المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال بسيط .. هل البروسيسور بيبوظ ؟

Mizo Dous
29-12-2012, 19:04
هل البروسيسور بيبوظ ؟ او مع الوقت اداءه بيقل ؟؟

السؤال دا جه فبالى علشان عاوز اشترى بروسيسور اعلى من اللى عندى .. وفى قدامى حجات استعمال باسعار حلو .. فها اجيبه استعمال ومش هتفرق فى الاداء ولا اجيبه جديد !!!؟؟؟

MOUSA AL-SARI
29-12-2012, 19:10
المعالج لا يتلف بالسهل ممكن لاكن بحالات نادرة جدا لانه محمي من التلف من الشركة الصانعة بحيث يتوقف عن العمل عند الدخول بمرحلة الخطر

المعالج لا يقل ادائه مع الزمن ولا يوجد معالج به عيب او تلف ويعمل المعالج ام يعمل او لا لذلك اشتري وانت مطمئن

أبو قصي
29-12-2012, 19:10
هل البروسيسور بيبوظ ؟ او مع الوقت اداءه بيقل ؟؟

السؤال دا جه فبالى علشان عاوز اشترى بروسيسور اعلى من اللى عندى .. وفى قدامى حجات استعمال باسعار حلو .. فها اجيبه استعمال ومش هتفرق فى الاداء ولا اجيبه جديد !!!؟؟؟

نعم أخي ... لكل قطعة في الجهاز بما فيها المعالج لها عمر افتراضي .. وهذا العمر يعتمد على قوة القطعة وطريقة الاستخدام

فمثلاً عند تعرض المعالج لدرجات حرارة عالية ولمدة كبيرة هذا يقلل من عمر المعالج الافتراضي.

ولكن عند الاستخدام المثالي للمعالج يجعل من عمره الافتراضي أكبر.

نفهم من ذلك ان الموضوع نسبة وتناسب .. وفي الوضع العادي يعتبر عمر المعالج طويل.

Mizo Dous
29-12-2012, 19:19
نعم أخي ... لكل قطعة في الجهاز بما فيها المعالج لها عمر افتراضي .. وهذا العمر يعتمد على قوة القطعة وطريقة الاستخدام

فمثلاً عند تعرض المعالج لدرجات حرارة عالية ولمدة كبيرة هذا يقلل من عمر المعالج الافتراضي.

ولكن عند الاستخدام المثالي للمعالج يجعل من عمره الافتراضي أكبر.

نفهم من ذلك ان الموضوع نسبة وتناسب .. وفي الوضع العادي يعتبر عمر المعالج طويل.

يعنى ممكن يكون البروسيسور المستعمل شغال بس اداءه اقل من واحد ذيه بالظبط جديد ؟؟
ولو بتكلم على بروسيسور حديث يعنى مثلا phenom II .. يعنى صاحبه مستخدمهوش كتير اكيد لانه حديث !!

أبو قصي
29-12-2012, 19:23
يعنى ممكن يكون البروسيسور المستعمل شغال بس اداءه اقل من واحد ذيه بالظبط جديد ؟؟
ولو بتكلم على بروسيسور حديث يعنى مثلا phenom II .. يعنى صاحبه مستخدمهوش كتير اكيد لانه حديث !!

نعم أخي .. هذا يعتمد على استخدام صاحب المعالج وحرصه عليه ... ولكن على كل حال ان كانت مدة استخدامه للمعالج قليله فلا ضرر ..

وكما ذكرت لك سابقاً .. العمر الافتراضي للمعالج عادةً ما يكون كبير.

Mizo Dous
29-12-2012, 19:27
نعم أخي .. هذا يعتمد على استخدام صاحب المعالج وحرصه عليه ... ولكن على كل حال ان كانت مدة استخدامه للمعالج قليله فلا ضرر ..

وكما ذكرت لك سابقاً .. العمر الافتراضي للمعالج عادةً ما يكون كبير.

شكرا للمعلومات وسرعة الرد
بس معلش سؤال كمان .. هل فى طريقه للتاكد من كفائة المعالج مقارنة بـ نفس المعالج وهو جديد ؟

MOUSA AL-SARI
29-12-2012, 19:30
اخي لكي تتاكد ان المعالج لم يتعرض لكسر سرعة كبير ودرجات حرارة عالية

نظف سطح المعالج جيدة بقطعة قماش مبللة بالكحول ثم انظر جيدا بمنتصف المعالج اذا كان هناك اصفرار خفيف اعرف ان المعالج تعرض لدرجات حرارة عالية جدا وهي ناتجة عن سوء تبريد او كسر سرعة كبير

لا يمكن ان يقل اداء المعالج مع الزمن اداء المعالج واحد ان كان مستعمل او جديد تماما

لكن تبقى مسالة العمر الافتراضي فهي طويلة نسبيا كما اخبرك اخي علاء

أبو قصي
29-12-2012, 19:50
شكرا للمعلومات وسرعة الرد
بس معلش سؤال كمان .. هل فى طريقه للتاكد من كفائة المعالج مقارنة بـ نفس المعالج وهو جديد ؟

أخي هناك برنامج اسمه SiSoft Sandra بإمكانك فحص جهازك بالكامل فيه.

اليك رابط البرنامج مع السيريال رفعته خصيصاً لك:

https://www.mediafire.com/?1vwc0d1xbwb6xap

Mizo Dous
29-12-2012, 21:39
شكرا على الردود
بس اعتقد ان كل واحد فيكم ليه رأى مختلف ... م/ علاء بيقول ان ممكن البروسيسور اداءه ينخفض مع الاستخدام
م/ موسى بيقول يأما شغال او مش شغال .. مفيش شغال بس نص نص او يعنى كفائته اقل !!

انتوا مختلفين فى النقطه دى .. ولا انا اللى فهمت غلط !!!

وشكرا لاهتمامكم

MOUSA AL-SARI
29-12-2012, 21:42
[QUOTE=Mizo Dous;2421717]شكرا على الردود
بس اعتقد ان كل واحد فيكم ليه رأى مختلف ... م/ علاء بيقول ان ممكن البروسيسور اداءه ينخفض مع الاستخدام

اخي علاء قصده ان المعالج اذا استخدمه صاحبة بضروف سيئة مثل حرارة عالية او كسر سرعة عالي جدا ممكن يقلل من عمر المعالج فقط وليس اكثر

أبو قصي
30-12-2012, 07:21
شكرا على الردود

وشكرا لاهتمامكم

أخي الكريم

ارجو ان تراجع ردودي جيداً فأنا أنتقي المصطلحات بعناية .. لم اذكر ابداً نقص اداء المعالج بل ذكرت نقص عمره الإفتراضي.

MOUSA AL-SARI
30-12-2012, 09:40
أخي الكريم

ارجو ان تراجع ردودي جيداً فأنا أنتقي المصطلحات بعناية .. لم اذكر ابداً نقص اداء المعالج بل ذكرت نقص عمره الإفتراضي.

فعلا اخي علاء انت لم تتطرق الى نقص اداء المعالج مع الاستخدام

Mizo Dous
30-12-2012, 18:03
أخي الكريم

سورى يبقا انا فهمت حضرتك غلط

وشكرا جدا على المعلومات :D

Mizo Dous
30-12-2012, 18:06
شكرا للاخ Mousa Alsari والاخ علاء الاردنى على الردود السريعه والاهتمام

واعتقد ان ممكن الموضوع يغلف دلوقت !!

MOUSA AL-SARI
30-12-2012, 18:19
يغلق بناءا على طلب صاحب الموضوع