المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : أستفسار عن الـ DNS واستخدام الـ Forwarder

Amirally
05-03-2013, 01:39
هو ايه الفرق بين أني أستخدم الـForwarder وأحط IP لـexternal server مثلاً وليكن 10.10.1.1
وبين أني أحط نفس الـIP ده بس في TCP/IP properties في Alternate DNS server وبالتالي مش هعمل الـForwarder ؟؟
ولا كده الـalternate DNS ده هيبقي خاص بالسيرفر نفسه وليس الـqueries اللي جاية من clients تانية !!

nubianzerocool
05-03-2013, 09:26
الفرق هيبقي في مين هو اللي هيتولي عملية الرد ع الكلينت

لو علي سيرفير الـ DNS عامل Forward علي External
كده سيرفير الـ DNS بتاعك هو اللي مهمته يبعت Query للـ External لو مش عنده الرد وبعدها
و هيرد ع الكلينت بتاعك

لو عامل Alternate للكلينت كده الكلينت هيبعت لل Primary DNS لو مردتش عليه بعد مده محدده
هيروح يسال ال Alternate

و الطريقه الاولي ميزتها أن الريكورد اللي جابها السيرفير من ال Forward بتبقي متكيشه لاي كلينت تاني

أنما لو حضرتك بتقصد أن تعمل Alternate DNS IP في اعدادات TCP/IP سيرفير ال DNS نفسه
يبقي الكلام ده أول مره أسمع عنه لانه أوتوماتيك السيرفير لما تضبف عليه DNS Role
بيشير علي نفسه ك DNS و يشتغل مع الـ Root Hints عشان يـ Resolve الـ Internet Names

Amirally
05-03-2013, 12:09
انا أقصد فعلاً اني احط IP لـalternate DNS server في الـDNS نفسه
وبعدين انا بعمل static configuration الأول قبل ما انزل الـrole وبحدد منه انه يشير على نفسه ولو حطيت اي IP لسيرفر تاني مش هيتغير بعد ما أنزل الRole
يعني أعدادات الstatic configuration بتفضل زي ما أنا محددها بغض النظر عن أهمية ان الـpreferred DNS server لازم يشير لنفسه
السؤال هنا ان انا ممكن أحط برضه alternate DNS server عايز اعرف هل ده هيبقي زي اني ضيفت server جوه الـforwarder ولا لأ ؟؟ :)

nubianzerocool
05-03-2013, 17:48
أحب أوضح نقطه الاول
أنك لو عامل IP Config بتاعتك Static
عنوان DNS ال Primary بمجرد ما تضبف DNS Role للسيرفير
هتتغير أوتوماتيك لل Loop Back Address 127.0.0.1 يعني يشير علي نفسه
بعدها ممكن تغيرها صحيح أنما ده اللي بيحصل أوتوماتيك

و لو عملت Alternate DNS هيشتغل Forwarded كان عملت Forwarder ليها بالظبط
أنما طبعا مفيش حد طبعا بيعمل كده أبدأ
Forwarders فيها مرونه و تحكم أكبر خاصه مع ال Conditional Forwarder
و أني أضيف عدد كبير جدا منها و دي الطريقه اللي أي نتورك أدمن بيتبعها
في أعدادت ال DNS بتاعته