تسجيل الدخول

مشاهدة النسخة كاملة : ارجو المساعدة ضروري لدي مشكلة في الجهاز

Dr.Ahmedd
04-03-2013, 23:44
السلام عليكم يا شباب
اتمني ان اجد عندكم حل لمشكلتني
المشكلة هي اني امبارح الصبح شغلت الجهازك عادي جدا و نقلت حاجات على الموبايل و قفلت الجهاز عادي و خرجت , رجعت بليل جيت افتحه اول ما ادرس على زرار الباور بتحصل حاجة غريبة
مش هعرف اوصفها بس صورت فيديو بالموبايل للي بيحصل في الكيسا كدته لا تزيد عن دقيقتين يا ريت تشوفوه و تساعدوني
https://www.mediafire.com/?zvuf2rb7rmrn7r0
---
مواصفات الجهاز
GA-p75m-D3
i5 3470
Ram 4G DDR3 kingstone HyperX 1600MHz
EVGA GTX 560 SSC DS
PSU Cooler master 525 watt
HDD 500 Gb
case cooler master K280
ملحوظة الفيديو دا كل حاجة بتحصل بمجرد الضغط على الباور يعني انا مش بتدخل في اي حاجة و كمان مفيش صورة على الشاشة , الشاشة سودا
و المراوح بتلف و تقف برده لوحدها

الـــــرايق
05-03-2013, 00:35
أخي آخر الفيديو المروحة اشتغلت عادي وما طلع صورة ..... أول اشي بتفك الرام وبترجع تركبه ..... واذا ما اشتغل .... لما يطفي الجهاز افصله وشوف سنك المروحة اذا حامي ... يعني ما بتقدر تستحمله .... وردلنا خبر

MOUSA AL-SARI
05-03-2013, 00:51
اريد منك ان تقوم بفك الرامات وتنضيف اسنانها جيدا بفرشاة اسنان ثم تستعمل الفرشاة لتنضيف سلوت الرام نفسه ومن ثم تقوم باستعمال البلاور لتنضيف الجهاز من الغبار

ايضا قم بتنضيف اسنان كرت الشاشة ايضا بفرشاة الاسنان كما هو الحال مع الرام مع تنضيف السلوت جيدا من الغبار ثم تاكد من توصيل كيبل 6 بن بكرت الشاشة

ثم اخبرنا بالنتائج

Dr.Ahmedd
05-03-2013, 19:23
شكرا لكم على الرد
الجهاز نظيف تماما من الاتربة , + الحاسوب اصلا جديد تماما بكل قطعه , اشتريه من 4 اشهر فقط
+ الحاسوب لا يبدا العمل اصلا فقط كما شاهدتم في الفيديو , يتكرر ما يحدث بعد ان تبدا المروحة بالدوران تتوقف و يتم اغلاق الحاسوب و كاني قطعت عنه الكهربا , ثم يعمل مرة اخرى و يطلق الانذار من جديد و هكذا, و الشاشة سوداء ولا تظهر شيئا

الـــــرايق
05-03-2013, 19:46
أخي فك الرامة ورد ركبها .... المشكلة مش بالاوساخ والاتربة .... المشكلة بكون مرات مخزن كهربا فيه .... عشان هيك فك الرام .... واذا طفا..... شوف سنك المروحة اذا حامي ولا لأ

Dr.Ahmedd
05-03-2013, 21:40
فككت الرام وز ركبتها كثيرا و لم يحدث شيئ , و غيرت مكانها ايضا ,,, سنك المروحة طبيعي و لا يوجد به اي حرارة
اذا ممكن تشرحلي طريقة عمل clear cmos بالتفصيل?
يعني مثلا بعد قطع التيار الكهربي عن الباور سبلاي تماما اقوم بتوصيل الجامبر في مكان ال clr cmos في البورد بعد وضعه هل اقوم باعادة توصيل التيار مرة اخرى و فتح الجهاز؟ ام يتم ذلك دون فتح الجهاز ابدا؟
لقد قمت بازالة البطارية لمدة 30 ثانية و ركبتها و لم يحدث شيئ
و كذلك فصلت الكهربا و وصلت الجامبر لبضع ثواني و ايضا لم يحدث شيئ
===
هل يوجد اي حل اخر ؟

MOUSA AL-SARI
05-03-2013, 22:04
فككت الرام وز ركبتها كثيرا و لم يحدث شيئ , و غيرت مكانها ايضا ,,, سنك المروحة طبيعي و لا يوجد به اي حرارة
اذا ممكن تشرحلي طريقة عمل clear cmos بالتفصيل?
يعني مثلا بعد قطع التيار الكهربي عن الباور سبلاي تماما اقوم بتوصيل الجامبر في مكان ال clr cmos في البورد بعد وضعه هل اقوم باعادة توصيل التيار مرة اخرى و فتح الجهاز؟ ام يتم ذلك دون فتح الجهاز ابدا؟
لقد قمت بازالة البطارية لمدة 30 ثانية و ركبتها و لم يحدث شيئ
و كذلك فصلت الكهربا و وصلت الجامبر لبضع ثواني و ايضا لم يحدث شيئ
===
هل يوجد اي حل اخر ؟

اريد منك ان تقوم بفك كرت الشاشة وتجربة الجهاز على الكرت المدمج

Dr.Ahmedd
06-03-2013, 08:21
ليس لدي كارت مدمج
انا اخدت الكيسا و روحت لواحد بتاع صيانة , جرب عدة اشياء و من ضمنهم تغيير الرام و وضع رام من عنده , و نفس المشكل
فاخبرني بان اذهب به الي الضمان لان البورد فيها عيب ما