المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : جهاز للألعاب - كيسة في حدود 9900 جنيه

الصفحات : 1 [2] 3

kingtifass
18-03-2013, 21:19
التجميعة فعلا جيدة لكن كارتين شاشة يعني حرارة اعلي و طاقة اعلي و في العاب مش بتشتغل علي الكروسفير
افضل الكارت الواحد طبعا

الهارد برضوا اعتقد انه كتيييييير اوي 2 tb عمري ماشفت حد كمل 1 تيرا

بالنسبة لعدم دعم الالعاب للكروس فاير ف كل لعبة جديدة كبيرة بتنزل بينزل تعريف ليحدث اداء الكرتين وزياده دعم
بس كرت واحد افضل من حيث استهلاك طاقة وكده وانصحك بشده كرت 7970
اما بالنسبة للهار ف خلاص الالعاب اللى بتنزل مش بتقل عن 10 جيجا ف صدقنى هتملا الهارد التيرا و هتبقى محتاج مساحة اكتر , ف هارد الاتنين افضل للمستقبل

ahmed601
18-03-2013, 22:56
التجميعة فعلا جيدة لكن كارتين شاشة يعني حرارة اعلي و طاقة اعلي و في العاب مش بتشتغل علي الكروسفير
افضل الكارت الواحد طبعا

الهارد برضوا اعتقد انه كتيييييير اوي 2 tb عمري ماشفت حد كمل 1 تيرا
تعرف اخى اول ما طلع نظام كرتين شاشة ؟ الناس قعدم يقولم ده افضل من كرت واحد و دة احسن و دة معرفش اية و فى الاخر طلع كلام فشنك و ايضا كتر منافذ كروت الشاشة فى المذربورد ملهوش اى لازمة فقط اهمية اكتر من كرت شاشة لو هتستخدم شاشات مثلا 60 بوصة او اكتر من شاشة فى نفس الوقت علشان الرزليوشن بيبقى عالى قوى و كرت واحد لا يستطيع معالجة الشاشة كاملة

ahmed601
18-03-2013, 22:59
بالنسبة لعدم دعم الالعاب للكروس فاير ف كل لعبة جديدة كبيرة بتنزل بينزل تعريف ليحدث اداء الكرتين وزياده دعم
بس كرت واحد افضل من حيث استهلاك طاقة وكده وانصحك بشده كرت 7970
اما بالنسبة للهار ف خلاص الالعاب اللى بتنزل مش بتقل عن 10 جيجا ف صدقنى هتملا الهارد التيرا و هتبقى محتاج مساحة اكتر , ف هارد الاتنين افضل للمستقبل
اكتر من كرت شاشة لو هيستخدم شاشة ضخمة للالعاب شاشة كبيرة مثلا 60 بوصة او لو هيستخدم اكتر من شاشة و بالنسبة لمساحة الهرد انا عندى هرد 360 جيجا كنت بحمل علية العاب عادى جدا اية المشكلة و العاب كمان 15 جيجا بس كنت بعمل الاتى بحمل اللعبة العبها و اقفلها للاخر و بعدين انسخ السيت اب على دى فى دى و امسح اللعبة و اجيب غرها الخ و طبعا انا هحدث الجهاز الان

ahmed601
18-03-2013, 23:07
مشكلتك ومشكلة صديقك يا عزيزى هى مشكلة فردية وجائزة الحدوث مع اى بطاقة اخرى من اى شركة سواء جيجا بابت او سوس او سافير او غيرهم وليست قياس ان شركة XFX سيئة فيوجد العديد من بطاقات XFX باصدارات ممتازة فبرجاء عدم التعميم ... المعلومة الثانية غير صحيحة على الطلاق وذكرت لك ما هى تلك الافضلية او الكفائة ( هل فى الاداء مع الالعاب ؟ هل فى التطبيقات الخرى ؟ ام ماذا )

هاردات ويسترن ليست سيئة وليس لانك قمت بشراء هارد وتلف تصبح جميع هاردات ويسترن ديجتال سيئة ( وبمبدائك انت بالتكلم عن تجارب شخصية محدودة فانا املك هارد ويسترن ديجتال له الى الان معى 6 سنوات ولم يحدث به اى شئ ) رجاء عندما تتحدث عن امور تقنية ان تتحدث عن الموديلات بالتحديد وليس اسماء الشركات فهل رايت ان كل من استخدم بطاقات XFX تعرضت معه تلك البطاقات للتلف او كل من يملك هارد ويسترن تعرضت الهاردات للتلف .. بطاقات AMD فشلت فى ماذا ؟ وما هذه المقارانات العجيبة ؟ ارجو فى ردك المرة القادمة عندما تتحدث وتقارن ان تقارن بين موديلات بالتحديد مثل ان تذكر مميزات وعيوب بطاقات مثل GTX 660 و HD 7850 مثلا ولا تقارن AMD ب Nvidia وتقول ان تلك ناجحة والاخرى فاشلة وبدون اى اثبات لذلك ! تجربتى مع هردات ويسترن ديجتال مش مع هرد واحد مع 3 هردات كما قلت لك 40/200/500 و ايضا هل تعرف ان الهرد ويسترن بينزل منه الصناعة الرديئة فى مصر ؟ و لو كان كلامك صح لما الان اختفى هردات الويسترن بقى منتشر اكتر منها seagat ؟ و ايضا كروت xfx مش موجودة بكثرة فى السوق و برضة احب اقلك شى اخير غير موضوع الكرت 8600 الية اتحرق توكيل xfx فى مصر يغنى عن شراء هذا الكرت الوكيل بتاعة فى مصر زبالة بمعنى الكلمة الكرت كان علية ضمان سنتين و باظ رفض يغيرلى الكرت بواحد جديد و معرفوش يصلحوه و ادانى بدالة كرت مستعمل و متصلح يعنى شغل عالم بتستهبل قلتلة ادفع فرق و اكمل على الضمان و اخد كرت اعلى رفض قالى اصلى معنديش كرت 8600 و بالنسبة لموضوع كروت ati فشلة فى تشغيل windows aero فى اغلب كروتها القديمة لو بتستخدم الكمبيوتر من ايام windows vista هتعرف

Mahmoud Essam
18-03-2013, 23:30
تعرف اخى اول ما طلع نظام كرتين شاشة ؟ الناس قعدم يقولم ده افضل من كرت واحد و دة احسن و دة معرفش اية و فى الاخر طلع كلام فشنك و ايضا كتر منافذ كروت الشاشة فى المذربورد ملهوش اى لازمة فقط اهمية اكتر من كرت شاشة لو هتستخدم شاشات مثلا 60 بوصة او اكتر من شاشة فى نفس الوقت علشان الرزليوشن بيبقى عالى قوى و كرت واحد لا يستطيع معالجة الشاشة كاملة
اخى الكريم مين اللى قال ان الكروس فاير او SLI ملهاش لازمة . بص اول حاجة اداء كرتين من GTX 680 مثلا بخاصية SLI اعلى من اداء GTX 690 . و ثانى حاجة حجم الشاشة مش بيفرق يعنى لو شاشة 60 بوصة بدقة FullHD الكرت هيقدم نفس الاداء مع شاشة 23 بوصة بدقة FullHD .و القصد من شراء كرت شاشة عالى او شراء اكثر من كرت و عمل خاصية SLI او Crossfire هو المستقبل يعنى انت دلوقتى لو اشتريت كرت زى GTX 670 هتقدر تشغل اى لعبة على اعلى اعدادات و على دقة FullHD مع خاصية 3D كمان بدون تقطيع و لكن فى المستقبل الذى سوف يدوم اكثر سيكون كرت مثل HD 7970 GHZ Edition او HD 7950 Crossfire . و لا يشترط عمل Crossfire او SLI تشغيل اكثر من شاشة لان ممكن واحد مش عايز يحدث الجهاز كل شوية و عايز اداء عالى ساعتها يبقى شراء Crossfire او SLI خيار ممتاز عشان المستقبل حتى لو شاشة واحدة .

Mahmoud Essam
18-03-2013, 23:33
اكتر من كرت شاشة لو هيستخدم شاشة ضخمة للالعاب شاشة كبيرة مثلا 60 بوصة او لو هيستخدم اكتر من شاشة و بالنسبة لمساحة الهرد انا عندى هرد 360 جيجا كنت بحمل علية العاب عادى جدا اية المشكلة و العاب كمان 15 جيجا بس كنت بعمل الاتى بحمل اللعبة العبها و اقفلها للاخر و بعدين انسخ السيت اب على دى فى دى و امسح اللعبة و اجيب غرها الخ و طبعا انا هحدث الجهاز الان
بالنسبة لموضوع الهاردات انا دلوقتى امتلك هارد 1 تيرا و الهارد مليان على اخره و بمسح حاجات عشان افضى مساحة لان دلوقتى الالعاب مساحتها بقيت عالية جدا يعنى الالعاب بتوصل ل30 جيجا و حل الديفيدى حل غير جيد بالمرة يعنى دلوقتى عشان انسخ لعبة واحدة على DVD عايزلى ولا 4 اسطوانات و كل لعبة على كدة هيبقى عندى مخرن اسطوانات و هيبقى حل مكلف لكن لما اشترى هارد 2 تيرا مثلا هيبقى معايا مساحة احمل لعب بمساحات اللى انا عايزها و مش كل شوية انسخ و امسح .

ahmed601
18-03-2013, 23:38
اخى الكريم مين اللى قال ان الكروس فاير او SLI ملهاش لازمة . بص اول حاجة اداء كرتين من GTX 680 مثلا بخاصية SLI اعلى من اداء GTX 690 . و ثانى حاجة حجم الشاشة مش بيفرق يعنى لو شاشة 60 بوصة بدقة FullHD الكرت هيقدم نفس الاداء مع شاشة 23 بوصة بدقة FullHD .و القصد من شراء كرت شاشة عالى او شراء اكثر من كرت و عمل خاصية SLI او Crossfire هو المستقبل يعنى انت دلوقتى لو اشتريت كرت زى GTX 670 هتقدر تشغل اى لعبة على اعلى اعدادات و على دقة FullHD مع خاصية 3D كمان بدون تقطيع و لكن فى المستقبل الذى سوف يدوم اكثر سيكون كرت مثل HD 7970 GHZ Edition او HD 7950 Crossfire . و لا يشترط عمل Crossfire او SLI تشغيل اكثر من شاشة لان ممكن واحد مش عايز يحدث الجهاز كل شوية و عايز اداء عالى ساعتها يبقى شراء Crossfire او SLI خيار ممتاز عشان المستقبل حتى لو شاشة واحدة .

طيب رزليوشن الشاشة 23 بوصة نفس رزليوشن الشاشة 60 بوصة ؟ و فعلا كرتين 680 اعلى بكتير من كرت 690 بس الفلوس اد اية و السعر ؟ لان الاول GPU واحد و التانى بنظامين 2 GPU بس هل كرت شاشة واحد يعالج صورة ابعدها 23 بوصة ذى ما بيعالج صورة ابعادها 60 بوصة ؟ و نفترض انى واحد مش عاوز احدث جهاز كل شوية و اشتريت مثلا مثلا 3 كروت شاشة GTX TITAN سليم و الكرتين بيدعمم فقط DX11 جات السنة الجاية كل اللاعاب اصبحة DX 12 فقط هعمل اية بقى بعد شراء 3 كروت ب 20 الف جنية مثلا اروح انتحر ؟ :D

ahmed601
18-03-2013, 23:41
بالنسبة لموضوع الهاردات انا دلوقتى امتلك هارد 1 تيرا و الهارد مليان على اخره و بمسح حاجات عشان افضى مساحة لان دلوقتى الالعاب مساحتها بقيت عالية جدا يعنى الالعاب بتوصل ل30 جيجا و حل الديفيدى حل غير جيد بالمرة يعنى دلوقتى عشان انسخ لعبة واحدة على DVD عايزلى ولا 4 اسطوانات و كل لعبة على كدة هيبقى عندى مخرن اسطوانات و هيبقى حل مكلف لكن لما اشترى هارد 2 تيرا مثلا هيبقى معايا مساحة احمل لعب بمساحات اللى انا عايزها و مش كل شوية انسخ و امسح .
طيب انت عندك اللاعاب كلها على الهرد مثلا 1 تيرا هل بتلعبهم كلهم فى وقت واحد ؟ و بعدين الهرد كلة للالعاب ولا فى افلام و برامج ؟

Mahmoud Essam
18-03-2013, 23:43
تجربتى مع هردات ويسترن ديجتال مش مع هرد واحد مع 3 هردات كما قلت لك 40/200/500 و ايضا هل تعرف ان الهرد ويسترن بينزل منه الصناعة الرديئة فى مصر ؟ و لو كان كلامك صح لما الان اختفى هردات الويسترن بقى منتشر اكتر منها seagat ؟ و ايضا كروت xfx مش موجودة بكثرة فى السوق و برضة احب اقلك شى اخير غير موضوع الكرت 8600 الية اتحرق توكيل xfx فى مصر يغنى عن شراء هذا الكرت الوكيل بتاعة فى مصر زبالة بمعنى الكلمة الكرت كان علية ضمان سنتين و باظ رفض يغيرلى الكرت بواحد جديد و معرفوش يصلحوه و ادانى بدالة كرت مستعمل و متصلح يعنى شغل عالم بتستهبل قلتلة ادفع فرق و اكمل على الضمان و اخد كرت اعلى رفض قالى اصلى معنديش كرت 8600 و بالنسبة لموضوع كروت ati فشلة فى تشغيل windows aero فى اغلب كروتها القديمة لو بتستخدم الكمبيوتر من ايام windows vista هتعرف
أخى انا دلوقتى واحد شغال بهاردات Western Digital من ايام الهارد 80 جيجا و شغال معايا زى الفل و بالنسبة لموضوع الصناعة الرديئة فلا يوجد شئ فى عالم الكمبيوتر اسمه صناعة رديئة و صناعة ممتازة دلوقتى شركة زى Western Digital مبتعملش حاجات درجة اولى لامريكا و دول اوروبا و حاجة درجة ثالثة لدول الشرق الاوسط كل المنتجات سواء فى الجودة مش هتلاقى مثلا هارد زى WD5000AAKX نازل منه موديل رديئة و موديل ممتاز و مفيش شركة كمبيوتر بتعمل كدة ديه شركات ليها اسمها و جودتها . على فكرة هاردات Western مختفتش من السوق و لا حاجة و مستخدمه بكثرة كمان و لكن هاردات Seagate بدأت تنتشر عشان بتقدم معادلة السعر مقابل الاداء يعنى مثلا هارد زى Seagate ST1000DM003 ادائه اعلى من Blue و مقارب للبلاك و لكن دة مش معناه ان هاردات Western ضعيفة لا قوية بس سعرها عالى و خصوصا فئة البلاك .
فى النهاية أخى الكريم مينفعش اقارن شركة بشركة بشكل عام لان الشركة ديه بيبقى ليها منتجات و موديلات مختلفة يعنى مثلا دلوقتى لو قلت ان Western اعلى من Seagate بشكل عام دة معناه ان عائلة زى Green اعلى من Barracuda و دة فى الحقيقة خطأ و لكن اقارن موديل بموديل دة مش فى الهاردات بس دة فى كل قطعة هاردوير يعنى برضوا مينفعش اقول AMD احسن من Nvidia لان دة معناه ان كرت زى HD 6450 اعلى من GTX 670 .

ahmed601
18-03-2013, 23:48
مشكلتك ومشكلة صديقك يا عزيزى هى مشكلة فردية وجائزة الحدوث مع اى بطاقة اخرى من اى شركة سواء جيجا بابت او سوس او سافير او غيرهم وليست قياس ان شركة XFX سيئة فيوجد العديد من بطاقات XFX باصدارات ممتازة فبرجاء عدم التعميم ... المعلومة الثانية غير صحيحة على الطلاق وذكرت لك ما هى تلك الافضلية او الكفائة ( هل فى الاداء مع الالعاب ؟ هل فى التطبيقات الخرى ؟ ام ماذا )

هاردات ويسترن ليست سيئة وليس لانك قمت بشراء هارد وتلف تصبح جميع هاردات ويسترن ديجتال سيئة ( وبمبدائك انت بالتكلم عن تجارب شخصية محدودة فانا املك هارد ويسترن ديجتال له الى الان معى 6 سنوات ولم يحدث به اى شئ ) رجاء عندما تتحدث عن امور تقنية ان تتحدث عن الموديلات بالتحديد وليس اسماء الشركات فهل رايت ان كل من استخدم بطاقات XFX تعرضت معه تلك البطاقات للتلف او كل من يملك هارد ويسترن تعرضت الهاردات للتلف .. بطاقات AMD فشلت فى ماذا ؟ وما هذه المقارانات العجيبة ؟ ارجو فى ردك المرة القادمة عندما تتحدث وتقارن ان تقارن بين موديلات بالتحديد مثل ان تذكر مميزات وعيوب بطاقات مثل GTX 660 و HD 7850 مثلا ولا تقارن AMD ب Nvidia وتقول ان تلك ناجحة والاخرى فاشلة وبدون اى اثبات لذلك !
و نسية اقلك شى فاكر السى دى روم من نوع creative ؟ كان افضل نوع جاء فى فترة نزل منه مضروب فى السوق دلوقتى مبقاش موجود خالص و ايضا كروت ATI كانت زمان ايام شركة ATI لما كانت مش تبع AMD كانت كروت ممتازة و تحقق مبيعات اكتر من نفديا الى ان صدر وندوز فيستا و كان فى خاصية النوافذ الشفافة و اغلب كروت ATI مشغلتوش الكروت الموجودة فى السوق يعنى و الناس اتجهم الى نفديا بدل ATI و بعدين تم دمج شركة ATI و AMD و اصبحم شركة واحدة و الان رجعة ATI تنافس من جديد نفديا

Mahmoud Essam
18-03-2013, 23:49
طيب رزليوشن الشاشة 23 بوصة نفس رزليوشن الشاشة 60 بوصة ؟ و فعلا كرتين 680 اعلى بكتير من كرت 690 بس الفلوس اد اية و السعر ؟ لان الاول GPU واحد و التانى بنظامين 2 GPU بس هل كرت شاشة واحد يعالج صورة ابعدها 23 بوصة ذى ما بيعالج صورة ابعادها 60 بوصة ؟ و نفترض انى واحد مش عاوز احدث جهاز كل شوية و اشتريت مثلا مثلا 3 كروت شاشة GTX TITAN سليم و الكرتين بيدعمم فقط DX11 جات السنة الجاية كل اللاعاب اصبحة DX 12 فقط هعمل اية بقى بعد شراء 3 كروت ب 20 الف جنية مثلا اروح انتحر ؟ :D
اة نفس الريزليوشن عندك شاشة زى LG Cinema 3D 72LM9500 ديه شاشة 72 بوصة و دقتها FullHD و فيه شاشة زى S23B370H ديه 23 بوصة بدقة FullHD لو جيت قارنت اداء كرت زى GTX 670 على الشاشتين هتلاقى نفس اداء الكرت على الشاشتين متساوى لان العامل المؤثر ليس حجم الشاشة و لكن دقة الشاشة . بالنسبة بقى لموضوع DX بص الشركات مش بتنتج كل سنة DX جديد دة اعبال ما يتسرب اخبار عن ان فيه DX جديد و اعبال مينزل و لما يتفعل فى الكروت و الالعاب و يكون DX 11 بقى قديم يبقى فات على الاقل 6 سنين و لا 5 سنين .

ahmed601
18-03-2013, 23:52
أخى انا دلوقتى واحد شغال بهاردات Western Digital من ايام الهارد 80 جيجا و شغال معايا زى الفل و بالنسبة لموضوع الصناعة الرديئة فلا يوجد شئ فى عالم الكمبيوتر اسمه صناعة رديئة و صناعة ممتازة دلوقتى شركة زى Western Digital مبتعملش حاجات درجة اولى لامريكا و دول اوروبا و حاجة درجة ثالثة لدول الشرق الاوسط كل المنتجات سواء فى الجودة مش هتلاقى مثلا هارد زى WD5000AAKX نازل منه موديل رديئة و موديل ممتاز و مفيش شركة كمبيوتر بتعمل كدة ديه شركات ليها اسمها و جودتها . على فكرة هاردات Western مختفتش من السوق و لا حاجة و مستخدمه بكثرة كمان و لكن هاردات Seagate بدأت تنتشر عشان بتقدم معادلة السعر مقابل الاداء يعنى مثلا هارد زى Seagate ST1000DM003 ادائه اعلى من Blue و مقارب للبلاك و لكن دة مش معناه ان هاردات Western ضعيفة لا قوية بس سعرها عالى و خصوصا فئة البلاك .
فى النهاية أخى الكريم مينفعش اقارن شركة بشركة بشكل عام لان الشركة ديه بيبقى ليها منتجات و موديلات مختلفة يعنى مثلا دلوقتى لو قلت ان Western اعلى من Seagate بشكل عام دة معناه ان عائلة زى Green اعلى من Barracuda و دة فى الحقيقة خطأ و لكن اقارن موديل بموديل دة مش فى الهاردات بس دة فى كل قطعة هاردوير يعنى برضوا مينفعش اقول AMD احسن من Nvidia لان دة معناه ان كرت زى HD 6450 اعلى من GTX 670 .

طيب لو انت مكانى اشترية 3 هردات ويسترن و باظم و اشترية واحد سيجيت و عاش معاك هتشترى ويسترن تانى ؟

Mahmoud Essam
18-03-2013, 23:57
و نسية اقلك شى فاكر السى دى روم من نوع creative ؟ كان افضل نوع جاء فى فترة نزل منه مضروب فى السوق دلوقتى مبقاش موجود خالص و ايضا كروت ATI كانت زمان ايام شركة ATI لما كانت مش تبع AMD كانت كروت ممتازة و تحقق مبيعات اكتر من نفديا الى ان صدر وندوز فيستا و كان فى خاصية النوافذ الشفافة و اغلب كروت ATI مشغلتوش الكروت الموجودة فى السوق يعنى و الناس اتجهم الى نفديا بدل ATI و بعدين تم دمج شركة ATI و AMD و اصبحم شركة واحدة و الان رجعة ATI تنافس من جديد نفديا
أخى هناك فرق بين انك تشترى حاجة من شركة ليها اسمها و شركة تجارية يعنى مثلا تلاقى باور مكتوب عليه 1000W و هوه اصلا بيخرج 200W بالعافية و تيار غير منتظم . برضوا بنفس الكيفية شركة Creative العالمية مبتنتجش اصلا DVD عشان كدة هتلاقيها ماركة تجارية . و احب اوضح لك شئ فى اشياء فى الكمبيوتر مينفعش يبقى ليها شركات تجارية مثل المعالج و لوحة الام و الرامات و الهارد و كرت الشاشة ديه قطع محتاجة تكنولوجيا عالية جدا عشان تتصنع و مفيش منها بيكون من شركات تجارية لان لو الشركة التجارية قلدت المنتج الاصلى اولا مش هتعرف تقلده ثانيا لو عرفت تقلده هيكلفها تكاليف عالية جدا زى تكاليف المنتج الاصلى طيب يبقى كدة كسب اية . لكن فيه حاجات سهل ان يبقى ليها شركات تجارية زى الباور سبلاى و الكيس و DVD و لكن مع ذلك الشركة التجارية عمرها مبتسرق اسم شركة عالمية يعنى مش هتلاقى باور تجارى مكتوب عليه Corsair ولا XFX لان ديه اسماء شركات عالمية .

Mahmoud Essam
19-03-2013, 00:01
طيب لو انت مكانى اشترية 3 هردات ويسترن و باظم و اشترية واحد سيجيت و عاش معاك هتشترى ويسترن تانى ؟
طيب بص فيه واحد اشترى 3 هاردات Seagate برضوا و باظوا منه يبقى كدة شركة Western وحشة و Seagate برضوا كذالك . ديه يا احمد اسمها حالات فردية يعنى انا عندى قريبى اشترى هارد Western زمان و باظ منه و غيره من الضمان مرتين و باظ برضوا منه دة مش معناه ان شركة Western وحشة لكن حالة فردية . و فى نفس الوقت انا شغال بالويسترن 6 سنين زى الفل . لكن مثلا لو كل الناس اشتريت Western موديل معين من الشركة و كل شوية الهارد يبوظ عند الناس كلها يبقى عيب من الشركة و كمان مش عيب فى كل منتجاتها دة بيبقى عيب فى موديل معين .

ahmed601
19-03-2013, 00:01
اة نفس الريزليوشن عندك شاشة زى LG Cinema 3D 72LM9500 ديه شاشة 72 بوصة و دقتها FullHD و فيه شاشة زى S23B370H ديه 23 بوصة بدقة FullHD لو جيت قارنت اداء كرت زى GTX 670 على الشاشتين هتلاقى نفس اداء الكرت على الشاشتين متساوى لان العامل المؤثر ليس حجم الشاشة و لكن دقة الشاشة . بالنسبة بقى لموضوع DX بص الشركات مش بتنتج كل سنة DX جديد دة اعبال ما يتسرب اخبار عن ان فيه DX جديد و اعبال مينزل و لما يتفعل فى الكروت و الالعاب و يكون DX 11 بقى قديم يبقى فات على الاقل 6 سنين و لا 5 سنين .

لا طبعا فى اعلى من الرزليوشن ده فى Ultra HD 4K Resolution (3840 x 2160p) https://www.lg.com/us/tvs/lg-84LM9600-led-tv شاشة 84 بوصة

dexStar
19-03-2013, 00:03
أخى انا اتكلم عن نسخة HD 7970 GHZ Edition و ليس نسخة HD 7970 العادية و فنسخة HD 7970 GHZ Edition تتفوق فى معظم الالعاب على GTX 680 شوف هذه المراجعات :
https://tpucdn.com/reviews/AMD/HD_7970_GHz_Edition/images/arkhamcity_1920_1200.gif
https://tpucdn.com/reviews/AMD/HD_7970_GHz_Edition/images/bf3_1920_1200.gif
https://tpucdn.com/reviews/AMD/HD_7970_GHz_Edition/images/crysis2_1920_1200.gif
https://tpucdn.com/reviews/AMD/HD_7970_GHz_Edition/images/metro_2033_1920_1200.gif

كلامك طبعا 100% صح ال 7970 ghz اقوي من ال 680
بس انا عندي استفسار هو ال ghz الي موجود في المقارنة 6 gb ؟

ahmed601
19-03-2013, 00:06
أخى هناك فرق بين انك تشترى حاجة من شركة ليها اسمها و شركة تجارية يعنى مثلا تلاقى باور مكتوب عليه 1000W و هوه اصلا بيخرج 200W بالعافية و تيار غير منتظم . برضوا بنفس الكيفية شركة Creative العالمية مبتنتجش اصلا DVD عشان كدة هتلاقيها ماركة تجارية . و احب اوضح لك شئ فى اشياء فى الكمبيوتر مينفعش يبقى ليها شركات تجارية مثل المعالج و لوحة الام و الرامات و الهارد و كرت الشاشة ديه قطع محتاجة تكنولوجيا عالية جدا عشان تتصنع و مفيش منها بيكون من شركات تجارية لان لو الشركة التجارية قلدت المنتج الاصلى اولا مش هتعرف تقلده ثانيا لو عرفت تقلده هيكلفها تكاليف عالية جدا زى تكاليف المنتج الاصلى طيب يبقى كدة كسب اية . لكن فيه حاجات سهل ان يبقى ليها شركات تجارية زى الباور سبلاى و الكيس و DVD و لكن مع ذلك الشركة التجارية عمرها مبتسرق اسم شركة عالمية يعنى مش هتلاقى باور تجارى مكتوب عليه Corsair ولا XFX لان ديه اسماء شركات عالمية .
شركة creative اختفة من 10 سنين او اكتر قبل ال dvd و البور سبلاى عندى مكنش تجارى كان hec يعنى الهرد يبوظ لية ؟

ahmed601
19-03-2013, 00:08
طيب بص فيه واحد اشترى 3 هاردات Seagate برضوا و باظوا منه يبقى كدة شركة Western وحشة و Seagate برضوا كذالك . ديه يا احمد اسمها حالات فردية يعنى انا عندى قريبى اشترى هارد Western زمان و باظ منه و غيره من الضمان مرتين و باظ برضوا منه دة مش معناه ان شركة Western وحشة لكن حالة فردية . و فى نفس الوقت انا شغال بالويسترن 6 سنين زى الفل . لكن مثلا لو كل الناس اشتريت Western موديل معين من الشركة و كل شوية الهارد يبوظ عند الناس كلها يبقى عيب من الشركة و كمان مش عيب فى كل منتجاتها دة بيبقى عيب فى موديل معين .

يعنى ذى حظ ؟

Mahmoud Essam
19-03-2013, 00:20
كلامك طبعا 100% صح ال 7970 ghz اقوي من ال 680
بس انا عندي استفسار هو ال ghz الي موجود في المقارنة 6 gb ؟

النسخة 3 جيجا مش 6 جيجا . هذه هى المراجعة لو عايز معلومات اكثر عن الكرت :
https://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_7970_GHz_Edition/

ahmed601
19-03-2013, 00:22
بقلك اية رايك فى الشاشة دى بتكنولوجيا ال 3D مع لعبة call of duty و crysis :D https://www.lg.com/us/tvs/lg-84LM9600-led-tv و سمعات 7*1 و كرت صوت احترافى :D او لو حتى لعبة عليها كرة قدم :D فى بلاد بره بعض الناس بتلعب جيمز على شاشات كده :eek:

Mahmoud Essam
19-03-2013, 00:23
لا طبعا فى اعلى من الرزليوشن ده فى Ultra HD 4K Resolution (3840 x 2160p) https://www.lg.com/us/tvs/lg-84LM9600-led-tv شاشة 84 بوصة

أخى الكريم انا مقولتش ان مفيش ريزليوشن اعلى من FullHD و لكن اقول لك ان العامل المحدد لاداء الالعاب هو الريزليوشن و ليس حجم الشاشة و اثبت لك ان فيه شاشات 72 بوصة مش 60 بوصة و دقتها نفس دقة شاشة 23 بوصة و اداء الكرت هيكون مع 72 بوصة مثل ادائه مع 23 بوصة عشان نفس الدقة .

Mahmoud Essam
19-03-2013, 00:25
شركة creative اختفة من 10 سنين او اكتر قبل ال dvd و البور سبلاى عندى مكنش تجارى كان hec يعنى الهرد يبوظ لية ؟
شركة Creative رائدة السماعات مازال موجودة حتى الان و هى متخصصة فى السماعات و الهيدفون و الام بى ثرى و التابلت و الموبايلات و مبتصنعش DVDاو CD عشان كدة بقولك شركة Creative اللى حضرتك قصدك عليها ممكن تكون شركة تجارية لان شركة Creative الاصلية مبتصنعش CD . و بالنسبة للهارد فمثلما قلت لك الموضوع موضوع نصيب و قدر . و حالة فردية .

ahmed601
19-03-2013, 09:33
شركة Creative رائدة السماعات مازال موجودة حتى الان و هى متخصصة فى السماعات و الهيدفون و الام بى ثرى و التابلت و الموبايلات و مبتصنعش DVDاو CD عشان كدة بقولك شركة Creative اللى حضرتك قصدك عليها ممكن تكون شركة تجارية لان شركة Creative الاصلية مبتصنعش CD . و بالنسبة للهارد فمثلما قلت لك الموضوع موضوع نصيب و قدر . و حالة فردية .
انت بتستخدم الكمبيوتر من ايام وندوز 95 ؟ و من ايام كمبيوتر صخر ؟ عمرك كام سنة ؟ دى سى دى روم تجارى ؟ https://www.geeks.com/largePic_all.asp?invtid=BEI-CD5220E-DO-R&pic=BEI-CD5220E-DO-R-unit.jpg شايف كام ذرار فيها ؟ و كانت معاهم ريموت كنترول بيعلى و يوطى الصوت للهد فون الية بيوصل فيها دى تجارية ؟ https://www.geeks.com/details.asp?invtid=BEI-CD5220E-DO-R

احمد علي عمر
19-03-2013, 16:42
فعلاً و أنا كمان جربت أشغل الماوس بيه وكمان لسه عندي الريموت بس الروم باظ خلاص

لو سمحتم نرجع لموضوعنا أنا تشتت تاني
أجيب كرتين 7950
ولا كرت واحد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

sherif_ahmed
19-03-2013, 17:12
أجيب كرتين 7950

أخي أحمد رأي الشخصي
إنك تجيب كارت واحد 7950
حيث أنة كافي في الوقت الحالي لمتطلباتك وهيبقي ممتاز
وفيما بعد ( فترة ) تبقي تضيف كارت كمان علشان ساعتها تحس بفرق
ده رأي الشخصي

ASSASINO
19-03-2013, 18:02
تعرف اخى اول ما طلع نظام كرتين شاشة ؟ الناس قعدم يقولم ده افضل من كرت واحد و دة احسن و دة معرفش اية و فى الاخر طلع كلام فشنك

ما تذكره انت الان هو ما يوصف بالكلام ( الفشنك ) هل تساوى اداء بطاقة واحدة GTX 680 مع بطاقتين GTX 680 !

تجربتى مع هردات ويسترن ديجتال مش مع هرد واحد مع 3 هردات كما قلت لك 40/200/500 و ايضا هل تعرف ان الهرد ويسترن بينزل منه الصناعة الرديئة فى مصر ؟ و لو كان كلامك صح لما الان اختفى هردات الويسترن بقى منتشر اكتر منها seagat ؟

حتى وان قمت بتجربة 10 هاردات من نفس الشركة وحدث معك مشكلة فهذا لا يوصف الا بحالة فردية فقط وطالما الموديل جيد ولا توجد به اى مشكلة فوارد جداً ان ما بين دفعة كاملة تاتى من الهاردات او من اى قطعة اخرى ان يوجد بهم نسبة بها عيب .. هاردات ويسترن اختفت ؟ من اين تاتى بهذه المعلومات ؟! اريد منك بعد ذلك انت تضع مصدر لما تذكره ولا تتكلم كلام عشوائى ! ... وساشرح لك شئ مهم اعتقد انك تغفله نحن هنا ننصح بهاردات سيجات لان الموديلات الموجودة فى نفس الفئة السعرية افضل فى الاداء ( سرعة القراءة والكتابة وزمن الوصول ) وليست افضل فى الجودة فمثلاً يوجد هذا الموديل من هاردات سيجات ST500DM002 وهو فى نفس الفئة السعرية ل WD5000AAKX ولكن افضل منه فى الاداء ولكن كلاهما لا يوجد بهم اى عيوب .. وهكذا تكون المقارنة بين موديلات محددة وليس اسماء شركات

و ايضا كروت xfx مش موجودة بكثرة فى السوق

7750 , 7770 , 7850 , 7870 , 7950 , 7970 كل هذه البطاقات يوجد منها نسخ XFX فى السوق .

و برضة احب اقلك شى اخير غير موضوع الكرت 8600 الية اتحرق توكيل xfx فى مصر يغنى عن شراء هذا الكرت الوكيل بتاعة فى مصر(xx) بمعنى الكلمة الكرت كان علية ضمان سنتين و باظ رفض يغيرلى الكرت بواحد جديد و معرفوش يصلحوه و ادانى بدالة كرت مستعمل و متصلح يعنى شغل عالم بتستهبل قلتلة ادفع فرق و اكمل على الضمان و اخد كرت اعلى رفض قالى اصلى معنديش كرت 8600

واغلب التوكيلات بمصر تتبع نفس المنهج للاسف .. ولدى احد الاصدقاء قام بشراء مزود ثيرمالتيك وتوقفت المروحة الخاصة بالمزود ورفضو فى التوكيل استبداله باخر بنفس الحجة انه لا يوجد هذا الموديل

و نسية اقلك شى فاكر السى دى روم من نوع creative ؟ كان افضل نوع جاء فى فترة نزل منه مضروب فى السوق دلوقتى مبقاش موجود خالص

وما علاقة ذلك بالموضوع ؟!

و ايضا كروت ATI كانت زمان ايام شركة ATI لما كانت مش تبع AMD كانت كروت ممتازة و تحقق مبيعات اكتر من نفديا
الى ان صدر وندوز فيستا و كان فى خاصية النوافذ الشفافة و اغلب كروت ATI مشغلتوش الكروت الموجودة فى السوق يعنى و الناس اتجهم الى نفديا بدل ATI و بعدين تم دمج شركة ATI و AMD و اصبحم شركة واحدة و الان رجعة ATI تنافس من جديد نفديا

والان لا توجد مثل هذه المشاكل على الاطلاق وحتى مع كروت ATI واخر جيل يحمل هذا الاسم هو جيل HD 5xxx ولم يواجه احد اى مشكلة معه !

طيب رزليوشن الشاشة 23 بوصة نفس رزليوشن الشاشة 60 بوصة ؟

وما علاقة حجم الشاشة بدقة العرض ؟! لا تخلط الامور ببعضها واضف الى معلوماتك انه يوجد شاشات بحجم 15 بوصة بنفس دقة عرض الشاشات ال 23

فعلا كرتين 680 اعلى بكتير من كرت 690 بس الفلوس اد اية و السعر ؟ لان الاول GPU واحد و التانى بنظامين 2 GPU

عند ربط بطاقتين GTX 680 فى وضعية SLI فستكون كلا البطاقتين DUAL GPU وليس بطاقة واحدة وبالمناسبة بطاقتين GTX 680 اقل فى السعر من بطاقة واحدة GTX 690

بس هل كرت شاشة واحد يعالج صورة ابعدها 23 بوصة ذى ما بيعالج صورة ابعادها 60 بوصة ؟

نعم المعالجة واحدة اذا كانت الشاشات بنفس دقة العرض

نفترض انى واحد مش عاوز احدث جهاز كل شوية و اشتريت مثلا مثلا 3 كروت شاشة GTX TITAN سليم و الكرتين بيدعمم فقط DX11 جات السنة الجاية كل اللاعاب اصبحة DX 12 فقط هعمل اية بقى بعد شراء 3 كروت ب 20 الف جنية مثلا اروح انتحر ؟ :D

قبل ظهور اى تطبيق جديد تقوم الشركة المصدرة بنشر الاخبار عنه قبل الاصدار ولن تجد ظهور تطبيق جديد فى يوم وليلة ولا احد يعرف عنخ اى شئ

الملخص يا عزيزى
طلبت منك ان تاتى بما يفيد ان بطاقات XFX ليست جيدة ولم تأتنى باى شئ ... طلبت منك ان تأتنى بما يفيد انه كلما توافقت الشركة المصنعة للبطاقة الرسومية واللوحة الام كلما كان الاداء افضل وايضاً لم تاتنى باى شئ !
ارجو منك عندما تتحدث عن اى شئ له علاقة بالامور التقنية ان تذكر موديلات محددة ولا تقارن اسماء شركات ببعضها وتاتنى بقصص شخصية لك من الماضى! واخيراً ارجو منك الابتعاد عن بعض الالفاظ مثل ما ذكرته عن التوكيل الخاص ب XFX لانه لا يليق هنا استخدام مثل هذه العبارات

تم الرد بداخل الاقتباس

ASSASINO
19-03-2013, 18:05
فعلاً و أنا كمان جربت أشغل الماوس بيه وكمان لسه عندي الريموت بس الروم باظ خلاص

لو سمحتم نرجع لموضوعنا أنا تشتت تاني
أجيب كرتين 7950

من حيث الاداء فبطاقتين HD 7950 سيقدمان اداء افضل مع الالعاب ... ولكن كما ذكر اخى شريف يمكنك الاكتفاء الان ببطاقة واحدة وراى الشخصى اذا كنت ستكتفى ببطاقة واحدة توقيراً لبعض المال فاتجه الى 7970 وستخدمك فترة جيدة جداً مع الالعاب الحالية والقادمة

Skorpian
19-03-2013, 18:50
لو هتستخدم كروت XFX أبتعد عن الكروت اللي بتبريد Dual D لأنها عالية الصوت و تبريدها مش كويس.
أنا رأيي لو هتشتري GTX 680 هات النسخة ال 4 جيجا لأن الألعاب في المستقبل هتحتاج فيديو رام عالي و أنا مبرشحش إنك تجيب كارتين من الأول رغم أنه حل قوي و لكن لشاشة واحدة كارت واحد مثلا HD Radeon 7970 GHz edition هيكون كافي. و في المستقبل لو الكارت قصر هات كارت زيه تاني. نسخة 3GB أكثر من كافية مش هتحتاج 6GB نهائيا علي 1080p.
و معالج i7 3770k و بوردة جيدة Z77 مثل Asus Sabertooth Z77 اللي اترشحت قبل كده. و باور Seasonic M12II 850W.
و صدقني موضوع الهارد هتجيب هارد 1 تيرا و هتلاقي نفسك بعد أسبوع هتموت علي مساحة لأن الألعاب حاليا حجمها كبييير.

ahmed601
20-03-2013, 09:33
تم الرد بداخل الاقتباس

اولا انا مقلتش ان كرت واحد 680 افضل من كرتين 680 جبة منين الكلام ده ؟ ده مش كلام واحد مهندس ده كلام واحد فططرى
انا قلت ان اكتر من كرت شاشة مهم لو هتستخدم شاشة برزليوشن عالى اعلى من 1080 و جبتلكم شاشة الترا رزليوشن اعلى من 1080 و ايضا قلت لو هتستخدم اكتر من شاشة عرض يكون افضل باكتر من كرت شاشة
و ايضا مش كل اللعب بتستخدم الكرتين شاشة فى العاب كفائتها فى كرتين شاشة مش كويسة يعنى هيبقى كا انه كرت واحد بفارق بسيط و لازم تكون اللعبة بتدعم dual GPU
-----------
بالنسبة للهردات لم اقل ان هردات western digital اختفة من السوق انا قلت لم تصبح منتشرة ذى الاول الاول كان محل او 2 بيبيع هردات seagat و الباقى WD دلوقتى ال seagat انتشر ذى ال WD و يمكن اكتر و بالنسبة لو جربة 10 هردات من شركة وحدة و اتحرقم و تبقى برضة شركة كويسة فهذا لا تعليق :cool: انا مبشتريش بونب العيد افتح الهرد و افرقع :cool:
و بالنسبة لكروت xfx لم تصبح منتشرة كا السابق ولو هتنكر ياريت اعمل تصويت فى المنتدى على نوع كروت الشاشة عند كل عضو
========
بالنسبة للتوكيلات الية بتتبع نفس الاسلوب فهى توكيلات غير محترمة لان التوكيلات فى اى بلد فى العالم لو باع منتج المنتج باظ بيغيرة للعميل ببلاش و لو باع منتج فية عيب صناعة بيسترد المنتج من كل الناس الية اشتريتة و بينشر اعلان بكده و يبدلة ببلاش ( انا بتكلم عن الدول الصناعية الكبرى مش مصر :cool: )
==========
علاقة موضوع سى دى روم الكريتيف علشان اوضح ان مش كل شركة بتفضل 100 100 على طول سعات بتضرب منتجتها و سعات سمعتها بتنهار فجاة و تتباع
=======
و تعليقق
والان لا توجد مثل هذه المشاكل على الاطلاق وحتى مع كروت ATI واخر جيل يحمل هذا الاسم هو جيل HD 5xxx ولم يواجه احد اى مشكلة معه !
كلامك صحيح فى هذة النقطة :)
================
نعم المعالجة واحدة اذا كانت الشاشات بنفس دقة العرض

كنت اقصد الشاشات الترا رزليوشن
=====================
بالنسبة لموضوع كروت XFX
لو بتعرف انجليزى خش هنا
XFX - Bad Capacitors, bad service
https://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2121456

المكثفات فى كرت 8600 القديم xfx غير جيدة
https://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=8413
و ايضا
https://hardforum.com/showthread.php?t=1497752
غير انى كان عندى الكرت ده اتحرق GPU
و ايضا بالنسبة لكلامى عن توكيل XFX فى مصر الية له محل فى روكسى لن اعتذر عنه لماذا لانى بحذر الناس منه مش عاوز اخلى حد يتخم فى الموضوع ده
و كلامى يليق لو هى شركة او توكيل غير محترم باخد فلوس و خلاص

احمد علي عمر
20-03-2013, 10:49
على فكرة اخى انا مبحبش شغل التريقة و الكلام الفاضى مش عارف حاجة تبقى تسكة احسن مش هضيع وقتى معاك فى كلام فاضى اهى السى دى روم بالريموت كنترول https://gallery.fdd5-25.net/data/media/23/Creative_5222.jpg
تعرف انة من الغباء لما تكلم واحد و تفضل تتريق علية و انت مش عارف حاجة ؟
الية بسخر من واحد غالبا بيبقى الواحد ده افضل منة

على فكرة أنا مكنتش بتريق خالص و فعلاً و من غير حلفان (لا أحب الحلف ) الروم باظ و الريموت لسه عندي
و كنت بشغل بيه الماوس و أقدر أتحكم بيه بالجهاز من بعد

وبالتالي أنت نعتني بالغباء و عدم العلم
ولن أطلب منك اعتذار أو شيء من هذا القبيل
و إنما أجري أحتسبه عند ربي