المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الدعم الفنى تى بى لينك TP-Link Support

tplinkeg
21-03-2013, 01:49
نحن فريق الدعم الفنى TP-Link Egypt
سعداء باستفسارتكم عن منتجات تى بى لينك
نحن فى انتظار استفسارتكم

دمعةvbالمقهور
21-03-2013, 23:29
عندي سؤال : هل مودم TP-LINK يمكن أن يعمل عمل الهب و السوتش
يعني هل استطيع عمل شبكة داخلية عن طريق مودم TP-LINK

omda120
25-03-2013, 13:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا عندى مشكلة كبيرة فى السوتيش ياريت اقدر احلها

المشكلة بقى هية انى واخد وصلة من صاحب الشبكة و الكبل بتاعى اللى بوصله للكمبيوتر لما اجى اوصله بالسويتش

مش بيوصل نت لان عايز اطلع مخرجين عندى و للجار اللى فوقى من السويتش ده لكن السويتش مش عايز يشتغل

قولت يمكن السويتش فيه حاجة وفعلا روحت غيرته و لكن بردو نفس المشكلة اخد السويتش ورحت جربته فى الشغل عندى

اشتغل و كان تمام روحت عند واحد تانى معاايا على نفس الشبكة اشتغل بردو وكان تمام رجعت اجربه فى عندى فى البيت مشتغلش

وبردو نفس المشكلة

انا احترت وصحاب الشبكة كمان محتار معايا

ياريت اللى يقدر يدلنى على الحل اكون شاكر جدا ليه

وللعلم نوع السويتش TP-LINK (https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=341984&highlight=%D1%C7%E6%CA%D1)

omda120
18-04-2013, 09:11
فرييييييييق الدعم الفنى مبيعملش دعم فنى ليه ؟:ah19::ah19::ah19:

مش عارف بصراحة ايه لازمته الموضوع ده اساسا مدام مفيش دعم فنى

tplinkeg
27-04-2013, 16:07
نتمنى كل الاعضاء اللى شافو البوست يقبلو اعتذرنا....بس احنا كان عندنا مشكله فى الاميل ..ولسه محلوله انهارده...ان شاء الله هنرد على جميع الاستفسارات ومش هنتأخر عليكم تانى.
نرجو تقبل أسفنا.

tplinkeg
27-04-2013, 16:21
عندي سؤال : هل مودم TP-LINK يمكن أن يعمل عمل الهب و السوتش
يعني هل استطيع عمل شبكة داخلية عن طريق مودم TP-LINK
يمكن عمل ذلك بالمودم TP-Link وعمل network group.

tplinkeg
27-04-2013, 16:21
مش عارف بصراحة ايه لازمته الموضوع ده اساسا مدام مفيش دعم فنى
نرجو تقبل أسفنا

tplinkeg
27-04-2013, 16:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا عندى مشكلة كبيرة فى السوتيش ياريت اقدر احلها

المشكلة بقى هية انى واخد وصلة من صاحب الشبكة و الكبل بتاعى اللى بوصله للكمبيوتر لما اجى اوصله بالسويتش

مش بيوصل نت لان عايز اطلع مخرجين عندى و للجار اللى فوقى من السويتش ده لكن السويتش مش عايز يشتغل

قولت يمكن السويتش فيه حاجة وفعلا روحت غيرته و لكن بردو نفس المشكلة اخد السويتش ورحت جربته فى الشغل عندى

اشتغل و كان تمام روحت عند واحد تانى معاايا على نفس الشبكة اشتغل بردو وكان تمام رجعت اجربه فى عندى فى البيت مشتغلش

وبردو نفس المشكلة

انا احترت وصحاب الشبكة كمان محتار معايا

ياريت اللى يقدر يدلنى على الحل اكون شاكر جدا ليه

وللعلم نوع السويتش TP-LINK (https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=341984&highlight=%D1%C7%E6%CA%D1)

انا محتاج اعرف الاول هو النت مش بيشتغل عندك وعند جارك ولا عند جارك بس...وهل لما بتوصل الكابل بتاع جارك النت بيفصل ولا لا...مسافه السلك بينك وبين صاحب الشبكه اد ايه وبينك وبين جارك اد ايه؟

islam.ibrahim
27-04-2013, 18:05
معاكو اسلام ابراهيم مدير TP-LINK Egypt

حضرتك تقصد ADSL Modem العادي ,, لو كانت الاجابه ايوه ,, فأكيد انت تقدر تشيره عن طريق السويتش

islam.ibrahim
27-04-2013, 18:07
يمكن عمل ذلك بالمودم TP-Link وعمل network group.

السلام عليكم
معاكو أسلام ابراهيم مدير TP-LINK Egypt
لو حتضرتك تقصد ADSL Modem Router فأكيد ممكن تعمل شبكه داخليه عن طريق السويتش

islam.ibrahim
27-04-2013, 18:16
انا محتاج اعرف الاول هو النت مش بيشتغل عندك وعند جارك ولا عند جارك بس...وهل لما بتوصل الكابل بتاع جارك النت بيفصل ولا لا...مسافه السلك بينك وبين صاحب الشبكه اد ايه وبينك وبين جارك اد ايه؟

طالما انك جربت السويتش في مكان تاني و أشتغل معاك كويس يبقي العيب مش فيه ,, ممكن يكون في مشكله في السلك اللي انت واخده من فيه مشكله ,, ممكن يكون السلك طويل جدااا انه يوصل داتا للسويتش

mansorrr
01-05-2013, 13:30
السلام عليكم
لو سمحتم انا واخد وصلة سلك من سويتش ومعايا 7 مشتركين في السلك وعندي اكسس بوينت تب لينك واريد اشغله ليغزي شقتي بالويرلس وللاسف بيسحب النت كله من باقي المشتركين وبيفصل عنهم بعلامة تعجب غيرت المود من اكسس بوينت الي بريدج بوينت تو بيونت ووضعت ماك الاكسس وبرضو نفس المشكله علما بان ال dhcp مغلق .... ارجو الرد لاني مليت

tplinkeg
16-05-2013, 14:15
احنا محتاجين نعرف بس نوع الروتر اللى عندك وموديل الاكسس بوينت؟

sudden_xxx
19-05-2013, 03:58
انا عندي مشكلة دايخ عليها بقالي سنة و دورت في كل الانترنت بس الحلول ما جابتش نتيجة معايا

عندي راوتر تي بي لينك قديم TD 8816 و شغال كويس معايا .. و عندي مودم aztech hw550-3g كنت من سنة بوصل عادي وصلة بين الراوتر و المودم و كان بيشتغل عادي و بيوزع وايرليس .. دلوقتي المشكلة الراوتر مش قاري المودم خالص .. عملت له ريسيت و ضبطه تاني انه يشتغل WAN يعني . برده مفيش فايدة .. لمبة الانترنت في المودم بترعش كل دقيقة بس و كأنه مش حاسس بالراوتر .. و الراوتر شغال عادي جدا .. بالله عليكم ايه الحل؟ انا دورت كتير و قريت اني اغير في DHCP في اعدادات الراوتر بس برده مفيش حاجة .. عملت باور سايكل و برده مفيش فايدة المودم مش قاري الراوتر و الراوتر لمبة LAN اللي فيه برده مش منورة و مش حاسس بالمودم .. غيرت الايبيه بتاع المودم و الساب ماسك برده مفيش حاجة .. ما الحل؟

mohamedashour70
28-05-2013, 15:23
اه تقدر..لسبب بسيط لان السويتش بيقرا فيزيكال ادريس بس..انما الراوتر بيقرا فيزيكال ادريس و اي بي..بس الميزة فى السويتش ان فى بورتات كتير..لاكن الراوتر فيه 4 بورت..فمش تقدر توصل خير النت+3 اجهزة..

tplinkeg
28-05-2013, 20:07
انا عندي مشكلة دايخ عليها بقالي سنة و دورت في كل الانترنت بس الحلول ما جابتش نتيجة معايا

عندي راوتر تي بي لينك قديم TD 8816 و شغال كويس معايا .. و عندي مودم aztech hw550-3g كنت من سنة بوصل عادي وصلة بين الراوتر و المودم و كان بيشتغل عادي و بيوزع وايرليس .. دلوقتي المشكلة الراوتر مش قاري المودم خالص .. عملت له ريسيت و ضبطه تاني انه يشتغل WAN يعني . برده مفيش فايدة .. لمبة الانترنت في المودم بترعش كل دقيقة بس و كأنه مش حاسس بالراوتر .. و الراوتر شغال عادي جدا .. بالله عليكم ايه الحل؟ انا دورت كتير و قريت اني اغير في DHCP في اعدادات الراوتر بس برده مفيش حاجة .. عملت باور سايكل و برده مفيش فايدة المودم مش قاري الراوتر و الراوتر لمبة LAN اللي فيه برده مش منورة و مش حاسس بالمودم .. غيرت الايبيه بتاع المودم و الساب ماسك برده مفيش حاجة .. ما الحل؟
للاسف احنا ماعندناش فكره عن الكونفجر بتاع AZTech بس انا ممكن اقولك على حاجه تجربها ممكن تنفع انك تغير الاى بى بتاع AZTech خلى اول 3 ارقام زى التى بى لينك وغير اخر رقم وشوف عشان ممكن يكون بيعمل كونفلكت مع التى بى لينك

Eslam El-baz
30-05-2013, 21:07
السلام عليكم

أنا عندى مشكله فى راوتر TD-8840T
النت بيبقى شغال تمام أحيان كتير أول ما أقفل الجهاز وأشغله تانى الكونفجريشن بتتحول
يعنى مثلا من pvc2 الى pvc0
ومن PPPoA/PPPoE الى Bridge Mode
عملت له ريست أكتر من مرة مفيش فايده :(

tplinkeg
23-06-2013, 18:26
خلى بالك الحكاية دى احيانا مبتكونش مشكلة فى الراوتر بدليل ان النت شغال لكن الاعدادات اللى ظاهرة امامك مش صح والسبب ان اذا افترضنا ان اعدادتك على وضع pvc2 مثلا والحمد لله الدنيا شغالة لكن الراوتر بمجرد لما تفتح صفحته بظهر وضع pvc0 فتفتكر ان الاعدادات اتغيرت
طيب اعمل ايه؟
-شوف النت شغال؟
افتح وضع pvc اللى كنت مظبط اعداداتك عليه وشوفها زى ماهى ولا لا ؟
وممكن احيانا الروتر بيبقبى محتاج ان الروتر يتعمله ابديت للفارموير بيتاعه فا ممكن تعمل ابديت وتشوف المشكله هتتحل ولا لا

jo_yousef
28-06-2013, 03:55
انا عندي راوتر tplink اربعه بورت وجبت عليه اكسيس بوينت 150 علشان اللاب توب ولما بوصلها النت بيفصل في باقي البورتات الي في الروتر ... اعمل ايه ؟

X.BO
13-07-2013, 15:23
شباب انا عندي ايضا نفس مشكله الاخ Eslam El-baz (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11294696)

كل مره اطفي فيها الروتر ترجع الاعدادات من
pvc2 ل pvc0

و هذه المشكله احيانا تحصل و احيان لا و لو حصلت اطر انتظر لحد مايجي الانترنت تكون المده ساعه و اكثر او اذهب للوحه تحكم الراوتر و اغيرها من pvc0 ل pvc2

(صوره اثناء الانقطاع) و ياليت القا لها حل