المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : بعض الأسئلة عن معالجات Haswell

HuSSein.
10-04-2013, 14:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..

1- ما هو موعد صدورها ؟

2- نوع السوكيت 2011 أم 1155 ؟

3- هيكون فى فارق ملحوظ مثلا بينها وبين مثلا I5 3570 ؟

.. يعنى أنا كنت ناوى أجيب بروسيسور ومازر بورد جداد , i5 3570 كافى أم أفضل الانتظار ؟

شكرا مقدما :)

kingtifass
10-04-2013, 14:35
هتصدر ف الاسواق العاليمة بعد شهرين او ممكن تلاته
تانى شئ هتبقى ب سوكيت جديد وهوا 1150
فرق الاداء تقريبا مش هيكون الثورى مابينه ومابين الايفى بردج لكن بيقولوا ان مشكلة الحرارة هتتحل , واكيد مراجعات اللى هتصدر لما المعالج يبقى متاح ف الاسواق هتاكد وتظهر مدى قوة المعمارية الجديدة واختلافها عن الجيل اللى فات ,
ومن رايئ الانتظار عشان لو هتجدد يبقى تاخد احدث معمارية عشان تقعد معاك اطول فترة بدون تغيير (كمان يكون سعر الدولا اتعدل , مين عارف ) :)

unexpected
10-04-2013, 20:28
وعليكم السلام

1- ما هو موعد صدورها ؟
المعالجات ستصدر بعد شهرين لكن دي النسخة الاولى وهي ستواجة مشاكل مع USB 3 وفي شهر اغسطس راح تصدر اصدارات افضل ولا يوجد فيها اي مشكلة ودة رابط الخبر
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=343731&highlight=

2- نوع السوكيت 2011 أم 1155 ؟
اخي السوكت الجديد سيكون 1150

3- هيكون فى فارق ملحوظ مثلا بينها وبين مثلا I5 3570 ؟
كما تقول المراجعات المبدئية انة فرق الاداء لصالح معالجات الهاسوسل سيكون تقريبا من 7 الى 10% لكن قريبا سنعرف معلومات اكثر عن الاداء
وانما الاداء مع المعالج الرسومي المدمج سيكون بنسبة اكبر

يعنى أنا كنت ناوى أجيب بروسيسور ومازر بورد جداد , i5 3570 كافى أم أفضل الانتظار ؟
ان كان لديك حاليا جهاز يخدمك ويقدم لك اداء جيد من رايي انتظر لحين توفير المعالجات الجديدة افضل

HuSSein.
10-04-2013, 22:23
شكرا جزيلا على سرعة الأجابة :rolleyes:
ودا يعنى أن كل اللى معاه سوكيت 1155 هيضطر يغير المنصة لو عاوز يحدث للهازويل ؟ :ah38:

فرقت خمسة يعنى بين 1155 و 1150 :D :ah22:
طب بالنسبة للأسعار ايه نظامها ؟ :ah38:

dmmmm
10-04-2013, 22:44
أسعار الايفي مش هاتنزل بسبب عدم وجود منافس قوي فستأتي معالجات الهازويل بأسعار اغلى من الايفي

unexpected
10-04-2013, 23:52
ودا يعنى أن كل اللى معاه سوكيت 1155 هيضطر يغير المنصة لو عاوز يحدث للهازويل ؟ :ah38:

بضبط في حال اردت تحديث المعالج يجب تغير اللوحة ايضا لكن من يملك معالج من معمارية Sandy Birdge/Ivy Birdge لا ارى انة مجبر على التحديث الى الهاسويل
وبالنسبة للاسعار اسعار معالجات Ivy Birdge لن يتم تخفض سعرهم بمناسبة صدور معالجات Haswellوانما ستبقى الاسعار كما هي وسيكون الرفع في سعر معالجات Haswell
ودي الاسعار المبدئية للطلب المقدم في امريكا عند PCSuperStore
على اي حال الامر تقريبا طبيعي بسبب غياب المنافس AMD عن الساحة

HuSSein.
11-04-2013, 01:51
بضبط في حال اردت تحديث المعالج يجب تغير اللوحة ايضا لكن من يملك معالج من معمارية Sandy Birdge/Ivy Birdge لا ارى انة مجبر على التحديث الى الهاسويل
وبالنسبة للاسعار اسعار معالجات Ivy Birdge لن يتم تخفض سعرهم بمناسبة صدور معالجات Haswellوانما ستبقى الاسعار كما هي وسيكون الرفع في سعر معالجات Haswell
ودي الاسعار المبدئية للطلب المقدم في امريكا عند PCSuperStore
على اي حال الامر تقريبا طبيعي بسبب غياب المنافس AMD عن الساحة

شكرا مجددا أخى حنا :)
ولكن الفارق بسيط جدا بين الأيفى والهازويل :ah22:

ahmed601
11-04-2013, 05:09
هتصدر ف الاسواق العاليمة بعد شهرين او ممكن تلاته
تانى شئ هتبقى ب سوكيت جديد وهوا 1150
فرق الاداء تقريبا مش هيكون الثورى مابينه ومابين الايفى بردج لكن بيقولوا ان مشكلة الحرارة هتتحل , واكيد مراجعات اللى هتصدر لما المعالج يبقى متاح ف الاسواق هتاكد وتظهر مدى قوة المعمارية الجديدة واختلافها عن الجيل اللى فات ,
ومن رايئ الانتظار عشان لو هتجدد يبقى تاخد احدث معمارية عشان تقعد معاك اطول فترة بدون تغيير (كمان يكون سعر الدولا اتعدل , مين عارف ) :)
يا اخى اولا لو هو اراد التحديث الى معالج haswel لابد ان ينتظر فترة حتى بعد ظهورة لماذا ؟ لان المذربورد فى الاول الخاصة بمعالج haswel مش هتدى معاه كفائة بشكل كويس لانة لسة فى بداياتة لازم يستنى لما الخيارات تتسع اكتر فى المذربورد و ينزل موديلات كتير ; و بالنسبة لموضوع الدولار فا سعرة عمرة ما هيرخص طالما ارتفع هيفضل مرتفع على طول انسى القصة دى الدولار بيرتفع و ميرخصش و بعدين فى ازمة مالية عالمية صنعتها امريكا لتدمير اقتصاد العالم كله و عمل عملة عالمية موحده بدل الدولار و مش بعيد موضوع كوريا الشمالية يتطور مع الوقت لحرب شاملة يعنى انسى الدولار يرخص هو لا هيرتفع لا هيثبت وواثق جدا من كلامى

ahmed601
11-04-2013, 05:12

اخى بعض الناس قالم يمكن تحديث bios للبرده ذات سوكيت 1155 لتقبل معالج الجيل الرابع بسوكيت 1150 و لكن مش متاكد من الكلام ده الله اعلم

unexpected
11-04-2013, 05:15
اخى بعض الناس قالم يمكن تحديث bios للبرده ذات سوكيت 1155 لتقبل معالج الجيل الرابع بسوكيت 1150 و لكن مش متاكد من الكلام ده الله اعلم
كلام مستحيل اخي لن يظهر تحديث للبيوس ويجب تغير اللوحة بواحدة بسوكت 1150

ahmed601
11-04-2013, 05:18
كلام مستحيل اخي لن يظهر تحديث للبيوس ويجب تغير اللوحة بواحدة بسوكت 1150
مهو انا قلت مش متاكد علشان كده اخى بس كمان متنساش ان الفرق بين ivy bridge و haswell 5 pin فقط !!!!!!!!!

HuSSein.
11-04-2013, 09:42
والله أنا شايف أن الأيفى كافى جدا والله أعلم .. وموفق أخى حنا فى شراء I7 4770 ان شاء الله :D

unexpected
11-04-2013, 15:28
مهو انا قلت مش متاكد علشان كده اخى بس كمان متنساش ان الفرق بين ivy bridge و haswell 5 pin فقط !!!!!!!!!
يا عزيزي حتى لو كان الفرق بينهم 1PIN لن تدعم للوحات 1155 معالجات الهاسويل
اساسا دي سياسة انتل كل سنتين سوكت جديد

ahmed601
11-04-2013, 16:31
يا عزيزي حتى لو كان الفرق بينهم 1PIN لن تدعم للوحات 1155 معالجات الهاسويل
اساسا دي سياسة انتل كل سنتين سوكت جديد

ايوة علشان يجبرم الناس تحدث و ايضا شركات المذربورد للعلم فقط مش هتصنع برده لمعالج جديد من غير سوكيت جديد لانهم برضة عوزين ربح يعنى سوكيت 2011 كان ممتاز و كافى جدا ممكن يشتغله مثلا 10 سنين عادى جدا و كل معالج ينزل سوكيت 2011 الجيل الاول و الثانى و الثالث و الرابع الخ و لكن لو عملم كده شركات المذربورد هتخسر و بعدين برضة خد بالك معالج ال haswel لو عملم درجة حرارتة منخفضة قوى و تستطيع كسرة مثلا الى 5.5 جيجا بالمرتاح مثلا يعنى او حتى الى 6 جيجا مثلا لن تستطيع شركة انتل ترويج معالجات الاكستريم فا الاكستريم لو نزل مثلا فى الايفى بريدج هتلاقية افضل فى الحرارة عن الايفى بريدج العادى و لكن سعر المعالج الاكستريم لن يقل عن 7 الف جنية

MOBH
11-04-2013, 17:49

حتى لو كان نفس السوكت فلن يدعمه
في معالجات haswell تم دمج منظم الفولت (VRM) مع المعالج بعكس المعماريات السابقة
لن يكون هناك أي أمل في دعم الجيل الحالي لـ haswell