المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تعريف جديد لمالكى بطاقات انفيديا Nvidia GeForce 314.21 BETA

ASSASINO
16-03-2013, 04:32
السلام عليكم

https://caedis.files.wordpress.com/2009/05/nvidia_drivers-800.png?w=509&h=423

اطلقت اليوم شركة Nvidia التعريف الجديد GeForce 314.21 BETA وياتى هذا التعريف لحل المشاكل وتحسين الاداء بنسبة 45% الى 60% مع اللعبة الجديدة Tomb Raider

Driver info

Improves performance and stability in Tomb Raider
Adds new SLI and 3D Vision profiles

Additional Details

Installs PhysX System Software 9.12.1031
Installs HD Audio v1.3.23.1
Includes support for applications built using CUDA 5 or earlier version of the CUDA Toolkit. More information at https://developer.nvidia.com/cuda-toolkit
Supports OpenGL 4.3 for GeForce 400-series and later GPUs
Supports DisplayPort 1.2 for GeForce GTX 600 series GPUs
Supports multiple languages and APIs for GPU computing: CUDA C, CUDA C++, CUDA Fortran, OpenCL, DirectCompute, and Microsoft C++ AMP
Supports single GPU and NVIDIA SLI technology on DirectX 9, DirectX 10, DirectX 11, and OpenGL, including 3-way SLI, Quad SLI, and SLI support on SLI-certified Intel and AMD motherboards

more info and Benchmark Results later

بعض التعليقات على التعريف الجديد

Nice job Nvidia, just did a before/after benchmark run - before the new drivers with vsync on and all maxed without the tressfx I averaged 47.21fps, with these new ones 58.96fps (without vsync 62.89fps). Also no more weird blockyness on the skin or anything

Really nice nvidia , 11fps more
Tomb Raider 1.0.718.4 BenchMark

314.14 Ultra Settings

Min 40fps Max 54fps Med 47fps

314.21 Ultra Setttings

Min 50fps Max 60fps Med 58fps

Ultimate before med 30fps , and now 37fps , vync on all tests

Download new Driver

رابط التحميل Win 8, 7, Vista 64 Bit (https://us.download.nvidia.com/Windows/314.21/314.21-desktop-win8-win7-winvista-64bit-english-beta.exe)

رابط التحميل Win 8, 7, Vista 32 Bit (https://us.download.nvidia.com/Windows/314.21/314.21-desktop-win8-win7-winvista-32bit-english-beta.exe)

MISS.NOUR
16-03-2013, 05:19
اى حد عنده مشكله مع tomb raider على كروت nvidia يحمل التعريف ده

bebo bob
16-03-2013, 09:40
شكرا يا باشا على التعريف

عايز اتعلم
16-03-2013, 10:27
شكرا يا باشا على التعريف وجاري التجربة

Ahmed Abdelwahab
16-03-2013, 10:41
الف شكر أبانوب عالتعريف
علي الرغم اني من الفريق الأحمر :D

unexpected
16-03-2013, 10:55
وعليكم السلام
كنت داخل اكتب الخبر لكنك سيقتني يا صديقي وهو فعلا يحسن الاداء مع العبة وشكرا على التعريف
وتم التقيم:)

Super Computer
16-03-2013, 11:53
لقد تحسن الاداء بشكل كبير في المنطقة الصعبة التي كنت احصل دائما فيها على 45 فريم كمعدل الى ان تصبح 61 فريم معدل !!
اما المناطق الباقية فاعتقد انني ساحصل على 80-90 فريم كمعدل !

وهذا يعني زيادة معدلها 40% وهذه زيادة محترمة، لذلك اقدر تاخير شركة انفيديا في الاصدار! المهم ان الوضع تحسن بشكل كبير، ولا وجود رقم 35 فريم بعد الان في اي منطقة.:ah7:
لذلك نستطيع ان نقول اننا سنلعب على 60 فريم ثابتة في 90% من اوقات اللعبة وباعلى الاعدادت..

كرتي 680 مكسور الى 1290/6950

Avg: 60.954 - Min: 45 - Max: 76

الاعدادت هي اعلى الاعدادت مع تفعيل tressFx

Super Computer
16-03-2013, 14:10
لمن كان يعاني من تفيعل SSAA الان بالتعريف الجديد تستطيع !

واخيرا قمت بتفعيل 2xSSAA ، وكم كانت الصورة نقية جدا!
لم الاحظ فروق بين 2xSSAA و 4xSSAA ، لكن الفرق بين FxAA و SSAA فرق كبير جدا ، فكل التعرجات وخاصة والبعيدة اختفت بشكل كامل..والصورة الان في قمة النقاء..
العب بهذه الاعدادت بمعدل 50 فريم لكنه يهبط في بعض الاماكن القليلة والمفتوحة( منطقة الشلالات ومنطقة الطائرة المروحية المحطمة) الى 35 فريم، لكن لا مشكلة بالنسبة لنقاء الصورة الشديد..

الان ظهرت تومبرايدر بقوتها بالنسبة لي، وظهر النقاء والدقة وقوة الجرافيك واختفت مشاكل الكراشات، طبعا الله يعين كرت GTX 680 ، لكن لهذا السبب قمت بشرائه..

TERGAAAA
16-03-2013, 14:45
ههههههههههه انا نزلت التعريف امبارح ولعبت اللعبة تانى والله ما حسيت بأى فرق فى الاداء ولا فى الفريمات ولا كأن التحديث عمل اى جاجة:mad:
يعنى انا كنت شغال عللى التعريف القديم الرسمى الى هوة 14.7 وكان بيجيب فريمات من 30 الى 50 فى معظم الاماكن واحيانا يهبط الى 28 فى اماكن بسيطة ولثوانى محدودوة وكنت بلعب على اعددات الترا مع تفعيل مانع التعرج ومع عدم تفعيل خاصيةtressfx
ولكن بعد تثبيت التعريف الجديد 14.21 والله ما فى اى فرق اطلاقا ولا فى زيادة معدل الفريمات ولا فى اى حاجة دة حتى جربت ازود مانع التعرج خليتو 2 لقيت الفريمات 20 وجربت اشغل خاصية treesfx لقيت الفريمات 27 :ah8:
انا اتصدممت لما التعريف معملش اى حاجة
بس اكتشفت ان التعريف دة اصلا نازل لاصحاب الكروت العالية زى ( 660-670-680) لكن الكروت المتوسطة الى زى كارتى 560ti ملوش اى دور فى تعديل الاداء معاها واعتبر انى دى حركة غبية جدا من شركة انفديا
دة الكروت ال amd الى اقل من كارتى مشغلة اللعبة وعلى الاعدادت القصوى وبمعدل فريمات ممتاز ......

AMD_PC
16-03-2013, 15:42
شكراً لك يا باشا والله لا يحرمنا منك

unexpected
16-03-2013, 17:19
ههههههههههه انا نزلت التعريف امبارح ولعبت اللعبة تانى والله ما حسيت بأى فرق فى الاداء ولا فى الفريمات ولا كأن التحديث عمل اى جاجة:mad:
يعنى انا كنت شغال عللى التعريف القديم الرسمى الى هوة 14.7 وكان بيجيب فريمات من 30 الى 50 فى معظم الاماكن واحيانا يهبط الى 28 فى اماكن بسيطة ولثوانى محدودوة وكنت بلعب على اعددات الترا مع تفعيل مانع التعرج ومع عدم تفعيل خاصيةtressfx
ولكن بعد تثبيت التعريف الجديد 14.21 والله ما فى اى فرق اطلاقا ولا فى زيادة معدل الفريمات ولا فى اى حاجة دة حتى جربت ازود مانع التعرج خليتو 2 لقيت الفريمات 20 وجربت اشغل خاصية treesfx لقيت الفريمات 27 :ah8:
بس اكتشفت ان التعريف دة اصلا نازل لاصحاب الكروت العالية زى ( 660-670-680) لكن الكروت المتوسطة الى زى كارتى 560ti ملوش اى دور فى تعديل الاداء معاها واعتبر انى دى حركة غبية جدا من شركة انفديا
دة الكروت ال amd الى اقل من كارتى مشغلة اللعبة وعلى الاعدادت القصوى وبمعدل فريمات ممتاز ......

لكي تشعر بفرق يجب تحميل باتش العبة الجديد ايضا

Ĩ ф И_ Ĥ Ξ λ Я Ŧ £
16-03-2013, 18:44
شكرا لك حبيبنا ابانوب سبقتني ايضا كنت اريد ان انزله على السررررررررررريع:D

:ah11:

unexpected
16-03-2013, 19:13

بصراحة دخلت الساعة 4 فجرا كنت راجع من المستشفى ودخلت موقع نفيديا ولم اجد التعريف

Ĩ ф И_ Ĥ Ξ λ Я Ŧ £
16-03-2013, 19:58
بصراحة دخلت الساعة 4 فجرا كنت راجع من المستشفى ودخلت موقع نفيديا ولم اجد التعريف
المستشفى ؟؟؟

خير خير ؟؟؟ اش في حبيبنا حنا طمنا o.O ؟؟

MOSAHADIDI
16-03-2013, 21:21
سلامات....طمنا عنك حبيبنا حنا.....؟؟؟

شكرااا لصاحب الموضوع على التعريف وجاري التحميل...

unexpected
16-03-2013, 22:20
المستشفى ؟؟؟

خير خير ؟؟؟ اش في حبيبنا حنا طمنا o.O ؟؟
بصراحة كان الوالد تعبان شوي والحمد لله تحسن واصبح افضل

سلامات....طمنا عنك حبيبنا حنا.....؟؟؟
شكرا للاهتمام يا اصدقاء:)

Ĩ ф И_ Ĥ Ξ λ Я Ŧ £
16-03-2013, 22:25
^
الحمد الله انه بخير

الله يعافيه يارب ويخليلكم ياه :)

MrTom
17-03-2013, 02:27
[QUOTE=unexpected;2485679]بصراحة كان الوالد تعبان شوي والحمد لله تحسن واصبح افضل
/QUOTE]

ألف سلامة على الوالد و ربنا يخليه ليك يا حبيبى و يعافيه يارب

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

أما بالنسبة للتعريف فالصراحة مع الابديت الجديد هناك فرق شاسع

و أخيرا أستطعت أن أقوم بتفعيل TreeFX و أنا الان ألعب على Ultimate بدلا من Ultra

ياااااااااااااااااه كنا فين و بقينا فين I Love U NVIDIA So Much :ah4:

TERGAAAA
17-03-2013, 02:43
[QUOTE=unexpected;2485679]بصراحة كان الوالد تعبان شوي والحمد لله تحسن واصبح افضل
/QUOTE]

ألف سلامة على الوالد و ربنا يخليه ليك يا حبيبى و يعافيه يارب

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

أما بالنسبة للتعريف فالصراحة مع الابديت الجديد هناك فرق شاسع

و أخيرا أستطعت أن أقوم بتفعيل TreeFX و أنا الان ألعب على Ultimate بدلا من Ultra

ياااااااااااااااااه كنا فين و بقينا فين I Love U NVIDIA So Much :ah4:

طب معلش يا غالى
دلوقت انا مسحت اللعبة وسطبتها من جديد ومسحت التعريف وسطبتو من جديد
دلوقت انا عندى باتشين تحديث للعبة الباتش الاول

1.0.718.4 والباتش التانى الجديد الى هوة 1.0.722.3 وعندى ملفات اللغة العربية
دلوقت اثبت ايهم فيهم الاول هل اثبت الباتش الاول وبعدين الباتش الثانى وبعدين اضيف ملفات اللغة العربية ام ماذا ولا اسطب ملفات اللغة العربية الاول وبعدين اثبت الباتشات الاول والثانى ولا اثبت الباتش الثانى بس :cool:
فى انتظار اجابتك يا غالى

ASSASINO
17-03-2013, 06:48

الف سلامة للوالد وربنا يتمم له الشفا ويكون فى احسن صحة وعافية :)

ASSASINO
17-03-2013, 07:14
لقد تحسن الاداء بشكل كبير في المنطقة الصعبة التي كنت احصل دائما فيها على 45 فريم كمعدل الى ان تصبح 61 فريم معدل !!
اما المناطق الباقية فاعتقد انني ساحصل على 80-90 فريم كمعدل !

وهذا يعني زيادة معدلها 40% وهذه زيادة محترمة، لذلك اقدر تاخير شركة انفيديا في الاصدار! المهم ان الوضع تحسن بشكل كبير، ولا وجود رقم 35 فريم بعد الان في اي منطقة.:ah7:
لذلك نستطيع ان نقول اننا سنلعب على 60 فريم ثابتة في 90% من اوقات اللعبة وباعلى الاعدادت..

كرتي 680 مكسور الى 1290/6950

Avg: 60.954 - Min: 45 - Max: 76

الاعدادت هي اعلى الاعدادت مع تفعيل tressFx

لمن كان يعاني من تفيعل SSAA الان بالتعريف الجديد تستطيع !

واخيرا قمت بتفعيل 2xSSAA ، وكم كانت الصورة نقية جدا!
لم الاحظ فروق بين 2xSSAA و 4xSSAA ، لكن الفرق بين FxAA و SSAA فرق كبير جدا ، فكل التعرجات وخاصة والبعيدة اختفت بشكل كامل..والصورة الان في قمة النقاء..
العب بهذه الاعدادت بمعدل 50 فريم لكنه يهبط في بعض الاماكن القليلة والمفتوحة( منطقة الشلالات ومنطقة الطائرة المروحية المحطمة) الى 35 فريم، لكن لا مشكلة بالنسبة لنقاء الصورة الشديد..

الان ظهرت تومبرايدر بقوتها بالنسبة لي، وظهر النقاء والدقة وقوة الجرافيك واختفت مشاكل الكراشات، طبعا الله يعين كرت GTX 680 ، لكن لهذا السبب قمت بشرائه..

احييك على سردك لهذه المراجعة الصغيرة للعبة مع التعريف الجديد ... ومتفق معك تماماً بجزئية نظام التنعيم فكما ذكرت نظام SSAA يعطى جودة صورة افضل وطالما اللعبة تعمل بسلاسة فلا تهم الارقام كثيراً .. لك تقييم

مبدئياً معدل الاطارت عندك جيد ولا باس به فمعدل 30 الى 50 اطار على حسب ما ذكرته فهو جيد جداً مع هذه اللعبة .. وبخصوص ما ذكرته عن بطاقات AMD فيوجد فى الفئة المقابلة لبطاقتك 6950 وفارق الاداء لا يتجاوز 2 الى 3 اطار عند تساوى الاعدادات ودقة العرض ... عموما سطب اللعبة من جديد ومن ثم ضف ملفات الدبلجة وبعدها سطب الابديت v1 0 718 4 و Update 1 0 722 3 وفعل ال tressfx ونظام التنعيم ضعه على FXAA واغلق ال v-sync

شكرا يا باشا على التعريف

شكرا يا باشا على التعريف وجاري التجربة

الف شكر أبانوب عالتعريف
علي الرغم اني من الفريق الأحمر :D

وعليكم السلام
كنت داخل اكتب الخبر لكنك سيقتني يا صديقي وهو فعلا يحسن الاداء مع العبة وشكرا على التعريف
وتم التقيم:)

شكراً لك يا باشا والله لا يحرمنا منك

شكرااا لصاحب الموضوع على التعريف وجاري التحميل...

العفو يا شباب

I Love U NVIDIA So Much :ah4:

:ah11::ah11::ah11::ah11::ah11::ah21:

MrTom
17-03-2013, 13:06
[QUOTE=MrTom;2485844]
طب معلش يا غالى
دلوقت انا مسحت اللعبة وسطبتها من جديد ومسحت التعريف وسطبتو من جديد
دلوقت انا عندى باتشين تحديث للعبة الباتش الاول
1.0.718.4 والباتش التانى الجديد الى هوة
1.0.722.3 وعندى ملفات اللغة العربية
دلوقت اثبت ايهم فيهم الاول هل اثبت الباتش الاول وبعدين الباتش الثانى وبعدين اضيف ملفات اللغة العربية ام ماذا ولا اسطب ملفات اللغة العربية الاول وبعدين اثبت الباتشات الاول والثانى ولا اثبت الباتش الثانى بس :cool:
فى انتظار اجابتك يا غالى

أنت الاول تسطب اللعبة و بعدين حط الباتش الثانى بس لانه كده كده هيعمل ريبلس لملفات الباتش اللى قبله و بعد كده حط ملفات اللغة العربية بعد كده الكراك و تكون مسطب التعريف و بعد كده شغل اللعبة و أنشاء الله تشتغل تمام
و ممكن لو حبيت تلعبها ملتى بلاير تبقى تدور على النت فى كراك نازل للمالتى بلاير و أنا الصراحة شغال بيه :D

TERGAAAA
17-03-2013, 14:29
[QUOTE=TERGAAAA;2485853]

أنت الاول تسطب اللعبة و بعدين حط الباتش الثانى بس لانه كده كده هيعمل ريبلس لملفات الباتش اللى قبله و بعد كده حط ملفات اللغة العربية بعد كده الكراك و تكون مسطب التعريف و بعد كده شغل اللعبة و أنشاء الله تشتغل تمام
و ممكن لو حبيت تلعبها ملتى بلاير تبقى تدور على النت فى كراك نازل للمالتى بلاير و أنا الصراحة شغال بيه :D

تمام يا غالى هعمل كدة وربنا يسهل المشكلة انى بلاقى الفريمات فجأة نزلت الى 25 و 20
وانا امبارح عملت الكلام دة حذفت تعريف انفديا من جزورة وحذفت اللعبة وسطبت التعريف من جديد وسطبت اللعبة من جديد وحطيت ملفات اللغة العربية ومسحت ملفات اللغة الانجليزية وسطبت الباتش الاول وبعدين سطبت الباتش الثانى وبعدين حطيت الكراك مع تغير اللغة الى عربى بدل روسى التى توجد فى الباتش الثانى وبردو نفس المشكلة فى بعض المناطق الفريمات تأتى 25 بدون تفعيل FRESSX ومع تفعيل FRSSX تثبت الفريمات على 22 واقل والله اللعبة دى هتجننى :D
لو تكرمت يا غالى تجبلى رابط الباتش الثانى يمكن انا منزل باتش بايظ ولا حاجة ولو تكرمت ايضا تقولى اسم الباتش الى نزل للعب مالتى بلاير او رابط الباتش
واكون شاكر جدا :D

Ahmed Abdelwahab
17-03-2013, 15:57

شكرا للاهتمام يا اصدقاء:)
الف سلامة علي الوالد يا صديقي...ربنا يخليلك اياه يارب:)

فاتح بثوب جديد
17-03-2013, 16:41
انا عندي تفعيل خاصية الشعر ينزل الفريمات من 30 الى 14 اما التعريف الجديد فيه فرق طفيف جدا كان معدل الفريم 29.5 وصار 30.4

طبعا التعريف لاصحاب الكروت العالية يعني 660 وفوق ومع التعريف الجديد فعلت خاصية الشعر لم يتغير اي شيء وبقى الفريم في 14 زي اول

اما كسر سرعة الكرت زاد الفريم بشكل ملحوظ من 43 الى 48 على اعدادات اللعبة الاصلية مع دقة شاشة 900p

MrTom
18-03-2013, 01:25
تمام يا غالى هعمل كدة وربنا يسهل المشكلة انى بلاقى الفريمات فجأة نزلت الى 25 و 20
وانا امبارح عملت الكلام دة حذفت تعريف انفديا من جزورة وحذفت اللعبة وسطبت التعريف من جديد وسطبت اللعبة من جديد وحطيت ملفات اللغة العربية ومسحت ملفات اللغة الانجليزية وسطبت الباتش الاول وبعدين سطبت الباتش الثانى وبعدين حطيت الكراك مع تغير اللغة الى عربى بدل روسى التى توجد فى الباتش الثانى وبردو نفس المشكلة فى بعض المناطق الفريمات تأتى 25 بدون تفعيل FRESSX ومع تفعيل FRSSX تثبت الفريمات على 22 واقل والله اللعبة دى هتجننى :D
لو تكرمت يا غالى تجبلى رابط الباتش الثانى يمكن انا منزل باتش بايظ ولا حاجة ولو تكرمت ايضا تقولى اسم الباتش الى نزل للعب مالتى بلاير او رابط الباتش
واكون شاكر جدا :D

تم الرد على الخاص ;)