المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ارجو الحل 7770 pcsx2

monim salah
07-02-2013, 13:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ارجو الحل النهائى لمشكلة البطء فى محاكى pcsx2, dolphin
نزلت اكثر من لعبة تحتاج هذه البرامج ولكنى لازلت اعانى مشكلة البطء
مع ان امكانيات جهازى كالاتى
athlon 2 x4 635 2.9 cash 2m
g78
ram 2*2 d3 1333 kingston
sapphire 7770 vapor x
hdd seagate 7200 1tb
samsung s22b300b 1080
جربت جميع الاعدادات الموجودة على النت ولا نتيجة
وأثناء التشغيل حتى مع اقل دقة لا يتعدى 20 فريم
ولا ارى اى استهلاك لكارت الشاشة اثناء اللعب
فى انتظار المساعدة

LORD19
07-02-2013, 14:24
انا بارضو عند نفسس المشكله فى العاب المصارعه ممكن يكون العيب من المعالج لان الالعاب دى عاوزه معالج i3 او i5 والله اعلم:)

mask_of_fear
07-02-2013, 15:34
هوة المحاكيات هاذه تعتمد بنسبه 80% على قوة المعالج و ليس كرت الشاشه لان الكونسول هاذه طريقه عمله و انت تحتاج الى معالج رباعي على الاقل لتعمل معك بسلاسه كبيرة

halim007
07-02-2013, 15:50
اخي لقد جربت البرنامج مع لعبة god of war كانت خفيفة جدا لكن عندما وصلت الى مرحلة توقفت اللعبة وتجمدت . وحولت اكثر من مرة دون جدوى ... اما بنسبة الى الموصفات كما قال الاخ . معالجات رباعية

mask_of_fear
07-02-2013, 16:18
اخي لقد جربت البرنامج مع لعبة god of war كانت خفيفة جدا لكن عندما وصلت الى مرحلة توقفت اللعبة وتجمدت . وحولت اكثر من مرة دون جدوى ... اما بنسبة الى الموصفات كما قال الاخ . معالجات رباعية

بالنسبه للعبه god of war يبدو انك تملك اول نسخه صدرت التي تتجمد اللعبه عند جسر ولاكني نستو بالتحديد على ما اذكر

جرب احدث نسخه من اللعبه و ستحل المشكله

mawedahmed
07-02-2013, 16:43
فعلا يا جماعة العاب الps2 تعتمد على المعالج انا عندى اى لعبة بلاى ستيشن تو لاتقل عن 100 فريم والعاب المصارعة 180 فريم

M o h a m a d
07-02-2013, 17:27
نعم أعاب PS2 تعتمد بنسبة كبير على المعالج
يعني لكي تلعب بسلاسة أقل شي يكون المعالج core 2 duo

LORD19
07-02-2013, 17:52
نعم أعاب PS2 تعتمد بنسبة كبير على المعالج
يعني لكي تلعب بسلاسة أقل شي يكون المعالج core 2 duo

والله يا غالى انا بارضو عندى البروسيسور كورتديو والفريمات من 30 ل 50 فى لعبه WWE SmackDown واللعبه بطيئه قبل وبعد تركيب كارت الشاشه ال 6670 وطلعت اللعبه بتضغط على المعالج اكتر من كارت الشاشه بكتيير :)

monim salah
07-02-2013, 17:52
معالجى رباعى

shery5
07-02-2013, 19:48
انا عندى معالج Dual-Core E5400 @3.00GHZ و العاب البلاى ستيشن 2 سرييييعة جدا ممكن تعدى ال100 فريم فى الثانية بس انا ببطاها شوية مع العلم انا بعلى اعدادات الشاشة ببرنامج pcsx2 لكن العاب ال Wii بطيئة نوعا ما و لو حد عايز شرح لتظبيط البرامج انا موجود

Ahmed Abdelwahab
07-02-2013, 22:24
أنت تحتاج لمعالج رباعي قوي لتستطيع تشغيل المحاكي بسلاسة ومعالجات Athlon رباعية بالفعل لكنها ضعيفة
حاول كسر سرعة المعالج حتي 3.5 لتلاحظ الفارق.....
وحاول أن تحصل لي علي معدل استخدام البطاقة مع الألعاب الثقيلة مثل BF3 أو Crysis2 لأانه يبدو أن عندك عنق زجاجة

monim salah
08-02-2013, 01:11
البطاقة فى الالعاب الثقيلة يتم استهلاكها بالكامل 1100 للتردد و 1300 للذاكرة

GOKU.CPU
08-02-2013, 01:53
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ....

اهلا شباب . انا الحمد لله مريت بكثير من المراحل مع المحاكيات سواء pcsx2 or dolphin

وان شاء الله عندى خبرة لابأس بها فى هذه المحاكيات

انتظروا ردى القادم سيكون به جزء كبير من المعلومات ان شاء الله :D

GOKU.CPU
08-02-2013, 02:23
كما اخبرتكم فى ردى السابق انه سيتم التحدث عن بعض المعلومات
مبدئيا الكلام سيكون عن الشهير / pcsx2

فى الحقيقة البرنامج رائع وممتاز عيوبه تعتبر عدم دعمه للعب multiplayer واقصد هنا انه لايدعم اكثر من لاعبين حتى لو كان متوفر عندك اذرع للتحكم
نأتى للفريمات والمشكلة الكبرى عند الكثير من الناس ....

البرنامج يعتمد بشكل كلى على المعالج من الممكن القول انه 90% بأقل تفدير
ولا يعتمد على الكارت فيكفيك hd5450 ومن المعروف انه كرت ضعيف

دعونا نتكلم بوضوع تريد اللعب على frame60 باستمرار دون تقطع لن اقول لك هذا مستحيل
لانه حدث بالفعل خاصة مع الالعاب الخفيفة بعض الشئ مثل Winning Eleven FIFA World Cup Souht Africa & SHREK_CARNIVAL_CRAZE_PARTY_GAMES وغيرها كثير من الالعاب

واذا كنت بالفعل تريد الى الوصول الى هذا المعدل فأنت تحتاج الى معالج على الاقل ثنائى النواة بتردد 3GHZ مثل E8400 وكلما كان التردد اعلى سواء كسر او غيره كان الاداء افضل لكن هناك حدود لن تتخطاها مع المعالجات ثنائية النواة
ممكن ان تلعب GOD OF WAR على 40 frame مثلا . اما عن المعالجات الرباعية النواة . البعض يعتقد انها الافضل فى جميع الاحوال مع ذلك البرنامج . لكن هذا ليس صحيح وعن تجربة

يعنى على سبيل المثال الكثير يعتقد ان q6660 سيعطى اداء افضل من E8400 ولكن فى اغلب الالعاب النتيجة كانت لصالح ال E8400 وذلك ان كان لشئ فهو للتردد ليس اكثر
لكن بالطبع اداء E8400 لا يستطيع الوقوف امام Q9650 . وخلاصة القول ان المعالج الرباعى يعطى اداء اضعف من الثنائى فى هذا البرنامج فى حالة كان اقل ترددا . اما فى حالة تساوى الترددات فيكون الرباعى افضل بكثير. حيث ان البرنامج يعتمد بشكل كبير على التردد
وخاصة انه يوجد فى البرنامج خاصية خاصة بالمعالجات التى تحتوى على اكثر من نواتين واذا تم تفعيلها تعطيك اداء افضل مع كثير من الالعاب مثل GOD OF WAR وغيرها

وللعلم انا املك معال[ Q9550 كسرته حتى 3.8GHZ مخصوص لهذا البرنامج ولعبت GOD OF WAR لكن على resolution 1920 x 1080 اى ما يعادل x3 Native
وكانت النتيجة خرافية فقد تم الوصول الى 60 frame وكانت تقل قليلا جدا فى بعض المناطق اى تكاد منعدمة

هذه كانت مقدمة صغيرة وان شاء الله سيتم رفع صور او فيديو للأعدادت مع العلم ان كل معالج تقريبا له ضبط خاص به والادهى ان الالعاب لا تشترك فى نفس الاعدادت

shery5
08-02-2013, 12:10
كما اخبرتكم فى ردى السابق انه سيتم التحدث عن بعض المعلومات
مبدئيا الكلام سيكون عن الشهير / pcsx2

فى الحقيقة البرنامج رائع وممتاز عيوبه تعتبر عدم دعمه للعب multiplayer واقصد هنا انه لايدعم اكثر من لاعبين حتى لو كان متوفر عندك اذرع للتحكم
نأتى للفريمات والمشكلة الكبرى عند الكثير من الناس ....

البرنامج يعتمد بشكل كلى على المعالج من الممكن القول انه 90% بأقل تفدير
ولا يعتمد على الكارت فيكفيك hd5450 ومن المعروف انه كرت ضعيف

دعونا نتكلم بوضوع تريد اللعب على frame60 باستمرار دون تقطع لن اقول لك هذا مستحيل
لانه حدث بالفعل خاصة مع الالعاب الخفيفة بعض الشئ مثل Winning Eleven FIFA World Cup Souht Africa & SHREK_CARNIVAL_CRAZE_PARTY_GAMES وغيرها كثير من الالعاب

واذا كنت بالفعل تريد الى الوصول الى هذا المعدل فأنت تحتاج الى معالج على الاقل ثنائى النواة بتردد 3GHZ مثل E8400 وكلما كان التردد اعلى سواء كسر او غيره كان الاداء افضل لكن هناك حدود لن تتخطاها مع المعالجات ثنائية النواة
ممكن ان تلعب GOD OF WAR على 40 frame مثلا . اما عن المعالجات الرباعية النواة . البعض يعتقد انها الافضل فى جميع الاحوال مع ذلك البرنامج . لكن هذا ليس صحيح وعن تجربة

يعنى على سبيل المثال الكثير يعتقد ان q6660 سيعطى اداء افضل من E8400 ولكن فى اغلب الالعاب النتيجة كانت لصالح ال E8400 وذلك ان كان لشئ فهو للتردد ليس اكثر
لكن بالطبع اداء E8400 لا يستطيع الوقوف امام Q9650 . وخلاصة القول ان المعالج الرباعى يعطى اداء اضعف من الثنائى فى هذا البرنامج فى حالة كان اقل ترددا . اما فى حالة تساوى الترددات فيكون الرباعى افضل بكثير. حيث ان البرنامج يعتمد بشكل كبير على التردد
وخاصة انه يوجد فى البرنامج خاصية خاصة بالمعالجات التى تحتوى على اكثر من نواتين واذا تم تفعيلها تعطيك اداء افضل مع كثير من الالعاب مثل GOD OF WAR وغيرها

وللعلم انا املك معال[ Q9550 كسرته حتى 3.8GHZ مخصوص لهذا البرنامج ولعبت GOD OF WAR لكن على resolution 1920 x 1080 اى ما يعادل x3 Native
وكانت النتيجة خرافية فقد تم الوصول الى 60 frame وكانت تقل قليلا جدا فى بعض المناطق اى تكاد منعدمة

هذه كانت مقدمة صغيرة وان شاء الله سيتم رفع صور او فيديو للأعدادت مع العلم ان كل معالج تقريبا له ضبط خاص به والادهى ان الالعاب لا تشترك فى نفس الاعدادت

شكرا على هذا الرد الرائع و المفيد بس انا عايز اعدادات برنامج dolphin لان لعبة wwe 13 بطيئة شوية عليه فعايز اتاكد من اعداداتى

Haythamovic
08-02-2013, 15:12
شكرا على هذا الرد الرائع و المفيد بس انا عايز اعدادات برنامج dolphin لان لعبة wwe 13 بطيئة شوية عليه فعايز اتاكد من اعداداتى
بعد اذنك هل ممكن استخدم دراعات ال USB العادية في البرنامج ده ؟؟

shery5
08-02-2013, 15:28
بعد اذنك هل ممكن استخدم دراعات ال USB العادية في البرنامج ده ؟؟

طبعا ينفع و دى صورة للاعدادات

https://im35.gulfup.com/VoHfq.png (https://www.gulfup.com/?xcmDji)
و ده ملف اعدادات الداراعات بس مش عارف حيشتغل عندك ولا لا جربة . خده و حطة فى ملف user\Config\Profiles بعد كده اعمل load من اعدادات الدراعات

https://www.gulfup.com/?PBIuAj

ASSEMBLY
08-02-2013, 15:41
تفضل اخى دى افضل اعدادت للبرنامج ستجد فرق ملحوظ بس تابع الاعداد صح
ونزل اخر اصدار من المحاكى مع البيوس

https://www.youtube.com/watch?v=V4ows3m24y4

Haythamovic
08-02-2013, 16:15
طبعا ينفع و دى صورة للاعدادات
انا عملت الاعدادات ديه بس مش عارف العب بالدراعات

shery5
08-02-2013, 18:29
انا عملت الاعدادات ديه بس مش عارف العب بالدراعات

هى حتبقى صعبة شوية فى الاول و مش حتعرف تتحكم فى الازرار بس بعد كده حتتعود عليها انا كنت زيك بس مع اللعب لقيت الكنترول ده احسن من العادى و ده الطبيعى على فكرة يعنى ماتفكرش الكنترول مظبوط غلط و ياريت تقولى اللعبة شغالة معاك بكام فريم ؟ ولو فى حاجة تانية قولى

GOKU.CPU
08-02-2013, 22:11
تفضل اخى دى افضل اعدادت للبرنامج ستجد فرق ملحوظ بس تابع الاعداد صح
ونزل اخر اصدار من المحاكى مع البيوس

https://www.youtube.com/watch?v=V4ows3m24y4

معذرة اخى هذه الاعدادت غير مناسبة مع الاجهزة القوية ابدا . نظرا لانها تقلل الجرفيك وسترى اشياء كثيرة تظهر وتختفى

وانما هى مناسبة مع الاجهزة المتوسطة ....... فقط للتوضيح .

Haythamovic
09-02-2013, 01:01
انا عرفت اشغل الدراعات الحمد لله اللي عايز يعرف ازاي انا ممكن احط اللينك هنا

smsmpc
09-02-2013, 02:08
توجد نقطة مهمة للتوضيح لأني مجرب المحاكيات منذ زمن و هي اعدادات المحاكي نفسة .. مهما كان قوة المعالج لا بد من اتباع خطوات معينة لظبط سرعة المحاكي و أيضا كل لعبة لها ظبط معين . يعني انا من عشاق لعبة TEKKEN لها اعدادات خاصة غير لعبة wwe و هكذا ..