المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : محتار في تغيير شاشتي....

MOSAHADIDI
28-01-2013, 18:55
السلام عليكم....

بدون مقدمات انا املك هذه الشاشه https://www.lg.com/us/monitors/lg-W2286L-led-monitor

وارغب بتبديلها بهذه https://www.lg.com/us/monitors/lg-D2342P-PN-led-monitor

فهل ساشعر بفرق ملحوظ بين الشاشتين او بمعنى اصح تستاهل التبديل....؟؟؟

وما رايكم بشاشه ال 3d??? وللعلم لا يوجد في الاردن شاشات 3d حاليا غير هذه الشاشه وشكراااا

MOSAHADIDI
29-01-2013, 13:50
وين الاعضاء المحترمين؟؟؟؟

rulezz
29-01-2013, 13:54
منصحكش بالشاشة التانية يكفى انها TN panel و دى ليها مشاكل كتيرة مع زوايا الرؤية ...

MOSAHADIDI
29-01-2013, 14:13
منصحكش بالشاشة التانية يكفى انها TN panel و دى ليها مشاكل كتيرة مع زوايا الرؤية ...
شكرااا لردك....وانا لا اهتم بزوايا الرؤيه كثيرا لاني دائما جالس اما الشاشه مباشره....

ولكن سؤالي هو هل سالاحظ فرق جوهري بين الشاشتين من ناحيه المواصفات وجوده الصوره؟؟؟

rulezz
29-01-2013, 14:15
لا انت مش واخد بالك اللى انا اقصدة انك تروح يمين بلون تروح شمال بلون تانى هتجبلك صداع انا جربتها بس بجد ما انصحكش بيها ..

أبو قصي
29-01-2013, 14:32
طبعاً شاشة ال 3D تمكنك من مشاهدة الافلام والالعاب بدقة Full HD 1080p وتمتاز بمزايا عديدة جيدة منها ان نسبة التباين 5 مليون :1

ولكن هناك ميزة في شاشتك افضل من شاشة ال 3D وهي زمن الاستجابة او Response Time حيث انها 2ms في شاشتك ولكنها 5ms في ال 3D.

ما الفرق الذي ستدفعه مقابل هذا التبديل ؟

MOSAHADIDI
29-01-2013, 14:41
طبعاً شاشة ال 3D تمكنك من مشاهدة الافلام والالعاب بدقة Full HD 1080p وتمتاز بمزايا عديدة جيدة منها ان نسبة التباين 5 مليون :1

ولكن هناك ميزة في شاشتك افضل من شاشة ال 3D وهي زمن الاستجابة او Response Time حيث انها 2ms في شاشتك ولكنها 5ms في ال 3D.

ما الفرق الذي ستدفعه مقابل هذا التبديل ؟
انا بدي ابيع شاشتي ب100 دينار تقريبا ومن ثم اشتري شاشه ال 3d وسعرها 175 دينار....

عبدالله ضيف
29-01-2013, 14:43
اخى الشاشة الاولى صورتها افضل من حيث الالوان والشاشة الثانية افضل من حيث دعمها للثرى دى ودعمها لل FULL HD وحجمها الاكبر انصحك تروح تشوف الشاشة الثانية فى مكان بيعها ولو عجبتك الوانها اشتريها لانها افضل لاكن فى ناس مش بتعجبها الوانه ولاكن اعتقد ان الالوان دى يمكن تظبيطها عن طريق متحكم كرت الشاشة والى بيسمحلك تعالى التباين وكمان تزود السطوع وتتجكم فى الجاما فأنا عندى شاشة سامسونج عادية اول لما جبتها كان صورتها زبالة دلوقتى بعد تظبيط الوانه من قائمة الشاشة نفسها ومن متحكم كرت الشاشة بقت صوراتها جميلة جدا انصحك تشتري الشاشة الثرى دى وفى كمان شاشة اسوس ثرى دى IPS PANEEL مشكلة جامدة جدا بس خلصت من السوق لو لقيتها اشتيها وهى PASSIVE 3D زى ال جى

MOSAHADIDI
29-01-2013, 14:54
اخى الشاشة الاولى صورتها افضل من حيث الالوان والشاشة الثانية افضل من حيث دعمها للثرى دى ودعمها لل FULL HD وحجمها الاكبر انصحك تروح تشوف الشاشة الثانية فى مكان بيعها ولو عجبتك الوانها اشتريها لانها افضل لاكن فى ناس مش بتعجبها الوانه ولاكن اعتقد ان الالوان دى يمكن تظبيطها عن طريق متحكم كرت الشاشة والى بيسمحلك تعالى التباين وكمان تزود السطوع وتتجكم فى الجاما فأنا عندى شاشة سامسونج عادية اول لما جبتها كان صورتها زبالة دلوقتى بعد تظبيط الوانه من قائمة الشاشة نفسها ومن متحكم كرت الشاشة بقت صوراتها جميلة جدا انصحك تشتري الشاشة الثرى دى وفى كمان شاشة اسوس ثرى دى IPS PANEEL مشكلة جامدة جدا بس خلصت من السوق لو لقيتها اشتيها وهى PASSIVE 3D زى ال جى
شكرااا لنصيحتك وان شاء الله نشوف شاشه ال 3d عند صديقي وللاسف اخي شاشات الاسوس لا تتوفر في الاردن اطلاقا.....

Ťắќľắḿḿ
29-01-2013, 15:37
السلام عليكم
اخي لا انصحك بعملية التغير الا الى شاشة 27 انش
لان اهم فارق ملحوظ في الشاشات هو حجم الشاشة فهو يعطيك متعة و راحة في الالعاب و الافلام و غيرها
لا فرق ملحوظ بين زمن استجابة 2 او 5
و اما بالنسبة للثري دي الى الان هو غير ناضج و لا يستحق المبالغ التي سوف تخسرها عليه فاذا كانت 175 دينار تستطيع ان تحصل بهم على شاشة 27 فهذا افضل خيار بالنسبة لك

MISS.NOUR
01-02-2013, 00:34
لا انت مش واخد بالك اللى انا اقصدة انك تروح يمين بلون تروح شمال بلون تانى هتجبلك صداع انا جربتها بس بجد ما انصحكش بيها ..

حسام النقطه اللى بتتكلم عنها دى حاجه نسبيه جدا بتختلف من شخص لاخر وشاشات ال tn panel فيها خاصيه ال view angle وفيها كذا اوبشن

تشوف فيه الالوان ممتازه وزاويه الرؤيه كمان تكون ممتازه وبتختلف من موديل لاخر ومن شاشه لاخرى

يعنى فى الاول والاخر الموضوع نسبى جدا

MOSAHADIDI
09-02-2013, 13:09
تم وبحمد الله شراء شاشه ال 3d وبالعكس شايف الوانها ووضوحها ما شاء الله ممتاز....

ولكن المشكله الان في ال 3d مش عارف اشغله اطلاقا...ارجو من الاعضاء الكرام من لديه معرفه بتشغيل ال 3d على هذه الشاشه ان يعطيني التفاصيل بالخطوات...

وللعلم انا نزلت برنامج ال tridef

rulezz
09-02-2013, 13:12
تم وبحمد الله شراء شاشه ال 3d وبالعكس شايف الوانها ووضوحها ما شاء الله ممتاز....

ولكن المشكله الان في ال 3d مش عارف اشغله اطلاقا...ارجو من الاعضاء الكرام من لديه معرفه بتشغيل ال 3d على هذه الشاشه ان يعطيني التفاصيل بالخطوات...

وللعلم انا نزلت برنامج ال tridef

اولا الف مبروك لك اخى الغالى :) , تانى حاجة انت جربت ال 3d على اية بالظبط يعنى افلام ولا العاب ولا اية ؟ بخصوص النظارة هيا هيا اللى جاية مع الشاشة ولا واحدة اخرى ؟

MOSAHADIDI
09-02-2013, 13:27
اولا الف مبروك لك اخى الغالى :) , تانى حاجة انت جربت ال 3d على اية بالظبط يعنى افلام ولا العاب ولا اية ؟ بخصوص النظارة هيا هيا اللى جاية مع الشاشة ولا واحدة اخرى ؟

شكرااا لك والله يبارك فيك.....على سبيل المثال اريد تشغيل مقطع 3d على اليوتيوب مثلا حاولت تشغيل مقطع ولكن الصوره تكون قسمين...وبالنسبه للنظاره هي نفسها الي جايه مع الشاشه...

وبدي اغلبك معي لانه اول مره بشتغل على ال 3d بصراحه...

rulezz
09-02-2013, 13:33
شكرااا لك والله يبارك فيك.....على سبيل المثال اريد تشغيل مقطع 3d على اليوتيوب مثلا حاولت تشغيل مقطع ولكن الصوره تكون قسمين...وبالنسبه للنظاره هي نفسها الي جايه مع الشاشه...

وبدي اغلبك معي لانه اول مره بشتغل على ال 3d بصراحه...

لا ولا يهمك :) , سيبك من اليوتيوب انا عاوزك تجرب على فيلم فى الاول احسن و اختار النسخة sbs <<< side by side و بعدين بتشغل ال 3d الاول من الشاشة و بتعلم على اختيار side by side اذا وجد بعد ذلك بتشغل النظارة و توصلها بالشاشة و هتشوف ال 3d عادى بعد كدة :) سهلة و بسيطة و لو عاوز رابط لفيلم 3d بمساحة قليلة قولى و هابعتلك رسالة خاصة باللينك و اى استفسار تانى انا معاك .

MOSAHADIDI
09-02-2013, 13:44
شكرااا لك...طبقت الاعدادات الي حكيت عليها بالضبط وعندي فلم saw 3d حجمه 15 جيجا ومكتوب عليه sbs.....ولكن المشكله ان الصوره بتكون داخله في بعض ومع النظاره وبدون النظاره نفس الشئ...

وللعلم الشاشه باسيف وليست اكتيف...

rulezz
09-02-2013, 13:48
شكرااا لك...طبقت الاعدادات الي حكيت عليها بالضبط وعندي فلم saw 3d حجمه 15 جيجا ومكتوب عليه sbs.....ولكن المشكله ان الصوره بتكون داخله في بعض ومع النظاره وبدون النظاره نفس الشئ...

وللعلم الشاشه باسيف وليست اكتيف...

لك رسالة خاصة برابط الفيلم وهو الفيلم انا مجربة شخصيا و هيشتغل معاك تمام .

MOSAHADIDI
11-02-2013, 09:34
شكرااا لك اخي الكريم على مساعدتك....وبصراحه رايي المتواضع في الشاشه ممتازه جداااا في ال 3d ولم اتوقع ان تكون كذلك....

اصبحت اشغل كل الالعاب الان 3d والصوره روعه...اصبحت الان مدمن 3d:D:D:D

soul_
11-02-2013, 11:44
شكرااا لك اخي الكريم على مساعدتك....وبصراحه رايي المتواضع في الشاشه ممتازه جداااا في ال 3d ولم اتوقع ان تكون كذلك....

اصبحت اشغل كل الالعاب الان 3d والصوره روعه...اصبحت الان مدمن 3d:D:D:D
الف مبروك اخوي موسى الشاشه وتتهنى فيها ان شاء الله وبالفعل الشاشه جميله جدا في 3d واختيار موفق واي شاشه تعمل بتقنية الباسيف سواء lg او اسوس افضل من السامسونج التي تعمل تعمل بتقنية الاكتف واريحلك مليون مره في النضارات بس مستنين منك مراجعه مش تنشغل في الشاشه وتنسى المراجعه:D

rulezz
11-02-2013, 12:14
هيا فعلا اريح للعين بس من راي الاكتيف احسن و دة من تجربتى الشخصية عموما مبروك اخى موسى و لو احتاجت اى فيلم تانى قولى و هبعتهولك و اى استفسار انا تحت امرك :)

يغلق .

عبدالله ضيف
17-03-2013, 10:19
اخى اسم الشاشة ايه بالظبط لان معظم شاشات ال حى ليست ips يريت تذكر الاسم ولو تعمل مراجعة خفيفة يكون كويس

عبدالله ضيف
17-03-2013, 10:26
اخى اعرف طريقة لتظبيط اى شاشة tn panel لتكون صورتها روعة مثل شاشات ips سأكتبها فى موضوع قريب جدا اصلا المشكلة فى السطوع بتاع الاشاشة والاضاءة عرفت طريقة اوقف بيها الاضاءة نهائى وفى نفس الوقت اخلى الشاشة ساطعة عن طريق البكسيلز فقط بدون اى اضاءة وبكده بخلى الشاشة صورتها مثل الاips وكمان تدرج اللونى بيزيد جدا وبيبقى اللون الاسود متدرج لدرجة رائعة سأضعها فى موضوع جديد ان شاء الله قريب جدا