المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تجربتي في كسر السرعة مع المعالج 2500k + بوردة asus z68 pro3\gen3

mmels
16-01-2013, 16:58
في البداية احب اعرفكم مكونات الجهاز

البورده : auss p8 z68v pro\gen3

المعالج :2500k

المشتت : كولر ماستر 212 بلاص

الرام :king stone 1333 2g*2

البرامج المستخدمة في الكسر

prime95 v27.9

realtemp v2.7

AIDA 64 v 2.7..2200

cpuz v 1.6

اعدادات البيوسV 3402 :

معامل الضرب : 47

الناقل:100

الفولت :1.33

llc : ultra high

ضبط تردد الرام يدويا علي 1333 وايضا الفولت علي 1.5

CPU Current Capability - 130%

Phase and Duty Control : Extreme

EPU Power saving: Disabled

VRM Frequency: Manual - 350

مع ترك خواص c1 c3 c6 كما هي ( الافضل طبعا الغاء تلك الخواص )

وكانت النتيجه بعد الاختبار لمده ساعة كالتالي

ومن الافضل ترك البرايم يعمل لمده لا تقل عن 4 ساعات كاملة ولكني اكتفيت بذلك

================================================== ==========================

تحديث

صورة للضغط بعد 4 ساعات كاملة بالبرايم مع فولت 1.35 + نفس الخيارات السابقه

انزعجت قليلا لارتفاع الحرارة وفي وقت الشتاء :mad: ولكن كان هذا متوقع مع رفع الفولت مع هذا المشتت

صورة بعد توقف الضغط

قمت حاليا بارجاع كافة اعدادات البيوس كما هي والحمد لله اعتقد ان التجربة الي حد ما جيده

ولانية للكسر مرة اخري لاني لست في حاجه اليه

MOUSA AL-SARI
16-01-2013, 17:03
كسر سرعة اكثر من رائع والحرارة جيدة

لكن ساعة على معالجك قليلة جدا اقلها 3 ساعات

mmels
16-01-2013, 17:06
والله الواحد بيزهق من الانتظار :D

ع العموم اذا كان هناك فرصة اخري سوف اقوم بعمل اختبار لمدة 4 ساعات كاملة :)

king1990
16-01-2013, 17:09
أخي الكريم .. الفولت لديك قليل جدا لمثل هذا التردد و لا أعتقد أنه سيكون مستقر و لتأكد جرب برنامج intel Burn test على 20 دورة على الـ MAX ...

mmels
16-01-2013, 17:18
أخي الكريم .. الفولت لديك قليل جدا لمثل هذا التردد و لا أعتقد أنه سيكون مستقر و لتأكد جرب برنامج intel Burn test على 20 دورة على الـ MAX ...

هذا البرنامج دائما ما يسبب مشاكل ع الاجهزة لا اعارف لماذا بالاضافة الي انه لا يعمل عندي الا علي استخدام للرام اقل من 2 جيجا يعني لا يمكن عمله علي الماكس( نسخة الويندوز لدي 32 )بالاضافة لاني اري ان هذا البرنامج بيختير ثبات الرام اكتر منه للمعالج

وبالاضافة لما سبق انا افضل فعلا برنامج البرايم 95 عن اي برنامج اخر ولهذا بمنتهي البساطة مهما يكن لا احبذ ابدا استخدام برنامج Intel burn test

ولكن فعلا لاختبار الثبات لابد من عمل الاختبار لمده في رايي لا تقل عن 4 ساعات كاملة ببرنامج البرايم او اكتر وفي اقرب فرصة سوف اقوم بعمل ذلك وساضع في الاعتبار ان لا يقل الفولت عن 1.35 :)

king1990
16-01-2013, 17:30
أعتقد أن الأخوة يتساءلون لماذا أصر على استخدام IBT و الأمر ببساطة .. لأن هذا البرنامج يظهر عدم الإستقرار بسرعة كبيرة مقارنة بالبرايم و إذا تجاوزت هذا الإختبار فإحتمال كبير تتجاوز البرايم ( الإختبار الحقيقي يكون 12 ساعة .. فالنجاح بساعتين أو 8 ساعات لا يعني أنك مستقر )
على كل حال هذا رأي و لا أجبر أحد عليه ...

mdhyzn
16-01-2013, 18:43
والله الواحد بيزهق من الانتظار :D

ع العموم اذا كان هناك فرصة اخري سوف اقوم بعمل اختبار لمدة 4 ساعات كاملة :)

ألف مبروك عليك كسر المعالج :ah7::D
بس ياريت بليل كدا لما تيجى تنام تسيبة يعمل أختبار لحد ما تصحى من النوم و متخفش لو لقدر الله حصل حاجة يبقى عليك العوض " Just Kidding " :p

unexpected
16-01-2013, 20:16
أعتقد أن الأخوة يتساءلون لماذا أصر على استخدام IBT و الأمر ببساطة .. لأن هذا البرنامج يظهر عدم الإستقرار بسرعة كبيرة مقارنة بالبرايم و إذا تجاوزت هذا الإختبار فإحتمال كبير تتجاوز البرايم ( الإختبار الحقيقي يكون 12 ساعة .. فالنجاح بساعتين أو 8 ساعات لا يعني أنك مستقر )
على كل حال هذا رأي و لا أجبر أحد عليه ...
كلام سليم 100% :)
اضغط يا محمود على المعالج بواسطة البرنامج دة خايف ليه:D
خايف يفشل المعالج في الاختبار :D:D:D

hmr2002eg
16-01-2013, 21:18
تسلم الايادي يا محمود باشا بجد شيئ رائع
بس ليه ما عملتش الفولت علي auto

hmr2002eg
16-01-2013, 21:24
اعتقد ان المسالة مش خوف من الفشل لكن حرص لان الرامات يفضل تكون 1600:)

unexpected
16-01-2013, 21:40
اصلا عندما نقوم بكسر سرعة معالج بأكثر من 500MHZ عن التردد الاصلي الافضل تعديل الفولت يدويا لانة ممكن يرتفع الى قيم اعلى من ما يحتاجة المعالج

اعتقد ان المسالة مش خوف من الفشل لكن حرص لان الرامات يفضل تكون 1600:)
ثانيا انا تكلمت مع الاخ محمود مجرد رد مازح وليس اكثر:)

mmels
16-01-2013, 22:08

الف شكر ليك يا كبير

mmels
16-01-2013, 22:10
ألف مبروك عليك كسر المعالج :ah7::D
بس ياريت بليل كدا لما تيجى تنام تسيبة يعمل أختبار لحد ما تصحى من النوم و متخفش لو لقدر الله حصل حاجة يبقى عليك العوض " Just Kidding " :p

ده الواحد ينام يحلم بيه علي كده :D

mmels
16-01-2013, 22:11

مثلما قال ضديقي العزيز حنا ممكن ان يرتفع الفولت عن الطبيعي:)

Ahmed Abdelwahab
17-01-2013, 00:17
ممتاز يا محمود وعاوزين نشوف كده كسر ل5.0 ولا حاجة:ah32:

ayoub_bob
17-01-2013, 00:28
ماشاء الله كسر فوق الرائع والممتاز
تتنهنا بالجهاز اخى العزيز
====
بس سؤال
اخى الكريم
هل بيتم ترك الكسر هذا ام هى للتجربة فقط
تحياتى لك

mmels
17-01-2013, 00:38
ممتاز يا محمود وعاوزين نشوف كده كسر ل5.0 ولا حاجة:ah32:

الكسر علي 5 Ghz صعب شوية لا اعتقد انه يمكن الوصول اليه مع هذا المشتت:)

mmels
17-01-2013, 00:42
ماشاء الله كسر فوق الرائع والممتاز
تتنهنا بالجهاز اخى العزيز
====
بس سؤال
اخى الكريم
هل بيتم ترك الكسر هذا ام هى للتجربة فقط
تحياتى لك

الكسر انا عملنه للتجربه لاني اصلا غير محتاج الكسر عامة وانما زي ما تقول اليومين دول الجو مساعد فقلت الواحد يقتنص الفرصى دي :D

وانا حاليا تركت الكسر كما هو لاني مفعل خبارات حفظ الطاقة يعني المعالج بينزل مع عدم الاستخدام لاني لسة عايز اجرب الثبات لمدة اطول بعد ذلك .

mmels
17-01-2013, 11:04
تحديث

صورة للضغط بعد 4 ساعات كاملة بالبرايم مع فولت 1.35 + نفس الخيارات السابقه

انزعجت قليلا لارتفاع الحرارة وفي وقت الشتاءhttps://arabhardware.net/forum/images/smilies/mad.gif ولكن كان هذا متوقع مع رفع الفولت مع هذا المشتت

صورة بعد توقف الضغط

قمت حاليا بارجاع كافة اعدادات البيوس كما هي والحمد لله اعتقد ان التجربة الي حد ما جيده

ولانية للكسر مرة اخري لاني لست في حاجه اليه

mido hamdy
17-01-2013, 12:53
انا معايا نفس بوردتك ولكن مش موديل الجيل الثالث ونفس المعالج وكاسر الى 4.6 بفولت 1.29 فقط والجهاز ثابت تماما الحمد لله بقاله سنة و 4 شهور بالضبط :) وفى اخر شهرين مش بقفله غير مرة كل اسبوع . جرب كده التردد ده 4.6 مع فولت 1.295

وخلى كل حاجة على الترا وفيه خيار مش فاكر اسمه ايه هتخليه على 140% وان شاء الله هينجح معاك تمام .

mmels
17-01-2013, 13:05
انا معايا نفس بوردتك ولكن مش موديل الجيل الثالث ونفس المعالج وكاسر الى 4.6 بفولت 1.29 فقط والجهاز ثابت تماما الحمد لله بقاله سنة و 4 شهور بالضبط :) وفى اخر شهرين مش بقفله غير مرة كل اسبوع . جرب كده التردد ده 4.6 مع فولت 1.295

وخلى كل حاجة على الترا وفيه خيار مش فاكر اسمه ايه هتخليه على 140% وان شاء الله هينجح معاك تمام .

شكرا لك يا عزيزي واختبرت الثبات لمده كام ساعه علي كده ؟؟؟

لا انوي الكسر مجددا لاني لست من هواة كسر السرعة ومش محتاجه اصلا ............ وكانت هذه هي المرة الوحيده لي وكانت للتجربه فقط:)

mido hamdy
17-01-2013, 13:26
شكرا لك يا عزيزي واختبرت الثبات لمده كام ساعه علي كده ؟؟؟

لا انوي الكسر مجددا لاني لست من هواة كسر السرعة ومش محتاجه اصلا ............ وكانت هذه هي المرة الوحيده لي وكانت للتجربه فقط:)

اختبرته ساعتها لمدة ساعتين بالبرايم وكان ساعتها شهر 8 فى عز الحر والجهاز كان وقتها فى الصعيد والحرارة فى الغرفة كانت معدية 40 والحرارة بعد ساعتين من الضغط كانت اقصاها 67 درجة لأن معايا Noctua NH-D14 بس حاطه فى كيس من اللى

ب 200 جنيه :D والكيسة نفسها مفيهاش غير مروحة واحدة ومش شغالة يعنى الكيسة من غير مراوح خالص وفاتح الباب الجانبى على طول وشارى مروحة بوكس كبيرة وحاططها فى جانب الكيسة مكان الباب وعمر ما البوردة حرارتها عدت 35 درجة

فى اقصى ظروف الحر ومع اقصى ضغط وحاليا فى البرد حرارة البوردة بتكون مابين 17 الى 22 . والامور الحمد لله تمام بدل لما ادفع فلوسى فى كيسة غالية اوفرها واحدث بيها اى قطعة فى الجهاز أولى .

وطالما معاك معالج يمكن كسره وتاخد زيادة كبيرة فى الاداء من غير فلوس ومعاك مشتت احترافى ليه ماتستفيدش بالزيادة دى ؟ !

مش لازم اول ما تبدأ الكسر تروح لأرقام كبيرة ابدأ بتردد 4.3 تردد ممتاز جدا ومش هياخد فولت كبير وكمان الحرارة هتكون كويسة جدا معاه فى الحر الشديد . جرب كدة وبلاش تشاؤم :D .

mmels
17-01-2013, 13:48
اختبرته ساعتها لمدة ساعتين بالبرايم وكان ساعتها شهر 8 فى عز الحر والجهاز كان وقتها فى الصعيد والحرارة فى الغرفة كانت معدية 40 والحرارة بعد ساعتين من الضغط كانت اقصاها 67 درجة لأن معايا Noctua NH-D14 بس حاطه فى كيس من اللى

ب 200 جنيه :D والكيسة نفسها مفيهاش غير مروحة واحدة ومش شغالة يعنى الكيسة من غير مراوح خالص وفاتح الباب الجانبى على طول وشارى مروحة بوكس كبيرة وحاططها فى جانب الكيسة مكان الباب وعمر ما البوردة حرارتها عدت 35 درجة

فى اقصى ظروف الحر ومع اقصى ضغط وحاليا فى البرد حرارة البوردة بتكون مابين 17 الى 22 . والامور الحمد لله تمام بدل لما ادفع فلوسى فى كيسة غالية اوفرها واحدث بيها اى قطعة فى الجهاز أولى .

وطالما معاك معالج يمكن كسره وتاخد زيادة كبيرة فى الاداء من غير فلوس ومعاك مشتت احترافى ليه ماتستفيدش بالزيادة دى ؟ !

مش لازم اول ما تبدأ الكسر تروح لأرقام كبيرة ابدأ بتردد 4.3 تردد ممتاز جدا ومش هياخد فولت كبير وكمان الحرارة هتكون كويسة جدا معاه فى الحر الشديد . جرب كدة وبلاش تشاؤم :D .

المسألة كانت مسألة فضول وأشبعته خلاص ......... وكلته يعني فول وطعم 100 :D

طالما الحاجه مش عايزها خلاص حعمل بيه الكسر طالما مش محتاجه والحمد لله .

Ahmad Rady
20-07-2013, 01:33
ما شاء الله، ربنا يبارك لك فيه

بس للأسف بعض الصور راحت، رجاء قم برفعها مرة أخرى