المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل ال 3d حاليا فاشل ؟؟؟؟؟

الصفحات : [1] 2

MISS.NOUR
17-01-2013, 23:23
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

السؤال ده لكل واحد عنده شاشه 3d وجرب الثرى دى مع الالعاب المخصصه ل 3d والافلام المخصصه لل3d

هو الثرى دى فاشل ؟؟؟

يا ريت كل واحد عنده شاشه 3d يجاوب على السؤال ده

ويقولنا هل ال 3d يستحق التجربه ؟ ولا ملوش اى لزمه حاليا ؟؟

عشان انا جربت ال 3d فى ؤcity stars وكانت تجربه سيئه جدا

ده كان ردى فى احد المنتديات على عضو كان كاتب انه راح نفس المحل وجرب الثرى دى وكان ممتاز

دى بقا تجربتى انا فى نفس المحل وردى عليه

انا متضايقه جدا يا صاحب الموضوع :mad: رحت عند محل سامسونج وجربت ال 3d مش زى ما انت بتقول خالص + معندهمش امكانيات فى المحل اصلا

انك تشوف فيلم 3d عشان تقيم عليه يعنى كان مشغلى حفله اوبرا :confused:وكانت 2d to 3d مش 3d أصلا

وبعد كدا قولت لواحد تانى هناك انا مش شايفه اى فرق اصلا :confused:
خاصيه ال 2d to 3d سيئه بمعنى ان مفيش فرق يمكن الالوان بتتغير بس لكن مفيش اى حاجه تانى بتشوفها برا الشاشه كأنك بتتفرج 2d برضه عادى يعنى

راح قالى سورى اصل معندناش افلام 3d هنا بس راح غير القناه وجاب قناه تانيه عباره عن ناس بتحتفل فى الشارع

الحاجه الوحيده اللى شفتها كأنها قريبه او بره الشاشه هى فقاقيع الصابون بس دى الحاجه الوحيده اللى شفتها 3d يعتبر لكن الباقى عادى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بم تفسر ؟؟؟؟ هو انت لما رحت تجرب كنت واخد معاك افلام 3d ولا ايه اللى حصل وشوفت ايه 3d وكان فعلا 3d ولا كان 2d to 3d

بليييييييز احكى وبلااااااااااش اختصار يا ريت تفصيل ممل كمان

الحاجه الوحيده اللى كانت عاجبانى وجميله جدا وخفيفه هى النضاره كانت رائعه جدا وكانت بلاك شفاف مش احمر وازرق يعنى ممتازه جدا بصراحه

وهو حتى الان مردش عليا بس دى كانت تجربتى فعلا

وبرضه مش عاوزه احكم على تجربه فاشله زى دى لانى معتقدش ان دى تجربه 3d

يمكن كانت تجربه 2d to 3d

ف ارجو الافادة من اللى جربو ال 3d

وعلى فكرة اقل فيلم 3d لا يقل عن 40 جيجا

وكل واحد هيساعد ربنا يجازيه خير :)

وحيد1
17-01-2013, 23:43
علشان تحس بال 3d لو فى البيت يبقى لازم شاشه لاتقل عن 37 بوصه اقل من كده مش هتحس بمتعه كبيره ولازم تقعد بعيد شويه عن الشاشه
ولو فى السينما يبقى تروح سينما كبير وبتعرض افلام 3d
غير كده لا

عبدالله ضيف
18-01-2013, 02:19
اختى العزيزة اولا احب اعتذر على الاخ وحيد انه مفكرك ولد :D اولا تقنية سامسونج ليست جيدة فى الثرى دى انصحك بتجريب الثرى دى على تليفزيونات LG لانها افضل شاشات للثرى دى حيث انها بتستخدم تقنية الباسيف ثرى دى زى الى فى السينمات الكبيرة زى سيتى سترز وقولى للهتجربى عنده انه يزود العمق على الاخر ويكون الفيلم او الفيديو ثرى دى وليس محول من 2D الى 3D وانصحك تجربى تدخلى فيلم ثرى دى فى سينما زى سيتى ستارز او جنينة مول عشان تعرفى التقنية كويس لانها مش زى ما متصوراها يعنى الاشياء الى بتقرب من الكاميرا هيه الى بتبقى بارزة بره الشاشة لاكن الباقى بيبقى ظاهر انه له عمق او بعد عنك وكل لما بيزيد حجم الشاشة كل لما الاشياء بتبرز بره الشاشة والثرى دى بيكون واضح

rulezz
18-01-2013, 08:24
انا تجربتى الوحيدة كانت فى كارفور و بسم الله ما شاء الله بجد تجربة فاقت توقعاتى كان تليفزيون 46 بوصة ال جى تقريبا بس كان عارض فيلم 3 d و كنت قاعد على كنبة مخصصة للعرض على بعد 2~3 متر على حسب ما انا فاكر المهم الفيلم كان فى صخور كدة فلما لبست النضارة شوية و خبط فى اللى جنبى وقع فى الارض هههههه كنت حاسس الصخرة جاية عليا بجد :d هيا دى اول تجربة ليا مع ال3d بس كان تليفزيون انما للديسك توب صراحة مجربتش عموما انا اعتقد زى ما قال الاخ وحيد ان ال3d بيتحس فعلا كلما زاد حجم الشاشة .

mask_of_fear
18-01-2013, 11:29
علشان تحس بال 3d لو فى البيت يبقى لازم شاشه لاتقل عن 37 بوصه اقل من كده مش هتحس بمتعه كبيره ولازم تقعد بعيد شويه عن الشاشه
ولو فى السينما يبقى تروح سينما كبير وبتعرض افلام 3d
غير كده لا

:ah38::ah38::ah38: مالوش دخل المسافه في الجودة

اختى العزيزة اولا احب اعتذر على الاخ وحيد انه مفكرك ولد :D
اولا تقنية سامسونج ليست جيدة فى الثرى دى انصحك بتجريب الثرى دى على تليفزيونات LG لانها افضل شاشات للثرى دى حيث انها بتستخدم تقنية الباسيف ثرى دى زى الى فى السينمات الكبيرة زى سيتى سترز وقولى للهتجربى عنده انه يزود العمق على الاخر ويكون الفيلم او الفيديو ثرى دى وليس محول من 2D الى 3D وانصحك تجربى تدخلى فيلم ثرى دى فى سينما زى سيتى ستارز او جنينة مول عشان تعرفى التقنية كويس لانها مش زى ما متصوراها يعنى الاشياء الى بتقرب من الكاميرا هيه الى بتبقى بارزة بره الشاشة لاكن الباقى بيبقى ظاهر انه له عمق او بعد عنك وكل لما بيزيد حجم الشاشة كل لما الاشياء بتبرز بره الشاشة والثرى دى بيكون واضح

انا اخالفك الراي تماما و شركه سامسونج رائعه جدا و انا عندي شاشه 23 سامسونج و العب عليها و احضر الافلام و كلو خرافي جدا جدا

انا تجربتى الوحيدة كانت فى كارفور و بسم الله ما شاء الله بجد تجربة فاقت توقعاتى كان تليفزيون 46 بوصة ال جى تقريبا بس كان عارض فيلم 3 d و كنت قاعد على كنبة مخصصة للعرض على بعد 2~3 متر على حسب ما انا فاكر المهم الفيلم كان فى صخور كدة فلما لبست النضارة شوية و خبط فى اللى جنبى وقع فى الارض هههههه كنت حاسس الصخرة جاية عليا بجد :d هيا دى اول تجربة ليا مع ال3d بس كان تليفزيون انما للديسك توب صراحة مجربتش عموما انا اعتقد زى ما قال الاخ وحيد ان ال3d بيتحس فعلا كلما زاد حجم الشاشة

:ah38::ah38::ah38::ah38::ah38:

اختي العزيزة

ما يجعل تجربه ال 3d رائعه على التلفاز او الديسك توب هيه نوعيه النظارة المستعمله

فما هيه النظارة لديكي ؟؟

انا عندي شاشه 23 ديسك توب و العب و احضر افلام و احس حالي داخل الاحداث و خصوصا في الالعاب اكون داخل الحرب

انا لدي kit nvidia الرائع جدا جدا جد

MISS.NOUR
18-01-2013, 12:05
:ah38::ah38::ah38: مالوش دخل المسافه في الجودة

انا اخالفك الراي تماما و شركه سامسونج رائعه جدا و انا عندي شاشه 23 سامسونج و العب عليها و احضر الافلام و كلو خرافي جدا جدا

:ah38::ah38::ah38::ah38::ah38:

اختي العزيزة

ما يجعل تجربه ال 3d رائعه على التلفاز او الديسك توب هيه نوعيه النظارة المستعمله

فما هيه النظارة لديكي ؟؟

انا عندي شاشه 23 ديسك توب و العب و احضر افلام و احس حالي داخل الاحداث و خصوصا في الالعاب اكون داخل الحرب

انا لدي kit nvidia الرائع جدا جدا جد

انت موديل شاشتك ايه ؟ وال 3d اكتيف ولا باسيف ثرى دى ؟؟؟

ولما بتلعب او بتشاهد فيلم بتبقى شايف اى حاجه بره الشاشه ؟ يعنى لو حد ضرب عليك نار مثلا فى اللعبه بتشوف الطلق جى عليك وتحس انه خارج الشاشه ؟

يا ريت تشرح تجربتك للافادة :) مع الالعاب والافلام

mask_of_fear
18-01-2013, 12:35
انت موديل شاشتك ايه ؟ وال 3d اكتيف ولا باسيف ثرى دى ؟؟؟

ولما بتلعب او بتشاهد فيلم بتبقى شايف اى حاجه بره الشاشه ؟ يعنى لو حد ضرب عليك نار مثلا فى اللعبه بتشوف الطلق جى عليك وتحس انه خارج الشاشه ؟

يا ريت تشرح تجربتك للافادة :) مع الالعاب والافلام

بالنسبه لموديل شاشتي فهة في الرابط

https://www.samsung.com/sg/consumer/pc-peripherals-printer/monitor/led-monitor/LS23A950DS/XS-features

لما بلعب بكون داخل اللعبه و الرصاص و الشظايا بتخرج علي من الشاشه ( انا بحب العاب الحرب جدا ) لما اللعب لعبه رعب الوضع غييييييييييييير اكون في عالم اخر رعب كبير جدا لان الزومبي يخرج الي من كل جهة حولي لدرجه اني بعض الاحيان لا اللعب في الليل :D

بالنسبه الى الافلام ليست بنفس جودة الالعاب ولاكنها جميله جدا و تجربه رائعه و خصوصا لما يكون هنالك مطاردة في الفيلم يا سلام تحس السيارات رح تدعسك :D

MISS.NOUR
19-01-2013, 00:48
بالنسبه لموديل شاشتي فهة في الرابط

https://www.samsung.com/sg/consumer/pc-peripherals-printer/monitor/led-monitor/LS23A950DS/XS-features

لما بلعب بكون داخل اللعبه و الرصاص و الشظايا بتخرج علي من الشاشه ( انا بحب العاب الحرب جدا ) لما اللعب لعبه رعب الوضع غييييييييييييير اكون في عالم اخر رعب كبير جدا لان الزومبي يخرج الي من كل جهة حولي لدرجه اني بعض الاحيان لا اللعب في الليل :D

بالنسبه الى الافلام ليست بنفس جودة الالعاب ولاكنها جميله جدا و تجربه رائعه و خصوصا لما يكون هنالك مطاردة في الفيلم يا سلام تحس السيارات رح تدعسك :D

موديل شاشتك s23 a950d ممتاز فعلا

بس هو معاه نضاره

بس مش nvidia kit

هو انت اشتريت نضارة nvidia ؟ ولا جايه هديه مع الشاشه ؟

وبخصوص النضاره اللى جايه مع الشاشه ايه الوضع فيها ؟ يعنى جوده الثرى دى فيها زى nvidia kit ؟؟؟؟

ولا النضارة اللى مع الشاشه ليست جيده فى ال 3d ؟؟؟

Ťắќľắḿḿ
19-01-2013, 09:27
انا مع صاحبة الموضوع نوعاً ما
اعتقد ان الثري دي كتقنية لم ينضج بعد الى الحد المطلوب
ثم ان هناك نقطة مهمة جداً في الموضوع يغفل عنها الكثيرون و هي ان الثري دي يعتمد علي استخدام العينين الاثنين
و لهذا يجب ان تكون كلتا العينين سليمتين و بقوة ابصار واحدة
و لكن في الواقع و من خلال عملي هناك نسبة كبيرة من الناس ييكون عندهم عين اضعف من عين و بشكل كبير
طبعاً هذا يلغي الثري دي من اصلة مهما كانت الاتجهيزات المختلفة

mask_of_fear
19-01-2013, 10:17
ثم ان هناك نقطة مهمة جداً في الموضوع يغفل عنها الكثيرون و هي ان الثري دي يعتمد علي استخدام العينين الاثنين
و لكن في الواقع و من خلال عملي هناك نسبة كبيرة من الناس ييكون عندهم عين اضعف من عين و بشكل كبير

وحد الله اخوي من جبت هلخرافات بخصوص العيون ..... !!???

mask_of_fear
19-01-2013, 10:20
موديل شاشتك s23 a950d ممتاز فعلا

بس هو معاه نضاره

بس مش nvidia kit

هو انت اشتريت نضارة nvidia ؟ ولا جايه هديه مع الشاشه ؟

وبخصوص النضاره اللى جايه مع الشاشه ايه الوضع فيها ؟ يعنى جوده الثرى دى فيها زى nvidia kit ؟؟؟؟

ولا النضارة اللى مع الشاشه ليست جيده فى ال 3d ؟؟؟

انا عندي النظارتين و جربتهما ولاكن 90% من استخدامي لكيت انفيدي
ا احسها اريح و افضل في الاداء بسبب الحساسات المرتبطه باللعبب

Ahmed.Elsayed
19-01-2013, 11:11
أخى mask_of_fear الأختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية أنما يكون الأختلاف بشكل ودى بدلاً من تقليل رأى غيرك فأحتمال أن يكون رأى غيرك صواب وأحتمال أن يكون خاطئ وكلنا نخطئ فنحن لسنا ملائكة على الأرض.

MISS.NOUR
19-01-2013, 12:20

انا اعرف دكتور رمد قالى ان اللى عنده تفاوت فى نسبه الابصار بين العينين بيكون بنسبه بسيطه

وغير ملحوظه ف مفيش مشكله وهيشوف ال 3d كويس

انت ممكن تكون تقصد الاشخاص اللى عندهم مشكله فى عدسه الابصار اللى فى العين نفسها وبيلبسو نضارة نظر بس دى معرفش اى معلومات عنها :)

Ťắќľắḿḿ
19-01-2013, 12:54
و الله يا جماعة انا شكلي غلطت لما رديت بما اعرف من واقع خبرتي و عملي كطبيب
عشان ياتي شخص ما يقولي خرافات
حسبي الله و نعمة الوكيل
و شكراً للسيد احمد السيد علي كلامة المنطقي الذي يدل على شعور عالي بالمسئولية

mask_of_fear
19-01-2013, 14:08
حسبي الله و نعمة الوكيل

اخوي انا لم اقصد التجريح لما قلت خرافات ولا كنت انتقدك لشخصك انا كنت انتقد الفكرة فقط

انا اعتذر منك امام الجميع و ارجو ان تسامحني اذا زعلتك احنا اخوان و نستفيد من بعض

بالنسبه لي لماذا قلت هاذا ...

في عندي صديق كنا نلعب مع بعضنا اغلب الوقت و هوة لديه كيت انفيديا مثلي و عنده عين اقوى من عين جتى انه عمل عمليه ليزك لعينيه وكان يرى ال 3d قبل و بعد العمليه و كلو تماااام التمام

Ťắќľắḿḿ
19-01-2013, 14:36
الله يسامحك يا اخي قناع الخوف ولا يهمك اخي حصل خير
اما بالنسبة لموضوع الثري دي و علاقته بالعينين
اولاً فكرة الثري دي قائمة علي دمج صورتين تراهم كل عين على حدي لتكوين صورة ثالثة ذات عمق
هذة هو المبداء الذي تقوم علية جميع انوع الثري دي حتي ان الكميرات الثري دي لها عدستين متجاورتي لمحاكاة العينين
عندما تكون هناك عين اضعف من عين و يكون الفارق ليس طفيف اي 2 او 3 او اعلى فأن المخ يقوم بأهمال الصورة التي تاتي من العين الضعيفة لانه لا يستطع دمجها مع الصورة الاخرى و بالتالي يعتمد اعتماد كامل على عين واحد و هذا ما يودي الي زيادة ضعف العين الضعيفة و ما نسميه كسل العين
اذا اخذت نظارة 3 دي و قمت بتغطيو احد عدستها و لبستها هل ستشعر بالثري دي
هذا سوال اريد من الاخوة الذين عندهم شاشات 3 دي ان يجيبو ا علية

عبدالله ضيف
19-01-2013, 19:38
اخى taklam لا اوافقك الرأى تمام فى موضوع العيون ده :D وبصراحة الموضوع مضحك بعض الشئ لان هقولك على شئ حاول تقفل عين من عيونك الجمال دول وبص على اى فيديو حتى لو مش ثرى دى خالص شوفه على الشاشة عادى بعين واحدة بس حاول تخلى العين المغلقة بتتحرك مع العين الاخرى وهيه مغلقة يعنى تبقى ليها حرية الحركة برده وانت غالقها وبص على اى فيديو عادى هتلاقى الصورة بقت ثرى دى وفى عمق وهتحس بيه جدا ههههههههه وده لان العين بتشوف ثرى دى حتى لو عين واحدة الى بتشوف لان العين اساسا لها بعد بؤرى بسبب كرويتها ده بيخليك تعرف ايه الحاجة القريبة من البعيدة وبيحسسك بالعمق :D لذلك اقول لك كلامك ليس له اساس من الصحة والله اعلم

Ťắќľắḿḿ
19-01-2013, 21:52
اخوي عبداللة
و الله انا لما كتبت ردي على الموضوع كتبتة من اجل الاستفادة للجميع حيث انني طرحت امامكم حقائق علمية راسخة و مسلمات لا تحتمل النقاش من احد
المقصود اني لا اقول راي الشخصي بل اقول حقائق علمية فأرجو من الاخوة الذين ليس لهم خلفية عن الموضوع ان بزيدوا من خلفيتهم العلمية وذلك سهل جداً الانترنت و الحمد لله اصبحت توفر مصدر لا ينضب من المعلومات الحديثة و القيمة عملية بحث سريعة في الجوجل سوف تفي بالغرض
هذا افضل من ان تتحدث عن موضوع ليس لك به اي معرفة او دراية وتقول
(لذلك اقول لك كلامك ليس له اساس من الصحة والله اعلم)
هذا رد غريب جداً لماذا حكمت ان كلمي ليس له اساس من الصحة هل لأنك لا تعرف شي عن الموضوع ؟؟؟؟؟
و الله هذا الموضوع ازعجني للغاية ليس الموضوع شخصي ولكن ما ازعجني هو المستوي العلمي المنخفض للشباب العربي
لا اقول كلهم و انما معظمهم
يا شباب الاطلاع و البحث عن المعلومة هو اساس عمليةالتعليم المستمر انظروا الى الشباب في الغرب تجد الشاب سنة لا تتجاوز 18 سنة و لكن له افق متفتح و ذهن متقد و يتقبل اي معلومة تقال له و يقوم بالبحث عنها
اليس الاحرى بنا ان نكون كذلك و قد امرنا ديننا الحنيف بالعلم و طلبة الى اخر يوم في حياة الانسان
اسف على الاطالة و لا اجد خيراً من ان اختم كلامي بهذة الاية الكريمة
(( وَلاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ )) الإسراء 36 .
صدق الله العظيم

rulezz
20-01-2013, 10:17
وحد الله اخوي من جبت هلخرافات بخصوص العيون ..... !!???

اخى taklam لا اوافقك الرأى تمام فى موضوع العيون ده :D وبصراحة الموضوع مضحك بعض الشئ لان هقولك على شئ حاول تقفل عين من عيونك الجمال دول وبص على اى فيديو حتى لو مش ثرى دى خالص شوفه على الشاشة عادى بعين واحدة بس حاول تخلى العين المغلقة بتتحرك مع العين الاخرى وهيه مغلقة يعنى تبقى ليها حرية الحركة برده وانت غالقها وبص على اى فيديو عادى هتلاقى الصورة بقت ثرى دى وفى عمق وهتحس بيه جدا ههههههههه وده لان العين بتشوف ثرى دى حتى لو عين واحدة الى بتشوف لان العين اساسا لها بعد بؤرى بسبب كرويتها ده بيخليك تعرف ايه الحاجة القريبة من البعيدة وبيحسسك بالعمق :D لذلك اقول لك كلامك ليس له اساس من الصحة والله اعلم

اولا اخوانى انتو بصراحة ماحترمتوش راى الراجل معنوة صحيح و ممكن تتأكدو من طريق البحث و دة مثال صغير
https://ejabat.google.com/ejabat/thread?tid=62af81df9a7ea4f6

ثانى شى انا اعرف دكتور طارق شخصيا و مش عاوز حد يقولى متحيزلة بس بصراحة انا نفسى زعلت يعنى اسلوب الحوار المفروض يكون ارقى من كدة خصوصا انت يا قناع الخوف اعلم انة تم الاعتذار و لكن ارجو منك و من الاخ الفاضل عبد الله ان تقومو بالبحث فعليا عن هذا الموضوع و سوف تتاكدو من صحتة .. بالنسبة ليك يا دكتور طارق انا عارف انك اكيد مضايق بس الحمد لله دول اخواتك فى الاول و فى الاخر و افتكر دايما ان الاختلاف فى الراى لا يفسد للود قضية.

Ahmed.Elsayed
20-01-2013, 18:21
لتصحيح بعض المعلومات للأخوة فنظام عمل ال 3D مبنى على أن كل عين يتم أعطائها صورة مختلفة عن الأخرى ويقوم المخ بدمج الصورتين مكوناً صورة ثلاثية الأبعاد

فعلى سبيل المثال العدسات اللبنى والأحمر التى ظهرت كبداية لنظام العرض الثلاثى تقوم فيه العدسة اللبنى بعزل الجزء اللبنى من الصورة وتقوم العدسة الحمراء بعزل الجزء الأحمر من الصورة مكونة صورة مختلفة عن العين الأخرى وتقوم العينين بأرسال صورتين مختلفتين للمخ ويقوم المخ بتكوين البعد الثالث

وإذا أردتم التأكد فيمكنكم الأطلاع على هذا الرابط >>> https://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%AA%D8%B5%D9%88%D9%8A%D8%B1_%D8%AB%D9%84%D8%A7% D8%AB%D9%8A_%D8%A7%D9%84%D8%A3%D8%A8%D8%B9%D8%A7%D 8%AF

وبالنسبة لتأثير قوة الأبصار على رؤية ال 3D فعيوب الأبصار العادية يتم علاجها عن طريق نضارة نظر عادية أو عدسات لاصقة أما عيوب الأبصار الغير عادية مثل وجود حول بسيط أو كبير فى العين (عدم القدرة على تركيز العينين فى نفس المكان) أو كسل فى العين فتأثر على الرؤية الصحيحة لل 3D وعلاجها عن طبيب متخصص فى العيون وعلاجها يكون أسهل فى الصغر

ويمكنك الأطلاع على هذه الروابط للتأكد بأنفسكم :

https://info.thevisiontherapycenter.com/discovering-vision-therapy/bid/70398/Does-a-Vision-Problem-Prevent-Your-Child-from-Seeing-in-3D

https://www.vision3d.com/whycant.html

McLaren
21-01-2013, 22:33
صراحةً أرى أنه فاشل عملياً;
فلا يوجد قنوات فضائية تدعمه
ومساحة أفلامه كبيرة جداً
ولكنه ممتع صراحةً لمحبى الألعاب وفى دور العرض
وأنصح بسينما IMAX لأنها أفضل سينمات على مستوى العالم,
والسينمات الاخرى تظهر جانبها تلفزيونات (حتى السينمات المحترمة).
ونحن محظوظون أنها في مصر!.

MISS.NOUR
21-01-2013, 23:01
حسبي الله و نعمة الوكيل

اكيد مش يقصد ان كلامك غلط ممكن تكون معلومه جديده عليه او فهم قصدك غلط متزعلش :)

MISS.NOUR
21-01-2013, 23:09
اخوي عبداللة
و الله انا لما كتبت ردي على الموضوع كتبتة من اجل الاستفادة للجميع حيث انني طرحت امامكم حقائق علمية راسخة و مسلمات لا تحتمل النقاش من احد
المقصود اني لا اقول راي الشخصي بل اقول حقائق علمية فأرجو من الاخوة الذين ليس لهم خلفية عن الموضوع ان بزيدوا من خلفيتهم العلمية وذلك سهل جداً الانترنت و الحمد لله اصبحت توفر مصدر لا ينضب من المعلومات الحديثة و القيمة عملية بحث سريعة في الجوجل سوف تفي بالغرض
هذا افضل من ان تتحدث عن موضوع ليس لك به اي معرفة او دراية وتقول
(لذلك اقول لك كلامك ليس له اساس من الصحة والله اعلم)
هذا رد غريب جداً لماذا حكمت ان كلمي ليس له اساس من الصحة هل لأنك لا تعرف شي عن الموضوع ؟؟؟؟؟
و الله هذا الموضوع ازعجني للغاية ليس الموضوع شخصي ولكن ما ازعجني هو المستوي العلمي المنخفض للشباب العربي
لا اقول كلهم و انما معظمهم
يا شباب الاطلاع و البحث عن المعلومة هو اساس عمليةالتعليم المستمر انظروا الى الشباب في الغرب تجد الشاب سنة لا تتجاوز 18 سنة و لكن له افق متفتح و ذهن متقد و يتقبل اي معلومة تقال له و يقوم بالبحث عنها
اليس الاحرى بنا ان نكون كذلك و قد امرنا ديننا الحنيف بالعلم و طلبة الى اخر يوم في حياة الانسان
اسف على الاطالة و لا اجد خيراً من ان اختم كلامي بهذة الاية الكريمة
(( وَلاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ )) الإسراء 36 .
صدق الله العظيم

يعنى لو مثلا حد عنده ضعف بسيط جدا فى احدى عينيه يعنى قوى الابصار بين العينين الفرق ما بينهم بسيط جدا هل ده هيؤثر على انه يشوف 3d كويس

ولا انت تقصد اللى عنده فرق كبير بين قوة الابصار فى كل عين ؟؟؟؟؟؟

Ťắќľắḿḿ
21-01-2013, 23:44
يعنى لو مثلا حد عنده ضعف بسيط جدا فى احدى عينيه يعنى قوى الابصار بين العينين الفرق ما بينهم بسيط جدا هل ده هيؤثر على انه يشوف 3d كويس

ولا انت تقصد اللى عنده فرق كبير بين قوة الابصار فى كل عين ؟؟؟؟؟؟
انا اقصد الفارق الكبير بين العينين اي تقريباً اكثر من - او + 1.5
و لكن اذا استخدم الانسان نظارة طبية او عدسات لاصقة لتصحيح الفرق او اذا قام باجراء عملية ليزك تصحيحية فان الامور سوف تكون طبيعية و يستطيع ان يرى الثري دي
هذا و الله اعلم

عبدالله ضيف
22-01-2013, 01:33
يا ااخوانى الثرى دى الى بيتكلم عليه الاخ taklam الى هو الحاجات بتخرج لبره انما الثرى دى الحالى لايخرج فيه الاشياء خارج الشاشة بالشكل الكبير ولاكن مع كبر الشاشة وهو عبارة عن عمق فقط وليس بروز واؤكدلك ان عين واحدة تستطيع ان ترى بعمق حتى لو العين التانية مش بتشوف خالص !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! وجربها على اى تليفزيون غمض عين واحدة وشوف الصورة هتحس بالعمق فعلا واؤكد لاى حد انه هيشوف ثرى دى مع اى شاشة ثرى دى زى ما بيشوف فى الحقيقة فلو كنت انت لا ترى فى الحقيقة جيدا يبقى مش هتشوف مع الشاشة حلو زى الحقيقة ولو اى حد بعين واحدة فهو يرى ثرى دى مع اى شاشة حتى العادية لان الكاميرا بتصور بعدسة واحدة وانت بتشوفف بعين واحدة والعدسة والكاميرا ليهم بعد بؤرى يديك العمق الحقيقى ولو عين من عيون ك اضعف من التانية هتشوف زى ما بتشوف فى الحقيقة وهو ده الخلاصة فمثلا واحد عنده عين اضعف من التانية وبيشوف فى الحقيقة ثرى دى يبقى اكيد مع الشاشة هيشوف ثرى دى لان طريقة الحقيقة هيه طريقة الشاشة

Ťắќľắḿḿ
22-01-2013, 02:29
يا ااخوانى الثرى دى الى بيتكلم عليه الاخ taklam الى هو الحاجات بتخرج لبره انما الثرى دى الحالى لايخرج فيه الاشياء خارج الشاشة بالشكل الكبير ولاكن مع كبر الشاشة وهو عبارة عن عمق فقط وليس بروز واؤكدلك ان عين واحدة تستطيع ان ترى بعمق حتى لو العين التانية مش بتشوف خالص !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! وجربها على اى تليفزيون غمض عين واحدة وشوف الصورة هتحس بالعمق فعلا واؤكد لاى حد انه هيشوف ثرى دى مع اى شاشة ثرى دى زى ما بيشوف فى الحقيقة فلو كنت انت لا ترى فى الحقيقة جيدا يبقى مش هتشوف مع الشاشة حلو زى الحقيقة ولو اى حد بعين واحدة فهو يرى ثرى دى مع اى شاشة حتى العادية لان الكاميرا بتصور بعدسة واحدة وانت بتشوفف بعين واحدة والعدسة والكاميرا ليهم بعد بؤرى يديك العمق الحقيقى ولو عين من عيون ك اضعف من التانية هتشوف زى ما بتشوف فى الحقيقة وهو ده الخلاصة فمثلا واحد عنده عين اضعف من التانية وبيشوف فى الحقيقة ثرى دى يبقى اكيد مع الشاشة هيشوف ثرى دى لان طريقة الحقيقة هيه طريقة الشاشة
و الله اخي عبدالله انا عجزت ان اوصلك الفكرة الصحيحة و اصحح مفهومك
امال من الاخوة المشرفين واعضاء المنتدى ان يقومو بايصل الفكرة لاخونا عبدالله لعله يقتنع:)

MISS.NOUR
22-01-2013, 05:01
و الله اخي عبدالله انا عجزت ان اوصلك الفكرة الصحيحة و اصحح مفهومك
امال من الاخوة المشرفين واعضاء المنتدى ان يقومو بايصل الفكرة لاخونا عبدالله لعله يقتنع:)

انا فهمت كلامك جدا فاهمه قصدك وعارفه انت بتكلم عن ايه

وشكرا جزيلا بجد انا كشفت مرتين رمد والحمد لله النتيجه كويسه والفرق بين العينين فى الابصار مرة متساوى ومرة عين اقوى من التانيه :D

جزاك الله خيرا :)

lazeeez100100
24-01-2013, 05:49
بسم الله الرحمن الرحيم
كلام
taklamm كلام علمى 100% وباقى ما قيل انما هو بغير علم ومبنى على تخيلات وأحب ان اضيف ان ال3d نوعان نوع يعتمد على تشفير ودرجة الالوان والثانى يعتمد على الاستقطاب ويتم تصويره بكمرتين بزاوية رؤيه مختلفه وتكون متناسبه مع الفارق بين زاويتى العينين الحقيقيتين تقوم كل عين بمشاهدة صوره والعين الثانيه تشاهد الاخرى فيحدث الأستقطاب وتحدث الرؤيه وتكون اقرب الى الحقيقه كأنك تراها فى الواقع وهنا يكون الكلام ويأتى دور الطب ويقول كلمته حيث ان
الفارق الكبير بين العينين اي تقريباً اكثر من - او + 1.5 (قد تختلف)( وتعالج او تلبس نظارة نظر تحت الثرى دى)كما فال
taklamm قد لا يؤدى الى الاستقطاب وكذالك النوع الأول من انواع الثرى دى فالأعور لا يستطيع ان يراه ثرى دى لأنه سيرى لون واحد فقط وان كان سيرى فما فائدة النظاره بلونين مختلفين :D

عبدالله ضيف
17-04-2013, 01:52
ههههههههه والله العبقرى فى الزمن ده ما لو لزمه مع الناس اخى انا لا اتكلم عن جهل فانا والحمد لله مثقف جدا وقرئت كتب كتير فى الفيزياء لدرجتى انى مستعد اشرحلك النظرية النسبية كاملة وكنمت محضر فيها بحث وقريب جدا هطبعه ووالحمد لله مثقف لاكن الابداع ماله لزمه الزمن ده
اخى عند عرض الصورة على التليفزيون وهو عبارة عن سطح مسطح ثنائى الابعاد عند الرؤية بالعينين يستطيع المخ تحديد مستوى سطح الشاشة بدقة وهنا تظهلار الصورة المصورة بكاميرا ذات عدسة واحدة كأنها صورة مرسومة على ورق بدون اى عمق .
لاكن عند اغلاق عين واحدة وبقاء الاخرة مفتوحة مع حرية حركة العينين لايستطيع المخ تمييز مستوى الشاشة بدقة ويظهر عمق متوسط على الشاشة للداخل الموضوع كانك واقف مكانك واغلقت عين من عيونك بدون وجود شاشة فى الطبيعة هل لن تستطيع تحديد ما هو الابعد والاقرب لك بالتأكيد ستستطيع بسبب كروية العين وكمان البعد الى بتركز عليه العين اخى اكاد اقولك انه لا احد يعلم الموضوع ده غيرى فلا تبحث عنه فى اى مكان لانى عرفته بالتجربة وليس بالبحث والموضوع ده بيظهر جدا مع شواطئ البحر فكل ما اطلبه منكم هو تجريب ما اقوله فان لم تشعرور بفرق عن رؤية الصورة التو دى على الشاشة عند رؤيتها بعينان وبعين واحدة فنظل مختلفين لاكن محدش جرب حاجة الكلام اخذ وعطى يا متعلمين يبتوع المدارس :D

عبدالله ضيف
17-04-2013, 02:07
اخى تصور انك ترى عين واحدة وواحد جه قرب صباعه من عينك جدا هل لن تشعر انه قريب منك وهتحس انه عادى ولا لا اكيد هتشعر انه قريب وبعدين بعين واحدة ممكن تركز على صباعك لو مقرب من عينك وتشوفه كويس لاكن لو ركزت على الخلفية البعيدة مثلا الحيطة هتحس انك مش شايف صباعك كويس وشايف الحيطة كويس دى اسمها نقطة تركيز العين ودى الى بتدى العمق مع كروية العين وده لما بتشوف بعين واحدة صورة على شاشة تو دى الحاجات البعيدة عينك بتتطر تغير نقطة تركيزها ليها ولما حاجة تقرب من عدسة الكاميرا عينك هتغير نقطة تركيزها ليها ومع كروية العين تشغر بعمق متوسط على عكس عند الرؤية بعينين فعيناك تظل متخذة نفس نقطة التركيز طول الوقت لان العينين مع بعض المخ بيقدر بيهم يحدد مستوى سطح الشاشة بدقة وبتظهر الصورة كانها مرسومة على ورق بدون اى عمق وبصراحة الى مش مقتنع يفقل معايا النقاش فى الموضوع ده ونظل مختلفين واسف انى عملت فيها فيلسوف بس انا لم حد بيدينى حجم اقل بكتير من حجمى بصراحة بدايق جدا فانا شخص لا يتكلم عن جهل او خرافات وهذه احدى اهم الميزات فيه لانى بالتزم الحياد فى النقاش العلمى وده اهم صفات العلماء الى انا مش منهم نهائى طبعا لاكن احاول اقلدهم الموضوع كأنى بحاول اقنعكم بمنظور اينشتاين فى نسبية الزمن اشرح مهما اشرح ومحدش بيفهم حاجة :D