المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تــحــذيــر لــكــل الأعــضــاء

الصفحات : 1 [2]

Ahmed Elbrbry
13-04-2013, 21:09
شكرا يا استاذ احمد على الموضوع الجميل ده

زادت الشكاوى فى الفترة الاخيرة من عمليات النصب و عمليات الخداع
و للاسف الشارى بيشارك فى الخطأ

و بمراجعة كافة المواضيع تجد كلمات

ائتمنه
و ثقت فيه
اخويا الكبير

مع ان البايع و الشارى اول مرة يتقابلو فى حياتهم
و هنا الخطأ الاكبر يقع على الشارى

و للاسف الشارى يشتكى هنا فى المنتدى و البايع يتنصل منه
و الاساءة لن تكون لهم وحدهم بل الاساءة تكون لكل مصرى
لانى لم الاحظ هذه المواضيع من الاخوة الاعضاء من البلدان الاخرى

و لى اقتراح على ادارة المنتدى
ان يكون هناك تجار معتمدين و لا اريد ذكر اسماء احد حتى لا اكون متحيذ
و يكون للادارة حق النظر فى الشكاوى المقدمة ضد هؤلاء التجار فقط
و تأخذ الادارة تعهد من هؤلاء التجار بان اى سلعة بها عيوب خلال فترة معينة او ما شابه
يمكن استرجاعها

و اى عضو يشترى من خلال تجار غير معتمدين يكون الشراء على مسئوليته
و لا يكون له الحق فى الشكوى
او انشاء موضوع للنقاش حول عملية نصب
و يمكن ايقاف عضويته فى هذه الحالة

و اى عضو يريد ان يكون تاجر معتمد يجب ان يكون نفذ عدد معين من عمليات البيع
و يتم اخذ راى عدد معين من تعامل معه

و هكذا يمكن وقف جزء كبير من عمليات النصب
و يا سلام بقى لو التجار عندهم اماكن للبيع و الصيانة يتم معاينتها بواسطة احد المشرفين
يبقى العضو يروح يشترى و هو عارف انه هيجرب

و على فكرة علشان محدش يقول انى بتكلم لمصلحة شخصية
منذ اخر موضوع تابعته و كان بخصوص مشكلة فى بوردة اسوس
و قد اتخذت قرار بعدم البيع فى المنتدى
منعا للشبها ت الله و اعلم ممكن حد ياخد منى شئ و يتهمنى بعد كدة بالنصب

و انا مش تاجر فى الاصل
انا كنت ببيع لغرض التغيير و التحديث

و شكرا كمان مرة يا استاذ احمد

Mohmed 3omda
13-04-2013, 21:42
انا كان معايا فتورة ولله ورمتها اول معرفت اتنصب عليا بس معايا رقمو الى حولت عليه 6276108381513759

Mohmed 3omda
13-04-2013, 21:52
https://store2.up-00.com/Apr13/lKV82697.png اهو كان بعتلى مسدج كمان ولله على رسايل

Ahmed.Elsayed
14-04-2013, 00:00
انا كان معايا فتورة ولله ورمتها اول معرفت اتنصب عليا بس معايا رقمو الى حولت عليه 6276108381513759

https://store2.up-00.com/Apr13/lKV82697.png اهو كان بعتلى مسدج كمان ولله على رسايل

مش عارف أقولك أيه بصراحة إزاى تثق فى عضو كل مشاركاته = 8 مشاركات وهى المشاركات الموجودة فى موضوع المتجر الجديد الخاص بيه ؟!

وبعدين واحد ما تعرفهوش تحوله ليه رصيد من بعيد لبعيد من غير ما تقابله شخصياً وتاخد منه السيريال وتسجله على حسابك وتجربه قبل ما تديله فلوس ؟

أنا ما بقولش كدة علشان أضيع حقك بس بوضحلك أنك غلطان وأتسببت فى النصب عليك لأن مفيش حد فى الزمن ده يقدر يدى لأى حد الأمان بالدرجة دى ومقدرش أقول غير ربنا يعوض عليك

والعضو ليه مهلة لحد بكرة يدافع عن نفسه وإذا مردتش هيتعمل حظر لكل عضوياته وده مش حل لكن أضعف الأيمان.

Ahmed.Elsayed
14-04-2013, 00:31
Ahmed_elbrbry (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11206464) @

على فكرة يا أخ أحمد قسم البيع والشراء كانت فكرته أن لو حد أشترى حاجة وعايز يبيعها للتحديث أو للحاجة للفلوس أو لعدم الإحتياج ليها ممكن يعرضها للبيع وحد تانى يشتريها مستعملة أستعمال شخصى بسعر كويس

فكانت الفكرة هى خدمة للأعضاء ولكن تم التحكم فى أسعار البيع والشراء عن طريق التجار وكل حاجة بقت بتتباع بالفخس حتى لو مستعملة أستعمال نضيف بالضمان

وأنا معنديش أى مانع أن اللى عايز يسترزق عن طريق المنتدى يسترزق والرزق بتاع ربنا لكن بوضحلك أن فكرة منتدى العرض والبيع معتمدة على العضو العادى وليس التجار فقط

فمينفعش نهمشهم بعد كدة ويبقى البيع للتجار المعتمدين فقط ولما يحصل أى مشكلة من أى تاجر معتمد هيترمى اللوم علينا وهنلاقى ناس جاية تطالبنا بالتعويض وهندخل فى مشاكل ملهاش لازمة

وبصراحة النصب زاد كتير فى الفترة الأخيرة وأحنا ملناش أى يد فيه وبنحاول نعمل اللى علينا ونحذر الأعضاء ونخلى مسئوليتنا ومبنخليش مسئوليتنا خالص لكن بنعاقب برضه أى أحد بنثبت أنه نصاب

لكن كل عضو عنده بدل العضوية 10 وكل شوية يفتح عضوية جديدة ويخش علشان يشتم أو علشان ينصب تانى وبنلاقى فى الاَخر ناس بيتنصب عليها بسبب تساهلها فى الشراء وبعدين بترمى اللوم علينا وبتتهمنا بالأهمال !

Sherif.Attia
14-04-2013, 03:20
على فكرة يا أخ أحمد قسم البيع والشراء كانت فكرته أن لو حد أشترى حاجة وعايز يبيعها للتحديث أو للحاجة للفلوس أو لعدم الإحتياج ليها ممكن يعرضها للبيع وحد تانى يشتريها مستعملة أستعمال شخصى بسعر كويس
فكانت الفكرة هى خدمة للأعضاء ولكن تم التحكم فى أسعار البيع والشراء عن طريق التجار وكل حاجة بقت بتتباع بالفخس حتى لو مستعملة أستعمال نضيف بالضمان
وأنا معنديش أى مانع أن اللى عايز يسترزق عن طريق المنتدى يسترزق والرزق بتاع ربنا لكن بوضحلك أن فكرة منتدى العرض والبيع معتمدة على العضو العادى وليس التجار فقط
فمينفعش نهمشهم بعد كدة ويبقى البيع للتجار المعتمدين فقط ولما يحصل أى مشكلة من أى تاجر معتمد هيترمى اللوم علينا وهنلاقى ناس جاية تطالبنا بالتعويض وهندخل فى مشاكل ملهاش لازمة
وبصراحة النصب زاد كتير فى الفترة الأخيرة وأحنا ملناش أى يد فيه وبنحاول نعمل اللى علينا ونحذر الأعضاء ونخلى مسئوليتنا ومبنخليش مسئوليتنا خالص لكن بنعاقب برضه أى أحد بنثبت أنه نصاب
لكن كل عضو عنده بدل العضوية 10 وكل شوية يفتح عضوية جديدة ويخش علشان يشتم أو علشان ينصب تانى وبنلاقى فى الاَخر ناس بيتنصب عليها بسبب تساهلها فى الشراء وبعدين بترمى اللوم علينا وبتتهمنا بالأهمال !
أنا مع حضرتك يا أ/ احمد ولكن لى رآى ممكن حضرتك وباقى مديرين ورؤساء الأقسام وإداريين ومشرفين المنتدى يتشاورو فية وينفذوه ألا وهو أن تلزمو كل من يتاجر أو بالمعنى الصحيح يبيع أن يرفع صورة شخصية واضحه وصورة البطاقة الشخصية وتكون أيضاً واضحه وأن يكتب عنوانه بالكامل ورقم تليفونه بالصفحه الشخصية لدية وأن يأخذ رقم تسلسلى معين من عندكم يعرفة كل عضو بالمنتدى وهذا سيجبر أى شخص عن عدم اللجوء الى الإلتواء والنصب وعدم التفكير فى إنشاء حساب جديد للتمويه لأن لديكم صورة بطاقته الشخصية وعنوانه بالكامل من قبل وكدا إن شاء الله سنحل المشكله ونرى جميعاً راحة البال وينعم الجميع وغير ذلك أنه من المفروض بعد ذلك أن تضعوا قوانين حازمة منها كما تذكرون كتابة عنوان الموضوع بوضوح وذكر الحاله العامه للقطعه المراد بيعها وحالة الضمان والمتعلقات والسعر ومكان البيع أو البدل بالتحديد ورقم الهاتف الذى لديكم بصفحته الشخصية ومن يخالف ذلك يقوم المنتدى بمعاقبة وحسابه لتصل المعاقبه الى الوقف لثلثة أيام مثلاً وفى حالة عدم إستجابة العضو للتحذير يقوم المنتدى بإلغاء عضويته على الفور . وإن شاء الله تعالى يبقى كدا هنوصل جميعاً الى بر الأمان
تقبلوا مرورى ولكم جميعاً خالص تحياتى

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Mohmed 3omda
14-04-2013, 11:44
اصل انا اول مرة اتعامل فى طريقة شراء انا خلاص عوضى على ربنا فى فلوس مش مشكلة بس تبقو تخدوو بلكم منه عشان دا ممكن يعمل عضويات تانية اكيد عشان غيرى ميتنصبش عليه تانى انا اول مدخلت موقع قلت طريقة شراء سهلة بس للاسف اتاكد ان مش كل عضوية جديدة يبقى اشترى منها بس يلا حمدلله ولينا رب اكيد هيجبلى حقى يوم القيامة

Ĩ ф И_ Ĥ Ξ λ Я Ŧ £
14-04-2013, 14:29
تم حظر ذلك النصاب _GameR (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11299602) وعضويته الاخرى MoOoDyy (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11296349) بسبب نصبه على الاخ

Mohmed 3omda (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11299723)

تم أعطائه فرصة لدفاع على نفسه واثبات العكس ولكنه رفض ولم يرد على شيء واكتفى بتطنيش ونحن ايضا

كأدارة عرب هاردويير نطنش أي شخص يريد ان يسرق وينصب على الاخرين ب حظر !!!

ودمتم بخير جميعا .

Ahmed.Elsayed
14-04-2013, 16:25
أنا مع حضرتك يا أ/ احمد ولكن لى رآى ممكن حضرتك وباقى مديرين ورؤساء الأقسام وإداريين ومشرفين المنتدى يتشاورو فية وينفذوه ألا وهو أن تلزمو كل من يتاجر أو بالمعنى الصحيح يبيع أن يرفع صورة شخصية واضحه وصورة البطاقة الشخصية وتكون أيضاً واضحه وأن يكتب عنوانه بالكامل ورقم تليفونه بالصفحه الشخصية لدية وأن يأخذ رقم تسلسلى معين من عندكم يعرفة كل عضو بالمنتدى وهذا سيجبر أى شخص عن عدم اللجوء الى الإلتواء والنصب وعدم التفكير فى إنشاء حساب جديد للتمويه لأن لديكم صورة بطاقته الشخصية وعنوانه بالكامل من قبل وكدا إن شاء الله سنحل المشكله ونرى جميعاً راحة البال وينعم الجميع وغير ذلك أنه من المفروض بعد ذلك أن تضعوا قوانين حازمة منها كما تذكرون كتابة عنوان الموضوع بوضوح وذكر الحاله العامه للقطعه المراد بيعها وحالة الضمان والمتعلقات والسعر ومكان البيع أو البدل بالتحديد ورقم الهاتف الذى لديكم بصفحته الشخصية ومن يخالف ذلك يقوم المنتدى بمعاقبة وحسابه لتصل المعاقبه الى الوقف لثلثة أيام مثلاً وفى حالة عدم إستجابة العضو للتحذير يقوم المنتدى بإلغاء عضويته على الفور . وإن شاء الله تعالى يبقى كدا هنوصل جميعاً الى بر الأمان
تقبلوا مرورى ولكم جميعاً خالص تحياتى

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لقد أقترحت سابقاً على الأدارة أن يتم حظر العضويات الجديدة من كتابة أى مواضيع فى قسم البيع والشراء لتقليل نسبة النصب وتم بالفعل تطبيق ذلك

وما حدث بعدها هو أن الأعضاء قامت بكتابة مواضيع الشراء فى جميع أقسام المنتدى وأصبح المنتدى فوضى ووصلتنا شكاوى كثيرة من العضويات الجديدة بخصوص هذا الموضوع وتراجعنا بعدها وسمحنا للأعضاء بالكتابة فى جميع الأقسام

ومع أن الأقتراح كان جيد تسبب الأعضاء فى فشله مع أن تم إقتراحه لحمايتهم فبصراحة من غير ما تزعل (جيب أى نظام وطبقه على ناس ما بتحبش النظام هيفشل مهما كانت قوته)

وفكرة تطبيق البطاقة الشخصية وإعطاء رقم لكل عضو فسيأخذ تطبيقه فترة طويلة حتى يعتاد عليه الأعضاء وستجد أعضاء كثيرين لن يلتزموا به وسيشتكوا ويتظلموا وسنشغل الأدارة بموضوع طويل وممل هم فى غنى عنه.

TIMO1
14-04-2013, 17:38
ياريت اخ شريف تدرك مدى خطوره الى بتقوله فى الزمن الذى انعدم فيه الثقه بالبشر يعنى ممكن اى حد مجرد ياخد بيانتى الشخصيه يحرر محضر او يحرر شيكات على اسمى وبياناتى الشخصيه وذلك لانى دارس قانون مش اى حد اصلان اعطيه هويتى الشخصيه غير لما اتاكد من صفته القانونيه ده لو حد طلب الاطلاع عليها مش اديله صوره من البطاقه
مش زى ما حضرتك بتقول كده الموضوع مش سهل ولا ينفع اصلان اى حد يرفع بيانته الشخصيه ولا مكان مسكنه البيوت لها حرمتها وخصوصا ان كان البائع فى وضع حساس مكانه لايسمح له بمعرفه غيره من بياناته .... الموضوع ابسط من ذلك السلعه معروضه المشترى يجربها جيد جدا سواء فى بيته او فى عمله فى محله وقبل كل ذلك يختار البائع الذى يشترى منه بحيث لا تكون عضويه جديده ويشتكى منه بعد ذلك من يرى ان العضو جديد ولا يوجد ما يجعله يثق بيه لا يشترى ويبحث عن سلعه اخرى مع عضو موثوق بيه وجيد السمعه

Ahmed Elbrbry
14-04-2013, 21:08

انت محق فيما تقول فعلا
و انا كنت ابيع من اجل التحديث
و كنت ابيع القطع القطع الزائدة عن حاجتى
حتى يستفيد منها شخص اخر
و لكن فوجئت ان الاخوة الاعضاء المحترمين
يعاملوننى على اساس انى تاجر
فتوقفت فورا
و قررت عند التحديث اقوم بالبيع لاحد محلات الصيانة
افضل من ان يتهمنى شخص باتهام باطل
و قررت التفرغ لما هو اهم

رويحل
15-04-2013, 16:22
الله المستعان حدثت معي مره امر مشابه
كنت اشتريت من احد المتاجر هنا لعبة باتل فيلد 3
وبعد شهر بالظبط الاكونت بتاعي على الاورجن مكنش راضي يفتح خالص باي طريقه
وعملت اكونت تاني وحطيت السيريال فيه
لقيته بيقولى السيريال مستخدم من قبل اكونت تاني
والحمد لله على كل حال معرفتش ارجع اللعبه

حتى انا لمل جيت اعمل الاكونت التاني حاولت اعمله بنفس الاسم القديم rowihel2010
لقيته بيقولي الاسم ده مشغول متاخد قبل كده
وكل لما احاول ادخل بيانات الاكونت الدقيم يقولي rowihel2010 مش داخل اكونت عندنا
امر مريب وغريب ولما ابعت احاول ارجع الاكونت القديم الاقي الايميل مبعوتلي اسم الاكونت فيه rowihel2012
وانا اصلا مكنتش عامل اكونت ب 2012
:eek:

Ĩ ф И_ Ĥ Ξ λ Я Ŧ £
16-04-2013, 01:30
^^^
على هذه الحالة احتمال كبير يكون الاكونت الخاص بك تهكر تحدث مع سبورت اللعبة واخبرهم بالامر ولا تنسى تاريخ الميلاد لانه لا يتغير .

ahmedsamaha84
16-04-2013, 10:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بعد ما شوفت الموضوع المهم دة حبيت اشارك معاكم واقول ربنا مش بيضيع حق حد والحرام يستحيل بأى حال من الاحوال انو يدوم ..... انا واحد مؤمن بربى وثقتى فى ربى كبيرة جدا ومؤمن بأن الحرام عمرو ما هينفع بأى شكل .... ربنا يحفظنا جميعا من شر الحرام

عندى فكرة انا حابب اعرضها عليكم وهو انكم بشكل من الاشكال تحاولو انكم تعملو قايمة بأسماء الاعضاء الموثوقين فيهم هنا فى المنتدى واللى تم معاهم بيع وشراء قبل كدة

بمعنى ان اى عضو اتعامل مع عضو قبل كدة اكتر من مرة فى بيع وشرا وعارفة شخصيا او حتى اتعامل معاة من غير معرفة شخصية لاكن وثق فية لعدم غشة ولثقة التعامل معاة يريت يذكر اسمه

دا يفيدنى كواحد مثلا حابب يشترى حاجة مستعملة وعندى شك فى انى يتنصب عليا من حد معرفوش

لو لقيت قائمة مثلا بأسماء ناس تم التعامل معاها قبل وعرفت انها ناس موثوق فيها بشهادة الاعضاء اللى اتعاملو معاهم دا هيكون مناسب جدا ليا

على الاقل لو لقيت اعضاء موثوق فيها عارضة حاجة للبيع فا الاولوية انى هروحله هو عن اى حد تانى غير معروف

يعنى انا مثلا واحد اتعاملت مع عضو هنا قبل كدة مرتين وبصراحة شديده انسان محترم جدا جدا واسف لو هذكر اسمه

اسمه مدحت ومن المعادى وانا اتعاملت معاة قبل كدة واشهد للراجل دة انو انسان كويس جدا جدا واتمنى ان الناس كلها تبقى زية الحقيقة

اسف فى الاطالة

وارجو من الله سبحانة وتعالى انو يسترها معانا ويهدينا جميعا

MaHmOuD ZeRo
16-04-2013, 13:58
ننتقل للجزء الثانى للموضوع وسيتم به ذكر بيانات النصابين المتوفرة لكى تكون تحذير للأعضاء بعدم التعامل معهم لأن العضو المحظور سيقوم بعمل عضوية وسيحاول النصب على أعضاء اَخريين.

أولاً العضو SPIDER3 (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11182628) :

قام بالنصب على العضو alepop (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11240619) فأخبره أن يقوم بأرسال الشاشة Samsung P2370MS التى كان يعرضها للبيع عن طريق الشحن وسيرسل له بدلاً منها كارت شاشة + فرق السعر بينهما فقام بأخذ الشاشة وأرسل له بدلاً منها ربع كيلو شاى وباكو مناديل!!!

وبيانات العضو الشخصية كالاَتى :

1- الأسم الحقيقى : امير سعد امين حسنى

2- العنوان : 4درب المجراه باب الشعريه

3- التليفون : 01119925996

ولمزيد من التفاصيل برجاء الأطلاع على هذا الموضوع >>> https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=277714

ثانياً : العضو LEGEND 47 (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11171854) :

قام بالنصب على العضو pop_hope_2000 (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11191235) فقام بعرض سيريال للبيع عن طريق الكاش يو وتم تحويل الفلوس على حسابه الخاص ولم يقم بأرسال السيريال ولم يرد على تليفونه الشخصى وقمت بالتكلم معه على الخاص وأخبرنى بأن التحويل لم يصل إليه مع أن وصلنى صورة تثبت بوصول التحويل وتأكيد من خدمة العملاء الخاصة بشركة كاش يو بأتمام التحويل ومعى سجل محادثات الياهوو بين العضوين.

1- الأسم الحقيقى : محمد أسامة

2- التليفونات الشخصية الخاصة به : 01114573700 - 01122372457

3- الأيميل الشخصى الخاص به : m.legend_47@yahoo.com

يا استاذ احمد
كدا ممكن يعمل عضوية تااانى بأى اسم ودى مش صعبه
يا اما حضرتكم تحظروا الـ IP بتاعه عشان ما يعملش اى عضوية تانى بأسم وايميل مختلف ويرجع زى مكان ولا اكننا عملنا حاجة
او
توقفوا التسجيل ويبقى كل فتره
او
العضويات الجديدة مينفعش تعمل مواضيع ولا مشاركات - الا بعد فتره

-------------------------
وياريت الاخوه اللى بيتعملوا بالكاش يو وتحويل المبالغ الماليه
ياخدوا بالهم شوى وقبل اى شئ اضمن حقك
هيا ممكن تكون الحكاية دى موفره شوية بس مفيش ضمان لحقك
خليه يبعت ليك صورة بطاقه ليه على الاقل تعرف عنوانه
------------
واخيرآ
الاخين اللى اتنصب عليهم معاكوا بياناتهم (العنوان والتليفون)
ياااااااااريت متسبش حقك
وبالنسبه للاخ اللى ارسل عن طريق الكاش يو
ممكن تكلم خدمه العملاء وتاخد بياناته لانوا اكيد مبيشتلمش المبلغ كدا
لازم يكتب الاسم والتليفون والعنوان
والموظف بيشوف بطاقته عشان يتأكد من البيانات

والله حاجة تحزن

Gestapo
09-05-2013, 23:01
مشكورين وجزاكم الله الف خير

Mahmoud Honda
01-08-2013, 02:18
بارك الله فيك وكدا تمام ويا ريت اي مخالفة تحدث ثانيا تذكر اسم صاحبها ذي ما ذكرت لتجنب التعامل معه

الحياة وهلة
31-08-2013, 09:10
تسلم على الموضوع .. وانا عايز اعرف الموضوع دا خلص على ايه

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=262586

Ahmed.Elsayed
31-08-2013, 16:03
تسلم على الموضوع .. وانا عايز اعرف الموضوع دا خلص على ايه

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=262586

أخى هذا الموضوع الذى تتكلم عنه من سنة 2011

الحياة وهلة
01-09-2013, 02:31
أخى هذا الموضوع الذى تتكلم عنه من سنة 2011

ايوه عارف .. بس عايز اعرف خلص على ايه

azzelden
01-09-2013, 07:53
ايوه عارف .. بس عايز اعرف خلص على ايه
وماهو وجه الاستفادة من معرفة هذا الامر

الحياة وهلة
01-09-2013, 11:02
وماهو وجه الاستفادة من معرفة هذا الامر

لما قريت الموضوع اتخنقت اوى ان واحد ينصب على عيل صغير ونفسى اشوف الشخصية التيت دى عشان اقسمه نصين

عشان كدة عايز اعرف ايه اللى تم معاه .. والله الواحد دمه اتحرق

Kasper3x
01-09-2013, 11:15
بسم الله الرحمن الرحيم

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ ۚ وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا

صدق الله العظيم

ams2010
03-09-2013, 15:46
جزالك الله كل خير علي هذا الموضوع الرائع :)

Ahmed.Elsayed
03-09-2013, 22:01
لما قريت الموضوع اتخنقت اوى ان واحد ينصب على عيل صغير ونفسى اشوف الشخصية التيت دى عشان اقسمه نصين

عشان كدة عايز اعرف ايه اللى تم معاه .. والله الواحد دمه اتحرق

أخى الفكرة من الموضوع هو الأستفادة من مواضيع النصب السابقة فى توعية الأعضاء بطرق النصب وإذا فلت النصاب من العقاب فى الدنيا فلن يفلت فى الاَخرة وربك يمهل ولا يهمل.

mostafa23
13-10-2013, 13:29
ما هو لما تلغي اشتراك العضو ممكن يشترك بأي ايميل تاني واسم يبقى أيه العمل في الحرامية أل كتروا دول مافيش غير أننا نشتري من المحلات أضمن بكثير

بنصلحاوى
19-10-2013, 14:53
الله عليك يا استاذ احمد وجزاك الله عز وجل خيرا على هذة التنبيهات