المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : [مصر] طلب مشورة فى تحديث الجهاز ب 850 جنيه ( عنوان معدل )

Ultimatezx
05-02-2013, 01:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله وبعد :-
ارجوا ان تنصحوني في تحديث جهازي :ah42: لأني استخدمه في الألعاب وهو بطيء في معظم الألعاب الحديثة بالرغم من ان الجودة تكون اقل شيء

أقصى ميزانية محددة

: 600 - 850 جنيه وممكن على اجازة الصيف تكون 1000 - 1300 بس يا ريت تركزوا على الميزانية الأولى الأول :)
-

استخدامك للجهاز

: العاب وتصفح
-

حجم الشاشة و الدقة (Resolution) التي تستخدمها

: 768×1366
-

البروسيسور لدي

: AMD Athlon(tm) 64 processor +3800 ~ 2.4 Ghz
-

الرامات

: 2 gb
-

كرت الشاشة

: ati radeon 3000

فما الذي احدثه كرت الشاشة ام الرامات اما ماذا؟؟ وما النوع؟؟ وارجوا ان تضعوا لي سعر القطع التي تقترحوها
وجزاكم الله خيراً

Mahmoud Essam
05-02-2013, 03:12
مرحبا بك أخى الكريم فى اول مشاركة لك فى المنتدى و نرجو منك ذكر نوع و موديل البوردة الخاصة بك و هل تمتلك باور اصلى ام لا ؟؟

Ultimatezx
05-02-2013, 04:03
مرحبا بك أخى الكريم فى اول مشاركة لك فى المنتدى و نرجو منك ذكر نوع و موديل البوردة الخاصة بك و هل تمتلك باور اصلى ام لا ؟؟

شكراً على ترحيبك استاذ hoda :)

البورد : +
Biostar A760G M2

والباور مش معارف الصراحة بس هو مكتوب ماركة excellent اظن انها تجاري --هو ده ممكن يفرق قد ايه وشكراً :)

Mahmoud Essam
05-02-2013, 04:50
انا من رأيى أخى الكريم أنك تغير المنصة كلها احسن لان معالجك قديم و البوردة كذلك و معالجات AMD بقت أقل من Intel فى الاداء و لذلك انصحك بإنك تبيع البوردة و المعالج و الرام الخاص بك و تزودهم على ميزانيتك و تشترى هذه القطع :
Intel® Core™ i3-3220 Ivy Bridge 3.3GHz : 850 LE
Gigabyte GA-H61M-S2P-B3 Socket 1155 : 390 LE
Kingston ValueRAM 4GB DDR3 1333MHz CL9 : 160 LE
TOTAL : 1400 LE
و ان شاء لله فى المستقبل القريب حاول تشترى كرت شاشة مثل HD 7750 و باور اصلى لا يقل عن 350W و حتى تكون اسعار الكمبيوتر قلت شوية و يكون الدولار قل شوية .

Ultimatezx
05-02-2013, 05:28
انا من رأيى أخى الكريم أنك تغير المنصة كلها احسن لان معالجك قديم و البوردة كذلك و معالجات AMD بقت أقل من Intel فى الاداء و لذلك انصحك بإنك تبيع البوردة و المعالج و الرام الخاص بك و تزودهم على ميزانيتك و تشترى هذه القطع :
و ان شاء لله فى المستقبل القريب حاول تشترى كرت شاشة مثل HD 7750 و باور اصلى لا يقل عن 350W و حتى تكون اسعار الكمبيوتر قلت شوية و يكون الدولار قل شوية .

شكراً على اقترحاتك استاذ hoda اظن افضل استنى الصيف الجاي تكون الأسعار نزلت وزودت ميزانيتي :) بس كان عندي سؤال ممكن ابيع القطع القديمة فين وبرضو اشترى منين وهل بيعهم سهل وبرضو سهل اني ألاقي اقتراحات حضرتك موجودة
وهل القطع دي تخليني العب مثلاً لعبة زي black ops2 او dishonered على اعلى حاجة ولا نص نص

وجزاك الله خيراً

عبدالرحمن م
05-02-2013, 14:57
وهل القطع دي تخليني العب مثلاً لعبة زي black ops2 او dishonered على اعلى حاجة ولا نص نص

بالنسبة لشاشتك 1366x768 هتكون الألعاب على إعدادات مرتفعة على المواصفات المقترحة (ولكن ليست الإعدادات القصوى) :)

Ultimatezx
06-02-2013, 21:30
طب ايه رأيكوا يا جماعة اعمل تحديث قطعة قطعة يعني اجيب بوردة والبروسيسور وبعدين رام وبعدين كرت الشاشة....وهل لو عملت كده ممكن الاقي مشكلة في الوصلات؟
معلش على اسألتي الكتيرة اصل انا معرفش اوي في المواضيع دي :D

عبدالرحمن م
06-02-2013, 22:31
طب ايه رأيكوا يا جماعة اعمل تحديث قطعة قطعة يعني اجيب بوردة والبروسيسور وبعدين رام وبعدين كرت الشاشة....وهل لو عملت كده ممكن الاقي مشكلة في الوصلات؟
معلش على اسألتي الكتيرة اصل انا معرفش اوي في المواضيع دي :D

لا توجد مشكلة بالترتيب الذى وصفته .. فقط فى حالة إن الرام الذى تعمل عليه الآن من نوع DDR3
إن كان DDR2 هتحتاج تحدث بوردة ومعالج ورام كأول تحديث

متجر عرب هاردوير
07-02-2013, 10:03

انا ارشحلك ذلك تماما خصوصا انه هيكون قابل للتحديث وهيكون فلوسك الى دفعتها عادت عليك بنفع

Ultimatezx
16-02-2013, 18:59

طب انا قررت احوش الميزانية لحد شهر 5 تقريباً بس سؤالي هل ممكن تقولوي على تحديث ببروسيسور i5 وهل لو جبتوا من سوق المستعمل هيكون في مشاكل ولا لأ

وبرضو انا عندي هارد ساتا 300 جيجا ..هل اغيره ولا اشترى واحد اكسترنل

ولو سمحتوا الجهاز اللي عندي لو حبيت ابيع القطع اللي هغيرها اللي هيا البروسيور والرام والبوردة تجيلها بكام كل واحدة فيهم وهل بيعهم سهل
وجزاكم الله خيراً

Mahmoud Essam
16-02-2013, 23:31

طب انا قررت احوش الميزانية لحد شهر 5 تقريباً بس سؤالي هل ممكن تقولوي على تحديث ببروسيسور i5 وهل لو جبتوا من سوق المستعمل هيكون في مشاكل ولا لأ

وبرضو انا عندي هارد ساتا 300 جيجا ..هل اغيره ولا اشترى واحد اكسترنل

ولو سمحتوا الجهاز اللي عندي لو حبيت ابيع القطع اللي هغيرها اللي هيا البروسيور والرام والبوردة تجيلها بكام كل واحدة فيهم وهل بيعهم سهل
وجزاكم الله خيراً
لو جبت المعالج I5 مستعمل بس من حد صاحب ثقة مفيش مشاكل و يكون المعالج مش موجود به اى مشكلة . بالنسبة للهارد فالهارد External بيكون USB مخصص للنقل و التخزين يعنى زى الفلاشة كدة لكن مش مخصص انه ينزل عليه ويندوز و يشتغل هارد اساسى . و بالنسبة للقطع بتاعت جهاز ممكن تجيب 350 ج او 400 ج كدة و هتعرضهم فى قسم البيع و الشراء المخصص للاعضاء و ان شاء الله هتلاقى اللى يشتريهم .

Ultimatezx
18-02-2013, 10:40
لو جبت المعالج I5 مستعمل بس من حد صاحب ثقة مفيش مشاكل و يكون المعالج مش موجود به اى مشكلة . بالنسبة للهارد فالهارد External بيكون USB مخصص للنقل و التخزين يعنى زى الفلاشة كدة لكن مش مخصص انه ينزل عليه ويندوز و يشتغل هارد اساسى . و بالنسبة للقطع بتاعت جهاز ممكن تجيب 350 ج او 400 ج كدة و هتعرضهم فى قسم البيع و الشراء المخصص للاعضاء و ان شاء الله هتلاقى اللى يشتريهم .

شكراً على ردك
بس انا عارف ان الإكسترنل زي الفلاشة بس انا اقصد الأكثر كفاءة لأني بحمل الألعاب في ربع الهارد تقريباً والباقي تخزين لملفات التحميل وملفات تانية فالأفضل واحد كبير يبقى عليه التخزين وعليه الألعاب ولا اجيب اكسترنل واخزن عليه ملفات التحميل واسيب الهارد 300 العب الألعاب وخلاص؟

وهل 400 جنيه للجهاز كله ولا للقطع اللي قلت عليها
وجزاك الله خيراً

Mahmoud Essam
19-02-2013, 21:18
شكراً على ردك
بس انا عارف ان الإكسترنل زي الفلاشة بس انا اقصد الأكثر كفاءة لأني بحمل الألعاب في ربع الهارد تقريباً والباقي تخزين لملفات التحميل وملفات تانية فالأفضل واحد كبير يبقى عليه التخزين وعليه الألعاب ولا اجيب اكسترنل واخزن عليه ملفات التحميل واسيب الهارد 300 العب الألعاب وخلاص؟

وهل 400 جنيه للجهاز كله ولا للقطع اللي قلت عليها
وجزاك الله خيراً
من رأيى شراء هارد HDD افضل من حيث السرعة و الاداء و كل شئ و انصحك بهذا الهارد Seagate Barracuda ST1000DM003 1TB 7200 SATA 6Gb/s بسعر 500 ج و بالنسبة للقطع التى اقصدها بانا كنت اقصد البوردة و المعالج و الرام .