المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مساعده بخصوص مروحه كارت الشاشه

bode373
14-03-2013, 01:04
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم انا لسه جايب كارت شاشهGIGABYTE GT630 2G من حوال 5 ايام بس لاحظت عندى تشغيل برنامج HWMonitor ان سرعه المروحه ثابته اللى هيا النسبه المئويه ثابته على 45% rpm بتاع المروحه اخره 2040 مع الضغط اشتغلت على برنامج furmark للضغط على الكارت لمده 10 دقائق الحراره وصلت 64 درجه وبرضه سرعه المروحه ثابته لان عند لعب الالعاب حتى الثقيله الحراره اخرها 59 علشان كده عملت ضغط ببرنامج furmark علشان الحراره تعلى بس مفيش اى تغيير فى سرعه المروحه مش عارف ده عيب وامتى السرعه هتزيد مش عارف طبعا الكارت معمول على وضع auto وده صوره للتوضيح للكلام بتاعى

ارجو التوضيح لان الموضوع ده مخلينى قلقان جدا انه يكون فيه مشكله فى حساس الحراره الخاص بالكارت ............

MOUSA AL-SARI
14-03-2013, 01:16
الوضع طبيعي جدا المروحة ثابتة لان الحرارة 64 درجة ليس مرتفعة على كرت الشاشة لذلك المروحة لم تزيد سرعتها اما في حال تعدت الحرارة 70 مثلا ستجد ان المروحة زادت سرعتها لوحدها

M o h a m a d
14-03-2013, 02:05
وعليكم السلام
تستطيع عمل بروفايل للمروحة عن طريق برنامج MSI Afterburner

bode373
14-03-2013, 02:49
الوضع طبيعي جدا المروحة ثابتة لان الحرارة 64 درجة ليس مرتفعة على كرت الشاشة لذلك المروحة لم تزيد سرعتها اما في حال تعدت الحرارة 70 مثلا ستجد ان المروحة زادت سرعتها لوحدها

شكرا جزيلا لك اخى العزيز لكن هذا ليس عيب فى الكارت لقدر الله وان فى حاله ارتفاع درجه حراره الكارت عن اللزوم سترتفع سرعه المروحه هكذا قصدك اخى الكريم صح ؟

bode373
14-03-2013, 02:52
وعليكم السلام
تستطيع عمل بروفايل للمروحة عن طريق برنامج MSI Afterburner
شكرا لك اخى العزيز محمد على الافاده انا عارف انى ممكن اعمل بروفايل للمروحه بس انا برضه عاوز اعرف وضع auto شغال ازاى وامتى سرعه المروحه بتزيد يعنى على درجه حراره كام مثلا لان مفيش مروحه بتفضل ثابته عالطول كده مهما زادت درجه الحراره هذا هوا قصدى اخى الكريم .............. :)

Ahmed Abdelwahab
14-03-2013, 05:50
سرعة المروحة تتغير عند درجات معينة حسب الشركة المصنعة وبالتأكيد لم تصل الي الحرارة هذه بعد

MOUSA AL-SARI
14-03-2013, 11:12
شكرا جزيلا لك اخى العزيز لكن هذا ليس عيب فى الكارت لقدر الله وان فى حاله ارتفاع درجه حراره الكارت عن اللزوم سترتفع سرعه المروحه هكذا قصدك اخى الكريم صح ؟

انا فاهم قصدك تماما تستطيع التاكد من حساس المروحة الخاص بالكرت من خلال ايقاف المراوح الموجودة بالكيس + اغلاق الكيس من

الجانب وتقوم بتشغيل برنامج FURMARK للضغط على البطاقة وهناك سوف تصل حرارة الكرت الى 70 درجة وسترتفع سرعة المروحة

بشكل تلقائي هذا الاختبار لكي تطمئن فقط علما ان البطاقة من الفئة المتوسطة وحرارتها منخفضة بطبيعتها + اقصى حرارة لا يجب

ان تتجاوزها البطاقة هي 95 درجة

Skorpian
14-03-2013, 13:53
الحرارة جيدة جدا أخي الكريم لا تقلق.

bode373
14-03-2013, 14:32
سرعة المروحة تتغير عند درجات معينة حسب الشركة المصنعة وبالتأكيد لم تصل الي الحرارة هذه بعد

شكرا لك اخى العزيز استاذ احمد على الافاده ...... :)

bode373
14-03-2013, 14:33
الحرارة جيدة جدا أخي الكريم لا تقلق.

شكرا جزيلا لك اخى الكريم ......

bode373
14-03-2013, 14:43
انا فاهم قصدك تماما تستطيع التاكد من حساس المروحة الخاص بالكرت من خلال ايقاف المراوح الموجودة بالكيس + اغلاق الكيس من

الجانب وتقوم بتشغيل برنامج FURMARK للضغط على البطاقة وهناك سوف تصل حرارة الكرت الى 70 درجة وسترتفع سرعة المروحة

بشكل تلقائي هذا الاختبار لكي تطمئن فقط علما ان البطاقة من الفئة المتوسطة وحرارتها منخفضة بطبيعتها + اقصى حرارة لا يجب

ان تتجاوزها البطاقة هي 95 درجة

شكرا جزيلا لك اخى الكريم غلى الافاده والمساعده بس الواحد بيخاف يشتغل على برنامج furmark كتير علشان ميكنش فيه اى ضرر على الكارت ولا الواحد يشتغل عادى على البرنامج بدون قلق ......... :)

Skorpian
14-03-2013, 15:23
أنا بنصح بالابتعاد عن Furmark. لو بحثت في جوجل هتلاقي كثير من الناس كروتهم ادمرت بسبب Furmark لأنه بيضغط علي الكارت بشكل غير واقعي و مفيش أي لعبة حاليا بتضغط بالطريقة دي علي الكروت.

wessam-pro
14-03-2013, 15:34
أنا بنصح بالابتعاد عن Furmark. لو بحثت في جوجل هتلاقي كثير من الناس كروتهم ادمرت بسبب Furmark لأنه بيضغط علي الكارت بشكل غير واقعي و مفيش أي لعبة حاليا بتضغط بالطريقة دي علي الكروت.

كلام غير دقيق furmark مبيدمرش الكروت

overheating و over voltage بيدمروه

bode373
14-03-2013, 15:48

انتا كده قلقتنى اكتر من البرنامج مش عارف اعمل بيه اختبار ولا بلاش منه ليحصل لاقدر الله حاجه للكارت ؟؟؟؟ :(

Skorpian
14-03-2013, 16:52
كلام غير دقيق furmark مبيدمرش الكروت

overheating و over voltage بيدمروه
https://www.overclock.net/t/741841/is-it-true-furmark-will-damage-your-card
ما هو Furmark بيسبب الحاجات دي. ابحث في جوجل و هتلاقي غير هذا الموضوع.
الأخ صاحب الموضوع ليه شغلت Furmark؟ حضرتك هو بيستعمل في الغالب لاختبار كسر السرعة. عايز تختبر كارتك اختبره في ألعاب مثلا Battlefield 3 - Crysis 3 - Metro 2033 و غيرها من الألعاب الثقيلة.

bode373
14-03-2013, 18:08
لكن اخى اغلبيه الاعضاء والمشرفين بيستخدمو البرنامج بدون اى مشاكل ثم انا بعمل اختبار ببرنامج لمده 10 دقائق كحد اقصى يعنى انا لسه عامل اختبار منذ قليل والحراره ارتفعت الى 67 درجه ولسه المروحه سرعتها مزادتش عن 45 % فاكيد زى ماقالو الاخوه المشرفين انه ممكن لما توصل 70 درجه سرعه المروحه بتزيد ...........

bode373
14-03-2013, 19:52
يعنى الواحد يستخدم البرنامج بتاع furmark عادى بدون مشاكل ولا اعمل ايه فى انتظار ارائكم ...................

bode373
14-03-2013, 21:40
مفيش طريقه الواحد يعرف المروحه مظبوطه على درجه حراره علشان سرعه دورانها تزيد هيا حاليا على وضع auto وطبعا هذا الوضع مبتعرفش هيا مظبوطه على ايه ؟؟؟؟؟

bode373
15-03-2013, 00:37
يعنى مثلا عاوز اعرف المروحه على وضع auto هيا مظبوطه على درجه حراره كام علشان تزيد من سرعتها ؟؟؟؟؟

bode373
15-03-2013, 12:53
يعنى مثلا عاوز اعرف المروحه على وضع auto هيا مظبوطه على درجه حراره كام علشان تزيد من سرعتها بدون استخدام برنامح furmark ????