المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : samsung S23A950D vs LG D2343P

wetsha
11-01-2013, 13:44
باختصار عايز اشترى شاشة 3D لل PC ومحتار بين الشاشتين دول

https://www.lg.com/hk_en/monitors/lg-D2343P-home

https://www.samsung.com/sg/consumer/pc-peripherals-printer/monitor/led-monitor/LS23A950DS/XS

فياريت حد من خبراء ال 3D فى المنتدى يفكر معايا

علما بان كارت الشاشة AMD 6670 1GB وطبعا ال monitor هتكون للالعاب والافلام واحتمال اشغل عليها ريسيفر HD

فى انتظار مناقشاتكم

عبدالله ضيف
11-01-2013, 17:19
افضل شاشة ثرى دى 23 بوصة فى السوق المصرى
ASUS VG23AH 23 inch IPS Panel 3D LED
فيكفى انها ips panel وكمان باسيف ثرى دى
الشاشة لا تدعم الثرى دى غير من خلال hdmi1.4a
يعنى لازم كرت الشاشة يكون فيه مخرج hdmi 1.4a وكمان الكيبل نفسه يكون hdmi1.4a اصلى
وهتستخدم برنامج تارى ديف لتشغيل الالعاب عليها وبرنامج سايبر باور دى فى دى لتشغيل الافلام والفيديو عليه
هذه الشاشة افضل من الشاشتين الى ذكرتهم حضرتك

wetsha
12-01-2013, 11:58
افضل شاشة ثرى دى 23 بوصة فى السوق المصرى
ASUS VG23AH 23 inch IPS Panel 3D LED
فيكفى انها ips panel وكمان باسيف ثرى دى
الشاشة لا تدعم الثرى دى غير من خلال hdmi1.4a
يعنى لازم كرت الشاشة يكون فيه مخرج hdmi 1.4a وكمان الكيبل نفسه يكون hdmi1.4a اصلى
وهتستخدم برنامج تارى ديف لتشغيل الالعاب عليها وبرنامج سايبر باور دى فى دى لتشغيل الافلام والفيديو عليه
هذه الشاشة افضل من الشاشتين الى ذكرتهم حضرتك

شكرا ياباشا على ردك انا فعلا فكرت فيها بس مش عارف ليه الكلام عليها قليل جدا فبصراحة خفت منها خصوصا ان ASus فى الشاشات مش منتشرة اوى وكمان سمعت انها بتعمل مشاكل مع كروت AMD ومش اى نضارة Passive بتشتغل عليها ياريت لو عندك معلومات عن الكلام ده تفيدنى

عبدالله ضيف
12-01-2013, 13:15
والله العيوب الى بتتكلم عليها دى ععتقد ليست قوية لتغيير رأيك فيها بالنسبة للنظارات اكيد بتتباع فى اى حتة واعتقد نظارات ال جى بشتغل معاها
والشاشة مش هتعمل مع كروت amd مشكلة لان ببساطة انت هتشغل الثرى دى ببرنامج تراىديف عليها :)
واطئن من الشاشة انا سمعت ليها مراجعة كاملة اللغة الانجليزية وكان صاحبها بيقول انها رائعة جدا فى الثرى دى كما انها من افضل شاشات ips panel الى شافها على الاطلاق :)
اعتقد توكل على الله اخى واشتريها وابقى اسئل المحل على النظارات ليها وشاشة سامسونج لا تقارن بيها بصراحة :)

wetsha
12-01-2013, 13:19
والله العيوب الى بتتكلم عليها دى ععتقد ليست قوية لتغيير رأيك فيها بالنسبة للنظارات اكيد بتتباع فى اى حتة واعتقد نظارات ال جى بشتغل معاها
والشاشة مش هتعمل مع كروت amd مشكلة لان ببساطة انت هتشغل الثرى دى ببرنامج تراىديف عليها :)
واطئن من الشاشة انا سمعت ليها مراجعة كاملة اللغة الانجليزية وكان صاحبها بيقول انها رائعة جدا فى الثرى دى كما انها من افضل شاشات ips panel الى شافها على الاطلاق :)
اعتقد توكل على الله اخى واشتريها وابقى اسئل المحل على النظارات ليها وشاشة سامسونج لا تقارن بيها بصراحة :)

طيب كمل جميلك بأه وقولى الاقيها فين فى مصر لانى بدور عليهم من امبارح؟؟ :D

rulezz
13-01-2013, 10:40
اضم صوتى ليك نلاقيها فين :d

rulezz
13-01-2013, 10:41
و برضو الشاشة دى كام هرتز (اسوس)

wetsha
13-01-2013, 11:18
و برضو الشاشة دى كام هرتز (اسوس)

Asus 75hz
lg 60hz
والاسوس اعلى فى الكونتراست كمان

انا كلمت الوكيل بتاع اسوس فى مصر هنا اكتر من مرة,حاول انت كمان تزن على دماغهم من ناحيتك ونقرفهم لغاية ما يجيبوها :D

وياريت يا جماعة لو حد يعرف اى طريقة نجيب بيها الشاشة يساعدنا

rulezz
13-01-2013, 12:16
Asus 75hz
lg 60hz
والاسوس اعلى فى الكونتراست كمان

انا كلمت الوكيل بتاع اسوس فى مصر هنا اكتر من مرة,حاول انت كمان تزن على دماغهم من ناحيتك ونقرفهم لغاية ما يجيبوها :D

وياريت يا جماعة لو حد يعرف اى طريقة نجيب بيها الشاشة يساعدنا

مين الوكيل بتاعها ؟ و ياريت تبعتلى على الخاص اى تفاصيل

rulezz
13-01-2013, 12:18
شباب كنت عاوز اعرف اية الفرق ما بين ips asus 85 hz and normal panel 120hz ex samsung

ممكن افسر شوية تنصحونى مثلا ب samsung s23a950d 120hz

او asus vg23ah or asus ml239h 85hz

و هل ما سمعت عن زيادة الهرتز لة تاثير سلبى على ضربات قلب الانسان ؟ ؟؟

عبدالله ضيف
13-01-2013, 13:08
الشاشة اعتقد موجودة عند ماكسيمم هاردوير فى سوق العصر مصر الجديدة :)
واخى rulezz مال الهرتز وضربات القلب ههههههههه :D
اخى الفرق بين ips panel و 120hz panel ان صورة ال ips panelالالوان فيها رائعة جدا وزوايا رؤية الشاشة كبيرة جدا كما ان معدل التباين اللونى كبير جدا انما 120hz بتبقى الصورة واضحة مع الاجسام الى بتتحرك بسرعة يعنى مثلا بتلعب pes او fifa او لعبة رياضية او بتتفرج على ماتش كورة الصورة بتبقى واضحة ومفيش جوستينج خالص انما مع ips بيبقى فيه جوستينج بسيط لاكن انا عموما افضل ips فالصورة بتبقى عاملة زى الحقيقة تماما انما ال120 هرتز بتبقى واضحة لاكن الالوان وحشة وتحس ان الصورة مش طبيبعية الالوان بتبقى غريبة

wetsha
13-01-2013, 16:56

كلمتهم فى التليفون قالولى مش موجودة,ماتعرفش مكان تانى؟؟؟

عبدالله ضيف
13-01-2013, 21:17
للأسف لا معرفش غير ده ممكن تنزل المول تسأل عليها بنفسك :)

MISS.NOUR
14-01-2013, 00:20
للأسف لا معرفش غير ده ممكن تنزل المول تسأل عليها بنفسك :)

هينزل المول ليه والشاشه اصلا خلصت من مصر لان تم بيعها بس وكيل اسوس قالى ان فى شاشات ثرى دى نازله قريب من اسوس

dedooo
14-01-2013, 03:40
هينزل المول ليه والشاشه اصلا خلصت من مصر لان تم بيعها بس وكيل اسوس قالى ان فى شاشات ثرى دى نازله قريب من اسوس

بلفعل الايام دى لايوجد شاشات فى السوق يوجد فقط الشاشات التعبانة لقد لفيت مصر كلها عن شاشة محترمة ولا يوجد وكلة يقولى كمان يومين

ولكن الحمد لله ربنا كرمنى بقطعة كانت فى محل مغمور شاشةSamsung S27A750D Series 7 27 inch LED 3D Monitorبسم الله ماشاء الله تحفة و3dاكثر ممتاز والوان جميلة الشاشة ابهرتنى مشكلتها الوحيدة انها تعمل بكبل دسبلاى بورت عشان يعطيك 120هرتز والحمد للة عندى مدخل دسبلاى فى كارت الشاشة 7850

Aksam75
16-01-2013, 23:13
اخى الفرق بين ips panel و 120hz panel ان صورة ال ips panelالالوان فيها رائعة جدا وزوايا رؤية الشاشة كبيرة جدا كما ان معدل التباين اللونى كبير جدا انما 120hz بتبقى الصورة واضحة مع الاجسام الى بتتحرك بسرعة يعنى مثلا بتلعب pes او fifa او لعبة رياضية او بتتفرج على ماتش كورة الصورة بتبقى واضحة ومفيش جوستينج خالص انما مع ips بيبقى فيه جوستينج بسيط لاكن انا عموما افضل ips فالصورة بتبقى عاملة زى الحقيقة تماما انما ال120 هرتز بتبقى واضحة لاكن الالوان وحشة وتحس ان الصورة مش طبيبعية الالوان بتبقى غريبة

مع أحترامى الكامل لكلامك أخى الكريم ....

أنا عندى شاشه S23A950D (https://www.samsung.com/sg/consumer/pc-peripherals-printer/monitor/led-monitor/LS23A950DS/XS-spec) واكتر حاجه شدتنى لهذه الشاشه 120Hz وان Response Time 2ms

وموضوع الالوان فهى اكثر من رائعه ... والخلاصه فهى مناسبه للجيمر

اما ال 3D ففى جميع الشاشات فاشل ....

dedooo
17-01-2013, 09:43

أنا عندى شاشه S23A950D (https://www.samsung.com/sg/consumer/pc-peripherals-printer/monitor/led-monitor/LS23A950DS/XS-spec) واكتر حاجه شدتنى لهذه الشاشه 120Hz وان Response Time 2ms

صديقى انا عندى هذة الشاشة Samsung S27A750D Series 7 27 inch LED 3D Monitorوالثرى دى ليس سىء
هقولك جرب هذا الفيديو وقلى اية رايك هذا اسم الفيديو حملة من على اليوتيوب حوالى 63 ميجا Time Magician 3D Samsung Demo 1080p SBS - YouTubeولكن حمل الفيديو على اعلى جودة 1080

MISS.NOUR
17-01-2013, 22:28

حتى مع الالعاب ال 3D سىء ؟؟؟؟ يعنى لما بتلعب اى لعبه 3D مش بتحس انها 3D ولا ايه خلاك تقول ان ال 3D فاشل ؟؟؟؟

Aksam75
18-01-2013, 11:23
حتى مع الالعاب ال 3D سىء ؟؟؟؟ يعنى لما بتلعب اى لعبه 3D مش بتحس انها 3D ولا ايه خلاك تقول ان ال 3D فاشل ؟؟؟؟

طبعاً ان بتكلم على الالعاب ... أنا بلعب Battlefield 3 اونلاين و Battlefield Bad Company 2 و Call of Duty Black Ops II و Medal of Honor و Hitman Absolution

ولا هتحس ان فى 3D كل أللى هيحصلك بعد نص ساعه ان هيجيلك صداع وخلاص ... كل اللى هتحسه ان الصوره قربت شويه من عينك كأنك قربت من الشاشه

أنا كنت فاكر ان ال 3D هيكون اعمق من كده لكن طلع فاشل .... وان مثلاً لو حد حدف عليا قنبله هتلاقيها تحت الكرسى ههههه

غير كده الشاشه أكثر من رائعه ولن تحس بأى جوست فى الالعاب والالوان رائعه غير شكلها الجديد وأللى جذبنى ليها ايضاً ....

wetsha
28-01-2013, 15:57
مين الوكيل بتاعها ؟ و ياريت تبعتلى على الخاص اى تفاصيل

انا لاقيت الشاشة asus vg23ah امبارح فى مول سوق العصر الدور التانى عند Highend