المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : programming routing protocol

neno elemary
21-02-2013, 11:07
لو سمحتى انا محتاجه ضرورى اعرف برامج اعمل عليها برمجه للrouting protocol
بس لو سمحتوا ياريت بسرعه علشان انا محتاجاه بسرعه

Gawad
21-02-2013, 13:01
احنا منتدي تقني مش منتدي حريمي، عامة ده البرنامج
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=177270

neno elemary
23-02-2013, 07:15
شكرا لحضرتك على البرنامج
بس بيتهايلى ممكن كنت ترد عليا بشكل احسن من كده انا اكيد عارفه ان ده منتدى تقنى علشان كده سالت فيه على البرنامج
ولا حضرتك شايف انى سالت على اخر اخبار الموضه والازياء

neno elemary
23-02-2013, 07:28
وبعدين تقريبا البرنامج ده قريب من packet tracer انا عاوزه حاجه اعمل عليها برمجه للrouting protocol

ahab
23-02-2013, 10:08
شكرا لحضرتك على البرنامج
بس بيتهايلى ممكن كنت ترد عليا بشكل احسن من كده انا اكيد عارفه ان ده منتدى تقنى علشان كده سالت فيه على البرنامج
ولا حضرتك شايف انى سالت على اخر اخبار الموضه والازياء

الموضوع بسيط يا جماعة
حضرتك كتبتي ( لو سمحتي ) فكدا المخاطبة للمؤنث
وأحمد بطبيعته بيحب اللغة العربية وممكن قال الكلام على سبيل المزاح

لكن خلينا في المهم

ماذا تقصدين ببرنامج خاص ببرمجة ال routing protocol
إذا تقصدين برنامج تقومي بتنفيذ ما درستيه مثل ال eigrp وال osfp وغيرها
فالبرنامج المذكور وهو ال GNS3 هو أفضل برنامج
ال packet tracer برنامج يحاكي فقط أما ال gns3 فهو يعطيك روترات حقيقية لأنك بتشتغلي على ال ios الخاصة بالراوتر

neno elemary
23-02-2013, 11:55
اااااااه اذا كانت المشكله على لو سمحتى فاكيد انا كتبتها غلط يعنى غلطه مش مقصوده
بس لا انا مش عاوزه برنامج اطبق عليه انا عاوزهبرنامج اعمل عليه البرمجه نفسها بتاعت البرتكول يعنى مش فى gns3 بيختص اكتر بالسيميوليشن انا عاوزه الخطوه لاى قبل كده وانا بعمل التصميم نفسه بتاع البرتكول الموضوع ده مطلوب منى فى المشروع بس مش عارفه اوصله
ياريت بجد حد يفدنى

ahab
23-02-2013, 12:05
اااااااه اذا كانت المشكله على لو سمحتى فاكيد انا كتبتها غلط يعنى غلطه مش مقصوده
بس لا انا مش عاوزه برنامج اطبق عليه انا عاوزهبرنامج اعمل عليه البرمجه نفسها بتاعت البرتكول يعنى مش فى gns3 بيختص اكتر بالسيميوليشن انا عاوزه الخطوه لاى قبل كده وانا بعمل التصميم نفسه بتاع البرتكول الموضوع ده مطلوب منى فى المشروع بس مش عارفه اوصله
ياريت بجد حد يفدنى

صراحة ليس لدي فكرة ، وإن شاء الله أحد الأعضاء يفيدك

Gawad
23-02-2013, 17:29
بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام علي رسول الله وآله وصحبه وإخوانه وسلم:
بالنسبة لتصميم البروتوكول نفسه في البداية يجب ان تكوني علي علم بلغات البرمجة مثل ++C لان هذه اللغات المستخدمة في تصميم البروتوكولات
النقطة الثانية هل انت في مرحلة تصميم بروتوكول جديد غير البروتوكولات الموجودة؟؟
النقطة الثالثة ماهو البروتوكول الذي تودين معرفة مكوناته برمجياً لانه هناك بروتوكولات مفتوحة المصدر مثل الOSPF واخري مغلقة المصدر مثل الEIGRP
النقطة الرابعة لو حضرتك عندك اشكالية البحث او الProposal بتاع المشروع ممكن تضعيه هنا لنكون علي دراية اكبر بمكونات البرنامج
النقطة الخامسة من واقع الخبرة في المنتدي مع طلاب كليات هندسة وحاسبات ومعلومات غاية المشروع هو الاعتماد علي بروتوكول موجود بالفعل والقيام بتصميم شبكة علي اساسه وليس التصميم من البداية لان هذا الموضوع يتطلب مجهود كبير ومعرفة بمجالات متعددة مثل البرمجة وغيرها

وصلي الله وسلم وبارك علي النبي وآله وصحبه وإخوانه وسلم

neno elemary
24-02-2013, 05:17
بجد شكرا لحضرتك وانا كمان اتمنى حد يفدنى فى الموضوع ده

nezar2002
04-03-2013, 22:19
السلام عليكمبالنسبة لبحوث التخرج هناك نافذة يتم تفعيلها في موقع العربي للكمبيوتر وصفحات الفيس بوك https://Alarabicomputer.wordpress.comhttps://www.facebook.com/alarabicomputer?ref=hlوفيه اهتمام لبرنامج OPNET الذي هو ما يبحث عليه السائل في هذا الموضوع..و مطلوب من جميع المهتمين بهذا الجانب المشاركة لتعم الفائدة الجميع..هذا مع تمنياتنا للجميع بالتوفيق