنى شحنتها و الجهاز شغال اول مرة و هاسيب البطارية تشحن مرة كل اسبوع و الجهاز مطفى

Ḿǿĥâmeḋ Ấḅḑ Ệlậẑiz
09-12-2012, 10:42
افضل طريقة لشحن البطارية اول مرة شحنها والجهاز مطفي لمدة 6 ساعات بالكثير لانها تختلف على البطاريات القديمة التي تحتاج لوقت شحن طويل عند الاستعمال اول مرة

بالنسة للمحافظة على البطارية لا يوجد من مانع من ابقائها بالجهاز واستعمال الشاحن لكن يجب تفريغها الى 15% كل اسبوع مرة على الاقل حتى تحافظ على نشاطها

مبروك على الابتوب

اخى الكريم موسى ابقاء البطاريه فى الجهاز مع استخدام الشاحن يضر البطاريه و انا بطاريه جهازى باظط بسبب كدة

BAZOOKA_N2O
09-12-2012, 12:10
اولاً : شحن البطارية المستمر ضار جداً بالبطارية ولكن
معظم الأجهزة الحديثة تفصل الكهرباء عن البطارية عند اكتمال الشحن

ثانيا ً : أقصى فترة شحن لا تتجاوز الساعتين واحياناً أقل

ثالثاً : ينمكن توصيل أو فصل البطارية اثناء عمل الجهاز بدون اي مشاكل ولكن تأكد من توصيل الشاحن وانه يعمل

رابعا : أجهزة لينوفو الحديثة مزودة ببرنامج يفصل الشحن عن البطارية عند اكتمال عملية الشحن ضمن اختيارين
الأول عند وصول مستوى الشحن الى 100% وذلك لضمان توفير اقصى ساعات تشغيل على البطارية
الثاني عند وصول مستوى الشحن الى 80% وذلك لزيادة عمر البطارية الافتراضي ولكن على حساب الوقت الكلي الذي تستطيع البطارية توفيره للعمل

البرنامج ستجده ضمن الأسطوانة الموجودة مع الجهاز بأسم energy managment
وبعد تنصيبه تظهر ايقونة على شكل نجمة بجوار الساعة ويمكنك ضبطه كما تريد

Khaled Khattab
09-12-2012, 17:24
بص نظام شحن البطارية ده لفترة طويلة كان زمان دلوقتي اللابات بتفصل شحن عند إكتمال شحن البطارية يعني مش تقلق من حكاية تسيب البطارية في الجهاز لكن اعلم أن عدو البطارية اللدود هو درجة الحرارة يعني لو كنت هتلعب أو تستخدم تطبيقات ثقيلة يُفضل تشيل البطارية وإلا البطارية سيقل عمرها الإفتراضي بشكل كبير