المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة حرارة 680 gtx

كان ودي
21-01-2013, 12:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخوتي لدي مشكلة الحرارة توصل اثناء الخمول الي 60
EVGA GTX 680 SC 2GB

المشكلة ان المروحة باقية علي 30 اي لا تزيد ولاتنقص مااالمشكلة؟؟
سواء الحرارة عالية او منخفضة

MOUSA AL-SARI
21-01-2013, 12:45
حرارة 60 درجة بالخمول عالية على كرت مثل كرتك

المهم حرارة الكرت اثناء اللعب

اريد منك ان تقوم بفتح برنامج MSI AFTURBARNER وتدخل الى لعبة BF3 لمدة 15 دقيقة وتعطينا صورة من البرنامج حالما تخرج من اللعبة

يمكنك عمل بروفايل للمروحة بنفس برنامج MSI AF

MISS.NOUR
21-01-2013, 13:08
الجو برد ودرجه حراره الكارت فى الخمول 60 اكيييد فى مشكله فى التبريد الخاص بالكارت او افتح برنامج msi after burner وشوف ال fan speed لو على auto 30

خليها 40 وشوف درجه حراره الكارت هتنزل ولا هتفضل مرتفعه

كان ودي
21-01-2013, 13:41
باالنسة للالعاب لما العب ارفع المروحة الي 65 والعب والحرارة لاتتعدي ال 73
انا مشكلتي الكرت لايستجيب لوضع الحرارة بمعني ان المروحة لاترتفع اوتماتيكيا مع الحرارة
اما باالنسبة للبروفايل فمشكلتة انو لازم اشغل البرنامج يدويأ حتي تكون متماشية مع الحرارة

كرتي هو EVGA GTX 680 SC 2GB وهو مكسور مصنعيآ
لاكن المشكلة ماضهرت الي بعد مااستخدمت الكرت لفترة في الالعاب
16206

MOUSA AL-SARI
21-01-2013, 13:45
باالنسة للالعاب لما العب ارفع المروحة الي 65 والعب والحرارة لاتتعدي ال 73
انا مشكلتي الكرت لايستجيب لوضع الحرارة بمعني ان المروحة لاترتفع اوتماتيكيا مع الحرارة
اما باالنسبة للبروفايل فمشكلتة انو لازم اشغل البرنامج يدويأ حتي تكون متماشية مع الحرارة

كرتي هو EVGA GTX 680 SC 2GB وهو مكسور مصنعيآ
لاكن المشكلة ماضهرت الي بعد مااستخدمت الكرت لفترة في الالعاب
16206

تستطيع ابقاء بنامج msi يعمل تلقائيا مع الويندوز بدون الحاجة لتدخل منك

اذهب الى setting ثم علم على خيار start mininmize و خيار on startup اول صحين بمعنى اخر وفقط يصبح البرنامج يعمل مع بداية

تشغيل الويندوز لوحده

كان ودي
21-01-2013, 14:02
تستطيع ابقاء بنامج msi يعمل تلقائيا مع الويندوز بدون الحاجة لتدخل منك

اذهب الى setting ثم علم على خيار start mininmize و خيار on startup اول صحين بمعنى اخر وفقط يصبح البرنامج يعمل مع بداية

تشغيل الويندوز لوحده
الف شكر علي ردك اخي العزيز
رفعت المروحة الي 50 ونزلت الحرارة ال 36

16207

هل هناك مشكلة لو ثبت المروحة علي 50؟؟؟

الي محيرني فصل الصيف كانت الحرارة في الخمول من 39 الي 44
اما الان في فصل الشتاء 60!!!!

mido7759
21-01-2013, 14:30
كل كروت evga التبريد بتاعها سيء

MOUSA AL-SARI
21-01-2013, 14:46
الف شكر علي ردك اخي العزيز
رفعت المروحة الي 50 ونزلت الحرارة ال 36

لا يوجد مشكلة من رفع سرعة المروحة اخي الكريم

اما بخصوص ارتفاع حرارة الكرت بالشتاء فهو بسبب تراكم الغبار على مروحة الكرت حال تفك الكرت وتنظفه بالبلاور جيدا

لكن ثبت المروحة بيدك عند استعمال البلاور لتثبيتها حتى لا تدور بسرعة اكبر من السرعة المصممة لها وتودي الي تقصير عمرها

16207

هل هناك مشكلة لو ثبت المروحة علي 50؟؟؟

الي محيرني فصل الصيف كانت الحرارة في الخمول من 39 الي 44
اما الان في فصل الشتاء 60!!!!

Skorpian
21-01-2013, 17:20
كل كروت evga التبريد بتاعها سيء
معذرة لكن الكلام ده مش سليم كروت EVGA تبريدها رائع.

M o h a m a d
21-01-2013, 17:47
وعليكم السلام
أخي نزل برنامج MSI Afterburner واعمل بروفايل للفان

rulezz
21-01-2013, 18:30
اخى ممكن تتاكد برضو من مكان الكارت فى ال case لانة لو مش بيوصلو تهوية جيدة اعتقد برضو بتزيد من درجة الحرارة لازم تشوف موضوع التهوية كويس علشان ماتنهكش مروحة الكارت على الفاضى خصوصا كل ما بتزيد فيها بيقل من عمرها الافتراضى ..

unexpected
21-01-2013, 19:40
وعليكم السلام
اخي الكريم قبل التعديل على البرنامج تأكد ان خيار Fan Speed معدل على Auto وشوف الحرارة وان لم تنحل المشكلة
قم بعمل بروفيل للمروحة من برنامج MSI Afterburner واضبط المروحة يدويا على 40 او 45 او 40
وتأكد من عمل البرنامج في كل مرة عند دخول النظام
وممكن تراجع الرابط دة لكي تفهم اشياء اكثر عن برنامج MSI Afterburner
https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=243093
واريد منك التأكد من ترتيب الاسلاك جيدا داخل الكيسة والافضل يكون لديك مراوح ادخال هواء واخراج

zuuuunnnn
22-01-2013, 03:29
معذرة لكن الكلام ده مش سليم كروت EVGA تبريدها رائع.
لا حضرتك كروت EVGA تبريدها سيء ولكن هي مشهوره بالضمان و خدمة ما بعد البيع

A.S.M.O
22-01-2013, 04:50
لا حضرتك كروت EVGA تبريدها سيء ولكن هي مشهوره بالضمان و خدمة ما بعد البيع

تبريد ايه الي سيء صلي علي النبي انا عندي كارت EVGA GTX 670 FTW و الحراره في عز الحر و مع اعتي الالعاب كانت بتوصل 78 في غرفه مفيهاش حتي تكيف .. انا بجد ييستفزني الناس الي بتنتقد كروت Evga عمال علي بطال :mad: الناس في امريكا و العالم بتعتبرها رقم واحد و احنا هنا نجري علي ال asus و ال msi .. انا قريبي في امريكا بيقلي انه Evga هي الاكثر مبيعا و انشار كمان ده باين في المواقع زي Newegg و Amazon ... و المشكله الي حاصله مع صاحب الموضوع دي مشكله عارضه و ان شاءالله يكون ليها حل بس مش دي القاعده في كروت EVGA

kaappoo
22-01-2013, 16:35
فعلا الاخ zuuuunnnn على حق...... (معظم) كروت شاشة evga هى الاسوء على الاطلاق من ناحية التبريد وعن تجربة gtx 460 1g , gtx570 ftw وgtx 560 ds و استغربت من درجات حرارتهم فد تصل 48 الى 55 في حالة الخمول بالرغم من استخدام MSI AFTURBARNER

unexpected
22-01-2013, 17:24
يا شباب المقصود هنا ان التبريد سيئ اي يعني اقل من باقي الشركات مثل ASUS/GIGABYTE/MSI

soul_
22-01-2013, 17:40
يا شباب المقصود هنا ان التبريد سيئ اي يعني اقل من باقي الشركات مثل ASUS/GIGABYTE/MSI

اخي حنا ممكن اعرف كيف حكمت انها اقل من الشركات المذكوره فقط للمعرفه
بالنسبه لاخي zuuun الحكم لا يكون بهذه الطريقه evga شركه مشهوره جدا وكل شركة في العالم تنتج بطاقات اما فيها عيب مصنعي لا يخلو الامر لا تستطيع الحكم على شركة كامله بان تبريدها سئ وخاصة شركة مشهوره ك evga بالعكس اغلب المستخدمين الاجانب يتجهون لشركة لبطاقات evga لتبريدها الممتاز وجودة كروتها

A.S.M.O
22-01-2013, 18:25
بالنسبه لاخي zuuun الحكم لا يكون بهذه الطريقه evga شركه مشهوره جدا وكل شركة في العالم تنتج بطاقات اما فيها عيب مصنعي لا يخلو الامر لا تستطيع الحكم على شركة كامله بان تبريدها سئ وخاصة شركة مشهوره ك evga بالعكس اغلب المستخدمين الاجانب يتجهون لشركة لبطاقات evga لتبريدها الممتاز وجودة كروتها

بالظبط كده كلامك مظبوط ميه في الميه .. العالم كله بيستخدمها و يعتبرها رقم واحد اصلا ال msi و ال asus بتدور علي الي يشتريها مقارنة بكروت EVGA و Gigabyte.. مع احترامي لرأي الاخ unexpexted انا بختلف مع رأيك لأنه كارت زي الي معايا مكسور مصنعيا و مستقر و بفانه واحده و الحراره في الخمول في الشتي 29 و الصيف 34 و في عز الصيف مع اعتي الالعاب و تحت الضغط اقصي حاجه وصلها كانت 78 في غرفه بدون تكيف .. انا مش محتاج اكتر من كده ولا ايه رأيك ؟

unexpected
22-01-2013, 18:44
.

بالظبط كده كلامك مظبوط ميه في الميه .. العالم كله بيستخدمها و يعتبرها رقم واحد اصلا ال msi و ال asus بتدور علي الي يشتريها مقارنة بكروت EVGA و Gigabyte.. مع احترامي لرأي الاخ unexpexted انا بختلف مع رأيك لأنه كارت زي الي معايا مكسور مصنعيا و مستقر و بفانه واحده و الحراره في الخمول في الشتي 29 و الصيف 34 و في عز الصيف مع اعتي الالعاب و تحت الضغط اقصي حاجه وصلها كانت 78 في غرفه بدون تكيف .. انا مش محتاج اكتر من كده ولا ايه رأيك ؟
يا عزيزي لم احكم بل الكلام دة معروف اعطيني دليل واحد ان بطاقة EVGA افضل بتبريد من مع الاجيال الجديدة من NVIDIA بطاقات MSI او النسخة اللي ادهشت الجميع بتبريدها وهي GIGABYTE التي تأتي بثلاث مراوح
اصلا لا تستطيع الكلام ابدا لانة وبكل بساطة نسخة EVGA اللي تتكلمون عنها بتبريد قياسي وليس احترافي
على اي حال دي بعض المراجعات لبطاقات GTX 660 TI مع اكثر من شركة وشوف نسخة EVGA كم الحرارة معها
ودي مقارنة اخرى لبطاقات GTX 680

A.S.M.O
22-01-2013, 18:56
والله يا اخي انا بتكلم عن تجربه شخصيه بالنسبه لموضوع الحراره .. مش مجرد احصائيات علي النت .. و علي اي حال صاحب الموضوع شاف كل الاراء و في الاخير هو الي راح يختار

unexpected
22-01-2013, 19:02
والله يا اخي انا بتكلم عن تجربه شخصيه بالنسبه لموضوع الحراره .. مش مجرد احصائيات علي النت .. و علي اي حال صاحب الموضوع شاف كل الاراء و في الاخير هو الي راح يختار
يا عزيزي اولا اريد ان تعرف اني لست صاحب اي شركة من ASUS/GIGABYTE/MSI لكن هذة الحقيقة
لكن كل ما اريدة هو الافضل لصاحب الموضوع وليس اكثر
ثانيا دي ليست مجرد احصائيات يا عزيزي بل انها حقيقة
ولا تزعل مني مفيش حد (بيقول عن زيتة عكر)

A.S.M.O
22-01-2013, 19:13
يا عزيزي اولا اريد ان تعرف اني لست صاحب اي شركة من
ASUS/GIGABYTE/MSI لكن هذة الحقيقة
لكن كل ما اريدة هو الافضل لصاحب الموضوع وليس اكثر
ثانيا دي ليست مجرد احصائيات يا عزيزي بل انها حقيقة
ولا تزعل مني مفيش حد (بيقول عن زيتة عكر)

و انا و الله يا سيدي مش باخد حاجه من ارباح EVGA :D بس زي منت قلت هنا احنا عايزين الافضل لصاحب الموضوع و ده شي محدش هنا يختلف عليه بس و ادينا بنقول أرائنا للافاده و النصيحهو كل ده مترتب علي تجاربنا الشخصيه.. و بالنسبه للأحصائيات فهي تحتمل الصواب او الخطاء .. بالنسبه للمثل الجميل الي انت قلته :ah7: كلامك صحيح بس صدقني اقسم بالله انا مش بنصحه بالكارت لأني بمتلكه او شيء من هذا القبيل بالعكس انا بشكر فيه بسبب الاشياء الي ذكرتها عن الحراره و الجوده و انا اصلا قبل مشتريه اعدت شهرين بقارن بينه و بين ASUS و GIGABYTE و MSI و لقيت انه بيتفوق عليهم في اراء الناس في المنتديات الاجنبيه و كمان لقيته الاكثر مبيعا في امريكا و مكسور مصنعيا و مستقر تماما و رغم انه بفانه وحيده قياسيه الا اني ملقتش حد بيتكلم عن حرارته .. هي دي كل الفكره فأنا مش هنصحه بالكارت لمجرد اني بمتلكه .. و الله يا اخي لو الكارت انا شايف فيه عيوب هبيعه و هنصح الناس تبعد عنه نهائي

unexpected
22-01-2013, 20:14
و انا و الله يا سيدي مش باخد حاجه من ارباح EVGA :D بس زي منت قلت هنا احنا عايزين الافضل لصاحب الموضوع و ده شي محدش هنا يختلف عليه بس و ادينا بنقول أرائنا للافاده و النصيحهو كل ده مترتب علي تجاربنا الشخصيه.. و بالنسبه للأحصائيات فهي تحتمل الصواب او الخطاء .. بالنسبه للمثل الجميل الي انت قلته :ah7: كلامك صحيح بس صدقني اقسم بالله انا مش بنصحه بالكارت لأني بمتلكه او شيء من هذا القبيل بالعكس انا بشكر فيه بسبب الاشياء الي ذكرتها عن الحراره و الجوده و انا اصلا قبل مشتريه اعدت شهرين بقارن بينه و بين ASUS و GIGABYTE و MSI و لقيت انه بيتفوق عليهم في اراء الناس في المنتديات الاجنبيه و كمان لقيته الاكثر مبيعا في امريكا و مكسور مصنعيا و مستقر تماما و رغم انه بفانه وحيده قياسيه الا اني ملقتش حد بيتكلم عن حرارته .. هي دي كل الفكره فأنا مش هنصحه بالكارت لمجرد اني بمتلكه .. و الله يا اخي لو الكارت انا شايف فيه عيوب هبيعه و هنصح الناس تبعد عنه نهائي
لا حاجة لكي تحلف يا عزيزي لانك صادق ولم اقصدك انت بالذات
لكن اكرر كلامي المراجعات دي ليست مجرد احصائيات وانما حقيقة وانا وضعت المراجعات لكي تتأكد انت وغيرك من كلامي
لاني لو تكلمت بدون دليل راح تجد كتير ردود تقول اين الدليل على اي حال الامر لا يحتاج لنقاش كبير اصلا لان الشيئ دة معروف ان بطاقات EVGA اقل في التبريد من الشركات التي ذكرتها لك
ومستحيل تكون جميع المراجعات الموجودة في المواقع خاطئة:)
وصدقني الامر دة معروف ولا يحتاج للكلام فية كثيرا

soul_
22-01-2013, 20:23
يا شباب الخلاصة في الموضوع بالنسبه لدرجات الحراره انا اطلعت على بعض المراجعات فعلا جيجابايت وmsi بيتفوقو بشئ بسيط على evga ولكن رأيت احيانا تفوق في الاداء في الالعاب ايضا لكرت evga واحيانا وتعادل في الاداء بين الكروت
الخلاصه شركة evga ِشركه قوية وتبريدها قوي ايضا ولكن اقل من الشركات المذكوره بشئ بسيط واداء الكرت قوي جدا وانا شخصيا اتمنى توافر هذه الكروت في الوطن العربي كباقي الشركات بكثره لكي يعرف المشتري العربي شركات اخرى قويه ومعروفه عالميا ولكنها غير معروفه بشكل واضح للمشتري العربي
وزي ما بحكي المثل <<بقلد اخي حنا :D اللي ما بيعرف الصقر بيشويه

unexpected
22-01-2013, 20:27
يا شباب الخلاصة في الموضوع بالنسبه لدرجات الحراره انا اطلعت على بعض المراجعات فعلا جيجابايت وmsi بيتفوقو بشئ بسيط على evga ولكن رأيت احيانا تفوق في الاداء في الالعاب ايضا لكرت evga واحيانا وتعادل في الاداء بين الكروت
الخلاصه شركة evga ِشركه قوية وتبريدها قوي ايضا ولكن اقل من الشركات المذكوره بشئ بسيط واداء الكرت قوي جدا وانا شخصيا اتمنى توافر هذه الكروت في الوطن العربي كباقي الشركات بكثره لكي يعرف المشتري العربي شركات اخرى قويه ومعروفه عالميا ولكنها غير معروفه بشكل واضح للمشتري العربي
وزي ما بحكي المثل <<بقلد اخي حنا :D اللي ما بيعرف الصقر بيشويه
جيد انك اقتنعت ان الشركات الاخرى افضل في التبريد :)
وانا لم اقول ان البطاقة سيئة وانما ذكرت انها اقل في التبريد والامر دة معروف

soul_
22-01-2013, 20:31
جيد انك اقتنعت ان الشركات الاخرى افضل في التبريد :)
وانا لم اقول ان البطاقة سيئة وانما ذكرت انها اقل في التبريد والامر دة معروف

ليس المهم انا من يقتنع لاني لم انتضر اي اراء دخلت ورأيت المراجعات وتأكدت ان كلامك انه صحيح المهم الاشخاص اللذين يشوهون سمعة شركات كبيره ومعروفه ويقولون تبريدها سئ دون دليل ولا وجهة نضر مقنعه يقتنعو

unexpected
22-01-2013, 20:51
ليس المهم انا من يقتنع لاني لم انتضر اي اراء دخلت ورأيت المراجعات وتأكدت ان كلامك انه صحيح المهم الاشخاص اللذين يشوهون سمعة شركات كبيره ومعروفه ويقولون تبريدها سئ دون دليل ولا وجهة نضر مقنعه يقتنعو
لكن ردك كان اول شيئ علي هو

ولهذا وضعت لك المراجعات لكي تتأكد اني لا اتكلم كلام من عقلي:D

soul_
22-01-2013, 21:01
لكن ردك كان اول شيئ علي هو

ولهذا وضعت لك المراجعات لكي تتأكد اني لا اتكلم كلام من عقلي:D

اها فعلا انا لم اكن اشكك في كلامك يا غالي انا كنت بسأل الانسان لا يعلم كل شئ عشان هيك سألتك كيف حكمت :D للمعرفه وليس للجدال

ماجدرمضان
03-02-2013, 01:55
اخى ان افضل تبريد للبطاقات هى النسخة الفانتوم من جنوارد حيث ان المراوح تقوم بدفع الهواء البارد تجاه المشتت ام معظم انظمة الاخرى تقوم المراوح فيها بسحب الهواء الساخن من حول المشتت بل انه يمكنك وضع كروت تهوية امام الرت للمساعدة فى التيريد