المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار مهم هن nvidia 3D

ahmed166
20-03-2013, 23:39
يا شاب بداية لو حد عنده nvidia 3d vision او جربها يقولى على هى فعلا تستحق الشراء ام لا و هل لها عيوب ام لا ؟ ارجو ان تكون الاجابة عن طريق التجربة والخبرة

وانا مواصفات جهازى : i7 950
البورده : asus sabertooth x58
الرامات : 4 جيجا (قابلة للزيادة)
كارت الشاشة : gigabyte gtx 460 oc

فعاوز اعرف ايه الحاجات المطلوبة بالضبط علشان 3d يشتغل بكفاءة انا ممكن ازود الرامات و كارت الشاشة اجيب واحد كمان واعمل sli بس هل البورده والبروسيسور يدعمان ذلك ....وشكرا

ahmed166
21-03-2013, 22:27
ايه يا شباب مفيش حد عارف ولا ايه ؟

Mahmoud Essam
22-03-2013, 22:31
يا شاب بداية لو حد عنده nvidia 3d vision او جربها يقولى على هى فعلا تستحق الشراء ام لا و هل لها عيوب ام لا ؟ ارجو ان تكون الاجابة عن طريق التجربة والخبرة

وانا مواصفات جهازى : i7 950
البورده : asus sabertooth x58
الرامات : 4 جيجا (قابلة للزيادة)
كارت الشاشة : gigabyte gtx 460 oc

فعاوز اعرف ايه الحاجات المطلوبة بالضبط علشان 3d يشتغل بكفاءة انا ممكن ازود الرامات و كارت الشاشة اجيب واحد كمان واعمل sli بس هل البورده والبروسيسور يدعمان ذلك ....وشكرا
ما هى دقة شاشتك أخى الكريم ؟؟

MOSAHADIDI
23-03-2013, 11:27
ينقل الى القسم المناسب....

Salah Mgs
23-03-2013, 11:46
السلام عليكم
الأفضل لك شراء شاشة 3d وهنالك في السوق الكثير من
الشاشات المخصصة للكومبيوتر وتدعم 3D...
بالتوفيق

ahmed166
23-03-2013, 15:08
ما هى دقة شاشتك أخى الكريم ؟؟

انا هشترى شاشة 3d تكون 23 بوصة لانى الى عندى مش 3d

ahmed166
23-03-2013, 15:10
السلام عليكم
الأفضل لك شراء شاشة 3d وهنالك في السوق الكثير من
الشاشات المخصصة للكومبيوتر وتدعم 3D...
بالتوفيق

طبيعى علشان التقنية ده تشتغل لازم الشاشة تكون 3d لكن هجيب شاشة بس 3d مش هيبقى ليها لزمة اوى زى ده

M o h a m a d
23-03-2013, 18:22
أخي تشغيل الألعاب على شاشة 23 و3d تحتاج الى كرت قوي جدا على الأقل GTX 660 ti
لتحصل عل أداء جيد

ahmed166
24-03-2013, 23:08
أخي تشغيل الألعاب على شاشة 23 و3d تحتاج الى كرت قوي جدا على الأقل GTX 660 ti
لتحصل عل أداء جيد

منا عندى كارت كاتبه فوق وهضيف علىه كارت كمان ب sli مش هرمى يعنى الكارت الى عندى واجيب 660 وياريت لو حد جربها يقولى هل هذه التقنية تستحق الشراء ام لا

nanonona
25-03-2013, 01:39
الثري دي نوعين الأول بنظارات نفيديا وشاشة تدعمها نفيديا "حوالي 4500 الشاشة مع النظارة" ودي أفضل تجربة ثري دي ولكني لم أجربها لكن ككل الثري دي ستجد شيئا من الخيالات وشيئا من غمقان الشاشة
النوع الثاني: شاشة سامسونج ثري دي مع كارت شاشة قوي وده اللي عندي.. وأقدر أقول لك بكل ثقة: للأسف مش ناجح.. أول ما تشغل الثري دي في الألعاب حتنبهر بالعمق لكن كلها كام يوم وحتبدأ تاخد بالك من وجود خيالات لأن الثري دي صورتين متركبين على بعض لكن رغم كل التقدم التكنولوجي ده.. مش قادرين يظبطوا الصورتين 100% خاصة إنها متحركة لذلك الخيالات "ghosting" لم ولن تختفي.. + غمقان الشاشة..
توجد شاشات LG تقنية الثري دي فيها مختلفة وأقل في الجوستنج لكن لا أدري سر عدم انتشارها.. روح على منتدى الشاشات حتلاقي معلومات للصبح..

بالنسبة لأداء الكروت القوية على الثري دي لا يختلف عن التو دي.. يعني لا يحتاج مزيد من المعالجة ومع ذلك نفيديا المجنونة بتنصح بكارتين sli 680 للحصول على أداء مرضي!!

ahmed166
25-03-2013, 22:12
الثري دي نوعين الأول بنظارات نفيديا وشاشة تدعمها نفيديا "حوالي 4500 الشاشة مع النظارة" ودي أفضل تجربة ثري دي ولكني لم أجربها لكن ككل الثري دي ستجد شيئا من الخيالات وشيئا من غمقان الشاشة
النوع الثاني: شاشة سامسونج ثري دي مع كارت شاشة قوي وده اللي عندي.. وأقدر أقول لك بكل ثقة: للأسف مش ناجح.. أول ما تشغل الثري دي في الألعاب حتنبهر بالعمق لكن كلها كام يوم وحتبدأ تاخد بالك من وجود خيالات لأن الثري دي صورتين متركبين على بعض لكن رغم كل التقدم التكنولوجي ده.. مش قادرين يظبطوا الصورتين 100% خاصة إنها متحركة لذلك الخيالات "ghosting" لم ولن تختفي.. + غمقان الشاشة..
توجد شاشات LG تقنية الثري دي فيها مختلفة وأقل في الجوستنج لكن لا أدري سر عدم انتشارها.. روح على منتدى الشاشات حتلاقي معلومات للصبح..

بالنسبة لأداء الكروت القوية على الثري دي لا يختلف عن التو دي.. يعني لا يحتاج مزيد من المعالجة ومع ذلك نفيديا المجنونة بتنصح بكارتين sli 680 للحصول على أداء مرضي!!

اولا شكرا على الاهتمام
ثانيا حسب ما سمعت ان فى تقنية nvidia اداء كارت الشاشة ينقسم للنصف فتحتاج لكارت قوى جدا او كارتين sli
وبعدين انا نفسى اشوف حد جربها علشان اعرف هى تستحق ولا لأ