المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : أستفسار بخصوص ncore و اليوتورنت

youlost
23-03-2013, 18:21
سلام عليكم
انا عندي استفسار خفيف كده عشان انا مش عارف اجبها منين خالص !!
دلوقتي انا منزل اكتر من 20 ملف من ncore تمام دلوقتي انا سايب الملفات اللي نزلت تعمل سيد
عايز اعرف اجيب منين الوقت بتاع السيد يعني اجيب منين مثلا الملف كذا بقاله كام ساعه او كام يوم بيعمل سيد ؟
عشان انا عايز اعرف انهي ملفات وصلت لـ 74 ساعه وانهي لسه :(
طبعا البرنامج المستخدم : اليوتورنت

وشكرا

Bed0o
23-03-2013, 18:50
فعلاً الحكايه دي انا دورت عليها في اليوتورنت ملقتهاش لكن لقيتها في الدولج Deluge

ahmed.elgamasy
23-03-2013, 20:31
الوقت بيتحسب من ساعة ما تنزل اول ككيلو للملف الى هو time eclapsed

Dr.a7med
23-03-2013, 22:22
بص يا باشا
حتدوس علي أسمك في الموقع
في الصفحة اللي حتتفتح دور علي تاب HnR
دوس عليها حتظهر قايمة الملفات اللي حملتها و الوقت اللي لازم عشان يكمل تحت عنوان hatravan

لو مفيش حاجة ظهرت يبقي تمام

وعشان تتأكد دوس علي osszes torrent (معناها كل الملفات المحملة ) حتلاقيها ناحية فوق

و برضه شوف في الملفات اللي حتظهر في ساعات مكتوبة تحت خانة hatravan ولا لأ

لو مفيش حاجة مكتوبة يبقي انت تمام و لو فيه يبقي تكمل عدد الساعات المكتوب

MAXDVB
23-03-2013, 23:07
بص يا باشا
حتدوس علي أسمك في الموقع
في الصفحة اللي حتتفتح دور علي تاب HnR
دوس عليها حتظهر قايمة الملفات اللي حملتها و الوقت اللي لازم عشان يكمل تحت عنوان hatravan

لو مفيش حاجة ظهرت يبقي تمام

وعشان تتأكد دوس علي osszes torrent (معناها كل الملفات المحملة ) حتلاقيها ناحية فوق

و برضه شوف في الملفات اللي حتظهر في ساعات مكتوبة تحت خانة hatravan ولا لأ

لو مفيش حاجة مكتوبة يبقي انت تمام و لو فيه يبقي تكمل عدد الساعات المكتوب

:ah7: شكرا لك على المعلومة ....

youlost
24-03-2013, 00:36
Dr.a7med تسلم يا راجل يا عسلية :D بس معلش بص يا حبي في حاجه غريبه :)) https://www4.0zz0.com/2013/03/23/22/370220909.jpg بص يا باشا للصورة كده في ملفات تمت الـ 74 ساعه ازاي وانا لسه منزلها من يومين بس :D + مكتوب ان الحاله ستوب في ملفات وهيا في اليوتورنت سيد مش عاملها ستوب ؟؟

Dr.a7med
24-03-2013, 03:05
عدد ساعات السييد 48 ساعة مش 72 ساعة
و بيزيد عليها ربع ساعة لكل جيجا تحميل

بالنسبة للملفات ممكن يككون راجع للتراكر أنه بيتأخر مثلا في الأبديت ؟!! مش متاكد بصراحة
بس أنا عندي ملف مكتوب قدامه سييد و هو معموله ستوب في البرنامج

و انا بدور في forum لقيت واحد كتر خيره :D شارح الأساسيات بالأنجليزي حكتبها هنا

When you download something, you have 2 weeks to fulfill the seed requirements. These unfulfilled requirements are listed under the "Aktivitلs" (Activity) menu.
There are 2 things you have to look out for on every entry: ratio ("Arلny") and the amount of seed-time left, given in hours and minutes ("Hلtravan").

The requirement is simple at first glance: Stay in seed for the given amount of time.
The seed-time is 48 hours by default, plus 0.4 hours for every GB of downloaded data. (If you download a 10 GB BluRay movie, the seed-time is 48 hours + 10x0.4 = 52 hours).
Individual ratio, however, can still matter. If you can upload, say, half of the movie, the seed-time will also decrease by half.
If you only reach a 0.2 ratio, the seed-time will decrease by 20%.
And, obviously, if you reach a 1.0 ratio for the movie, the requirement is fulfilled immediately.

But even if a torrent doesn't have any leechers and you can't upload anything, all you have to do is stay in seed for the required amount of hours and you are good to go.
You have 2 weeks to complete it, and you can do it in small portions (you don't have to run your computer day and night for 48 hours straight).

In case you fail to fulfill the seed requirement for a torrent in 2 weeks, it will be listed as a hit'n'run. Your rank allows for 5 hit'n'runs in a month. If you have more than 5 by the end of the month, your right to download is revoked for 2 weeks.
3 revokes a year and you are out.

ps.:
An entry will only appear in your Activity tab if you download more than 5% of the torrent, or more than 200 MB.
(So if you download a sample file, you probably won't be needed to seed it for 48 hours. However, if you download half of the movie and change your mind, you will still have to stay in seed. Just watch out for new entries under "Aktivitلs" and you will see.)

If your torrent is marked as a hit'n'run after two weeks, you still have time 'till the end of the actual month to fulfill the requirements.

This means, that:
• if you download a torrent on 1st Aug, it will be marked as hit'n'run on 15th Aug, and you can fulfill the requirements left 'till 31st Aug, 23:59.
• if you download a torrent on 17th Aug, it will be marked as hit'n'run on 31th Aug, and you can fulfill the requirements left 'till 31st Aug, 23:59.
• if you download a torrent on 18th Aug (or later in Aug), it will be marked as hit'n'run on 1st Sep (or later in Sep), and you can fulfill the requirements left 'till 30st Sep, 23:59.

youlost
24-03-2013, 03:35
ههههههههههههههههههههههه طب ما ينوبك ثواب وتلخص ليا الكلام العنجليزي ده في سطرين كده ولا حاجه لأني برنس برنس في الأنجليزي يعني ماشاء الله :D :D :D :D :D

hamada_mohamed
24-03-2013, 06:17
خلاصة الكلام الى الراجل المحترم كاتبه

لازم تعمل سيد 48 ساعة + عدد جيجات الملف * .4 يعنى لو ملف 10 جيجا..هيبقى الوقت المطلوب 48 ساعة +10*.4=52 ساعة و دول تقدر تعملهم فى خلال اسبوعين ....لو فات اسبوعين من غير ما تعمل ليهم سيد...هتبقى هيت اند رن
لو عملت ابلود ما يوزاى مساحة الملف ..يعنى الملف واحد جيجا و انت عملت ابلود واحد جيجا...خلاص كدا انت براءة...طب لو عملت مثلا ابلود 200 ميجا...يبقى تقلل 20 % من وقت السيد يعنى هتبقى = 48 ساعة + .4*.8 جيجا =50.4 ساعة تقريبا
لو اتحسب عليك خمسة هيت اند رن خلال شهر ..هتتوقف من الداونلود لمدة اسبوعين..بعدها هيبقى ...عندك كده ورن ...لو جالك تلاتة من الورن ده خلال سنة واحدة..هتاخد بان من التراكر

لو عدى اسبوعين و انت خدت هيت اند رن..لسه عندك فرصة لاخر يوم فى الشهر ان انت تصلح غلطك و ما يبقاش عليك اى حاجة و تسيبه يعمل سيد
يعنى لو دونت ملف يوم 1/8 هتاخد هيت اند رن يوم 15/8 ..و عندك فرصة تصلح غلطك لحد يوم 31/8

اتمنى اكون افدتك :D

MAXDVB
24-03-2013, 14:53
طيب أخي الكريم أنا لدي سؤال أيضا في تراكر ncore
حيث يوجد بالقرب من اسم المستخدم في التراكر كلمة Pontok وهي نقاط تزيد كل يوم ماذا استفاد بها

Dr.a7med
24-03-2013, 21:01
طيب أخي الكريم أنا لدي سؤال أيضا في تراكر ncore
حيث يوجد بالقرب من اسم المستخدم في التراكر كلمة Pontok وهي نقاط تزيد كل يوم ماذا استفاد بها

أنا حاولت أفهمها عن طريق ترجمة جوجل معرفتش أوصل لكل جوانبها :D
كل اللي فهمته انها ممكن تبدلها بدعوات أو تستخدمها في ريكويستات التورنت

لو حد عنده معلومات أكتر أو خبرته عالية باللغة الهنجارية يفيدنا أكتر :D

hamada_mohamed
24-03-2013, 22:45
دى البونص بتاعتك...بتزيد كل اما بتعمل سيد بالوقت
ال 1000 نقطة بتديلك دعوة ..بس ما تقدرش تبعت اى دعوات الا اذا كنت
elite
or
Legend
or
Author

لو حبيت تزود البوينت بتاعتك بسرعة..املا الريكوستات ..و اكسب البوينتس :D

youlost
25-03-2013, 00:55
hamada_mohamed ثانك يو يا برنس الليالي :D بس انا بقي دلوقتي مثلا في الملفات اللي نزلتها علي التراكر تحت كلمه Hátravan معمول شرطه - كده ان الملف خد السيد بتاعه اللي هو 48 ساعه ؟

youlost
25-03-2013, 01:39
+ هيا فين الريكوستات دي بتاعت البونص اللي اعملها عشان يزيد بسرعه :D

hamada_mohamed
25-03-2013, 02:47
دى صفحة الريكوستات
https://ncore.cc/requests.php

اضغط على كلمة pnt كذا مرة لحد اما يرتبلك الريكوستات حسب الاعلى فى النقط..بس لازم تتصفح الصفحة دى من غير جوجل..عشان جوجل بيخرف فى حاجات مهمة..يعنى مثلا هتلاقى عندك كارتون سبونج بوب XVid/HUn>>>يعنى الى طالبه طالبه مدبلج مجرى..جوجل مترجمه XVID/Eng
طبعا ده يعنى مدبلج انجليزى..و هكذا ..الافلام و المسلسلات المجرية انت مش هتعرف تجيبها لانها صعبة فعلا..بس ممكن تلاقى حاجات على beload دى تالت تراكر مجرى من حيث المحتوى و الليفل...خليك فى البرامج و الحاجات دى

معرفش بقى حوار
ه Hلtravan
لانى مش فاهم انت تقصدك ايه..لو عندك صورة ابعتها ليا و انا اشوفها

youlost
25-03-2013, 13:07
ايه ده !!!!!!!!!! جاي اخش علي الاكونت بتاعي لاقيته مش راضي يخش ولا راضي يبعتلي الباسورد علي الميل !!!!!!! مع اني ولا عملت حاجه وكان شغال قبل اما انام ؟!!!!! والملفات لسه بتعمل سيد اللي كنت نزلتها من يومين !!!

youlost
25-03-2013, 13:33
كل اما اجي اخش يجبلي الصفحه دي :D

Mansour A.Hassan
25-03-2013, 14:00
كل اما اجي اخش يجبلي الصفحه دي :D

التراكر واقع حاليا حتى عندى انا :)

youlost
25-03-2013, 14:04
الله يطمنك انا قولت الاكونت خد بان من الهوا لأني معملتش حاجه اصلا :D

Mansour A.Hassan
25-03-2013, 14:06
الله يطمنك انا قولت الاكونت خد بان من الهوا لأني معملتش حاجه اصلا :D

ياعم متخفش حتى لو باند دعوتك عندى:D

youlost
25-03-2013, 14:21
ياعم متخفش حتى لو باند دعوتك عندى:D

يا سلام عليك يا فنان عليا الطلاق انتا أجدع من أبووويا :D :D :D :D

youlost
25-03-2013, 17:19
انا مش فاهم حاجه من صفحه الريكوستات دي ؟ :D دي فايدتها ايه بقي واعملها ازاي ؟ :)))

youlost
25-03-2013, 19:20
hamada_mohamed

قصدي علي دي يا باشا دي الملفات اللي نزلتها انا

شايف حضرتك تحت كلمه Hلtravan في شرطه - هل معناها كده ان الملف ده خد الوقت المناسب للسيد بتاعه ؟ ولا لاء ؟

يعني اعرف منين ان الملف مثلا كذا خلاص وقته خلص من السيد ؟ :)

Dr.a7med
25-03-2013, 20:57
اسمحلي أرد
أه كده معناه أنك خلصت الوقت المطلوب

و في ملف مكتوب قدامه 24 يبقي لازم تسيد 24 ساعة الملف ده

youlost
25-03-2013, 22:47
عادي طبعا يا حبي ترد برحتك الموضوع موضوعك ^_^

اشطا يا حبي وتسلم علي الرد :*

hamada_mohamed
26-03-2013, 00:33
ايوة زى ما قال الدكتور احمد ..كده معناه انك خلصت و لازم تخلص اللى مكتوب ادامه وقت

بالنسبة لصفحة الريكوستات ... هتلاقى عندك مثلا لعبة sim city 2013
https://ncore.cc/requests.php?action=details&id=134046

لو عرفت تجبها هتاخد اكتر من 15 الف بوينت

و فيه حاجات تانية كتير..بس اهم حاجة و انت بتعمل ابلود هيقولك ايه رقم الريكوست عشان يحطه فى بوست التورنت عشان تاخد النقط

youlost
26-03-2013, 01:38
اهاااااااااااا انتا قصدك اني ارفعها من الجهاز للتراكر :D

لا ياعم ده كلام فاضي الكلام ده هههههههههههه :D