المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ايهم افضل اداء لنظام و الالعاب

شبلالي محمد
23-12-2012, 20:08
Western Digital (WD) Caviar Black WD1002FAEX 1TB 64MB cache SATA 6.0GB/S

او
CORSAIR SSD

MOUSA AL-SARI
23-12-2012, 23:07
طبعا وبدون تفكير ال ssd اسرع بمراحل من اي هارد ميكانيكي موجود

mo7amed gom3a
24-12-2012, 11:08
الهارد البلاك مناسب جدا فى نقل ونسخ الملفات والالعاب توكل على الله ولا تقلق عن تجربه شخصيه

mask_of_fear
24-12-2012, 13:35
طبعا هارد ssd افضل و اسرع بالف مرة من الهارد العادي

BAZOOKA_N2O
24-12-2012, 14:07
ما الذي تريده من وحدة التخزين ؟ السرعة مقابل المساحة ؟

وحدات التخزين من نوع SSDتتميز بسرعتها القائقة ولكن على حساب المساحة في الغالب لن تتعدى 500 جيجابايت ولكن بأسعار مرتفعة جداً جداً
مقارنة بوحدات التخزين من نوع HDDفهي تتميز بمساحات تخزن كبيرة تصل الى 3 تيرا بايت وبسرعات معقولة واسعار مناسبة

افضل وحدة تخزين من نوع HDD من ناحية الاداء والسرعة
Seagate Barrcuda ST-1000DM03
ومساحات تبدأ من 500 ججابايت وحتى 3 تيرا بايت والسعر أرخص بفارق جيد عن الهارد البلاك

MISS.NOUR
24-12-2012, 19:33

وحدات التخزين من نوع SSDتتميز بسرعتها القائقة ولكن على حساب المساحة في الغالب لن تتعدى 500 جيجابايت ولكن بأسعار مرتفعة جداً جداً
مقارنة بوحدات التخزين من نوع HDDفهي تتميز بمساحات تخزن كبيرة تصل الى 3 تيرا بايت وبسرعات معقولة واسعار مناسبة

ومساحات تبدأ من 500 ججابايت وحتى 3 تيرا بايت والسعر أرخص بفارق جيد عن الهارد البلاك

بالنسبه للالعاب اى هارد seagate barrcuda او western black or blue هيكون مناسب وزياده لكن اصلا اى لعبه اللى بيأثر فى ادائها

حاجات تانيه زى الرامات لا تقل عن 4 جيجا وكارت شاشه مناسب للشاشه اللى انت بتستخدمها + معالج رباعى او ثنائى قوى زى i3 او i5 او i7

لكن لو عاوز نظام التشغيل يكون اسرع

انت ممكن تجيب هارد ssd باقل مساحه واقل سعر وتسطب عليه ويندوز فقط

اما الالعاب والتخزين يكون على هارد western او seagate

kaappoo
25-12-2012, 07:14
Western Digital رخيص بعض الشئ بالنسبة للssd بالاضافة لمساحة اكبر.....لكن بما انك تبحث عن الفضلية في الاداء فقط اتجه لCORSAIR SSD

mask_of_fear
25-12-2012, 12:31

الفكرة اخوي مش انك تشتري هارد ssd 500 جيجا لاء

اشتري هارد مثلا 64 او 128 للنظام و بعض الالعاب و اشتري اي هارد عادي يكون 500 جيجا او اكثر للتخزين و هيك رح يكون عندك جهاز صاروخي بسعه تخزين عاليه

و للعلم هاردات seagate سيئه جدا مع الاستخدام الكثير وانا الي 3 تجار فاشله معها و افضل ماركه هيه wd بدون منازع اطلاقا

BAZOOKA_N2O
25-12-2012, 15:23
الفكرة اخوي مش انك تشتري هارد ssd 500 جيجا لاء

اشتري هارد مثلا 64 او 128 للنظام و بعض الالعاب و اشتري اي هارد عادي يكون 500 جيجا او اكثر للتخزين و هيك رح يكون عندك جهاز صاروخي بسعه تخزين عاليه

و للعلم هاردات seagate سيئه جدا مع الاستخدام الكثير وانا الي 3 تجار فاشله معها و افضل ماركه هيه wd بدون منازع اطلاقا

بالطبع وجود وحدة تخزين من نوع ssd سيفرق بالاداء ولكن لابد وجود مساحة للتخزين ايضا
صاحب الموضوع يسأل عن الافضل ولذلك طرحت عليه سؤال مالذي تحتاجه فلعله يملك هارد hdd ويريد هارد اضافي

ما هو موديل هارد السيجيت المسبب للمشاكل ؟
مع العلم انها تعمل عندي وعند اخرين منذ فترة بكفاءة ماشاء الله عليها

شبلالي محمد
25-12-2012, 16:21
شكرا لكم اريد معرفة الاداء مع الالعاب هل هناك فرق لم يكون النظام على ssd او نفس الاداء مع هارد hdd

خصائص الكمبيوتر جيدة

BAZOOKA_N2O
25-12-2012, 16:32
الفرق مع الالعاب سيكون اثناء فترات التحميل ( loading ) فقط ولن يفرق شيئاً عن الهارد العادي اثناء اللعب
ولكن مع النظام والبرامج الفارق يصبح كبيراً جداً

HOPA2012
30-12-2012, 12:15
من أين معلومة أن الهارد السيجيت سئ ؟ وما موديل هذا النوع ؟
الهارد يعمل عندى أيضا ومع آخرين بكفاءة

eyad apdo
31-12-2012, 20:21
وحسب تجربتى مع السيجيت فهو سىء جدا ولا يصلح ابدا مع الاستخدام الشاق انا عندى واحد ويسترن بلاك واتنين بلو كل واحد واحد تيرا وعلى حسب تجربتى البلو الجديد الواحد تيرا احسن من السيجيت بمراحل على الاقل البلو ماليزى مش صينى زى السيجيت\
\
تقبل مرورى

MOSAHADIDI
31-12-2012, 21:02
وحسب تجربتى مع السيجيت فهو سىء جدا ولا يصلح ابدا مع الاستخدام الشاق انا عندى واحد ويسترن بلاك واتنين بلو كل واحد واحد تيرا وعلى حسب تجربتى البلو الجديد الواحد تيرا احسن من السيجيت بمراحل على الاقل البلو ماليزى مش صينى زى السيجيت\
\
تقبل مرورى
اخي الكريم.....لا يجوز بشكل عام ان تحكم على شركه معينه من خلال تجربه او اثنتين.....مثال::
انا كان لي تجربه سيئه جدااا مع كرت شاشه من جيجابايت ولكن هل هذا يعني ان شركه جيجابايت سيئه؟؟؟
بالطبع لا....وانا بنظري بعد تجربه الويسترن والسيجيت ارى ان السيجيت وخصوصا الموديلات الجديده ممتازه وتتفوق على الويسترن اذا ما قارنا
السعر مقابل الاداء.....

mostafa hassan
02-01-2013, 21:18
هاردات ssd بتفرق مع برامج الجرافيك اما فى العاب زيها زى الهاردات الميكانيكية
و انصحك بهارد السيجت و دى مقارنة بينه و بينه البلاك عشان الناس اللى بتقول ان السيجت سئ
https://www.reghardware.com/2008/10/28/review_storage_hard_drive_wd_caviar_seagate_barrac ude/
السيجت متفوق على البلاك