تسجيل الدخول

مشاهدة النسخة كاملة : ياريت مساعدتكم فى شراء كارت شاشه جديد

B.A.M
24-01-2013, 15:20
لو سمحتو يا جماعه انا هشترى كارت شاشه جديد وعايز يكون ممتاز واداءه حلو عشان انا جيمر وكدا

واهم حاجه عندى يشغل الالعاب الحديثه على اعلى ريزولوشن

انا مواصفات الجهاز عندى :-

2جيجا رام

ماذر جيجا بايت P35

معالج كور تو كواد 2.4

شاشه LCD 19

انا ناس قالتلى ع الكروت دى

AMD Radeon™ HD 7750
و

AMD Radeon™ HD 6570

انهى الافضل ويكون كويي ويشغل الالعاب ويعيش

وايه اسعار ومواصفات كل واحد

ولو فى نوع تانى حلو ياريت تقولولى بس ميكونش يغلى عن 600

تحياتى ,,,

M o h a m a d
24-01-2013, 16:45
HD 7750
ويفضل أيضا رفع الرام الى 4G
وكسر سرعة المعالج الى 3ghz على الأقل لتقليل من عنق الزجاجة
والكارت يحتاج الى باور أصلى 350W

unexpected
24-01-2013, 19:35
هل معالجك هو Q6600???
مبدئيا انصحك ببطاقة HD 7750 سيكون الاداء جيد مع حجم شاشتك لكن مهم جدا يكون لديك باور اصلي قوتة لا تقل عن 350W ويجب عليك كسر سرعة المعالج لتردد 3GHZ لكي تتخلص من عنق الزجاجة وتحصل على اداء البطاقة كاملة, يفضل تكتب نوع الباور لديك وقوتة

Ahmed Abdelwahab
25-01-2013, 11:22
هل معالجك هو Q6600???
مبدئيا انصحك ببطاقة HD 7750 سيكون الاداء جيد مع حجم شاشتك لكن مهم جدا يكون لديك باور اصلي قوتة لا تقل عن 350W ويجب عليك كسر سرعة المعالج لتردد 3GHZ لكي تتخلص من عنق الزجاجة وتحصل على اداء البطاقة كاملة, يفضل تكتب نوع الباور لديك وقوتة
+1 :ah7:

rulezz
25-01-2013, 11:25
اخى الكريم اكيد 7750 انت ملاحظ ان الكارت من الفئة السابعة و كما تعلم اصدار الفئة الجديدة يعنى توفير فى الطاقة و تكنولوجيا و امكانيات افضل .. انصحك بتغير الباور سبلاوى لان الكارت قوى و يحتاج الى باور اصلى .. تانى حاجة لازم تكسر سرعة المعالج بتاعك و خلى بالك كويس علشان دى فيها خطورة و لازم تتحسب بمعايير محددة علشان ممكن لاقدر الله تطير حاجة عندك ... و مبروك الكارت مقدما :)

B.A.M
25-01-2013, 11:57
طاب يا جماعه اصلى انا خايف من موضوع كسر السرعه وعنق الزجاجه دا

طاب لو سمحتو ممكن حد يقولى نوع غير الاتنين دول من الفئه السابعه بردو 1 جيجا ويشغل الالعاب الحديثه ويمشى مع جهازى منغير كسر سرعه

وشكرا لردودكم واسف على تعبكم معايا

unexpected
25-01-2013, 15:09
طاب يا جماعه اصلى انا خايف من موضوع كسر السرعه وعنق الزجاجه دا

طاب لو سمحتو ممكن حد يقولى نوع غير الاتنين دول من الفئه السابعه بردو 1 جيجا ويشغل الالعاب الحديثه ويمشى مع جهازى منغير كسر سرعه

وشكرا لردودكم واسف على تعبكم معايا
لا تخاف اخي كسر السرعة امن جدا ان كانت الحرارة جيدة والفولت امن وعند كسر السرعة سنكتب لك افضل الاعدادات اطمن
بالمناسبة للوحتك
P35 مثل اللوحة اللي كانت عندي واعدادات الكسر سهلة جدا فيها
لكن لم تخبرنا ما هو نوع الباور لديك وقوتة

Ahmed Abdelwahab
25-01-2013, 15:24
كسر السرعة لا ضرر منه بتاتا طالما الحرارة جيدة فلا تقلق

rulezz
25-01-2013, 15:54
كسر السرعة لا ضرر منه بتاتا طالما الحرارة جيدة فلا تقلق

بالنسبة للناس المبتدئة اكيد مش سهل ,, و انا بنبه صاحب الموضوع ان كسر السرعة مش سهل زى ما هو متخيل دة موضوع لية قياسات و تظبيط لكل حاجة و لعلمك كل الشركات بتاعت الكمبيوتر بتخلى مسؤليتها الكاملة فى حالة تلف القطع نتيجة كسر السرعة ... يعنى لو مقبل على الكسر فا دة على مسؤليتك الشخصية

unexpected
25-01-2013, 17:30
بالنسبة للناس المبتدئة اكيد مش سهل ,, و انا بنبه صاحب الموضوع ان كسر السرعة مش سهل زى ما هو متخيل دة موضوع لية قياسات و تظبيط لكل حاجة و لعلمك كل الشركات بتاعت الكمبيوتر بتخلى مسؤليتها الكاملة فى حالة تلف القطع نتيجة كسر السرعة ... يعنى لو مقبل على الكسر فا دة على مسؤليتك الشخصية
طيب ما المشكلة 99% من الذين يفتحون مواضيع في قسم كسر السرعة مبدئين ولا يوجد عندهم اي خبرة عن الكسر
لكن لو يتم اعطاء الاعدادات الصحيحة ومع حرارة جيدة وفولت امن مفيش اي مشكلة من الكسر

B.A.M
25-01-2013, 18:38
طيب يا جماعه بصوا انا مبتدئ ف البدايه ف موضوع كسر السرعه دا يعنى بالعربى ممعش عنو غير ف عنواين المواضيع والردود بس

ومفهمش فيه اى حاجه بس انا واثق فيكم بردو :)

ونو الباور عندى HEC Raptor R500P

ولو سمحتو ادونى كام نوع كارت كدا عشان اشوف واقارن بينهم من الفئه السابعه والسعر ميعلاش عن حوالى 500 جنيه كدا او اكتر شويه

وشكررررررا ^_^

snow leopard
25-01-2013, 19:02
طيب ما المشكلة 99% من الذين يفتحون مواضيع في قسم كسر السرعة مبدئين ولا يوجد عندهم اي خبرة عن الكسر
لكن لو يتم اعطاء الاعدادات الصحيحة ومع حرارة جيدة وفولت امن مفيش اي مشكلة من الكسر

سبحان الله ردروك دايما فى مقتل:D

unexpected
25-01-2013, 20:33
طيب يا جماعه بصوا انا مبتدئ ف البدايه ف موضوع كسر السرعه دا يعنى بالعربى ممعش عنو غير ف عنواين المواضيع والردود بس

ومفهمش فيه اى حاجه بس انا واثق فيكم بردو :)

ونو الباور عندى HEC Raptor R500P

ولو سمحتو ادونى كام نوع كارت كدا عشان اشوف واقارن بينهم من الفئه السابعه والسعر ميعلاش عن حوالى 500 جنيه كدا او اكتر شويه

وشكررررررا ^_^
علشان تجد اداء جيد مع الدقة التي تلعب عليها يجب على الاقل ان لا تأخد بطاقة اقل من HD 7750

hesham hard
26-01-2013, 10:57
اذا نجحت في كسر سرعة معالج انصحك بكرتين وراح يخدموك مدة طويلى
1- vapor x 7770 hd
2- gtx 650 ti gigabyte