المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : نصيحتي لكل مبتدأ في ccna

ahmedalby122
24-12-2012, 23:43
" بسم الله الرحمن الرحيم "
لو المذاكرة شخصية يعني مش هتاخد كورس في مركز يبقي نصيحتي ليك كالأتي :
1- نزل فيديوهات شرح الكورس من المنتدي سواء للمهندس محمد سمير او المهندس ياسر رمزي او المهندس أحمد عبدالله ( وانا انصحك بالمخندس احمد عبدالله عن تجربة )
2- طبعا الشرح هيكون بالعربي مع الحفاظ علي المصطلحات الاجنبية لكن برده هتواجه نقص في اللغة بالنسبة لشرح الشهادة بالانجليزي انا مش هقولك ذاكر من كتاب سايبكي اللي 1012 صفحة ..... ولا كتاب سيسكو اللي تقريبا نفس عدد صفحات كتاب سايبكس ....... لأانه بصراحة هيبقي حرام بالاخص اللي الانجليزي بتاعة ضعيف يعني هيقعد يترجم ولا يذاكر ويفهم ..... وانت كده كده بتسمع الفيديوهات بالعربي وهتفهم الدنيا ماشية ازاي .... يعني مش محتاج الشرح المكثف اوي بالانجليزي .....لذلك انصحك بكتاب اسمه 31 days before ccna exam الكتاب حوالي 400 صفحة حلو اوي .... وكمان شامل كل اجزاء المنهج لكن بشرح مختصر ويه اعتمادا علي انك فاهم الدنيا كلها هتبقي ازاي من الفيديو فبالتالي مش هتحتاج الانجليزي العميق اوي في الشرح
........... وعن تجربة انا بعمل كده بسمع فيديوهات المهندس احمد عبدالله وبعدها اذاكر الجزي اللي سمعته من الفيديو من الكتاب اللي قولت اسمه وبكده ارتحت من عناء اللغة المكثفة في كتب الشرح وكمان فيهمت مضمون كل درس .......... بالذمة مش كده احسن برده

شبكات دوت كوم
25-12-2012, 08:35
وانا بدوري بنصح كل من هو حابب في دراسة هذا الكورس ان يتابع معنا هنا ويناقش وسوف يجد كل مايتمناها عرب هاردوير هي ارض الاحلام

اطلب يامن لك الرغبة في التقدم ونحن باذن الله معك وكذالك عن تجربة والله ومع كل الاسامي السابقة اضف اليهم الباش مهندس محمود صقر

فهو لايشرح المادة من الكتاب فقط ولاكن يعطي من ماكتسبه من خبرة عميقة في هذا المجال وهناك حل تمارين وتطبيق وكل ماتتوقعه تحية للجميع