المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اعطونا نصائحكم فى معالج يكون لا يتعدى 1500 جنيه

amerelgen
01-02-2013, 14:45
السلام عليكم

مخصص 1500 جنيه لشراء معالج فى من قال معالج i5 ممتاز

لكن فى موديلات كثيره ما عرفت احدد واحتاجه يكون قابل لكسر السرعة

منتظر ارائكم

mawedahmed
01-02-2013, 15:04
اولا لازم نعرف الماذربورد عندك وايه السوكت الخاص بيها وعلى العموم انا جبتلك نوعين من i5
1,550 Intel® Core™ i5-3570 Ivy Bridge 3.4GHz 6MB Cache Desktop
1,350 Intel® Core™ i5-3470 Ivy Bridge 3.2GHz 6MB Cache Desktop
وطبعا 3570 احسن ونورت المنتدى:)

kingtifass
01-02-2013, 15:05
3570K بس لازم ماذربورد تكون بشريحة z77 او z68 او p67 عشان تعرف تكسر معالج
وافضلهم مع المعالج ده تكون ماذر بشريحة z77

mawedahmed
01-02-2013, 15:06
3570K بس لازم ماذربورد تكون بشريحة z77 z68 p67 عشان تعرف تكسر معالج
وافضلهم مع المعالج ده تكون ماذر بشريحة z77 كلام مظبوظ جدا يا باشا

kingtifass
01-02-2013, 15:09
اولا لازم نعرف الماذربورد عندك وايه السوكت الخاص بيها وعلى العموم انا جبتلك نوعين من i5
1,550 Intel® Core™ i5-3570 Ivy Bridge 3.4GHz 6MB Cache Desktop
1,350 Intel® Core™ i5-3470 Ivy Bridge 3.2GHz 6MB Cache Desktop
وطبعا 3570 احسن ونورت المنتدى:)

يا ريس هوا محتاج معالج مخصص للكسسر ف عشان كده 3570K هوا المطلوب
3470 او 3570 مش مخصصين لكسر سرعة D:

mawedahmed
01-02-2013, 15:10
يا ريس هوا محتاج معالج مخصص للكسسر ف عشان كده 3570K هوا المطلوب
3470 او 3570 مش مخصصين لكسر سرعة D: اسف معلش مخدتش بالى والله انه عايز يكسر السرعة طبعا لازم معالج اخره K
:eek:

kingtifass
01-02-2013, 15:13
اسف معلش مخدتش بالى والله انه عايز يكسر السرعة طبعا لازم معالج اخره K
:eek:

يا عم مفيس كلام ده (جل من لايسهو) :)

mawedahmed
01-02-2013, 15:16
معلش بقى يا باشا المطر والشتاء بقى مخليين الواحد دماغه ضربه من البرد :D:D:D

M o h a m a d
01-02-2013, 15:19
وعليكم السلام
خد معالج Intel® Core™ i5-3570K Ivy Bridge 3.4GHz 6MB Cache سعره تقريبا 1500ج
لاكن لازم تكون البوردة تتميز بكسر السرعة ويستحسن أن تكون بشريحة Z77

unexpected
01-02-2013, 17:26
وعليكم السلام
افضل خيار لك اخي هو المعالج I5 3570K بشرط توفير للوحة بشريحة داعمة لكسر السرعة مثل دول P67/Z68/Z77

amerelgen
01-02-2013, 17:59
اولا شكرا لكم جميعا

اخوانى من خلال قراتى هنا بالمنتدى ان نواه ساندى افضل لكسر السرعة ولا انا غلطان

وهل معالج i7 افضل وهل فى نوع منه مقارب للسعر اللى محدده

unexpected
01-02-2013, 18:40
اولا شكرا لكم جميعا

اخوانى من خلال قراتى هنا بالمنتدى ان نواه ساندى افضل لكسر السرعة ولا انا غلطان

وهل معالج i7 افضل وهل فى نوع منه مقارب للسعر اللى محدده
ان كان استخدام للالعاب
خد المعالج I5 3570K صحيح حرارتة اعلى مع الكسر لكن مع تبريد جيد ممكن تصل لتردد 4.6 بالراحة ان شاء الله
وكما نعلم جميعا ان المعالج دة من معمارية الIvy Birdge اي يعني افضل على التردد الافتراضي من معالجات الSandy Birdge
بصراحة ارى تردد 4.6GHZ مع المعالج I5 3570K يعتير جيد صحيح معالج I7 2600K ممكن يتفوق لو كسرت لتردد 4.9GHz لكن التفوق سيكون بشكل بسيط وليس بكبير
وطبعا محدش يضمن هل فعلا تستطيع الوصول لتردد 4.9 مع فولت امن مثلا؟؟؟
الامر ليس بأكيد لانة الامر يعتمد على باتش المعالج وطبعا دة حظ تقريبا كل معالج يختلف عن الاخر في الكسر حتى لو كان من نفس النوع وطبعا اللوحة لديها دور ايضا في الكسر
الخلاصة خد المعالج I5 3570K مع للوحة بشريحة Z77 طبعا ممكن تصل لتردد 4.5 او 4.6GHZ بشرط الحرارة تسمح

amerelgen
01-02-2013, 21:20
ان كان استخدام للالعاب
خد المعالج I5 3570K صحيح حرارتة اعلى مع الكسر لكن مع تبريد جيد ممكن تصل لتردد 4.6 بالراحة ان شاء الله
وكما نعلم جميعا ان المعالج دة من معمارية الIvy Birdge اي يعني افضل على التردد الافتراضي من معالجات الSandy Birdge
بصراحة ارى تردد 4.6GHZ مع المعالج I5 3570K يعتير جيد صحيح معالج I7 2600K ممكن يتفوق لو كسرت لتردد 4.9GHz لكن التفوق سيكون بشكل بسيط وليس بكبير
وطبعا محدش يضمن هل فعلا تستطيع الوصول لتردد 4.9 مع فولت امن مثلا؟؟؟
الامر ليس بأكيد لانة الامر يعتمد على باتش المعالج وطبعا دة حظ تقريبا كل معالج يختلف عن الاخر في الكسر حتى لو كان من نفس النوع وطبعا اللوحة لديها دور ايضا في الكسر
الخلاصة خد المعالج I5 3570K مع للوحة بشريحة Z77 طبعا ممكن تصل لتردد 4.5 او 4.6GHZ بشرط الحرارة تسمح

تمام اخى

طاب فى برامج التصميم فى فرق بين i5 وا i7 ام تقريبا قريبين فى الاداء

unexpected
01-02-2013, 21:30
تمام اخى

في التصميم الامر يختلف والافضل هنا هو المعالج I7

M o h a m a d
02-02-2013, 01:23
تمام اخى

مع البرامج i7 طبعا أفضل بفارق جيد
أما مع الألعاب فالفارق بسط يعني i5 كافي مع الألعاب

amerelgen
02-02-2013, 14:40
يعنى للتصميم والالعاب هذا جيد I7 2600K

هل احد يعرف سعره التقريبى فى مصر

unexpected
02-02-2013, 14:42
يعنى للتصميم والالعاب هذا جيد I7 2600K

هل احد يعرف سعره التقريبى فى مصر

نعم للتصميم والالعاب المعالج I7 2600K جيد
وبالنسبة لسعرة اترك الامر للاخوان المصرين

amerelgen
02-02-2013, 14:49
نعم للتصميم والالعاب المعالج I7 2600K جيد
وبالنسبة لسعرة اترك الامر للاخوان المصرين

طاب معلش ممكن افضل لوحة ام ممكن تعمل مع المعالج انا جربت الجيجا بايت ولا اعلم نظام الوحات الاخرى

unexpected
02-02-2013, 14:52
طاب معلش ممكن افضل لوحة ام ممكن تعمل مع المعالج انا جربت الجيجا بايت ولا اعلم نظام الوحات الاخرى
طيب ميزانيتك كام للوحة؟؟؟

amerelgen
02-02-2013, 14:58
طيب ميزانيتك كام للوحة؟؟؟

انا مش محدد لها ميزانيه معينه لكن ممكن سعر وسط كده

الاهم تكون يعنى مناسبه للمعالج وتتحمل الضغط

ممكن تعرض عليا لوحتين بسعرين مختلف ربما اجد الافضل تناسب ما سوف ادفعه يعنى قول ممكن تكون فى ميزانية 700 جنيه ولو فى لوحة كويسه بسعر اقل ممكن

Ahmed Abdelwahab
03-02-2013, 16:24
تمام اخى

الأفضل معالج I7 في هذه الحالة بفضل خاصية Hyperthreading

amerelgen
10-02-2013, 17:29
احتاج اسم معين للوحة الام يعمل مع معالج i7

اعطونى ثلاث اسماء سعر بدائى ووسط واعلى

unexpected
10-02-2013, 18:02
احتاج اسم معين للوحة الام يعمل مع معالج i7

اعطونى ثلاث اسماء سعر بدائى ووسط واعلى
عندك اللوحة دي asrock z68 pro3 gen3
لكن انتظر اراء الاخوان المصرين لانهم يعرفون الاسعار واللوحات المتوفرة عندكم في مصر اكثر مني

amerelgen
11-02-2013, 16:04
عندك اللوحة دي asrock z68 pro3 gen3
لكن انتظر اراء الاخوان المصرين لانهم يعرفون الاسعار واللوحات المتوفرة عندكم في مصر اكثر مني

مشكور اخى وننتظر باقى الاخوه يعطونا اراهم

os-ch
11-02-2013, 19:23
يا غالي في البداية لا تفكر بالكسر قبل سنة من استخدامك للمعالج ان كنت تبحث عن بقائه اكبر فترة ممكنة عندك
والكسر هي وظيفة للحاجة ، وظيفة للحاجة لما تشوف انت انه الاداء ضعف او قل بتلجأ للكسر ، مش واجب وطني هو لأنه المعالج بيدعم الكسر خلص لازم اكسر سرعته
، لأنه زيادة الفولتية تهلك المعالج ومكوناته مع الزمن ، مسألة زيادة بالسرعة واستقرار مع عدم تغيير الفولتية لا تسمى كسر بمعناها الحقيقي لان التغير سيكون طفيف
أما اذا كنت غاوي تغيير كل سنة بترمي معالج وبتشتري آخر ، اكسر على راحتك
.................................
اذا كنت ناوي على بورد ومعالج وبميزانية ميسورة غير محددة واستخدامك العاب وبرامج تصميم وكسر للمستقبل انا انصحك بالتوجه للمارد الأحمر ال AMD
وأفضلهم AMD 8350 وسعره ممتاز جدا مقابل أداؤه

unexpected
11-02-2013, 19:33
يا غالي في البداية لا تفكر بالكسر قبل سنة من استخدامك للمعالج ان كنت تبحث عن بقائه اكبر فترة ممكنة عندك
والكسر هي وظيفة للحاجة ، وظيفة للحاجة لما تشوف انت انه الاداء ضعف او قل بتلجأ للكسر ، مش واجب وطني هو لأنه المعالج بيدعم الكسر خلص لازم اكسر سرعته
، لأنه زيادة الفولتية تهلك المعالج ومكوناته مع الزمن ، مسألة زيادة بالسرعة واستقرار مع عدم تغيير الفولتية لا تسمى كسر بمعناها الحقيقي لان التغير سيكون طفيف
أما اذا كنت غاوي تغيير كل سنة بترمي معالج وبتشتري آخر ، اكسر على راحتك
.................................
اذا كنت ناوي على بورد ومعالج وبميزانية ميسورة غير محددة واستخدامك العاب وبرامج تصميم وكسر للمستقبل انا انصحك بالتوجه للمارد الأحمر ال AMD
وأفضلهم AMD 8350 وسعره ممتاز جدا مقابل أداؤه
معالج من فئة الK اصلا صنع لكي ينكسر والجميع يعرف الامر دة ومفيش ضرر من الكسر طالما الحرارة جيدة والفولت امن
الكثير من المعالجات التي اقدم من معالجات الSandy الموجودة حاليا تم كسرها وتعمل الى الان بشكل ممتاز
عندك معالج Q6600 صدر في سنة 2007 وموجود عند احد اقاربي وهو مكسور من وقت شرائة لتردد 3.4GHZ والى الان احنا في سنة 2013 مدة ليست بسيطة والى الان يعمل بشكل ممتاز المعالج
فما بالك مع معالج من فئة K؟؟؟ ومن رايي كل شخص فعلا يشتري مثل المعالج دة اي يعني هو يفكر في الكسر من قريب او من بعيد
انا هنا لا اتكلم عن حاجة الكسر او لا لكن الكسر مع المعالجات دي ليس مضر بما الحرارة امنة والفولت ايضا

os-ch
11-02-2013, 20:18
معالج من فئة الK اصلا صنع لكي ينكسر والجميع يعرف الامر دة ومفيش ضرر من الكسر طالما الحرارة جيدة والفولت امن
الكثير من المعالجات التي اقدم من معالجات الSandy الموجودة حاليا تم كسرها وتعمل الى الان بشكل ممتاز
عندك معالج Q6600 صدر في سنة 2007 وموجود عند احد اقاربي وهو مكسور من وقت شرائة لتردد 3.4GHZ والى الان احنا في سنة 2013 مدة ليست بسيطة والى الان يعمل بشكل ممتاز المعالج
فما بالك مع معالج من فئة K؟؟؟ ومن رايي كل شخص فعلا يشتري مثل المعالج دة اي يعني هو يفكر في الكسر من قريب او من بعيد
انا هنا لا اتكلم عن حاجة الكسر او لا لكن الكسر مع المعالجات دي ليس مضر بما الحرارة امنة والفولت ايضا

عزيزي لا تأخذ الامور بسطحية ودون تفكير ،
يا خوي انت اكسر ووصل لسرعة 4.5 مثلا وشوف كم الحرارة بتوصل عندك من غير مشتت احترافي ( لنفرض انه المعالج لم يعطب او يتوقف عن العمل )
الحرارة اللي بتوصلها في هذه المرحلة مريبة وهي الحرارة الفعلية ومصدر الحرارة ( الفولتية ) موجود واللي بيزيدها أضعاف مع زيادته
انت لما توضع المشتت على المعالج انت لم تلغي الحرارة الفعلية بل هي مجرد عملية نقل للحرارة ، ما زال مصدر الحرارة والحرارة الفعلية موجود وقائم وان لم تستطع قياسها
الاسوأ انك تستخدم وسيلة تبريد ، لأنه اي مادة بحرارة عالية وبحرارة ثابتة او تزيد مع محاولة تبريدها بحرارة منخفضة في علم المعادن ستعطب مع الزمن
فلا تضحك علي وتقولي ما دامت الحرارة والفولتية آمنة
................
انتل ما قالت اشتريه وروح اكسره ، قالت انه المعالج قابل للكسر وركز على كلمة قابل ،
وركز بالموضوع أكثر .. معالح قابل للكسر مع معجون داخلي سيء >>>>> حركة تجارية صرفة وماكرة

وكمان المعالج اللي بتحكي عنه من 2007 كم الفولتية الواصل الها وحرارته ..؟

unexpected
11-02-2013, 21:29
عزيزي لا تأخذ الامور بسطحية ودون تفكير ،
يا خوي انت اكسر ووصل لسرعة 4.5 مثلا وشوف كم الحرارة بتوصل عندك من غير مشتت احترافي ( لنفرض انه المعالج لم يعطب او يتوقف عن العمل )
الحرارة اللي بتوصلها في هذه المرحلة مريبة وهي الحرارة الفعلية ومصدر الحرارة ( الفولتية ) موجود واللي بيزيدها أضعاف مع زيادته
انت لما توضع المشتت على المعالج انت لم تلغي الحرارة الفعلية بل هي مجرد عملية نقل للحرارة ، ما زال مصدر الحرارة والحرارة الفعلية موجود وقائم وان لم تستطع قياسها
الاسوأ انك تستخدم وسيلة تبريد ، لأنه اي مادة بحرارة عالية وبحرارة ثابتة او تزيد مع محاولة تبريدها بحرارة منخفضة في علم المعادن ستعطب مع الزمن
فلا تضحك علي وتقولي ما دامت الحرارة والفولتية آمنة
................

انت بتقول انة عند وضع مشتت احترافي انت لم تلغي الحرارة الفعلية طيب راح اقول نعم
لكن لو كان كلامك صحيح ممكن وبكل بساطة تجرب امر بسيط جدا جدا
جرب اكسر سرعة المعالج بدون مشتت احترافي لتردد مرتفع مع رفع الفولتيه بنسبة جيدة لكن لا تتخطى الحدود الامنة واضغط على المعالج ستجد ان المعالج ارتفعت حرارتة بشكل جنوني ولكي لا يحترق او يتسبب اي ضرر
يقوم الجهاز تلقائيا بأيقاف نفسة ليه؟؟؟
لان الحرارة ارتفعت كثيرا
لكن لو جربت تكسر نفس الكسر مع نفس الفولت مع مشتت احترافي ستجد ان الجهاز اثناء الضغط حرارتة اصبحت اقل وراح يبقى يعمل الجهاز عادي حتى مع الضغط بدون ايقاف تشغيل نفسة
ليه؟؟؟
لانة فعلا الحرارة اصبحت اقل ولو كان كلامك صحيح ان الحرارة تبقى مرتفعة حتى مع المشتتات الاحترافية سيقوم الجهاز بأيقاف تشغيل نفسة
ولو كان كلامك صحيح كان المعالجات التي تم كسرها من 4 او 5 سنوات كان احترقت من زمان
وبالنسبة لكتابة في ردك
فلا تضحك علي وتقولي ما دامت الحرارة والفولتية آمن برجاء منك تكلم معي بطريقة جيدة وبلاش مصطلح فلا تضحك على... ومش عارف اية

انتل ما قالت اشتريه وروح اكسره ، قالت انه المعالج قابل للكسر وركز على كلمة قابل ،
وكمان المعالج اللي بتحكي عنه من 2007 كم الفولتية الواصل الها وحرارته ..؟
المعالج فئة K اصلا صنع لكي ينكسر اكرر كلامي ليه عندك معالج I7 2600 عادي وعندك معالج I7 2600K
صحيح المعالج قابل للكسر وانتل لم تجبر احد على كسرة لكن حتى مع كسرة راح اعيد نفس الكلام حرارة جيدة فولت امن مفيش ضرر
وبالنسبة للمعالج اللي بحكي عنة يعمل على فولت 1.46 وطبعا المعالج دة اقصى فولت امن له هو 1.50 وهو الاصدار G0 ويعمل مع درجات حرارة من 58 الى 65 درجة في اوقات الصيف
طيب انتل ايضا اصدرت معالجات قديمة Core 2 Quad العادية واصدرت اصدار Extreme وهي بمعامل ضرب مفتوح مخصص اكثر للكسر
وتجد ان اغلب من لديهم معالج Q9550 الغير مخصص للكسر كاسر سرعة المعالج من اكثر 4 او 5 سنوات والى لان يعمل على المعالج
ممكن كسر السرعة يضر صحيح لكن بنسبة ليست كبيرة طالما الشروط التي طرحتها انتل متوفرة فولت امن حرارة اقل
يعني لنفترض معالج سيعمل لمدة 10 سنوات طيب حتى لو راح ينضر بعد الكسر خلية يخدم 8 او 9 سنوات
وانما لو خالفت شروط انتل رفعت الفولت بنسبة كبيرة وحرارة اعلى طبيعي جدا ان المعالج يخدمك مدة ليست كبيرة
طيب راح ارجع وقول لك ليه المعالج Q6600 اللي تم كسرة من سنة 2007 مع حرارة ليست مرتفعة وفولت ليس مرتفع الى الان يعمل ولم يحترق؟؟؟
طيب يا اخي لنفترض ان المعالج Q6600 احترق كمان سنتين لا يعتبر انة خدم مدة جيدة؟؟؟ معالج يخدمك 8 سنين مع الكسر امر رائع

os-ch
12-02-2013, 06:04
2]انت بتقول انة عند وضع مشتت احترافي انت لم تلغي الحرارة الفعلية طيب راح اقول نعم
لكن لو كان كلامك صحيح ممكن وبكل بساطة تجرب امر بسيط جدا جدا
جرب اكسر سرعة المعالج بدون مشتت احترافي لتردد مرتفع مع رفع الفولتيه بنسبة جيدة لكن لا تتخطى الحدود الامنة واضغط على المعالج ستجد ان المعالج ارتفعت حرارتة بشكل جنوني ولكي لا يحترق او يتسبب اي ضرر
يقوم الجهاز تلقائيا بأيقاف نفسة ليه؟؟؟
لان الحرارة ارتفعت كثيرا
لكن لو جربت تكسر نفس الكسر مع نفس الفولت مع مشتت احترافي ستجد ان الجهاز اثناء الضغط حرارتة اصبحت اقل وراح يبقى يعمل الجهاز عادي حتى مع الضغط بدون ايقاف تشغيل نفسة
ليه؟؟؟
لانة فعلا الحرارة اصبحت اقل ولو كان كلامك صحيح ان الحرارة تبقى مرتفعة حتى مع المشتتات الاحترافية سيقوم الجهاز بأيقاف تشغيل نفسة
ولو كان كلامك صحيح كان المعالجات التي تم كسرها من 4 او 5 سنوات كان احترقت من زمان

كويس ، في هذه المرحلة ولما يوصل عندك المعالج الى حرارة عالية جدا ويتوقف النظام عن العمل ، لو تلاحظ انه لم يتوقف مباشرة عند الوصول الى هذه الدرجة بل أخذ قترة زمنية معينة ولو كانت الثواني حتى يستقر على هذه الدرجة ثم يفصل ، هنا يأتي دور المشتات الهوائية هي تفريغ ونقل الحرارة بأسرع وقت ممكن ، والفرق هنا بزمن الاحتفاظ بالحرارة
وبما ان الفولتية العالية والضغط مستمر ما زالت مكونات المعالج ستستعر هذه الحرارة العالية ، تحشير وزيادة الحرارة بالمعالج هذه مصيبة وهذا ما تقوم عليه المشتات الهوائية بالنقل السريع
ما تقوله انه تقلل درجة حرارة مادة مع وجود عامل الزيادة عليها هذه من المستحيلات الا اذا غيرت طبيعة المادة

وبالنسبة لكتابة في ردك
فلا تضحك علي وتقولي ما دامت الحرارة والفولتية آمن برجاء منك تكلم معي بطريقة جيدة وبلاش مصطلح فلا تضحك على... ومش عارف اية

امسحها بهاللحية هاي المرة يا غالي :ah38: :)

المعالج فئة K اصلا صنع لكي ينكسر اكرر كلامي ليه عندك معالج I7 2600 عادي وعندك معالج I7 2600K
صحيح المعالج قابل للكسر وانتل لم تجبر احد على كسرة لكن حتى مع كسرة راح اعيد نفس الكلام حرارة جيدة فولت امن مفيش ضرر
وبالنسبة للمعالج اللي بحكي عنة يعمل على فولت 1.46 وطبعا المعالج دة اقصى فولت امن له هو 1.50 وهو الاصدار G0 ويعمل مع درجات حرارة من 58 الى 65 درجة في اوقات الصيف
طيب انتل ايضا اصدرت معالجات قديمة Core 2 Quad العادية واصدرت اصدار Extreme وهي بمعامل ضرب مفتوح مخصص اكثر للكسر
وتجد ان اغلب من لديهم معالج Q9550 الغير مخصص للكسر كاسر سرعة المعالج من اكثر 4 او 5 سنوات والى لان يعمل على المعالج
ممكن كسر السرعة يضر صحيح لكن بنسبة ليست كبيرة طالما الشروط التي طرحتها انتل متوفرة فولت امن حرارة اقل
يعني لنفترض معالج سيعمل لمدة 10 سنوات طيب حتى لو راح ينضر بعد الكسر خلية يخدم 8 او 9 سنوات
وانما لو خالفت شروط انتل رفعت الفولت بنسبة كبيرة وحرارة اعلى طبيعي جدا ان المعالج يخدمك مدة ليست كبيرة
طيب راح ارجع وقول لك ليه المعالج Q6600 اللي تم كسرة من سنة 2007 مع حرارة ليست مرتفعة وفولت ليس مرتفع الى الان يعمل ولم يحترق؟؟؟
طيب يا اخي لنفترض ان المعالج Q6600 احترق كمان سنتين لا يعتبر انة خدم مدة جيدة؟؟؟ معالج يخدمك 8 سنين مع الكسر امر رائع

الفرق هنا صديقي بالاستخدام ومدة الضغط على المعالج ، الواقع العملي ليس مضرب مثال لأنه يختلف من شخص الى آخر
شخص يمتلك i5-3570k وكسر سرعته الى 4.5 مثلا وأغلب استخدامه ألعاب ، ودام معه المعالج 10 سنوات مثلا ، من الخطأ ان نقول هذا مثال ناجح للكسر
لأن معالجه مع كسر او غير كسر لن يصل الى 50% من الضغط عليه ولا يصل الى مرحلة 70 % وهي مرحلة الزيادة الفعلية بالحرارة حتى
اما تعال على شخص كسر سرعة معالجه واستخدامه ريدرنج وتعديل فيديو بساعات متواصلة ، والضغط على المعالج بساعات متواصلة ، هذا مثال جيد للكسر

unexpected
12-02-2013, 18:07
الفرق هنا صديقي بالاستخدام ومدة الضغط على المعالج ، الواقع العملي ليس مضرب مثال لأنه يختلف من شخص الى آخر
شخص يمتلك i5-3570k وكسر سرعته الى 4.5 مثلا وأغلب استخدامه ألعاب ، ودام معه المعالج 10 سنوات مثلا ، من الخطأ ان نقول هذا مثال ناجح للكسر
لأن معالجه مع كسر او غير كسر لن يصل الى 50% من الضغط عليه ولا يصل الى مرحلة 70 % وهي مرحلة الزيادة الفعلية بالحرارة حتى
اما تعال على شخص كسر سرعة معالجه واستخدامه ريدرنج وتعديل فيديو بساعات متواصلة ، والضغط على المعالج بساعات متواصلة ، هذا مثال جيد للكسر
ردك الاول بحاجة لتوضيح اكثر لانة غامض نوعا ما
لكن راح ارد على الرد الثاني
طيب اصلا اغلب الذين يكسرون سرعتة المعالج الخاص فيهم هو بسبب شيئ واحد في اغلب الحالات وهو وجود مثلا عنق زجاجة بين البطاقة الرسومية والمعالج ويقومون بكسر سرعة المعالج لتقليل عنق الزجاجة او التخلص منها, طبعا هنا الذين يكسرون السرعة هم من محبين الالعاب ومدة 6 او 8 سنوات تعتبر اكثر من كافية يخدم فيها المعالج مع العلم في هذا الوقت الكثير يقوم بتغير معالجة بعد 6 او 7 سنوات في اسوء الحالات
وبعضهم يقوم بتغير المعالج كل سنتين حتى
لكن استنتج من كلامك انة المعالج سيخدم مدة كبيرة جدا مع استخدام الالعاب طيب دة اللي اختلفت فية معك
نأتي لموضوع مستخدمين الرندر وتعديل فيديوهات طيب قريبي اللي بتكلم عنة هو اصلا يعمل في التصوير والجهاز شغال في المحل 24/7 تقريبا هو فتح المحل من سنة 2008 والى الان الجهاز يعمل بدون اي مشكلة
والمعالج يعمل الى الان والله بدون اي مشكلة مع الكسر 3.4GHZ ولم ينضر
طيب انتل اساسا بنصح بعدم تخطي فولت معين لمعالج معين مع درجات حرارة معينة واكيد انت مش اخبر من الذين يصنعون المعالجات ويحددون قيم الفولت والحرارة القصوى للمعالج
ولا تنسى ايضا عندك بطاقات رسومية نقوم بشرائها نسخ OC اي يعني مكسورة السرعة مصنعيا مثل بطاقة GTX 460 OC دي نسخة مكسورة السرعة اي يعني فولت اعلى من البطاقات العادية ويوجد عليها مشتتات احترافية.