المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة ارتفاع استهلاك الرام الى 8 جيجا مع الاسكان ديسك للهرد و الجهاز مهنج جامد جدا !

ahmed601
05-04-2013, 18:39
مشكلة ارتفاع استهلاك الرام الى 8 جيجا مع الاسكان ديسك للهرد و الجهاز مهنج جامد جدا ! هل ده طبيعى ؟ https://s18.postimg.org/wmujnds20/Untitled.jpg

Ahmed Abdelwahab
05-04-2013, 22:14
تأكد جيدا من خلو جهازك من الفيروسات فهي السبب غالبا

mmels
05-04-2013, 22:24
ما استخدام الرام في الوضع الخمول

تاكد من خلو الجهاز من الفيروسات

تاكد من انه لا يوجد اي برامج تعمل في الخلفية

ممكن تجيب استهلاك كل برنامج من الرام من خيارت processes للتاكد من هذه البرنامج فقط هوه اللي يستهلك الرامات

ممكن تجرب تسطيب نسخة ويندوز اخري

من الطبيعي ان يهنج الجهاز مع استخدام معظم الرامات اي ان الامر ليس مشكلة

Ahmed Abdelwahab
05-04-2013, 23:53
ما استخدام الرام في الوضع الخمول

تاكد من خلو الجهاز من الفيروسات

تاكد من انه لا يوجد اي برامج تعمل في الخلفية

ممكن تجيب استهلاك كل برنامج من الرام من خيارت processes للتاكد من هذه البرنامج فقط هوه اللي يستهلك الرامات

ممكن تجرب تسطيب نسخة ويندوز اخري

من الطبيعي ان يهنج الجهاز مع استخدام معظم الرامات اي ان الامر ليس مشكلة
+1 كلام جميل أخي موسي
الا أنني أظن أن المشكلة من الفيروسات وهذا لأنه لا أعتقد أنه يوجد برامج من الممكن أن تستغل هذا القدر من الرام الا برامج التصميم بالطبع

MOUSA AL-SARI
06-04-2013, 11:51
+1 كلام جميل أخي موسي
الا أنني أظن أن المشكلة من الفيروسات وهذا لأنه لا أعتقد أنه يوجد برامج من الممكن أن تستغل هذا القدر من الرام الا برامج التصميم بالطبع

+1 اتفق مع اخي احمد يجب ان يتاكد من خلو الجهاز من الفيروسات والاهم هو استهلاك الجهاز بدون فتح اي برنامج

mmels
06-04-2013, 12:19
+1 كلام جميل أخي موسي

يا عم احمد انا مش موسي انا واحد تاني:D

وبعدين انا قلت الحلول بترتيب اعتقد الي حد ما منطقي يبقي الاخ يجرب احد الحلول اولا بأول

MOUSA AL-SARI
06-04-2013, 14:09

وبعدين انا قلت الحلول بترتيب اعتقد الي حد ما منطقي يبقي الاخ يجرب احد الحلول اولا بأول

انا وانت واحد ;);););)

Ahmed Abdelwahab
06-04-2013, 15:29

أعملك ايه بس يا حودة (مش حودة برضه) أصل انت وموسي شكل بعض ولونكم أخضر زي بعض برده :D
والحلول اللي انت واضعها جميلة بالطبع

mmels
06-04-2013, 16:09
أعملك ايه بس يا حودة (مش حودة برضه) أصل انت وموسي شكل بعض ولونكم أخضر زي بعض برده :D
والحلول اللي انت واضعها جميلة بالطبع

ولا يهمك يا جميل ..... اهو تغيير بردو :D