المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : رأى خاص

abosta
19-02-2013, 17:00
القسم هنا محتاج تنشيط جامد ومحتاج اعضاء جدد يعنى مش معقوله كل اللى شغالين فى القسم حوالى من 5 الى 10 اعضاء بس

لو عندكم اى اقتراحات لتنشيط القسم قدموها للمشرفين (ولو انى مش شايف نشاط ليهم خالص) او قدموها هنا يمكن حد يتكرم ويهتم بالحكايه دى

yasserxx
19-02-2013, 17:14
عندك حق يا اخى بس ممكن تعمل حمله توعيه عشان فى ناس كتير متعرفش حاجه عن تورنت خالص وكمان فى ناس تنيا بتقول انا كل حمل حاجه ارفعها لا يا ا عم خلينا فى عام احسان لو فىفناس متعرفش اهميه فيارت لو فى شرح يتسبت كل الكلام ده ممكن يتشاف على جوجل دخول اعضاء جديد ويكون فى دعاوى هنا فرى على طول من كل العضاء للجدد

abosta
19-02-2013, 17:23
عندك حق يا اخى بس ممكن تعمل حمله توعيه عشان فى ناس كتير متعرفش حاجه عن تورنت خالص وكمان فى ناس تنيا بتقول انا كل حمل حاجه ارفعها لا يا ا عم خلينا فى عام احسان لو فىفناس متعرفش اهميه فيارت لو فى شرح يتسبت كل الكلام ده ممكن يتشاف على جوجل دخول اعضاء جديد ويكون فى دعاوى هنا فرى على طول من كل العضاء للجدد

تمام .. من خلال كلامك نخرج باقتراح مثلا نعمل شرح مبسط بتعريف التورنت وفوائده واهم التراكرات العامه والخاصه ونظام الدعوات من خلال مثلا اجابات جوجل او حتى انشاء صفحات فيس بوك

abosta
19-02-2013, 17:34
اقتراحات :
1- عمل موضوعات حديثه لشرح التورنت باسلوب مبسط وجديد+موضوعات حديثه عن مراجعات خاصه بالتراكرز واخر تحديث لكل الليفلز
2-وضع مستويات للاعضاء من خلال نشاطهم داخل القسم من جديد
3-دعوه المشرفين للاهتمام بالقسم
4-نشوف الناس القديمه اللى كانت موجوده ومعدتش بتدخل القسم ونشوف اسباب بعدهم ونحل اى مشكله والتواصل معاهم
5-تعديل شروط القسم فى طلب الدعوات والتبادل
6-الاتفاق مع اصحاب التراكرات العربيه على تقديم دعوات خاصه بيهم (دعوات ستاف) هنا فى القسم

yasserxx
19-02-2013, 17:36
كده القسم بتعنا يتعرف احسان من منتديات اتنيا
هو ده حتا العضو الجديد لو مشعارف يتعامل نعلمه ونديلو دعو ه وهو بعد كده هيتعامل وهتلقيه احسان مننا

yasserxx
19-02-2013, 17:38
اقتراحات :
1- عمل موضوعات حديثه لشرح التورنت باسلوب مبسط وجديد+موضوعات حديثه عن مراجعات خاصه بالتراكرز واخر تحديث لكل الليفلز
4-نشوف الناس القديمه اللى كانت موجوده ومعدتش بتدخل القسم ونشوف اسباب بعدهم ونحل اى مشكله والتواصل معاهم
6-الاتفاق مع اصحاب التراكرات العربيه على تقديم دعوات خاصه بيهم (دعوات ستاف) هنا فى القسم
ههههههههههه هوه ده الكونت هقاوله XD

HD-LEGEND
19-02-2013, 18:06

ناس كتير بتكون وراها مسئوليات والغالبيه العظمي بعد ماتاخد دعوات بتهاجر القسم

yasserxx
19-02-2013, 18:09

ناس كتير بتكون وراها مسئوليات والغالبيه العظمي بعد ماتاخد دعوات بتهاجر القسم

مش شرط ممكن بيلقو موقع الجنبيه احسان مننا وده اكيد عشان كل دعوى المعيا وخدها منهم

HD-LEGEND
19-02-2013, 18:14
^
عندك حق بيهاجروا عشان عايزين حاجات اعلي
بس المهم انهم بيهاجرو او نشاطهم بيقل جدا

yasserxx
19-02-2013, 18:24
هنا المشكل اى حد معا موقع لفيل عالى ومعا دعوه بيخاف يدى لحد فى منتدى عشان فى ناس بتستخدمه غلط
بس انا عندى اقترح تانى هيكون احسان لناس كتير ممكن نخلى فيل 1 او زى ليش او زى موقع متداوله مفهاش خطوره اوى
العضاء الجدود ونعلمهم ازاى يستخدمو صح وكمان نخلى الى اعله منه اناس لناس البدات تفهم وطباعان العال يكون لناس لهم خبره فى تورنت وقديمه فى منتد و ....لخ

Aziz1989
19-02-2013, 19:11
فيه اشياء غير موجوده هنا . مثل الريفيوهات لمواقع التورنت جميعها او معظمها . وجود قسم وهذا القسم فيه فروع لكل موقع تورنت للدخول في مناقشات فقط عن كل تراكر على حده . تعريف الناس بالتراكرات وانواعها ومحتواها , حيث بعض الناس يبحثون عن مواقع متخصصه في الافلام والبعض الاخر في الالعاب وبعضها في البورن و 0دي . حتى يكون الشخص على درايه بالتراكر قبل طلب دعوه فيه . مجرد راي لكن يحتاج شغل كثير . تشيرز :beer:

abosta
19-02-2013, 20:55
فيه اشياء غير موجوده هنا . مثل الريفيوهات لمواقع التورنت جميعها او معظمها . وجود قسم وهذا القسم فيه فروع لكل موقع تورنت للدخول في مناقشات فقط عن كل تراكر على حده . تعريف الناس بالتراكرات وانواعها ومحتواها , حيث بعض الناس يبحثون عن مواقع متخصصه في الافلام والبعض الاخر في الالعاب وبعضها في البورن و 0دي . حتى يكون الشخص على درايه بالتراكر قبل طلب دعوه فيه . مجرد راي لكن يحتاج شغل كثير . تشيرز :beer:

دى افكار كويسه بردو نشوف ايه اللى محتاجه القسم فعلا

abosta
19-02-2013, 21:06
^

الليفلات العاليه بتبقى نادره سواء هنا او اى منتدى فى الدنيا واللى معاه بره غالبا بيبادل او بيبيع

حكايه ان العضو بيستخسر يدى دعوات هنا وان اغلب الدعوات ليفلات لا تتعدى الليفل 4 بيرجع لطالب الدعوه نفسه وهو بيمتلك ايه وقدرته على الحفاظ على الدعوه وده ممكن بتحل عن طريق تعريف الاعضاء بليفلات التراكرز وان فيه تراكرات ميجيش دعوات ليها الا بعد تجميع بونص كبير او دفع فلوس وابلكيشنز لو عرف كده هيحاول يطلع من ليفل الى ليفل وهكذا(مش يعنى واحد يبقى معاه ipt وطالب ftn) وكل عضو له مستوى معين لطلب الدعوات على حسب نشاطه ودعواته اللى بيديها للاعضاء..

بالنسبه للاعضاء مالكين الدعوات ممكن نميزهم ونديهم صلاحيات فى القسم ونوفرليهم الامان انه يدى الدعوه وهو مش قلقان وكده كده هو مش كسبان حاجه لما تجيله دعوه وميعملهاش فى جيف الا اذا كان بيبيع

yasserxx
19-02-2013, 21:14
الليفلات العاليه بتبقى نادره سواء هنا او اى منتدى فى الدنيا واللى معاه بره غالبا بيبادل او بيبيع

حكايه ان العضو بيستخسر يدى دعوات هنا وان اغلب الدعوات ليفلات لا تتعدى الليفل 4 بيرجع لطالب الدعوه نفسه وهو بيمتلك ايه وقدرته على الحفاظ على الدعوه وده ممكن بتحل عن طريق تعريف الاعضاء بليفلات التراكرز (يعنى واحد يبقى معاه ipt وطالب ftn) وكل عضو له مستوى معين لطلب الدعوات على حسب نشاطه ودعواته اللى بيديها للاعضاء

بالنسبه للاعضاء مالكين الدعوات ممكن نميزهم ونديهم صلاحيات فى القسم ونوفرليهم الامان انه يدى الدعوه وهو مش قلقان وكده كده هو مش كسبان حاجه لما تجيله دعوه وميعملهاش فى جيف الا اذا كان بيبيع
ولله انا واحد معيا موقع فى نفس مستوى اى بى تورنت وغير من مستوى 3 بس انا مش باخد دعوه وتعاملل بها ءلا بعد ازى اتعامل بها حتى لو كنت وخدها من موقع اجنبى ومش هتفرق معاه بس لو فى توعيه على كل موقع ازى نتعامل عليه هيكن احسان عشان فى ناس بتجيب صور من اى موقع اجنبى فيها بوفر وتقالك اهو انا معيا فيل عالى وبعرف اتعامل وانا محتاج الدعوه وتدهاله وبعدكده تحصل كرسه

TERGAAAA
19-02-2013, 21:40
اقتراحات :

والله العظيم كلامك صح جدا وانا معاك فى الموضوع دة جدا وياريت كلنا نفكر وندعم القسم دة لان بجد القسم دة مفهوش اى اعضاء جديدة خالص والاعضاء هما هما
فعلا محتاجين حملة توعية للاعضاء عشان يهتمو بالتورنت ويعرفو اهمية التورنت
وانا معاك جدا بخصوص مشرفين او مشرف قسم التورنت والله بجد مالوش اى دور نهائى ولا بشوف لية اى ردود ولا مشاركات كأن القسم مفهوش اى مشرفين

وانا برجح ان انت تكون مشرف لقسم التورنت نظرا لاهتمامك الشديد بالتورنت وخبرتك الكبيرة دة اولا
ثانيا لانك ديما متواجد فى القسم وبتطرح مواضيع مميزة وافكار جميلة ومشاركات رائعة يعنى بالعربى كدة ادى العيش لخباذوووو
وانا بجد برجح جدااااااااا انك تتقدم للادارة عشان تكون مشرف لقسم التورنت لتبدا فى تطوير القسم المهمل كثيرا

تحياتى ليك اخى العزيزabosta (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11287856):)

yasserxx
19-02-2013, 21:50
والله العظيم كلامك صح جدا وانا معاك فى الموضوع دة جدا وياريت كلنا نفكر وندعم القسم دة لان بجد القسم دة مفهوش اى اعضاء جديدة خالص والاعضاء هما هما
فعلا محتاجين حملة توعية للاعضاء عشان يهتمو بالتورنت ويعرفو اهمية التورنت
وانا معاك جدا بخصوص مشرفين او مشرف قسم التورنت والله بجد مالوش اى دور نهائى ولا بشوف لية اى ردود ولا مشاركات كأن القسم مفهوش اى مشرفين

وانا برجح ان انت تكون مشرف لقسم التورنت نظرا لاهتمامك الشديد بالتورنت وخبرتك الكبيرة دة اولا
ثانيا لانك ديما متواجد فى القسم وبتطرح مواضيع مميزة وافكار جميلة ومشاركات رائعة يعنى بالعربى كدة ادى العيش لخباذوووو
وانا بجد برجح جدااااااااا انك تتقدم للادارة عشان تكون مشرف لقسم التورنت لتبدا فى تطوير القسم المهمل كثيرا

تحياتى ليك اخى العزيزabosta (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11287856):)

انا كمان ادعمك لو فى انتخبات :D

TERGAAAA
19-02-2013, 22:03
انا كمان ادعمك لو فى انتخبات :D

والله بجد يا ياسر دى الحقية ودة الى انا شايف ممن جهد بيعمل العضو الغالى sbosta من مشاركات ومواضيع مميزة جدا فى هذا القسم ونظار لكدة مشرف القسم محدش بيشوفو خالص
خالص اية بس دة محدش بيشوفو نهائى:D
فا الحق يتقال مفيش كلام:D

-.-
19-02-2013, 22:25
مش عاوز احبط حد لكن هذا القسم ميت من ايام 2009 التي كانت عصره الذهبي والحركة الحاصلة حاليا هي بسبب اعضاء عرب جيجا الذين انتقلوا إلى هنا عدا ذلك فالقسم ميت اصلا ماعدا عدد من الاعضاء المعدودين على الاصابع

اغلب الذين كانوا هنا رحلوا لمواقع واماكن افضل والبعض الاخر ترك بسبب ظروفه

لاتلقوا اللوم على مشرف فالكل وصل لنفس النقطة والكل ادرك المغزى

اتمنى ان تستطيعوا تحقيق هدفكم

هذا ليس احباطا وانما مجرد واقعية

اراكم بعد الا نتهاء من الكابوس

abosta
22-02-2013, 00:42
مش عاوز احبط حد لكن هذا القسم ميت من ايام 2009 التي كانت عصره الذهبي والحركة الحاصلة حاليا هي بسبب اعضاء عرب جيجا الذين انتقلوا إلى هنا عدا ذلك فالقسم ميت اصلا ماعدا عدد من الاعضاء المعدودين على الاصابع

فالكل وصل لنفس النقطة والكل ادرك المغزى..شكرااا وصلت الرساله

yasserxx
22-02-2013, 01:03
فالكل وصل لنفس النقطة والكل ادرك المغزى..شكرااا وصلت الرساله
بعد احترامى لكلامكم احب ابسط الموضوع اكتر هى مش 20 واحد كانو اقدام استكفوه او لقلهم مكنان افضل
او بطلو يحملو او ......اخ مناس دى كانت بردو فل اول مكانش عرفين حاجه عن تورنت وفى نلس لحد الوتى ميعرفوش يحملو باتورنت
وكل معلمتهم انه بطىْ افتكور الموضوع ده سلعه لو عاوزين نوزعه ونشهرها ويكون علينا تعمل ايه فى ناس هتقول نعملها اعلان
فى ناس تنيا لا نوزعها ونققل سعرها .................لخ بس موضوع ميوقفش لذم القسم يشوف حاجه جديده وبلاش القونين القديمه خاليها الموقع ذوقيه وصعب حصول عليه
ولاذه نعمل فى قصم حاجه صعب تجبه زى محنا عرفين الممنوع مرغوب

aztiti
22-02-2013, 08:58
اخواني بالنسبه للاعضاء القدامى وعملية هجرهم ليس للقسم التورنت فحسب بل للموقع باجمعه ويعود هذا لاسباب شخصيه مع الاداره كنت انا مطلع عليها من خلال اشخاص كانو مشرفين هنا وللاسف الشديد اتخذوا قرار لهجر الموقع ولا يعودوا اليه من تاني
اما بالنسبه لهجر الموقع لمواقع اجنبيه من اجل ان نحصل على دعوات عاليه وجديده فهذا غير صحيح بالنسبه لي انا شخصي املك اغلب المواقع النادره جدا ولم تعرض في هذا القسم نهائيا وهذا المقياس تقريبا على جميع الاعضاء القدامى

هذا توضيح مبسط للاعضاء القدامى وانا مع اتصال مع عدد منهم على المسنجر

^

aztiti
22-02-2013, 09:08

هذا اكيد اخي وللعلم اريد ان اسرد لكم فكره واحده فقد وهو جميع الاعضاء الي كانو هنا تقريبا من سنة 99 الى 2011 انتقلو الى موقع انشاؤه بانفسهم للتورنت بسبب خلاف معين كان هنا

النتيجه الان لا تقلقوا بالاعضاء القدامى سيطروا انتم على القسم واجتهدوا بانفسكم فليس داعي ان تضعوا اللوم على مشرف القسم او الاعضاء القدامى الي كانوا موجودين هنا

بالتوفيق للجميع
بالنسبه لي دخولي للقسم متقطع وذلك بسبب ظروف عملي الشاقه

mezo92
22-02-2013, 10:06
هتكلم عن نفسى ،، تم طردي من مواقع بسبب اعضاء هنا :)

ساعدت اعضاء لكن تم النصب علي وكان احد تلك المرات ،طلب مني عضو اكونت TP2P قولتله متغيرش الباسورد ، لكن هو غير الباسورد وغير الايميل وتعبت عقبال ما عرفت اجيب اكونت تاني :)

مشرف القسم -_- السابق مره اتزكر انه اعطى دعوات لتراكر awesome HD تم طردهم في نفس اليوم :)

الاعضاء القدامى بتغادر لان يتم ائذائهم كثيرا فيتكفون بالمشاهده فقط :)

yasserxx
23-02-2013, 14:21
هتكلم عن نفسى ،، تم طردي من مواقع بسبب اعضاء هنا :)

ساعدت اعضاء لكن تم النصب علي وكان احد تلك المرات ،طلب مني عضو اكونت TP2P قولتله متغيرش الباسورد ، لكن هو غير الباسورد وغير الايميل وتعبت عقبال ما عرفت اجيب اكونت تاني :)

مشرف القسم -_- السابق مره اتزكر انه اعطى دعوات لتراكر awesome HD تم طردهم في نفس اليوم :)

الاعضاء القدامى بتغادر لان يتم ائذائهم كثيرا فيتكفون بالمشاهده فقط :)
مفرود كل ما العضو يكون قديم يحوز اهتمام اكتر من كده وليه الحق فى فى اى شي معاده القونين ويارت مشرفنا يخفف شويه قونين المحطوطه لناس الجودد ويارت يكون فى موضيع متسبته للتوعيه

yasserxx
23-02-2013, 14:27
عندى فكره تنيا يكون فى نائب مشرف هنا فى القسم عشان لو المشرف مش موجود ينوب عنه

Ahmed.Elsayed
23-02-2013, 15:55
abosta (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11287856) @

بالنسبة لحضرتك لو فيه أقتراحات تحب تضيفها أو حضرتك شايف أنك تقدر تفيد القسم وتنشطه المفروض كنت تكلم الأدارة على طول وفى قسم مخصص لذلك وهو قسم الشكاوى والمقترحات

وبالنسبة للأقسام الخاملة فهذا بسبب أهمال الأعضاء لهذه الأقسام وعدم دخولهم بها مثل الأقسام الأخرى وليس بسبب المشرفيين وعدد المشرفيين الحالى قليل وكل مشرف له ظروفه وأرتباطاته

ومن يستطيع أن يقدم أى جديد بالمنتدى فى أى قسم يتكلم معى ويخبرنى بما يستطيع عمله وسأتابع معه وأساعده.