المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اللابتوب اتجنن !! ساعدوني !

Medo khalil
18-12-2012, 16:33
السلام عليكم ازيكم يا جماعه انا عندي مشكلة في اللاب ومش عارف اعمل اي حااجة

انا بشغل اللاب و الشاشة مش بتفتح ما إن المروحة شغاله والنور في الكيبورد شغال وكل حاجة بس الشاشه مش بتفتح انا عملت كل حاجة جربت اوصل اللاب بشاشة الكمبيوتر ممكن شاشة اللاب بازت مافيش اي استجابة ظهرت على شاشة الكمبيوتر وبعدين شيلت الرامات من اللاب ونظفتها وحطتها تاني وبرده نفس النظام الشاشة سوودا ومش بتشتغل !!! مع ان المروحة شغااله

ياريت حد يساعدني بسرعه لو سمحتو انا محتاج اللاب ضروووري جداا في الوقت ده !!

وشكرا !

Ahmed.Elsayed
28-12-2012, 19:01
جرب حضرتك فك بطارية المازربورد لمدة ربع ساعة وتركيبها مرة أخرى.

alshalawy
28-12-2012, 21:21
وعليكم السلام ورحمة الله

جرب تفك الهاردسك وتشغل الجهاز بدون ثم هارهاردي

يمكنك بعد ذلك إرجاع الهارد بعد التأكد من المشكلة

MOUSA AL-SARI
29-12-2012, 19:56
اخي جرب تشبك اللابتوب على شاشة كمبيوتر عادية لمعرفة الخلل بالابتوب ام بالشاشة

هل عند تشغيل الابتوب تسمع صوت الويندوز تعمل ام لا

Medo khalil
26-01-2013, 00:15
يا جماعه انا كنت سايب اللاب في الشحن وكان بيعمل نفس الكلام شاشة سودا برده بس فجأة كده لقيته راح اشتغل عاادي جدا وبعدين قفلته وجيت تاني يوم افتحه لقيت نفس المشكلة وبتتكرر على طول الحركة دي مرة يشتغل ومرة شاشة سودا ! ساعدوووني !!

MOUSA AL-SARI
26-01-2013, 00:26
يا جماعه انا كنت سايب اللاب في الشحن وكان بيعمل نفس الكلام شاشة سودا برده بس فجأة كده لقيته راح اشتغل عاادي جدا وبعدين قفلته وجيت تاني يوم افتحه لقيت نفس المشكلة وبتتكرر على طول الحركة دي مرة يشتغل ومرة شاشة سودا ! ساعدوووني !!

اريد منك ان تقوم بفك الغطاء الخاص بالرامات باسفل الابتوب وهو غطاء صغير يكون بحجم الرام بالعادة ثم تقوم بفك الرامات وتنظيفها جيدا

واستعمل البلاور لتنظيف السلوت جيدا ثم قو بتركيب قطعة رام واحدة واعملنا بالنتائج

Medo khalil
26-01-2013, 00:34
مع الاسف يا اخي انا عملت اللي حضرتك طلبته بالظبط بس نفس المشكلة !!

Medo khalil
26-01-2013, 00:35
هل ممكن يكون في مشكلة في لوحة النظام ؟؟؟

MOUSA AL-SARI
26-01-2013, 00:35
مع الاسف يا اخي انا عملت اللي حضرتك طلبته بالظبط بس نفس المشكلة !!

هل قمت بتركيب قطعة رام واحدة بكل مرة

قم بتركييب قطعة واحدة بالسلوت الاول والمرة الثانية بالسلوت الثاني وهكذا مع القطعة الثانية

Medo khalil
26-01-2013, 00:39
انا مش عندي غير سلوت واحد بس ! ورام واحده وشلتها ونظفتها وركبتها تاني ونظفت السلوك بالبلور

MOUSA AL-SARI
26-01-2013, 00:41
انا مش عندي غير سلوت واحد بس ! ورام واحده وشلتها ونظفتها وركبتها تاني ونظفت السلوك بالبلور

في هذه الحالة تحتاج الى ارسال الجهاز الى فني صيانة لكي يتفقد المذربورد + توصيلات الشاشة

Medo khalil
26-01-2013, 00:46
شكرا على مساعدتك !