المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار عن design of water block

Ma7moud9
26-01-2013, 04:40
السلام عليكم :

الاستفسار ببساطة انا بفكر في عمل water block و دورت كتير على ال designs من القديم للجديد و لحد ما وصلت للتصميم الخاص اللي ممكن اقدر اعمله ... بس برده عايز اقيم التصميم اللي رسمته على اسس صحيحة و علمية قبل البداية في تنفيذه !!

السؤال هنا : هل من احد يعرف موقع كاتب الاسس العلمية عن تصميم الwater block !!؟

beutimind
26-01-2013, 17:23
الاسس هى موجودة بس بطريقة عامة
يعنى الاسس اللى هتختار عليها المادة وسمكها هيكون كام واذا كنت هتعمل fins يبقى هتحسب سمكها وسمك الفراغ
كمان بالنسبة لسريان المائع داخل الblock هتحسب انت عاوز المائع محتاج تكون سرعته بكام وازاى هتقدر تقلل الفقد فى الطاقة لسريان المائع
كله ده هتلاقيه فى كتب تشرح ال fluid , heattransfer , material
من كل جزء محتاج باب او اكتر يكون عندك خلفية عنه وتكون فاهمة وعموما هما مش كتير
واحب اعرف ايه هو مجال دراستك تحديدا

Ma7moud9
27-01-2013, 20:47
الاسس هى موجودة بس بطريقة عامة
يعنى الاسس اللى هتختار عليها المادة وسمكها هيكون كام واذا كنت هتعمل fins يبقى هتحسب سمكها وسمك الفراغ
كمان بالنسبة لسريان المائع داخل الblock هتحسب انت عاوز المائع محتاج تكون سرعته بكام وازاى هتقدر تقلل الفقد فى الطاقة لسريان المائع
كله ده هتلاقيه فى كتب تشرح ال fluid , heattransfer , material
من كل جزء محتاج باب او اكتر يكون عندك خلفية عنه وتكون فاهمة وعموما هما مش كتير
واحب اعرف ايه هو مجال دراستك تحديدا
هيا فعلا دي الاسس العامة .. ( ما عدا الجزء الخاص بسرعة المائع )
اتا بسأل بوجه خاص على الwater block يعني مثلا اقصى مسافة بين الmicro fins و سمك ال fin .. ايه اللي يحدد الحاجات دي !!؟
يعني انا مثلا عملتها 1 ميلليمتر و المسافة بينهم 1.5 و عمق 4 ميلليمتر ... لكن دا عملته بمزاجي من قاعدة زيادة مساحة السطح اللي هايساعد في فقد الحرارة اكتر ...
لكن مش دي المشكلة بس .... في حاجات تاني زي ابعاد الblock نفسه و ال back plate شكلها ازاي و ال head و ال base و مساحة الفراغ من الداخل ... كل دا انا رسمته و حسبته بالقياسات لكن التصميم كله على بعضه معمول بالحب كده يعني من شغل دماغي !!

beutimind
27-01-2013, 20:54
اولا هتبدا بحساب طاقة المعالج او اقصى طاقة هتتعامل معاها هتبدا بعدها تحسب fins وعددهم والمسافة اللى بينهم وتشوف مقدار الطاقة اللى هتشتتها قد ايه عن طريق القوانين المعروفة
ابعاد البلوك هيحددها اكتر حسابك لكمية الفقد فى الحرارة اللى هيحققها المائع لما يلامس المعدن ويطلع كمان الشكل الداخلى هتراعى فيه انه ميكنش فيه فقد فى الطاقة نتيجة الزوايا القائمة اوغيرها يعنى يبقى المسار بتاع المائع انسيابى هتحدده وهتحاول اكتر من مرة لان مفيش معادلة للشكل ولكن انت هتفرض الشكل الاول وبعدين تتطبق الحسابات والشروط
كل اللى انت محتاجه تطبق الشروط وتحسب مقدار الطاقة اللى هينتجها المعالج بالواات ومقدار الفقد هيكون قد ايه وبكده هتوصل للى فى دماغك :)

Ma7moud9
27-01-2013, 21:55
قوانين حساب الطاقة الحرارية الناتجة مش هاتحسب عدد ال fins
ابعاد البلوك محدودة بأبعاد الCPU في ال MoBo ...
اشكرك على المساعدة ..... بس كنت عايز حاجة اكثر تخصصا لل water block

beutimind
27-01-2013, 22:00
قوانين حساب الطاقة الحرارية الناتجة مش هاتحسب عدد ال fins

غير صحيح ياريت تراجع

Ma7moud9
27-01-2013, 22:19
هو فعلا هايكون ليها علاقة .... بس دا لو عندي ثوابت ... لكن انا معنديش ثوابت .. انا اللي بعمل الثابت ( فرضا يعني علشان احسب عددهم لازم يكون عندي سمك ال fin و عمقها و ابعاد ال block و الماتريل نفسه و ال conductivity ) على الأساس دا قلت لحضرتك !!
انا بسأل عن عدد ال fins في نقطة تاني ... يعني مثلاً ايه العدد اللي لو وصلتله ياكون مالوش لازمة و ايه العدد المناسب لل block !!
شوفت مثلا في ال supremacy عندهم 3 fin في الميلليمتر و ربع و في الحاجات التانية في اقل و في اكتر !!؟

Ma7moud9
26-02-2013, 00:06
ايه النظام يا جماعة !؟
هل من مساعد ...
و هل حد يعرف اماكن تصنيع البلوك .. انا اعرف واحد في اكتوبر بس عايز اشوف نظام الاسعار و كدة ... فا لو حد يعرف نرجو الإفادة ..
منجلكوش في حاجة وحشة :)

aagun
26-02-2013, 01:23
انا ما افهم في ها النظريات اللي قلتوها ولا اي حسابات ,,

بحكم خبرتي في مجال هندسة السيارات والميكانيك ,, اقدر افيدك بكم شي بس بشرط ,, اطرش لي اول بلوك تسويه عسب اجربة ..

اولا تبسيط المسأله : الحين تبا تسوي او نصنع بلوك المعالج اللي هو يركب على المعالج ويبرده وهذا عن طريق مرور مائع فيه (وهذا ..... الخ)
الشكل هو انتقال الحرارة من المعالج إلى البلوك إلى المائع .. . يعني بيكون البلوك وسيط بين المعالج والماء .
بشكل اخر نحتاج إلى انتقال سريع للحرارة فالماده البلوك يجب ان تكون موصله جيدة للحرارة مثل النحاس او الالمونيوم .

الان عرض البلوك يكون بعرض المعالج او اعرض بقليل . لو بتعمل لمعالجك يفضل يكون مثل العرضه و لا انصح بزيادة السماكة التي نكون ما بين المعالج والمائع .
سرعة تدفق الماء سجب ان تكون سريعة في الدخول ويستدم بجدار البلوك ليتم عملية تفريق الحرارة لمدة اطول والخروج منه باعلى حرارة ممكنه .

يمكنك عمل نظام اخر وهو جعل ممر المار على شكل الحرف U اي مائل لو على درجة 45 .. ويمكنك الابتكار .

المسأله هي انته كيف تكتشف الافضل ولازم تجرب وبتخطأ وبتتعلم .. وفي النهايه بتنجز ..
حاول انك تتعمق في مسائل انتقال الحرارة وكيفية الانتقال والاسطح الملائمه للانتقال وفالك البيرق ان شاء الله.

Ma7moud9
01-03-2013, 22:42
شكرا لحضرتك على المشاركة و رأيك ...

و الكلام دا فعلاً كان محطوط في الإعتبار و معمول حسابه ....
لكن فكرة الخطأ و التجربة تأتي عند وجود تمويل ... لكن انا في الكلية و يصعب علي تكرار التجربة ... و طالما ان ال Machinesهي الي بتعمل الكلام دا يبقى إن شاء الله مفيش اخطاء إلا قليلا ...

فكرة حرف ال U هي فكرة قديمة و لكن تم الإحتفاظ بأماكن الفتحات

Ahmed Elbrbry
01-03-2013, 23:32
اشترى واحد من swiftech افضل

Ma7moud9
04-03-2013, 21:17
حضرتك أنا بفكر اني اصنع واحد ليا ... !!