المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة مداخل ال usb

mohamedosman18
07-02-2013, 07:03
الماوس عندى بتفصل كل شويه وبسمع صوت اليو اس بي بتفصل وترجع تشبك تانى,, مع العلم انى جربت 3 ماوسات ومنهم واحده لسه شاريها جديد كلهم يو اس بي واوبتيكال,,,, هل حد حصل معاه ده وعرف يحلها ( البورده بتاعتى جيجا بايت G41) وكنت مسطب الكاسبر ومفيش فيروسات وشلته وسطبت النورتون ومفيش فيروسات برضه:)

أبو قصي
07-02-2013, 07:19
قم بتعريف مداخل الـ USB الموجودة في البورد من الموقع الرسمي واعلمنا بالنتائج.

mohamedosman18
07-02-2013, 07:58
شكرا لاهتمامك اخى الكريم/// وندوز 7 بيعرف كل حاجه وللتأكيد جربت اسطوانه تعريفات المزر بورد ولكن المشكله مستمر,, وحتى سطبت وندوز 8 والمشكله مستمره,,, الغريب انها بتفصل اكتر لما بستخدم زرار السكرول فى الماوس ونا اى ماوس بجيبه بيكون فيه سكرول مش حاجه جديده عالبورده,, هحاول اعمل ابديت لتعريفات اليو اس بي وشكرا لك

أبو قصي
07-02-2013, 09:17
شكرا لاهتمامك اخى الكريم/// وندوز 7 بيعرف كل حاجه وللتأكيد جربت اسطوانه تعريفات المزر بورد ولكن المشكله مستمر,, وحتى سطبت وندوز 8 والمشكله مستمره,,, الغريب انها بتفصل اكتر لما بستخدم زرار السكرول فى الماوس ونا اى ماوس بجيبه بيكون فيه سكرول مش حاجه جديده عالبورده,, هحاول اعمل ابديت لتعريفات اليو اس بي وشكرا لك

يا عزيزي .. معنى ان الويندوز 7 يعرف كافة القطع ليس يعني ان التعريف هو الاحدث.

ولا حتى اسطوانة البورد فقد تكون قديمة.

لذا يفضل تحديث التعريفات من الموقع اولا بأول.

mask_of_fear
07-02-2013, 12:15
قد يكون مدخل ال usb من البورده فيه عطب او انه متراخي فجرب مدخل اخر غيره

mohamedosman18
08-02-2013, 05:57
شكرا اخى الكريم لاهتمامك,,, انا فعلا دايما بعمل windows update ودخلت من device manager وعملت ازاله كمان ونزل التعريف من الاول ونزلت التعريفات من موقع جيجا بايت والمشكله مستمر وزى ما ذكرت انها بتزيد لما بعمل سكرول او تقريبا مش بتظهر غير مع السكرول,, هل من افاده؟

mohamedosman18
08-02-2013, 08:01
وجميع مداخل USB بيحصل معاها نفس المشكله :(:(:(:(

mohamedosman18
08-02-2013, 08:13
هل من افكار,,,,, انا سطبت وندوز اكتر من مره قبل كده ومحصلتش المشكله دى الا من شهر من اصل سنتين استخدام,,, اين خبرائنا العرب؟؟؟؟ المشكله تؤرقنى جدا انا بتفقع يا جماعه ونا على البي سي :confused::confused::confused::confused:

Ahmed.Elsayed
08-02-2013, 10:25
حط أيدك على شيبات المازربورد وشوف لو فيه شباية درجة حرارتها أزيد من اللازم

وهل جربت منافذ ال usb الموجودة فى ضهر الكيسة ولا جربت المنافذ الموجودة قدام بس ؟

mohamedosman18
08-02-2013, 14:56
جربتها الاتنين فى ظهر الكيسه ومن الامام,, احط ايدي على المازر تقصد؟

الحياة وهلة
08-02-2013, 16:30
ريح دماغك وهاتلك ماوس وايرلس ب 35 جنيه

Ahmed.Elsayed
08-02-2013, 18:31
الماوس الوايرلس بيشتغل على ال usb برضه يعنى ما يعتبرش حل لو عايز حل يبقى تركب ماوس ps2 (الوصلة القديمة البنفسجى المدورة)

mohamedosman18
09-02-2013, 21:46
الماوس الوايرلس بيشتغل على ال usb برضه يعنى ما يعتبرش حل لو عايز حل يبقى تركب ماوس ps2 (الوصلة القديمة البنفسجى المدورة)

انا فكرت فى الحل ده فعلا :ah7: ووصلت ماوس بس اي تو قديمه عندى ومبقتش بتفصل بس مش عارف حاسس الريسبونس بتاعها بطئ مش عارف لانها قديمه ولا عشان البي اس تو سرعته اقل من اليو اس بي

mohamedosman18
09-02-2013, 21:48
ريح دماغك وهاتلك ماوس وايرلس ب 35 جنيه

عندك حق,, بس ممكن عشان يو اس بي تفصل برضه,,, انتا مجربه الوايرليس؟؟ يعنى كل شويه بطاريتها هتفضي والشلل ده ولازم اقفلها ونا قافل الجهاز ولا انتا بتسيبها شغاله؟ :o

Ahmed.Elsayed
10-02-2013, 17:14
انا فكرت فى الحل ده فعلا :ah7: ووصلت ماوس بس اي تو قديمه عندى ومبقتش بتفصل بس مش عارف حاسس الريسبونس بتاعها بطئ مش عارف لانها قديمه ولا عشان البي اس تو سرعته اقل من اليو اس بي

لو حضرتك بتلعب ألعاب أونلاين هتحتاج ماوس أحترافى غير كدة فى الأستخدامات العادية مش هتحس بفرق كبير لأن الماوس هيأدى الغرض المطلوب منه ولو حاسس أنه بطئ أدخل على أعدادات الماوس فى ال Control Panel وعلى سرعته.

MaHmOuD ZeRo
10-02-2013, 23:25
لو مدخل ps2 شغال
هات ماوس ps2

الحياة وهلة
11-02-2013, 01:50
عندك حق,, بس ممكن عشان يو اس بي تفصل برضه,,, انتا مجربه الوايرليس؟؟ يعنى كل شويه بطاريتها هتفضي والشلل ده ولازم اقفلها ونا قافل الجهاز ولا انتا بتسيبها شغاله؟ :o

ياباشا كان عندى نفس مشكلتك دى مع ماوس usb برضو واتحلت لما جبت ماوس وايرلس

الحياة وهلة
11-02-2013, 01:52

الوايرلس بيشتغل على ال usb ؟!!!!
شكرا على المعلومة الجديدة دى :D

Ahmed.Elsayed
11-02-2013, 07:02
الوايرلس بيشتغل على ال usb ؟!!!!
شكرا على المعلومة الجديدة دى :D

من بعض ما عندكم أحنا بنتعلم منكم.

Ahmed.Elsayed
11-02-2013, 07:27
على فكرة لو فيه مشكلة فى سلك الماوس فأى ماوس بسلك أو لاسلكى هيأدى الغرض المطلوب منه لكن لو العيب من منافذ ال usb نفسها فماوس PS2 هيحل المشكلة.

mohamedosman18
11-02-2013, 14:01
انا كنتا اقصد بالسرعه الريسبونس مش اقصد pointer speed دى بتتغير اه لكن رد الفعل اللى هوا الفرق فى الوقت ما بين انتا ما بتدوس والامر بيوصل هوا بيبقى اجزاء اجزاء من الثانيه انا عارف بس اعتقد ان بيبقى وقت اطول فى ال PS/2 ,,, وعلى فكره المشكله اتحلت حاليا بس مش عارف ممكن ترجع تانى ولا لا,, بس هى مشكله تعريفات اعتقد لانى مسطب وندوز اكس بي مع ال 7 والماوس مش بتفصل على الاكس بي,,, بس لما دخلت على تعريفات اليو اس بي فى الاكس بي لقيت حاجه اسمها USB Composite Device دى مش موجوده فى السيفين حاولت ادور عليها لقيتها عالنت يعني شكلها حاجه معروفه بس معرفتش انزلها,, حد يعرف ايه دى؟ ;)

mohamedosman18
11-02-2013, 14:22
الف شكر يا زعيم,, واعدك بالتجربه

Ahmed.Elsayed
11-02-2013, 16:06
على فكرة الفرق ما بين الماوس اللاسلكى والماوس العادى هو السلك فلو فيه مشكلة فى السلك فتغيره بواحد تانى بسلك هيحل المشكلة لكن لو فيه مشكلة فى ال usb مش هتتحل بالطريقة دى فجرب أى جهاز عندك usb وركبه على الجهاز عندك وشوف أيه الأخبار.

mohamedosman18
12-02-2013, 13:40
على فكرة الفرق ما بين الماوس اللاسلكى والماوس العادى هو السلك فلو فيه مشكلة فى السلك فتغيره بواحد تانى بسلك هيحل المشكلة لكن لو فيه مشكلة فى ال usb مش هتتحل بالطريقة دى فجرب أى جهاز عندك usb وركبه على الجهاز عندك وشوف أيه الأخبار.

ما هو المشكله ان ال USB بيفصل مع الماوسات بس,, لما بوصل الموبيل او دراعات ال بي اس مش بتفصل:(

Ahmed.Elsayed
12-02-2013, 15:01
ما هو المشكله ان ال USB بيفصل مع الماوسات بس,, لما بوصل الموبيل او دراعات ال بي اس مش بتفصل:(

يبقى المشكلة فى سلك الماوس......أشترى ماوس جديد وبأذن الله هيشتغل معاك بدون مشاكل

والماوس الوايرلس عيبه أنه بيحتاج تغيير بطارية كل شوية وأغلى من الماوس العادى فلو عايز ماوس كويس يعيش معاك لفترة من الأستخدام أشترى ماوس طالع من كيسة أوريجينال.

mohamedosman18
13-02-2013, 17:36

على فكره يا جماعه الظاهر انها كانت مشكله كيسه :D ,,, انا فصلت ال USB الامامى من على ال motherboard وبقالى شغال 3 ساعات ومفصلتش لحد دلوقتى ولا مره,, ولو فيه اى جديد هبلغكم:)