المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مرجع 3d technology الشامل كل شئ عن التقنية بعد بحث اكثر من عام كامل

الصفحات : 1 2 3 [4] 5 6 7 8

كوكو5000
22-01-2013, 00:10
اخى هل يوجد موديلات معينه فى تلفزيونات سامسونج تعطى اكثر من 60 هرتز فى الثرى دى وخصوصا سيرس 6 او 7 او 8 ارجو التوضيح من حضرتك وشكرا

rulezz
22-01-2013, 11:33
اخى هل يوجد موديلات معينه فى تلفزيونات سامسونج تعطى اكثر من 60 هرتز فى الثرى دى وخصوصا سيرس 6 او 7 او 8 ارجو التوضيح من حضرتك وشكرا
اكيد فى و كلهم 120 هرتز

s23/27a700D
s23/27a750D
s23/27a950D
الفرق فى جودة الالوان و الكونتراست لكن كلهم 120 هرتز فى الرفريش ..

mmels
22-01-2013, 12:14
خلي بالك اخي الكريم ان 3d للباسيف اصلا لا تتطلب اكتر من 60 هرتز وهذا يكفي وزياده

بينما الاكتيف هوه اللي بيتاثر بزيادة الهرتز

ويمكن العيب الوحيد اللي لاحظته من اطلاعي في الموضع ده ان الباسيف بيقلل من جودة الصورة بغض الشيء بمعني انه بيديك نصف الصورة علي العين اليمني والنصف الاخر علي العين اليسري وتم دمجهم من خلال المخ لتري صورة 3d

( وليس معني نصف الصورة اللي فوق ولا اللي تحت ولكن معناه يقلل من جوده الصورة بعض الشيء(( للنصف ))ويديها لكلا العينين يعني بيدلك خطوط للصورة لعين وتكملة الخطوط دي العين الاخري عكس الاكتيف بيدك صورة كاملة لكلا العينين)

والحقيقه لست اعلم ان كان صحيح ام لا ححاول ادور ع الرابط واحطه اللي قريت فيه في الحته يمكن حد يعرفني غير كده

https://www.pcworld.com/article/246046/does_a_3d_hdtv_need_a_faster_refresh_rate_.html

كوكو5000
22-01-2013, 21:34
كلام جميل واشكركم كلكم جميعا ... طب ايه رأى حضرتكم فى هذا التلفزيون 46ES6200 LED 3D SMART بالنسبة لل 3D وجودة الصورة علشان ان شاء الله الشراء بعد اسبوع بأذن الله . وجزاكم الله خيرا على الردود

MISS.NOUR
22-01-2013, 21:43
عبد الله عاوزه استفسر عن نضارات lg الاكتيف سعرها كام وبتتباع فين فى القاهره ؟؟؟؟ وتنفع مع اى شاشه ولا لازم الشاشه تكون lg ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عبدالله ضيف
23-01-2013, 02:24
معظم التليفزيونات الال جى بيبقى معاها اكتر من 4 نظارات وسعرها 50 جنيه اعتقد لاكن اماكن توافرها فى المولات بتاعت الكمبيوتر اكيد موجودة او حتى فى المحلات الى بتبيع التليفزيونات
ويا جماعة ابوس ايدكم تقرئو الموضوع عشان ملقيش ردود وناس عاوزانى اساعدها تختار وهيه اساسا مكسلة تقراء الموضوع وبعدين الموضوع ليه ملخص

عبدالله ضيف
23-01-2013, 02:25
اخى كوكو جميع تليفزيونات التى تشتغل بتقنية الاكتف او حتى الشاشات لاتعطى اكثر من 60 هرتز فى الثرى دى لان الموضوع بيعتمد على تردد النظارة وليس الشاشة :) والى لو زاد عن 60 لكل عدسة ممكن يخلى النظارة تزيد فى الصداع والموجات الالكترونية وهيبقى صعب تسخدم

كوكو5000
23-01-2013, 06:16
شكرا اخى عبدالله وجعلك الله من السعداء فى الدنيا والاخرة :ah7: يعنى الموديل ده كويس بهذا الحجم 46ES6200 LED 3D SMART واسف على تكرار الاسئلة وتقيمك طبعا ممتاز

mmels
23-01-2013, 13:47
لو سمحت اخي عبدالله

اولا ممكن تكلمني وتعرفني اكتر عن مشكلة judder عايز اعرف هيه ايه اصلا وايه سببها وكيفية التغلب عليها ؟؟؟؟

لو فيه فيديو او موقع ممكن تحط الرابط بتاعو للاستفاده :)

عبدالله ضيف
23-01-2013, 17:55
اخى كوكو تليفزيون سامسونج يستخدم تقنية اكتف ثرى دى لذلك فهو ليس جيد بالمرة وتليفزيون ال جى سمارت فى نفس حجمه سيكون افضل كثيرا فى الثرى دى
اخى memls ما هى اصلا مشكلة judder صراحة اول مرة اسمع عنها :)

rulezz
23-01-2013, 18:49
اخى كوكو تليفزيون سامسونج يستخدم تقنية اكتف ثرى دى لذلك فهو ليس جيد بالمرة وتليفزيون ال جى سمارت فى نفس حجمه سيكون افضل كثيرا فى الثرى دى

اخى عبد الله .. مش عارف لية دايما بحس انك معارض للاكتيف مع انة نظريا احسن لان كل عين بتاخد 60 فالرؤيا افضل ..

عبدالله ضيف
23-01-2013, 21:39
اخى rulezz الباسيف بيدى كل عين 120 هرتز وفى كان تليفزيونات بتوصل ل 480 هرتز لكل عين وكمان بدون فاصل يعنى الهرتز بتاع العين اليمنى واليسرى بيوصل للمخ فى نفس اللحظة تماما وده بيمنع الجوستينج نهائيا

كوكو5000
23-01-2013, 22:40
اخى عبد الله انا ذهبت اليوم الي بى تك ش شبرا وشاهدة التلفزيونات وهى شغالة وكان فيه هناك ال جى 42 بوصة 6610 وكانت شغالة ثرى دى وزيها شغال فيديو اتش دى وكان السامسونج شغال اتش دى ولبسة النظارة الباسيف ولاكن الصورة ليست بنفس الجودة التى تكلمت عنها وشاهدة السامسونج الموديل 46ES6200 وبصراحة وجدت وضوح الصورة عالى جدا بالنسبة للا ال جى فى الاتش دى وسألت الاخ اللى واقف على مشاهدة الثر دى فى السامسونج قال بالكلمة انا عايز ابيع وخلاص ولاكن بينى وبينك السامسونج لا يعلى علية فى كل شئ حتى فى الثرى دى وفى اخر الكلام قال بص يا استاذ من الاخر كلها صناعة مصرية بس السامسونج كويس وعلشان كدة النظارات غالية وهى دى خلاصة الزيارة ومش عايزك تزعل منى وهو ده اللى حصل بالضبط بس بصراحة وضوح الصورة فى السامسونج عالى جدا ارجو التوضيح واسف على الاطالة وشكرا

rulezz
23-01-2013, 22:45
اخى rulezz الباسيف بيدى كل عين 120 هرتز وفى كان تليفزيونات بتوصل ل 480 هرتز لكل عين وكمان بدون فاصل يعنى الهرتز بتاع العين اليمنى واليسرى بيوصل للمخ فى نفس اللحظة تماما وده بيمنع الجوستينج نهائيا

طيب انا كدة هابقى عاوز نصيحتك انا معايا كارت gtx690 و للاسف شاشة 19 بوصة 60 هرتز و بيعمل معايا tearing كتير اوى تنصحنى اجيب اية ؟؟ ملحوظة انا مش من هوات الاحجام الكبيرة

Ťắќľắḿḿ
24-01-2013, 00:13
اخى كوكو جميع تليفزيونات التى تشتغل بتقنية الباسيف او حتى الشاشات لاتعطى اكثر من 60 هرتز فى الثرى دى لان الموضوع بيعتمد على تردد النظارة وليس الشاشة :) والى لو زاد عن 60 لكل عدسة ممكن يخلى النظارة تزيد فى الصداع والموجات الالكترونية وهيبقى صعب تسخدم

هذا كلام متناقض فسر من فضلك؟؟؟

mmels
24-01-2013, 00:56

والله اللي عرفتو انه هناك امران

motion blur ودي معناها اي صورة متحركة وبسرعة زائده بيلاحظ فيها motion blur مثل حركة السيارات وكرة القدم مثلا ............

بينما judder وهي ضبابية قي الصورة لبعض المشاهد والتي اصلا ليست في حالة حركة لتحدث فيها تلك الضباببة بالعكس بكوت الصورة غير سريعة وتحدث فيها تلك المشكلة

mmels
24-01-2013, 00:58

اعتقد ان اخي عبدالله يقصد في الامر الاول الاكتيف وليس الباسيف اخي الكريم :)

عبدالله ضيف
24-01-2013, 02:57
اخى اسف فعلا ولاكن انا كنت اقصد تقنية الاكتف فى اول رد وكتبت الباسيف بالغلط وجارى تعديل الرد :)

عبدالله ضيف
24-01-2013, 03:12
اخى عبد الله انا ذهبت اليوم الي بى تك ش شبرا وشاهدة التلفزيونات وهى شغالة وكان فيه هناك ال جى 42 بوصة 6610 وكانت شغالة ثرى دى وزيها شغال فيديو اتش دى وكان السامسونج شغال اتش دى ولبسة النظارة الباسيف ولاكن الصورة ليست بنفس الجودة التى تكلمت عنها وشاهدة السامسونج الموديل 46ES6200 وبصراحة وجدت وضوح الصورة عالى جدا بالنسبة للا ال جى فى الاتش دى وسألت الاخ اللى واقف على مشاهدة الثر دى فى السامسونج قال بالكلمة انا عايز ابيع وخلاص ولاكن بينى وبينك السامسونج لا يعلى علية فى كل شئ حتى فى الثرى دى وفى اخر الكلام قال بص يا استاذ من الاخر كلها صناعة مصرية بس السامسونج كويس وعلشان كدة النظارات غالية وهى دى خلاصة الزيارة ومش عايزك تزعل منى وهو ده اللى حصل بالضبط بس بصراحة وضوح الصورة فى السامسونج عالى جدا ارجو التوضيح واسف على الاطالة وشكرا
اخى فى حاجات مش هتلاحظها غير لو بقيت تستخدم التليفزيون كتير بنفسك فى البيت فمثلا الكروس تواك هيحتاج منك تدقيق عشان تلاحظه وهو يكاد يدمر الصورة فى شاشات سامسونج وهتلاحظه جدا لو لعبت لعبة زى باتل فيلد على تليفزيون سامسونج اصلا هتلاقى اللعب الى بتلعب بيه ثلاثة فى نفس الوقت والاخ اشرف صاحب وضوع الثرى دى شاف ده بنفسه غير ان التقنية الاكتف لاتعطى غير 60 هرتز فقط وطبعا الحوستينج هيبقى مشكلة وكمان لو حبيت تشغل التليفزيون على الكمبيوتر هيبقى محتاج منك فلوس كتير جدا لان الهرتز هينزل للنصف الموضوع بالنسبة لينا سعر مقابل اداء
وبالنسبة لو انت جربت الصورة من غير ثرى دى فانا اقولها لك بالفم المليان صورة سامسونج افضل كتير من غير ثرى دى عن ال جى لاكن فى الثرى دى ال جى افضل كتير ويمكن مظهرش كده لانهم مش بيظبطو اعدادت الشاشات بحيث الاستفادة القصوى منها فمثلا تليفزيون ال جى العمق فيه 20 درجة الله اعلم كان شغال على اى درجة فيهم

rulezz
24-01-2013, 12:43
اخى فى حاجات مش هتلاحظها غير لو بقيت تستخدم التليفزيون كتير بنفسك فى البيت فمثلا الكروس تواك هيحتاج منك تدقيق عشان تلاحظه وهو يكاد يدمر الصورة فى شاشات سامسونج وهتلاحظه جدا لو لعبت لعبة زى باتل فيلد على تليفزيون سامسونج اصلا هتلاقى اللعب الى بتلعب بيه ثلاثة فى نفس الوقت والاخ اشرف صاحب وضوع الثرى دى شاف ده بنفسه غير ان التقنية الاكتف لاتعطى غير 60 هرتز فقط وطبعا الحوستينج هيبقى مشكلة وكمان لو حبيت تشغل التليفزيون على الكمبيوتر هيبقى محتاج منك فلوس كتير جدا لان الهرتز هينزل للنصف الموضوع بالنسبة لينا سعر مقابل اداء
وبالنسبة لو انت جربت الصورة من غير ثرى دى فانا اقولها لك بالفم المليان صورة سامسونج افضل كتير من غير ثرى دى عن ال جى لاكن فى الثرى دى ال جى افضل كتير ويمكن مظهرش كده لانهم مش بيظبطو اعدادت الشاشات بحيث الاستفادة القصوى منها فمثلا تليفزيون ال جى العمق فيه 20 درجة الله اعلم كان شغال على اى درجة فيهم

اخى عبدالله انا لا اتفق معك كليا ... اولا شاشات الاكتيف بتعطى اكثر من 60 هرتز و شوف موديلات سامسونج 700-750-950 كلهم 120 اما بالنسبة للرد بتاعك فى اول صفحة عن تليفزيونات ال جى فهى 240 هرتز او 500 هرتز او 1000000000 هرتز حتى الا تلاحظ انها تتم توصيلها عن طريق كابل HDMI !!!! و الغنى عن التعريف فهو لا يزيد عن 60 هرتز !! صراحة انا اجد تناقض فى كلامك
انت بتتكلم عن الاكتيف كانة باسيف بذكرك ان اخرة 60 !! انما من وجهة نظرى ان الاكتيف فى ساسمونج فاق التوقعات لل2d و ال 3d عيبة الوحيد انة بيظلم الرؤية شوية ... و عيب الباسيف او ال ال-جى انك لازم تشوف من زاوية معينة بعكس الاكتيف .. انما لو بتتكلم فى تكلفة ف ال جى اقل بس جودة و هتدفع اكتر خد اكتيف و لو مش مقتنع ممكن اجبلك مراجعات من مواقع اجنبية تشوف الفرق العملى مابينهم مش النظرى

mmels
24-01-2013, 16:56
اخى عبدالله انا لا اتفق معك كليا ... اولا شاشات الاكتيف بتعطى اكثر من 60 هرتز و شوف موديلات سامسونج 700-750-950 كلهم 120 اما بالنسبة للرد بتاعك فى اول صفحة عن تليفزيونات ال جى فهى 240 هرتز او 500 هرتز او 1000000000 هرتز حتى الا تلاحظ انها تتم توصيلها عن طريق كابل HDMI !!!! و الغنى عن التعريف فهو لا يزيد عن 60 هرتز !! صراحة انا اجد تناقض فى كلامك
انت بتتكلم عن الاكتيف كانة باسيف بذكرك ان اخرة 60 !! انما من وجهة نظرى ان الاكتيف فى ساسمونج فاق التوقعات لل2d و ال 3d عيبة الوحيد انة بيظلم الرؤية شوية ... و عيب الباسيف او ال ال-جى انك لازم تشوف من زاوية معينة بعكس الاكتيف .. انما لو بتتكلم فى تكلفة ف ال جى اقل بس جودة و هتدفع اكتر خد اكتيف و لو مش مقتنع ممكن اجبلك مراجعات من مواقع اجنبية تشوف الفرق العملى مابينهم مش النظرى

اخي الكريم

اولا هناك اخنلاف كبير بين الاكتيف والباسيف

الحقيقة هي الحقيقه فلا جدال في ذلك الهرتز بالنسبة للسامسونج تعتمد علي تكنولجيا الاكتيف بيتم قسمة الهرتز علي اتين ..... يعني يعطي صورة للعين اليمني بالهرتز60 واخري للعين اليسري بهرنز 60 فيكون المجموع 120 هكذا

هي التقنية وهكذا يحسب الهرتز .

وفي وضعية الاكتيف علشان استخدام مايسمي ب shutter فسوف تجد انه لاكمال الصورة 3d لابد ان تعطي لكلا العينين صورة مختلفة عن الاخري ويتم ذلك بالتتابع باستخدام النظارة والتي لن تعطيك في النهاية الا 60 هرتز لكل صورة علي حده

اما للباسيف بردو الحقيقة هي الحقيقة ان الصورة الهاي ديفينشي 1080*1920 سوف تجد ان الامر مختلف كليا عن الاكتيف فيتم اعطاء العين صورة مختلفة عن الاخري باستخدام المصدر نفسة يعني الشاشة مجهزة بذلك

يعني الشاشة بتديك 540*1920 للعين اليسري و 540*1920 للعين اليمني يعني بيتم تقسيم الصورة الي خطوط للتراها كلا العينين في نفس الوقت ولهذا ينعدم تقريبا الجوستنج لان كلا العينين تري نصف خطوط الصورة علي عين

والنصف الاخر علي العين الاخري في نفس الوقت ويتم دمجهم داخل المخ لصورة كاملة

ولكن في الحركة السريعة مثلا لو كانت الشاشة بهرتز 60 مثلا فتري ان للانتقال من فريم الي اخر بيتطلب ذلك 16.66مللي سكند فاذا كانت حركة الفريمات داخل الفيلم لا تتعدي 16.66مللي سكند لن تظهر مشكلة motion blur

طيب واذا تعدت السرعة دي سوف تري المشكلة

((وللعلم ليس الجميع يري المشكلة لبعض الاختلافات في العين والقدرة علي التركيز بين بني البشر ))

المهم ماذا تفعل الشركة للحيلولة دون رؤية ذلك

قامت الشركات بحيلة ذكية وهي true motion 120 او 240 وهذا ليس معناه انها زودت الهرتز ( هذا صدقني ما فهمته واعتقد هو الصح ) ولكنها قامت بعمل فريمات وهمية كما يقولون (لي سؤال من اين جاءت تلك الفريمات هل جاءت من العدم )

اللي حصل انها باستخدام الترو موشن قللت حركة الصورة من 16.66مللي سكند الي النصف تقريبا 8.33مللي سكند ولهذا اذا كانت الصورة سريعة واقل من 16.66 ملي سكند(سرعة الانتفال من فريم الي اخر ) فلن تري الصورة فيها

البلور لان اصبحت سرعة الانتقال من فيرم الي اخر نغيرت واصبحت 8.33 مليي سكند

ولهذا فانه بهذه الحيلة قد تغلبت علي مشكلة البلور بالنسبة للعين المجرده عن طريق زيادة سرعة انتفال الفريم فقط وليس بزيادة الهرتز كما يلجؤن لذلك دعائيا

ولهذا تراهم يقولون true motion 120 او يقولو true motin 240 يعين اذا تم رفع الهرتز الي 120 فسوف يقولون في المواصفات بمنتهي البساطة refresh rat 120 مثلا ولكن ذلك لم ولن يحدث حتي تلك اللحظة

المهم في النهاية من هو الافضل

تكنولوجيا الباسيف اقل ارهاقا للعين بكتير ولا تحتاج الي نظارات غالية الثمن او الي كروت شاشة عليا او الي توصيل النظارة بالجهاز وهكذا

والبنسبة لل 3d في كلا الامرين 3d موجود دون مشكلة سواء الاكتيف او الباسيف مع بعض المشاكل اكتر منها في الكتيف عن الباسيف

ايهما اختار ان اخترت الباسي لكل ما سبق فهذا هو الافضل:)

ارجو ان اكون ساهمت في توضيح جزء من الغموض عن الامر............. شكرا لكم

عبدالله ضيف
24-01-2013, 19:45
اخى فى تليفزيونات باسيف الهرتز فيها 480 هرتز ودى مخصصة للفلام وماتشات الرياضة الى بتكون الرحكة فيها سريعة جدا وزى ما قولت ادام البارلر بيقل فانا مليش دعوة هما عملو ايه وبالنسبة لموضوع اللفريمات الوهمي فانا اعتقد انهم بيكررو نفس الفريم من المصر اكتر من المرة وعشان تتم العملية دى لازم يكون التليفزيون نفسه بيدعم اكتر من 60 هرتز والا الفريمات الوهمية دى هتتعرض ازاى :) لذلك تليفزيونات الموشن بلر الى يتبقى 240 لازم تكون تليفزيونات تقبلعرض 120 هرتز وهذا ما فهمته لان معظم التليزيونات الى مكتوب عليها 240 motion blur كان بيبقى مكتوب عليها برده 120 هرتز فى النهاية سواء استخدمو ال120 هرتز و لا فالصورة ليس بها جوستينج وهذا ما رأيته بنفسى وكمان انا كاتشفت شئ ان تقنية الاكتف ليها افلام لوحديها وتقنية الباسيف ليها افلام لوحديها فمعظم افلام الثرى دى الى بتتعرض فى السينيمات بتقنية الباسيف ستكون رائعة على تليفزيون ال جى لان اكاميرا بتكون مجهزة لتقنية الباسيف وكمان الفيلم التأثيرات عليه بتكون لتقنية الباسيف

كوكو5000
24-01-2013, 20:43
يا جماعة الامر وما فية ان انا ذهبت علشان اشوف تلفزيون كويس عالى الوضوح وبيعرض ثرى دى ولا اعلم يعنى باسيف ولا اكتف فذهبت الى اقرب مكان لى وهو بى تك شارع شبرا فدخلت ووجدتهم مشغالين ثرى دى على ال جى 6610 47 بوصة ولقيت النظارات موجودة وعندما لبست النظارة حدث شئ لم اتوقعة وكأن الاشياء تخرج بره الشاشة بصراحة انبهرت جدا وقلت فى نفسى لازم اشترى ال جى وبعد ما خلصت خرجت واذ بى افاجئ بمحل راية شبرا يعرض تلفزيونات سامسونج وكانو مشغالين ثرى دى على شاشة 55 بوصة ES7500 ووجدت النظارة الاكتف موضوعة على حامل حاجة كده كأنك داخل تعمل اشاعة المهم نظرت واذ بى وكأن الفيديو المعروض كأنه حقيقى بنسبة 90 من 100 غير ان وضوح الصورة عالى جدا اعلى من ال الجى بكثير وملحوظ ووقتها قلت لا ولا ال جى ولاغيره هو سامسونج مفيش غيره وكان معى صديقى فشاركنى نفس الرأى وبالنسبة للثرى دى فى ال الجى ممتاز 95 من 100 ولاكن وضوح الصورة فى السامسونج عالى جدا حتى فى الثرى دى وهذا ما حدث بالفعل

عبدالله ضيف
24-01-2013, 21:27
اخى يمكن يكون رأيك ده وانت لك حرية الاختيار لاكن لاحظ عند توصيل التليفزيون بالكمبيوتر كم سيكلفك لتشغيل الالعاب على اعلى امكانيات حيث الهرتز يقسم للنصف كما ان وضوح الصورة ده كما قلت سابقا يمكن التغلب عليه بالبعد عن الشاشة مسافة معينة ومش هتحس ان فى فرق كما ان تكلفة شراء نظارات اخرى اكتف وانا اعتقد انه فى المستتقبل ببعض البرامج هنقدر نشغل تقنية الاكتف على تليفزيونات الباسيف والعكس مش هينفع لان الباسيف ليه بانل محدد الى هو fpr وكمان فى تليفزيونات ال جى ips panel هتنزل قريب فى مصر ودى بتستخدم حاجة اسمها الوضوح العالى المتقدم حاجة كده عامله زى الاكسات بتاعت الالعاب الى بتخلى كل شئ محدد جدا ودى هتعدل موضوع الجودة ده نهائى تقنية الباسيف ليها مدى مستقبلى افضل كتير

كوكو5000
24-01-2013, 21:56
شكرا اخى . بس الواحد لو انتظر افضل حاجة العمر هيخلص ومش هيوص لافضل شئ على العموم ممكن فيما بعد تنزل تلفزيونات ثرى دى من غير نظارة خالص واللى يعيش يما يشوف واشكرك اخى على الردود الجميلة منك

rulezz
25-01-2013, 09:41
اخى فى تليفزيونات باسيف الهرتز فيها 480 هرتز ودى مخصصة للفلام وماتشات الرياضة الى بتكون الرحكة فيها سريعة جدا وزى ما قولت ادام البارلر بيقل فانا مليش دعوة هما عملو ايه وبالنسبة لموضوع اللفريمات الوهمي فانا اعتقد انهم بيكررو نفس الفريم من المصر اكتر من المرة وعشان تتم العملية دى لازم يكون التليفزيون نفسه بيدعم اكتر من 60 هرتز والا الفريمات الوهمية دى هتتعرض ازاى :) لذلك تليفزيونات الموشن بلر الى يتبقى 240 لازم تكون تليفزيونات تقبلعرض 120 هرتز وهذا ما فهمته لان معظم التليزيونات الى مكتوب عليها 240 motion blur كان بيبقى مكتوب عليها برده 120 هرتز فى النهاية سواء استخدمو ال120 هرتز و لا فالصورة ليس بها جوستينج وهذا ما رأيته بنفسى وكمان انا كاتشفت شئ ان تقنية الاكتف ليها افلام لوحديها وتقنية الباسيف ليها افلام لوحديها فمعظم افلام الثرى دى الى بتتعرض فى السينيمات بتقنية الباسيف ستكون رائعة على تليفزيون ال جى لان اكاميرا بتكون مجهزة لتقنية الباسيف وكمان الفيلم التأثيرات عليه بتكون لتقنية الباسيف

انا بجد سعيد بالمناقشة معاك و كنت ناوى اكتبلك كلام كتير بس لقيت الموقع دة كفى ووفى الصراحة
https://reviews.cnet.com/8301-33199_7-57437344-221/active-3d-vs-passive-3d-whats-better/

اطلع علية و قولى اية رايك ..

عبدالله ضيف
25-01-2013, 19:08
اخى rulezz قرأته كله والحمد لله واعتقد انه مجبش جديد على الى انا كاتبه فى الموضوع بل موضوعى افضل :) انتو عارفين بقى الثقة فى النفس :D وفعلا الموضوع كان حلو وطريقة شرحه بسيطة وجميلة :)

rulezz
25-01-2013, 19:27
اخى rulezz قرأته كله والحمد لله واعتقد انه مجبش جديد على الى انا كاتبه فى الموضوع بل موضوعى افضل :) انتو عارفين بقى الثقة فى النفس :D وفعلا الموضوع كان حلو وطريقة شرحه بسيطة وجميلة :)

تبا لتواضعك :P الموضوع فعلا لذيذ و بعدين اهم حاجة انة جايب الزتونة :D عارف لو مش جايب الزتونة.. يلا بقى :)

عبدالله ضيف
28-01-2013, 01:13
الظاهر ان استاذ rulezz بيحب المخلل لان كان فى زتونة كان هيموت عليها :D وتبا لتواضعا جميعا اذا كان هيظهرنا جهلة او غير قادرين على فعل اشياء نحن بلفعل نستيطع فعلها ايه الكلام الجامد الى انا قولته ده :D وكمان الى عاوز اقوله واهم شئ ان معظم الشركات بتطور الثرى دى عن طريق الشاشات لاكن بالعكس فيجب تطويره عن طريق الكاميرات الى بتصور نفسها وانا بحاول ابتكر فكر لكاميرا تظبط الثرى دى بحيث الاشياء تبرز لبره بشكل كامل

rulezz
28-01-2013, 01:15
الظاهر ان استاذ rulezz بيحب المخلل لان كان فى زتونة كان هيموت عليها :D وتبا لتواضعا جميعا اذا كان هيظهرنا جهلة او غير قادرين على فعل اشياء نحن بلفعل نستيطع فعلها ايه الكلام الجامد الى انا قولته ده :D وكمان الى عاوز اقوله واهم شئ ان معظم الشركات بتطور الثرى دى عن طريق الشاشات لاكن بالعكس فيجب تطويره عن طريق الكاميرات الى بتصور نفسها وانا بحاول ابتكر فكر لكاميرا تظبط الثرى دى بحيث الاشياء تبرز لبره بشكل كامل

اية الكلام الجامد دة اعمل كاميرا اصديقى و اتحفنا :) , و سيب الزتونة فى حالها :d