المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اريد المساعدة فى اوراكل لانى تائة جدااااا

Introvert7
23-12-2012, 23:35
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

انا يعتبر جديد فى قواعد البيانات ولم يسبق لى التعامل معها قبل ذلك الحين وادرس حاليا لغة برمجة vb.net 2010 واريد ان احقق حلمى وهو السفر للعمل فى كندا او بريطانيا او امريكا واريد تعلم الاوراكل فمحتار اتعلم اية فى الاوراكل ومحتار خاصة بين اثنين oracle developer & oracle dba وهل الاوراكل ديفيلوبر ليس لة مستقبل كما يقولون مع العلم انى اريد دراسة التخصصين للسفر والعمل بالخارج واذا كان يوجد تخصصات اخرى فى الاوراكل واذا كااان هناك تخصص اخر فى الاوراكل مطلوب للسفر يا ريت اعرفة منكم وهل ممكن ان اعمل بالخارج فى احد هذة البلاد فى الدوت نت؟ سااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااعدونى لانى تائة جدااااااااااااااا وتعبت من التفكير وانا طمووووووح جداااااا واريد ان اتعب لاوصل لما اريد شكرررررا واسف على الاطالة

ahmed_source
25-12-2012, 15:54
عشان تبقى dba شاطر لازم تبقى اوركال ديفولبر
ف نصيحتى لازم تدرس اوركال ديفولبر الاول قبل ال dba
وكده كده فى التراك بتاع ال dba بتدرس حاجات من الديفولبر زى sql , plsql
بس انا اقصد انك محتاج تحتك شويه عمليا ك دفيلوبر قبل ما تبقى dba ده وجهه نظرى وربنا يوفقك

Introvert7
25-12-2012, 23:46
شكرا على ردك يا اخى واريد استفسار اخر انا حاليا ادرس فى معهد عالى لنظم المعلومات الادارية وهو معهدرائع من حيث الشهادة فاريد ان اعرف ما هى المطلوب منى ان اتعلمة من لغات برمجة بالاضافة الى الفيجوال بيسك لاصبح مطلوب اكثر فى سوق العمل وشكرررررررا

ahmed_source
26-12-2012, 12:36
من وجهه نظرى اهتم بكل لغات البرمجه اللى بتدرسها فى المعهد واخر سنه ركز على الجافا خصوصا وانا شايف ان توجهاتك اوركال
والجافا مطلوبه جدا بره اكتر من الوطن العربى
وربنا ييسرك الحال ان شاء الله

Introvert7
26-12-2012, 16:09
بارك اللة فيك وربنا يجعلة فى ميزان حسناتك يا اخ احمد