المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عند تركيب البورسبلاى يفضل ان تكون المروحة للاسفل ولة للاعلى و لماذا ؟

ahmed601
26-03-2013, 19:38
عند تركيب البورسبلاى يفضل ان تكون المروحة للاسفل ولة للاعلى و لماذا ؟

ahmed601
26-03-2013, 20:31
اللى هقوله من وجهة نظرى :
1- الهواء البارد كثافته اكبر فبالتالى بيكون الهواء البارد اقرب للارض من الهواء السخن والهواء البارد بيكون افضل للتبريد
2- التراب بيكون اقرب للارض
لو المروحة ادخال هواء للباور سبلاى افضلك تحطها اسفل الباور عندما يكون الباور نفسه فى اعلى الكيسة ، صحيح هيدخل هواء سخن بس مش هياثر قوى لان ارتفاع الكيسة كلها قد ايه ؟ ، يعنى فرق حرارة الهواء فى اسفل الكيسة من اعلى الكيسة مش كبير
لكن اللى هياثر معاك وهتحس بيه خلال فترة وجيزة هى الاتربة واللى كتير منا بيعانى منها لان السخونة بتعالجها بالتبريد مهما اختلفت طرقه انما الاتربة هتعمل معاها ايه ، هتقولى البلور هقولك احذر ثم احذر البلور لانه لما بيجى ينظف بيدفع الهواء بعنف وعشوائية وبتكون النتيجة احيانا حدوث مشاكل فى بعض قطع الحاسب (لا قدر الله) نتيجة دخول الهواء فى اماكن دقيقة بفعل دفع اللور وقد حصل ذلك امامى بالفعل لباور سبلاى فاصبح يطلق صفير متوسط بعد تنظيفه بالبلور بس شغال لذلك فالشاهد من القصة عالج السخونة بوضع الباور اعلى الكيسة وركب مروحة ادخال هواء اسفل الباور وبكده هتقاوم الاتربة لانها بتميل للسقوط لاسفل مش لاعلى بينما لو الباور اسفل الكيسة التراب لوحده هيبدا يتراكم عليه فتخيل لو فيه مروحة سحب فى الحالة دى هيحشيه تراب
والله ولى التوفيق
شكرا لك اخى بس الكيسة مفيهاش مكان للبور سبلاى فى الاعلى
انا بتكلم عن المروحة للبورسبلاى و هو فى اسفل الكيسة تكون للاعلى افضل ام للاسفل ؟ علما ان الكيسة فى الاسفل فيها فلتر و مروحة البورسبلاى اعتقد مروحة طرد و ليس شفط
-المروحة للاعلى عبها هتسخن كرت الشاشة و ال GPU بس تبريد افضل للبور سبلاى
و المروحة للاسفل تبريد اقل للبورسبلاى و لكن تبريد افضل لكرت الشاشة و ال GPU
فا انا مش عارف انهى افضل ؟

Ťắќľắḿḿ
26-03-2013, 20:56
لاسفل طبعاً بدون ادنى شك لانها في هذة الحالة سوف تأخذ هواء بارد من خارج الكيسة لتبريد محتويات البور

ahmed601
26-03-2013, 21:01
لاسفل طبعاً بدون ادنى شك لانها في هذة الحالة سوف تأخذ هواء بارد من خارج الكيسة لتبريد محتويات البور
شكرا لك اخى على الرد بس ممكن تاخد تراب معاها ؟ انا عندى فلتر و لكن الغبار بيعدى فى اى شى
بس انا هطر اركبها ذى ما قولت علشان كرت الشاشة ميسخنش ؟
بس انا سمعت انها مروحة طرد و ليس شفط

Ahmed Abdelwahab
04-04-2013, 17:38
أنت تقول أن الكيسة بها فلتر اذن فلا تقلق باذن الله من الأتربة بالاضافة الي أن التربة لن تتراكم بسبب الجاذبية
وبالنسبة لموضوع الشفط أو الطرد ففي الغالب المروحة الداخلية للشفط والخلفية للطرد في المزود

almotayam2002
07-04-2013, 19:54
المروحه بتاعة الباور مش حينفع اصلا لفوق والباور أصلا متركب فوق
لان المروحه الداخليه بتدخل الهواء مش بتطرده فحيكون ازاي وهو في وشها سطح الكيس ؟؟

ونفس الكلام لو الباور متركب تحت في الكيس مش حينفع يتحط ومروحته لتحت لأن حيقابلها سطح أسفل الكيس

الاعم أن الباور لو حيركب فوق يكون اتجاه المروحه لتحت عشان يدخل الهواء ليه

ولو كان متركب تحت يكون اتجاه المروحه لفوق عشان يدخل الهواء برضه ليه

ومع تبريد الكيس بالمراوح سواء في الجانب او الخلف ماتقلقش لان اي حراره حتخرج سواء من الباور او
الكروت للخارج