المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل تركيب التجميعه يحتاج خبره مسبقه

azcooo
10-04-2013, 17:25
السلام عليكم

انا قررت اشتري لاول مره بي سي :D (كل اجهزتي السابقه لاب توب )

المهم اني ناوي اركبه بنفسي عشان اكسب خبره في هالمجال وتكون تجربه جديده
وللاسف ما اعرف احد عنده خبره في هذا الشي:(

فبعتمد على نفسي وعلى مقاطع اليوتيوب الي تشرح الطريقه

الممهم تنصحوني اكنسل الفكره و اخلي فني يركبه لي ولا الموضوع سهل واتوكل على الله

Haythamovic
10-04-2013, 17:38
لا الموضوع سهل جدا بس اهم حاجة متلمسش ظهر الماذربورد علشان ممكن تاخد كهرباء استاتيكية منك وتبوظ وايه الحاجات اللي انتا هتركبها؟

azcooo
10-04-2013, 18:03
كل الكيس
من الالف الى الياء
راح اركبه

unexpected
10-04-2013, 19:31
وعليكم السلام
احب الناس اللي مثلك واحب التحدي ولا احب كلمة (لا اعرف)
والتجربة ستتعلم منها الكثير لكن انتبة ان تكسر احد اسنان سوكت المعالج الموجودة على اللوحة
واي شيئ يصعب عليك نحن هنا موجودين

ahmed601
11-04-2013, 04:56
لا الموضوع سهل جدا بس اهم حاجة متلمسش ظهر الماذربورد علشان ممكن تاخد كهرباء استاتيكية منك وتبوظ وايه الحاجات اللي انتا هتركبها؟

لو تم لمس اى قطعة IC من الاعلى مش شرط الاسفل ممكن تتلف ! بس حلها سهل ممكن يجيب سلك كهرباء و يوصلة حولين ايده مثل الغويشة و ياخد طرف السيلك يوصلة فى الارضى لفيشة الكهرباء بس يتاكد انه ارضى بمفك تيست بس موضوع الكهربة الاستاتيكية غريب انا مرة بلمس الحنفية بتاعة الماء فى البيت اقسم لك بالله طلع شرارة من ايدى و حسيت برعشة خفيفة

mmels
11-04-2013, 15:21
لو تم لمس اى قطعة IC من الاعلى مش شرط الاسفل ممكن تتلف ! بس حلها سهل ممكن يجيب سلك كهرباء و يوصلة حولين ايده مثل الغويشة و ياخد طرف السيلك يوصلة فى الارضى لفيشة الكهرباء بس يتاكد انه ارضى بمفك تيست بس موضوع الكهربة الاستاتيكية غريب انا مرة بلمس الحنفية بتاعة الماء فى البيت اقسم لك بالله طلع شرارة من ايدى و حسيت برعشة خفيفة

والله العظيم كويس ..... انا بردو كده في مرة بطفي نور الاوده لقيت التليفزيون طفي :D

لا انصحك اخي تلبس الاسورة دي وتوصلها بالارضي ممكن يكون في كهربة رده او النور يفصل عندكم مثلا خط الكهربا فيحصل ان الكهربا ترد في الارضي بلاش الفكرة دي الله يخليك :)

عن التركيب الامر سهل ما فيش مشكلة وبراحة كده

قولنا بس علي نوع الكيسة واذا كنت حتشتري كيسة احترافية بتكون القواعد اللي بتركب فيها البورده مش متركبة اولا وانته اللي بتقوم بتركيب تلك القواعد

ونحن هنكون معك

ahmed601
11-04-2013, 16:38
والله العظيم كويس ..... انا بردو كده في مرة بطفي نور الاوده لقيت التليفزيون طفي :D

لا انصحك اخي تلبس الاسورة دي وتوصلها بالارضي ممكن يكون في كهربة رده او النور يفصل عندكم مثلا خط الكهربا فيحصل ان الكهربا ترد في الارضي بلاش الفكرة دي الله يخليك :)

قولنا بس علي نوع الكيسة واذا كنت حتشتري كيسة احترافية بتكون القواعد اللي بتركب فيها البورده مش متركبة اولا وانته اللي بتقوم بتركيب تلك القواعد

ونحن هنكون معك

و سعات كمان لما بتلبس بروفر صوف و تيجى تقلعة بتسمع صوت طقطقة و ممكن يطلع شرارة خفيفة :)

ahmed601
12-04-2013, 03:31

ونحن هنكون معك
الاخ صاحب الموضوع بعد ما قلتلة فكرة التخلص من الكهرباء الاستاتيكية عن طريق سلك الكهرباء و الارضى مردش من سعتها نتمنى يكون المانع خير ان شاء الله ربنا يستر :confused:

ahmed601
12-04-2013, 03:34
بص برة بيجمعم اذاى لازم غويشة لعزل الكهرباء الاستاتيكية https://www.youtube.com/watch?v=wPB3HcMjf2E

Haythamovic
12-04-2013, 19:48
بص برة بيجمعم اذاى لازم غويشة لعزل الكهرباء الاستاتيكية
هي البتاعة ديه بتتباع في مصر؟؟؟

Ahmed Elbrbry
12-04-2013, 22:46
افضل طريقة لخروج شحنات الكهرباء من الجسم
هى السجود
و السبب فى ذلك ان فى اثناء السجود فى الصلاة تكون موجه رأسك الى مركز الارض
حيث اكد احد العلماء ان مركز الارض هى مكة
و لذلك انصح الاخ صاحب السؤال
بالصلاة الاول قبل البدء فى الموضوع و ان شاء الله ربنا يحفظه

و اهم شئ فى عملية التكيب
اولا عدم ملامسة سنون السوكت نهائيا يعنى تشيل الغطا تحط المعالج و تقفل الغطا

و الجزء الاخر هو
استخدام كتيب التعليمات مع كل قطعة و خصوصا اللوحة الام
و ركز جيدا فى توصيل مفاتيح الكيسة بالوبردة
هتلاقيها موضحة فى كتيب التعليمات الخاص باللوحة

ahmed601
13-04-2013, 00:32
هي البتاعة ديه بتتباع في مصر؟؟؟و الله مش عارف ؟

ahmed601
13-04-2013, 00:35
افضل طريقة لخروج شحنات الكهرباء من الجسم
هى السجود
و السبب فى ذلك ان فى اثناء السجود فى الصلاة تكون موجه رأسك الى مركز الارض
حيث اكد احد العلماء ان مركز الارض هى مكة
و لذلك انصح الاخ صاحب السؤال
بالصلاة الاول قبل البدء فى الموضوع و ان شاء الله ربنا يحفظه

و اهم شئ فى عملية التكيب
اولا عدم ملامسة سنون السوكت نهائيا يعنى تشيل الغطا تحط المعالج و تقفل الغطا

و الجزء الاخر هو
استخدام كتيب التعليمات مع كل قطعة و خصوصا اللوحة الام
و ركز جيدا فى توصيل مفاتيح الكيسة بالوبردة
هتلاقيها موضحة فى كتيب التعليمات الخاص باللوحة

سؤال اخى بالمنسبة هل بعد تركيب المعالج على السوكيت و بعدين بعدها على طول شلة المعالج كنت بشوف حاجة فى السوكيت لان المعالج سقط سقطة خفيفة على السوكيت هل يتلف pin المعالج او يجعلها تتخرم اكثر من خرم على البوردة ؟ و ايضا و انا بجمع جهازى المعالج i7 3770k و المذربورد z77x up5 th غصب عنى لمسة لمسة خفيفة لل pin فى المذربورد هل ممكن تكون تلفة شى ؟ و بعدين بحس ان ال pin معوج شوية ؟ بس مش من اللمسة لا من قبلها بس الجهاز شغال عادى ؟ و سمعت من بعض الناس بيقولم ان المعالج مثلا مش 1155 رجل لو تلف رجل او 2 او حتى 10 رجول بيشتغل عادى ؟