المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : محتار بين شراء core 2 quad Q9550 أو i5

MahmoudM
13-04-2013, 01:24
السلام عليكم

بافكر اشتري بروسيسور و كارت شاشة جداد لأن البروسيسور الحالي اللي معايا أدائه ضعيف جدا ..

و سمعت ان ال core 2 quad Q9550 أدائه في الألعاب أحسن من i5

علما بأن البورده الحالية اللي معايا لا تدعم iX و تدعم لحد core2quad فقط و ميزانيتي بين 1000~1600

لو المستوي متقارب أو الi5 احسن بنسبه صغيره هاشتري core 2 quad لأن الجهاز بأستخدمه اساسيا للألعاب و مش مهم بالنسبالي أي مميزات تانيه

ياريت نصائح الإخوه الأعضاء..مشكورين

unexpected
13-04-2013, 02:34
وعليكم السلام
اهلا بك في المنتدى اخي وان شاء الله تفيد وتستفيد معنا
بالنسبة للمعالجات الامر لا يحتاج للتفكير المعالج I5 افضل بقرق جيد جدا من معالجات Core 2 Quad وانصحك ان تقوم ببيع للوحتك الحاليا وتشتري اي للوحة تدعم المعالج I5
وتحاول شراء معالج مثل I5 3470 وان كان لديك بطاقة رسومية متوسطة على الاقل تستطيع ان تستمتع بجميع الالعاب الموجودة بدون اي مشكلة

baha timimi2011
13-04-2013, 18:02
طبعا معالج الـ i5 أفضل بجميع أنواعه من intelC2Q القديم
حتى المعالج i5 750 للجيل الأول تفوق على الـ C2Q في الألعاب
قم ببيع المكونات القديمة وجددها مع معالج i5

MEDO2142
15-04-2013, 00:56
السلام عليكم
اذيك يا اخى نصيحه منى اشتر ى كور كواد الموديل اللى كاتبه لاسباب كتير اولا انت مهتم بالالعاب زىى بالضبط والبروسيور ده هيظبط الاداء معاك ثانيا اشترى كارت قوى وصدقنى مش هتحتاج لبورده جديده اولا الاساعر مرتفعه فى السوق ثانيا التركيز هيكون على الكارت لو الكارت قوى ومش محتاج تشترى بروسيسور جديد صدقنى انا عندى بوره asus p5p43tdوبدور على بروسيسور كور كواد 2.8 9550 ولو لقيته هاشترى كارت قوى صدقنى انا حاسس بالحيره اللى انت فيها لانى زيك لو حابب تستفيد اكتر ممكن تكلمنى على الميل الخاص لو تحب
ابعتلى رساله وااكتبلك الميل او ابعتلى الياهو او سكاى بى بتاعك

Dark shadow
15-04-2013, 05:55
السلام عليكم
اذيك يا اخى نصيحه منى اشتر ى كور كواد الموديل اللى كاتبه لاسباب كتير اولا انت مهتم بالالعاب زىى بالضبط والبروسيور ده هيظبط الاداء معاك ثانيا اشترى كارت قوى وصدقنى مش هتحتاج لبورده جديده اولا الاساعر مرتفعه فى السوق ثانيا التركيز هيكون على الكارت لو الكارت قوى ومش محتاج تشترى بروسيسور جديد صدقنى انا عندى بوره asus p5p43tdوبدور على بروسيسور كور كواد 2.8 9550 ولو لقيته هاشترى كارت قوى صدقنى انا حاسس بالحيره اللى انت فيها لانى زيك لو حابب تستفيد اكتر ممكن تكلمنى على الميل الخاص لو تحب

اخى الكريم معالج i5 3470 كمثال يتفوق بفرق كبير عن معالجات كور تو كواد وانصح الاخ الكريم صاحب الموضوع ببيع الوحة والمعالج الذى يمتلكها ويجيب

Intel® Core™ i5-3470 Ivy Bridge 3.2GHz 6MB 1350 L.E

ASRock B75M-GL R2.0 Socket 1155 Motherboard 425 L.E

unexpected
15-04-2013, 06:15
السلام عليكم
لماذا يأخد معالج اصبح قديم تقريبا مع ان الميزانية لدية تسمح بشراء معالج افضل بكثير وهو معالج I5???
الاخ صاحب الموضوع قم ببيع اللوحة لديك واشتري اي للوحة بشريحة H61 مع معالج مثل I5 والاداء سيكون افضل طبعا

osasee
15-04-2013, 08:05
أخى اذكر لنا نوع الكارت و دقة الشاشة لننصح بانسب المكونات فى حدود ميزانيتك

osasee
15-04-2013, 08:13
و على العموم بيع البروسيسور بتاعك و المازربورد و كارت الشاشة و اقترح عليك
Intel® Core™ i3-3220 Ivy Bridge 3.3GHz Processor 925 L.E
ASUS P8H61-M LX Socket 1155 Motherboard (R2.0)00 400 L.E
وممكن فرق الميزانية المتبقية مع النقود البيع المكونات القديمة تجيب كارت hd 7750 او hd 7770
وانتظر اخوانى فى المنتدى فهم اهل خبره عنى

الحياة وهلة
15-04-2013, 22:21
والله انا لما قرأت عنوان الموضوع ضحكت

ونفسى اعرف الشخص اللى قالك ان ال core 2 Quad احسن او حتى ادائه قريب من ال Core i5

اكيد بيضرب stuff عالى كيك :D

طبعا ال Core i5 افضل باكتساح

اللى خلا معالج زى Core i3 3220 متفوق على جميع معالجات core 2 quad فى الالعاب يبقا ازاى نقارنه بال core i5 :D

MahmoudM
16-04-2013, 00:14
مبدئيا اشكر كل واحد تكرم بالرد :)

ثانيا قمت بعمل بحث بسيط عن الإمكانيات اللي ممكن أشغل عليها لعبه زي Battlefield 3

الموضوع طلع غريب بصراحه .. عموما انا جربت لو عندي كواد كور + كارت شاشة قوي لأن الميزانية ستسمح بشراء كواد كور + كارت شاشة

و جربت i5 بكارت الشاشة الحالي المعقول و النتيجة اهي

انا مش عارف هل لو شغلتها علي برسيسور قوي (i5) + كارت شاشة معقول أحسن ام برسيسور قوي نسبيا ( الكواد كور ) + كارت شاشة قوي

MEDO2142
18-04-2013, 14:37
مع احترامى الكامل لحضرتك تركيز الالعاب على كارت الشاشه فى المقام الاول وبعد كده البروسيسور ولم يكون ميزانيته محدوده يبقى كواد كور افضل ليه ويجيب كارت قوى معاه لانه مش محتاج يغير بورده علشان بروسيسور وعلى فكره انا واثق من كلامى وعارف بقول ايه كويس الفنيات انا فاهمها كويس وفاهم الكلوك والباس والفريكونسى اكتر من حضرتك ومع احترامى للجميع والاهم من كده ان كل اجيال البروسيسور الحديث مش اقوى من اجيال اى ام دى لان انتل بتبالغ فى قوة البروسيسورات بتاعتها وليكم مطلق الحريه انكم تصدقوا

unexpected
18-04-2013, 16:28
مع احترامى الكامل لحضرتك تركيز الالعاب على كارت الشاشه فى المقام الاول وبعد كده البروسيسور ولم يكون ميزانيته محدوده يبقى كواد كور افضل ليه ويجيب كارت قوى معاه لانه مش محتاج يغير بورده علشان بروسيسور وعلى فكره انا واثق من كلامى وعارف بقول ايه كويس الفنيات انا فاهمها كويس وفاهم الكلوك والباس والفريكونسى اكتر من حضرتك ومع احترامى للجميع والاهم من كده ان كل اجيال البروسيسور الحديث مش اقوى من اجيال اى ام دى لان انتل بتبالغ فى قوة البروسيسورات بتاعتها وليكم مطلق الحريه انكم تصدقوا
تقريبا فهمت منك انك ترى نفسك على الجميع يعني انت الفهمان وغيرك لا!!! هذا شيئ غير مقبول طبعا
والاهم من دة كلة فعلا معالجات انتل الحاليا اقوى من معالجات AMD مع الالعاب والجميع يعرف ذلك
وعندك من مراجعة حتى 100 مراجعة تثبت الامر

الحياة وهلة
18-04-2013, 18:43

هو الكلام دا موجه لمين اصلا ؟!

MOSAHADIDI
18-04-2013, 18:47
لا حول ولا قوه الا بالله....غريب امرك بصراحه يا اخي.....