المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكله الهارديسك الخارجي يشتغل ولاكن لا يظهر على الجهاز

Z3ir
24-03-2013, 21:30
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

لدي مشكله إن شاء الله أنها بسيطه ، البارحة كان الهارد شغال وجيت وفصلت الكهرباء على الجهاز ونمت :D
جيت اليوم أدور على الهارد ما لقيته ، فوصلته وركبته برضو مؤ موجود جربت جهاز ثاني ما تعرف عليه وجهاز ثالث نفس السالفه

وديتها عند كذا محل منهم يقول أمكن الكهرباء داخل الهارد ما توصل
طبعا الهارد تولع لمبيته ويشتغل بس مايتعرف عليه الجهاز
الهارد من نوع ويسترن ديجتال 1 تيرا فيه ملفات فوق المهمة افضل دفع 5000 واسترجع الملفات ولا يتفرمت الهارد اهم شئ عندي الملفات الهارد أجيب غيره مو مشكله

Z3ir
25-03-2013, 18:25
طيب يا أعزائي مين الشاطر الي عنده رقم وكيل ويسترن ديجتال أو مندوب أو فرع أو أي شئ
لاني وديته أكسترا قالو ضمانا ٢٤ ساعه ولا لنا دخل بعدها بالجهاز لا صيانه ولا تصليح وعطوني رقم جوال قالو اتصل عليه هذا حق ويسترن ديجتال
ادق عليه مغلق !!!

eyad apdo
25-03-2013, 21:48
اخى لو اتفرمت الهارد هذا فيديو انا عاملة لاستعادة الملفات المحذوفة يمكن يفيدك

https://www.youtube.com/watch?v=2WtxeR_R6Zk

Z3ir
26-03-2013, 01:06
الله يجزاك خير عزيزي
ولاكن المشكله الجهاز لايتعرف على الهارد بمعنى الهارد شغال بس مايطلع بالجهاز سواء جهازي او اي جهاز ثاني
هو لو تعرف عليه الجهاز راح يكون الحل اكيد فورمات وريكفر ، بس الهارد مو راضي يطلع
**** من تجربه لبرامج استعاده الملفات جميع الي جربتها ماترجع جميع الملفات واغلبها تكون مقطعه او مهي كامله يعني صور ومقاطع معطوبه!!
هل هذا البرنامج نفس السالفه او يرجع جميع الملفات بشكل كامل وباحجامها السابقه

انا تواصلت مع الوكيل وزودني بعنوان الوكيل الرسمي بالرياض بالملز وراح اتواصل معهم واشوف وش راح يقولون
بس على فكره اذا سويت فورمات وبعدين حاولت استعيد الملفات حجم الملفات ٦٠٠ قيقا !! احتاج هارد ثاني كذا !!
المهم ترجع الملفات هذا اهم شي
تكفون اذا احد عنده طريقه او واجه نفس الخلل يفيدني
وانا متاكد ان المشكله بسبب اني دائم اسحب سلك الباور من غير مااعمل سيف اوت دايم واخر مره فصلت البور عن الجهاز والهارد مشبوك
ومن يومها الهارد ماصار يطلع او يتعرف عليه الجهاز

Z3ir
27-03-2013, 02:32
:confused:

افك الهارد واغير القطع من هارد ثاني ؟
او احوله لهارد داخلي وانقل الملفات ؟

وين الخبراء؟

k@spersky
29-03-2013, 23:42
قم بفتح disk managment وابحث عن الهارد وأضف له حرف ليظهر في My computer
كليك يمين على أيقونة ماي كومبيوتر واختر manage ثم من القائمة اليسرى اختر Disk managment ستجد الهارد تبعك تعرف عليه وأعط كل بارتشن منه حرفا

Z3ir
30-03-2013, 02:14
جزاك الله خير على وقتك
ولاكن انت مافهمت كل الي كتبته
الهارد مايطلع بالجهاز لا حهازي ولا ٦ اجهزه يعني الهارد مايوصل للجهاز
بحثت وعملت كل الطرق واكتشفت حاليا واعتقد انها المشكله
ان الهارد اخذ فولت عالي والمشكله كهربائيه بحاول اركب الهارد عل الجهاز "اخليه داخلي " وانقل الملفات على هارد ثاني
او اشوف حل ثاني

mostafaeng_2011
01-04-2013, 16:22
يا أخي من الآخر حط ايدك على الهارد آم باور يبقى شغال ماقامش يبقى رجعه البايوز بيعديه بسهوله يبقى مش شغال بيحاول يقراه بياخد مده يعني او بيقراه بأسم ملخبط او بيطلع قدامه فاضي يبقى مشكلة ميديا

Z3ir
01-04-2013, 20:15
يا أخي من الآخر حط ايدك على الهارد آم باور يبقى شغال ماقامش يبقى رجعه البايوز بيعديه بسهوله يبقى مش شغال بيحاول يقراه بياخد مده يعني او بيقراه بأسم ملخبط او بيطلع قدامه فاضي يبقى مشكلة ميديا

مافهمتك بشكل واضح بس الهارد اول مااوصله يشتغل واسمع صوته يدور بس بعد ثلاث ثواني يطلع صوت تكتكه بعدين يوقف ،،
واللمبه البيضاء تكون شغاله على وضعها يعني تولع وتطفي وهكذا يعني ماتكون ثابته

mostafaeng_2011
02-04-2013, 14:56
بس خلاص كده الموضوع سهل صوت التكتكه يبقى في مشكله في ميديا الهارد اكيد اتخبط او وقع كده في مشكله محتاجه مركز صيانه وممكن يكون كابل الباور احد اطرافه فك وخد كهرباء 12 فولت صافي بس بما انه بيحاول يقوم وبيفصل يبقى وديه صيانه

مشتري
02-04-2013, 21:00
https://www.absba.org/showthread.php?t=846082

aqwerd
22-04-2015, 10:45
اصلاح الهاردسك الخارجي الذي لايظهر على الكمبيوتر
فلدينا الاجهزة التي من خلالها بفضل الله استعادة كافة البيانات والملفات المخزنة على الهاردسك
وذلك بطرق فنية عالية الكفاءة من خلال مختبرات متخصصة وغرف خالية من الغبار ومفرغة من الهواء
للتواصل والاستفسار
عبر الايميل على الياهو
kameran921

qqqaaazzz
20-09-2016, 02:41
عندى نفس المشكلة
الضمان لسه مخلصش
هل الشركة ليها توكيل فى مصر؟
او مركز صيانة معتمد