المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : باركولي يا رجالة علي الجهاز الجديد وهو من نتاج آرائكم وكنت عاوز حبت مساعدات

الصفحات : [1] 2

beeko
13-05-2006, 00:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

الحمد لله انا اشتريت جهاز جديد وبنيتة علي آرائكم فجزاكم الله خيرا انا عامتن هاعرضلكوا إلي انا اشتريتة
amd 64 (3000+)
bord msi kmn sli socket 939
ram 256*2
vga xfx 6600 (256)
hard 160 wd sata
case dolphin
dvd r.w nec
وانا اشتريت الجهاز والحمد لله فكنت عاوز رأيكم في الجهاز
وعندي حبت استفسارات ياريت تنصحوني فيها
1-انا كنت هشتري الكيسة إلي اسمها gama بس مالئتهاش فجبت كيسة اسمها dolphine بس بعد

مشتريتها في واحد قالي انها وحشة مع انها لها سمعة حلوة في مصر وقالي الpower suply بتاعها

وحش وبيضرب لا قدر الله والباور بتعها 450wat 24 bin فأنا دلوئتي محتار فيا ريت تقولولي إه

نظام الكيسة الdolphine .
2-انتو كنتو رشحتولي الvga 6600 gt بس انا مالأتهوش خالص فجبت الxfx 6600المهم

سؤالي هو البوردة بتاعتي فيها sli mode يعني ينفع اركب 2 كارت فيجا بس في حاجة اسمها بريدج

(كبري) البريدج ده مكانة بس في الكروت ال msi فأنا كنت عاوز اعرف هل ينفع اركب كارتين فيجا من

غير البريدج ده مع العلم ان كارتي الxfx مفيهوش مكان للبريدج وكنت عاوز اعرف إه نظام هذا الكارت

msi 6600 هو احسن ولا xfx 6600 (للمعرفة بما ان احنا بلد بتوصلنا التكنولوجيا متأخره

شيوية فاحنا اخر حاجة وصلتلنا في مصر 6600 معندناش 6800 ولسة مدخلناش في السبعات )
3_ كان الأخ nazooooor رشحلي ال dvd r.w nec وأنا جبتو بس انا في ناس قالتلي انو

مش اسم يعني الasus والsony معروفين عانو فكنت عاوزكو تطمنوني .
4- انا الجهاز كلفني 3900 جنية من غير شاشة الكيسة بس فأيه نظام السعر ده.
جزاكم الله خيرا كثيرا بس يا ريت تطمنوني في الأربع نقط دول بس يا ريت بالتفصيل لأني ناوي اشتري جهاز

لصاحبي فكنت عاوز اعرف قبل ماشتري
************ جزي الله خيرا كل من ساعدني علي تحديد مواصفات الجهاز وبالأخص الأخ

gold lion والأخ nazooooor وكل الأخوة الكرام

مشعي
13-05-2006, 01:41
الف مبروك اخ بيكو

بالنسبة للباور سبلاي بامكانك استبداله

LIBYAN SNIPER
13-05-2006, 08:01
ممتاز جدا اعتقد انك لن ينقصدك شيء الى 3 سنين قادمه للتطوير ههههههههههههه مبروك اخي الكريم

NaAZoOR
13-05-2006, 11:05
بالنسبة للباور سبلاي فأنا لا أثق سواء في جاما او دولفين ... ولكن لا تتعجل ...

وهناك إذا احتجت بعد ذلك باور جيد اسمه hec

بالنسبة لل DVD-RW فأنا نصحتك به بعد تجربتي الشخصية لمدة سنة ... وأي منتدى اجنبي متخصص ومهتم ستجد ال NEC من اولى ترشيحاته .... انت تعلم جيداً ان اسم ASUS و SONY مسمع في مصر جامد .. ولكن اسوأ انواع ال CD-ROM في مصر هي ال sony و ال asus ....

انهم يصدرون لنا حثالة انتاجهم لأننا نطلب ارخص سعر .. فيصدرون لنا اسوأ كفاءة

من بضع سنين كانت هناك CD-ROM اسمها كالطبل في مصر وهي Creative ... وكان لا احد يفكر في ماركة أخرى ... ولذا وكعادتنا وصل الحال الى ان وجدنا في السوق CD-ROM Creative مكتوب على علبتها for sale in egypt only

وكانت بشعة وسيئة جداً .. ومن وقتها لم نسمع عنها ثانية لأن الكل كرهها ...

NEC و Lite-ON يعتبران الآن الخيار الأمثل للجودة في مصر بالنسبة للأجهزة الضوئية (CDROM,DVD-ROM,DVD-RW)

دعك من الإسم والشهرة في مصر .. فمقابلهم غالباً سوء الجودة ..... عندك مثلاً الهاردات ال WD ....

أشهر هاردات بالسوق .. ولكنها اسوأها جودة وأكثرها مشاكل .. على عكس ال MAXTOR وال SAMSUNG

seagate بدأت تطرق الباب على استحياء بعد ان لفظها السوق لسنوات بعد ان كانت اشهر ماركة هاردات لأنهم ايضاً بدأوا في استيراد هاردات سيئة الجودة عندما اشتهرت

فقط الشركات المحترمة (المستوردين) هي التي تحافظ على سمعتها مثل وكيل MSI

وبالنسبة للكارت فأنت كارتك ليس منتج بدعم خاصية SLI لذا لا تجد مكان ال bridge عليه وبالتالي لن يمكنك تركيب كارتين بخاصية SLI لأن الكارت الموجود لديك لا يدعم هذه الخاصية

الكروت الداعمة للخاصية تجد على كرتونتها كلمة SLI Ready

وبالنسبة للجودة فلن تجد فارق في الأداء بين ال MSI وال XFX كلاهما جيد

beeko
13-05-2006, 13:45
جزاكم الله خيرا يا رجالة بس ما حدش قال حاجة علي السعر وبردة مش موضحين كفائة الcase ال dolphine هل هتستحمل ولا لأ اصل انا قلقان قوي وهل تنصحوني ازود الرامات وحاجة تانية معلش هل اكيد خلاص مينفش اركب كارت شاشة تاني مع ال xfx 6600 من غير بريدج انا في ناس قالتلي ينفع من غير بريدج قالولي البريدج مش مهم وفي عندي مشلة الهارد عندي البرنامج إلي بيئيس درجة الحرارة خيبلي درجة حرارته 55 هو wd 160 sata فأنا مش عارف اركبلة مروحة ملا اعمل ايه وشكرا

NaAZoOR
13-05-2006, 15:10
أعتقد ان اجابات اسئلتك كلها (ماعدا الرامات) مذكورة في ردي السابق عليك ... اعلى مشاركتك الأخيرة مباشرة

أما الرامات فلا أقل من 1 جيجا حالياً حتى تكون بمعزل عن الصدمة التي سيسببها ال VISTA لكل المستخدمين الذين يستعملون 512 ميجا

issa_soft
13-05-2006, 16:07
اولا مبروك ...بس 3900 غالى جدا والكيسه بس...من وجهة نظرى سعرها غالى ومبالغ فيه
انت لو كنت حددت امكانيتك ايه ...وبعدين تشوف الى اللى يناسبك...
على العموم الف مبروك ..هى ملاحظه واحده بس ...الرام اقل من 1 جيجا مينفعش خصوصا انك دافع 3900 ....فكان المفروض انك تشترى رامات 1 جيجا
وياريت تقبل رأيى المتواضع جدا..

beeko
13-05-2006, 19:17
مشكور يا رجالة بس في دلوئتي مشكلة قالبالي دماغي خالص وهي ان حرارة الهارد 50 من غير دغط عليه وبالضغط بتوصل 60 ده قياس ببرنامج سبيد فان انا هاردي 160 wd sata نزلت اشتريت للهارد مروحة ب 15 جنية ومعملتش حاجة وكمان الهارد محطوط في safely remove hardware تحت جنب الساعة الهارد دايما موجود فيها يا ريت تؤولولي بسرعة ايه الحل ولا الهارد بايظ كده وكمان انا كنت عاوز اعرف درجة الحرارة الطبيعية اللهارد ال 160 wd sata

beeko
13-05-2006, 19:20
وللمعرفة انا حرارة الجهاز عندي كلها الحمد لله حلوة 38 تحت الضغط والتبريد كويس في الكيسة بس الهارد هو المشكلة درجة حرارته 60 وفيش تهنيج بس عالية جدا يا ريت سرعة الرد وجزاكم الله خيرا

NaAZoOR
13-05-2006, 19:40
لا تثق بال Speed fan ... عندك برامج اكثر مصداقية .. الجأ اليها .. مثل EVERST و SANDRA

beeko
13-05-2006, 20:24
الهارد محطوط في safely remove hardware تحت جنب الساعة الهارد دايما موجود فيها يا ريت تؤولولي بسرعة ايه الحل ولا الهارد بايظ كده وكمان انا كنت عاوز اعرف درجة الحرارة الطبيعية اللهارد ال 160 wd sata وانا بنزل دلوئتي everest وهجرب بس يا ريت باقي الأسئلة

NaAZoOR
13-05-2006, 20:47
ايه هي باقي الأسئلة !!!!!!

aMoOR
13-05-2006, 21:21
فائده ال bridge فى كروت نفيديا العليا هو توفير وسيله اتصال سريعه بين المعالج الاول والثانى بدون اللجوء لل PCI-E bus لنقل البيانات و بالتالى يزيد الاداء العام للكرتين معا و لكنه ليس بالضرورى حتى تعمل خاصية ال SLI، بالنسبه لكرتين 6600 فوجود ال bridge لا يشكل اهميه لان سرعتهم لن تكون بالدرجه التى يشكل عندها ال PCI-E عائق فى نقل البيانات بين المعالجين. كارتك يدعم الخاصيه SLI و سيعمل مع اخ له بدون مشاكل ان شاء الله.

beeko
14-05-2006, 02:27
الهارد محطوط في safely remove hardware تحت جنب الساعة الهارد دايما موجود فيها يا ريت تؤولولي بسرعة ايه الحل ولا الهارد بايظ كده وكمان انا كنت عاوز اعرف درجة الحرارة الطبيعية اللهارد ال 160 wd sata

beeko
14-05-2006, 02:39
حرارة الهارد 50 من غير دغط عليه وبالضغط بتوصل 60 ده قياس ببرنامج سبيد فان وأيفريست انا هاردي 160 wd sata نزلت اشتريت للهارد مروحة ب 15 جنية ومعملتش حاجة وكمان الهارد محطوط في safely remove hardware تحت جنب الساعة الهارد دايما موجود فيها يا ريت تؤولولي بسرعة ايه الحل ولا الهارد بايظ كده وكمان انا كنت عاوز اعرف درجة الحرارة الطبيعية اللهارد ال 160 wd sata لأن الهارد بتاعي في الضمان ممكن اغيرة فكنت عاوز اعرف الدرجة الطبيعية لل 160 wd sata علشان مغيروش علي الفاضي

beeko
14-05-2006, 02:41
درجة الحرارة واحدة مع البرنامجين everst وسبد فان 60 درجة عند الضغط

RaF-MooN
14-05-2006, 13:52
السلام عليكم

أخوي beeko بالنسبه للحراره الصراحه ما أقدر أفيدك

أما وجود الهارد دسك في ال safely remove hardware فهو أمر طبيعي كل ال SATA كذا

ألف مبروك الجهاز الله يعطيك خيره ويك ويكفيك شره

ملاحظه / إذا كان بإستطاعتك زيادة الرام يكون أفضل ,,,

NaAZoOR
14-05-2006, 15:14
جرب تحديث البيوس الخاص باللوحة الأم ... ربما تكون اصدارة البيوس الحالية بها مشكلة في قياس الحرارة بالطريقة السليمة ...

ارجو الا تكون خلطت بين حرارة المعالج وحرارة الهارد .... لأن 60 درجة للهارد هذه قاصمة ... أشك كثيراً في ان تكون هذه هي الحرارة الصحيحة .. خاصة وانت قلت انك اشتريت مروحة للهارد

beeko
15-05-2006, 00:05
اولا ببارك لكل الأهلوية علي الدوري ةالفوز علي الزمالك المهم يا باشا nazooor الجهاز لسة جيبة بقالي اسبوع وانا خبرتي في الكمبيوتر الحمد لله بس اكيد انتي اكتر مني بس انا علشان تسدئني هحطلعك صورة لدرجة الالحرارة هي 44 وانا لسة فاتح الجهاز استني بس 15 ساعة وتلائيها بئت 55 ولو بضغط بتوصل 60 https://img252.imageshack.us/img252/4006/regioncapture7nx.jpg (https://imageshack.us) انا الهارد في الضمان ممكن ارجعو بس مش عاوز ارجع علي الفاضي كنت عاوز اعرف الطبيعي كام بس مع نفس النوع 160 wd sata فيا ريت تحللولي مشكلتي وجزي الله خيرا كل من قام بالرد

NaAZoOR
15-05-2006, 01:12
جرب تحديث البيوس الخاص باللوحة الأم ... ربما تكون اصدارة البيوس الحالية بها مشكلة في قياس الحرارة بالطريقة السليمة ...

لن تخسر شيء ... جرب

بلوسن
15-05-2006, 02:23
مبروك

beeko
15-05-2006, 12:06
طب ازاي احدث البيوس

beeko
15-05-2006, 12:25
انا بينزل مع البوردة برنامج live update وبحدث البوردة دلوئتي ورنا يسهل

beeko
15-05-2006, 13:09
انا لسة محدث البيوس قولت ممكن تغير حاجة naazooor قالي حدثه فحدثته ولا عمل أي حاجة وبصه شوف الحرارة كام دلوئتي علشان تسدئوني https://img45.imageshack.us/img45/5005/regioncapture2ee.jpg انا معنديش تعليق ربنا يباركاكم ساعدوني انا فعلا هتجنن

beeko
15-05-2006, 17:52
ايه يا رجالةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة ساعدونييييييييييييييييي وعاوز حد يفهمني درجة الحرارة إلي في الصفحة ده يقصد بيها إه https://www.westerndigital.com/en/products/products.asp?driveid=192&language=en

beeko
16-05-2006, 13:03
في المساعدة يارجالة محدش ناوي يساعدني ولا ايه انا بخاف افتح الكمبيوتر بسبب حرارة الهارد بئولوكو بنوصل 60 يا ريت تساعدوني يا ريت وجزاكم الله خيرا

whit leopared
16-05-2006, 15:02
بتقول 160 ساتا يعني حوالي 560 ؟؟ مثلا مش عارف انا ال 200 ب 620

وال 6600 اكيد في 6800 ازاي موصلناش احنا احدث بلد في العالم :) ال 6800 بـ 1600 ولا مش عرف ب 600 مش باينة قوي .. ( واحد دة ولا خط ؟ )

المهم ,, هو سعر حلو مش غالي قوي يعني حوالي 100 جنيه ,,او 70 مش فارقة ,,

في حاجة حلوة بقى اسمها HD Cooler عبارة عن مكثفات من جنبين الهارد ومن الوش مروحتين دول بيطلعو الهارد بيتكتك .. بس بكام ؟ باكتر من 100 جنيه ,,

بالمناسبة .. ألف مبروك عالجهاز .. ادعي ربنا يحفظه عشان هتلاقي ناس تشوفك بيتلعب جيمزاية يرقعوك العين المتينة تروح الشاشة المتينة .. بجد ربنا يحفظهولك ويباركلك فيه ,., لما اجيب جهاز ابقى تعالى نقلي شوية كده بردو :)

سلام

Mubarak
16-05-2006, 20:19
عذرا أنا لي تجارب في تبريد الهاردسك
سؤالي لك، المروحة التي اشتريتها للهاردسك، خليتها تدفع الهواء على أي جزء بالضبط من الهاردسك؟

Mubarak
16-05-2006, 20:33
العجيب أن الشركة تصفه بثلاث صفات:
https://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=137
FAST
COOL
QUIET

الشركة في المواصفات ذكرت أنه يحتمل حتى 55 مؤي، اعتقد يجب أن يكون خط الأمان دون 45

يجب أن يكون التبريد في الجهة الأمامية من القرص الصلب (عكس الجهة التي فيها التوصيلات) وأن ينفخ الهواء بحيث يمر من فوق ومن تحت القرص الصلب، فيقوم بتبريد الغطاء الخاص بالأقراص الداخلية، ويقوم بتبريد الجهة التي فيها القطع الإلكترونية اللتي تتحكم في القرص الصلب، يجب أن يكون كم نفخ الهواء كافيا، يعني مش أقل من مروحة 80 ملم

whit leopared
16-05-2006, 20:39

هو تقريبا مفيش حاجة من تحت ,,.؟؟ انا شفتو بس مجربتوش :)