المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال بخصوص ال recovery للاب توب نوعه lenovo z570

pooh2006
19-02-2013, 00:23
مشكلتي باختصار
عندي لاب توب نوعه lenovo z570 نازل عليه نسخة ويندوز 7 home prenium نوع الsystem 64 byte
طبعا اول ما اشتريت الجهاز اخذت نسخة recovery من الجهاز وعندي الاسطوانات عددها حوالي 3 اسطوانات
مشكلتي دلوقتي ان النسخة دي مش راضية تشغل برامج معينة خاصة بالبرمجة وخصوصي مع برنامج sql server 2008 تمام دلوقتي عندي سؤالين :-
1- اني مش عايزة اعمل recovery من الاسطوانة لانها مش قد كدة وقريت ان لها مشاكل
2- لو قلت انزل نسخة من عندي وهي 7 untimate سؤالي دلوقتي لو قمت بعملية الفرمتة هل مينفعش استخدم الrecovery تاني وخصوصا اني هفرمت الC فانا مش عارفة هل بيكون في ملفات علي ال C بيحتاجها الreecovery
3- انا عارفة انك هتقولي انتي شايلة هم الrecovery ليه لان نسخة الrecovery عليها تعريفات الجهاز وانا معنديش اسطوانة للتعريفات وخايفة تقابلني مشكلة التعريفات ومعرفش اعرف الدريفات او تحصل مشكلة
4- عندي سؤال كمان بخصوص الrecovery هل الrecovery ده بيكون علي الc بس ولا علي باقي الجهاز كله مثلا انا عندي 3 بارتشنات هل الداتا اللي عليها هتتمسح لاني عمري ما استخدمت الريكفري ولما دخلت الاسطوانة معرفتش اختار ايه سالني عايزة recovery system ولا ظبط المصنع حاجة زي كده مش فاكرة اوي معرفتش اختار ايه
معلش طولت ارجووووووووووو الرد عليا لان الموضوع ده عملي قلق ومش عارفة اعمل ايه بالظبط ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وشكرااااااااااااا

pooh2006
19-02-2013, 22:37
ارجو الرد ضروري

smsmn8888
21-02-2013, 10:39
ال recovery في الاغلب بيكون علي دريف لوحده خالص غير ال c وبيكون مكتوب عليه كدا

pooh2006
22-02-2013, 12:26
انا لما دخلت انزل نسخة
ظهر عندي درايف مساحتة 200 ميجا ومكتوب جنبها system
ودرايف بتاع ال C وطبعا ده اللي عليه ملفات النظام
ودرايف كمان باسم الجهاز مساحتة تقريبا 14 جيجا وبيقول ممنوع اصلا استخدامة ممكن يكون دة الدرايف اللي انت بتقول عليه
يعني افرمت عادي ال C ومقلقش بخصوص الrecovery