المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : نصيحة لذوى الميزانيات الضعيفة

الصفحات : [1] 2

hardrock5500
15-04-2013, 18:09
بسم الله الرحمن الرحيم

لاحظت بعض الاشخاص هنا يطلبون تجميعات للالعاب بمبلغ 1200 او 1500
ولاحظت ايضا ان بعض الاخوة فى المنتدى بيعرضوا عليهم تجميعات بمبالغ اكثر بكثير او يردون عليهم ان الميزانية قليلة ويجب رفع الميزانية
عموما هل تحتاج لجهاز ب 2500 على الاقل لتستمتع بالالعاب ؟
لا اطلاقا
هل اقل بطاقة تجعلنى استمتع بالالعاب ب 650 ج على الاقل
لا اطلاقا
هل يجب بريسسور i3 ايفى بريدج على الاقل عشان العب !!!
لا اطلاقا
gt 9500

اولا البريسسور نظيرة مستعمل 320 او 300 تقريبا او اقل او اكثر

ولو انتل لو كورتديو مستعمل 7500 تقريبا من 250 الى 300
+
بوردة
ASRock 760GM-GS3 / AM3 / AMD 760G
تقريبا سعرها 320 ج

ولو انتل ممكن بوردة g41 فى حدود 350

كيسة تجارية بباور تجاورى مش هتكمل 120 ج

ملحوظة
البريسسورات من اطول فطع الكمبيوتر عمرا عادى جدا لو جبتة مستعمل

300 ج بريسسور انتل
350 بوردة جى 41
130 ج رام
120 كيس
250 ج هارد
_____
وتقريبا هيبقى نفس السعر جهاز ال amd
ولو اخرك 1200 ج مثلا تجميعة ال amd جيدة وانتظر الفرج حتى تشترى كرت شاشة رخيص ايضا
واعمل على الكرت المدمج الى ان يشاء الله
______
كرت الشاشة ضعيف مش كدة ؟
عموما الكرت مشغل
fifa 13 1280/1024 على الهاى
btf3 على الميديم
AssassinsCreed3 على الهاى
Alan Wakes American Nightmare
_________Sniper.Zombie.2013 على الهاى _______________________

ولو عرفت تجيب كرت مستعمل من حد ثقة فى حدود ال 350 ج هيبقى هايل جدا
__________________________________________________ __________

اخر حاجة
المستوى المادى مش متساوى بين الجميع
فى ناس كتير اخرها 1500 ج فى كمبيوتر
ودة مبلغ جيد فى عصر النهضة الذى نعيشة عافانا الله نحن واياكم منة

والسلام عليكم ورحمة الله

Mahmoud Essam
15-04-2013, 23:10
أخى الكريم انا هسألك سؤال . جهازك الحالى تسطيع تشغيل عليه لعبة مثل Crysis 3 على اعدادات عالية و دقة مثل 1600x900 طبعا الاجابة لا لان اصلا لعبة Crysis 3 مش هتشتغل عندك لان اللعبة محتاجه كرت داعم DX 11 و الكرت الخاص بك داعم لل DX 10 و كذالك معظم الالعاب الثقيلة ستعمل عندك ببطئ شديد مع اعلى الاعدادات و دقة مثل 1600x900 . كذالك أخى الكريم الموضوع فهناك بعض الاخوة يدخلون و يريدون شراء اجهزة لتشغيل الالعاب الثقيلة على اعدادات عالية و بميزانية 1500 ج فطبعا الواحد مش هيخدع العضو و يكتبلوا تجميعة بسعر 1500 ج و فى النهاية فأنها لن تُلبى استخدامه فالذى نفعله نحن فى المنتدى هو تنوية العضو بأقل تجميعة تُلبى استخدامه و تجميعة أخرى مناسبة لميزانيته و له حرية الاختيار و مع احترامى معظم الالعاب اللى حضرتك كاتبها تعتبر العاب غير ثقيلة و قوية و تشتغل على كرت الشاشة المدمج فى معالج انتل و لكن الالعاب الثقيلة لن تعمل بشكل جيد و لعبة BF3 حضرتك مشغلها على دقة 1280x1024 و على ميديم يعنى تعتبر اعدادات منخفضة و غير كدة اللعبة لن تتعدى 25 فريم عندك مما يعنى ان اللعبة تبطئ فى بعض المناطق التى يوجد بها جرافيك عالى مثل الانفجارات و الاعضاء بيبقى طالبين تجميعة لتشغيل مثل هذه الالعاب على اعدادات عالية و دقة مثل 1600x900 .

hardrock5500
16-04-2013, 00:13
أخى الكريم انا هسألك سؤال . جهازك الحالى تسطيع تشغيل عليه لعبة مثل Crysis 3 على اعدادات عالية و دقة مثل 1600x900 طبعا الاجابة لا لان اصلا لعبة Crysis 3 مش هتشتغل عندك لان اللعبة محتاجه كرت داعم DX 11 و الكرت الخاص بك داعم لل DX 10 و كذالك معظم الالعاب الثقيلة ستعمل عندك ببطئ شديد مع اعلى الاعدادات و دقة مثل 1600x900 . كذالك أخى الكريم الموضوع فهناك بعض الاخوة يدخلون و يريدون شراء اجهزة لتشغيل الالعاب الثقيلة على اعدادات عالية و بميزانية 1500 ج فطبعا الواحد مش هيخدع العضو و يكتبلوا تجميعة بسعر 1500 ج و فى النهاية فأنها لن تُلبى استخدامه فالذى نفعله نحن فى المنتدى هو تنوية العضو بأقل تجميعة تُلبى استخدامه و تجميعة أخرى مناسبة لميزانيته و له حرية الاختيار و مع احترامى معظم الالعاب اللى حضرتك كاتبها تعتبر العاب غير ثقيلة و قوية و تشتغل على كرت الشاشة المدمج فى معالج انتل و لكن الالعاب الثقيلة لن تعمل بشكل جيد و لعبة BF3 حضرتك مشغلها على دقة 1280x1024 و على ميديم يعنى تعتبر اعدادات منخفضة و غير كدة اللعبة لن تتعدى 25 فريم عندك مما يعنى ان اللعبة تبطئ فى بعض المناطق التى يوجد بها جرافيك عالى مثل الانفجارات و الاعضاء بيبقى طالبين تجميعة لتشغيل مثل هذه الالعاب على اعدادات عالية و دقة مثل 1600x900 .

شكرا على الرد اولا على فكرة btf3 مبتقطعش نهائيا بس مش هو دة موضوعنا
ثانيا واحد داخل بيبحث عن تجميعة ب السعر دة فأكيد هو مش جيمر عشان يلعب على full hd واعدادات كاملة
الى شوفتة بصراحة ان اللى بيرد علية طبعا مع االشكر لية بيعقدة من الدنيا وان بالسعر دة استحالة يجيب حاجة
فعشان كدة عملت الموضوع دة
ومواضيع تانية بيكتبوا بريسسور ب 970 ج لواحد عايز جهاز ب 1500 او 1700
وانا مش بتكلم عن خضرتك خاصا انا بتكلم عن ناس فعلا بتحسس اللى داخل دة انة يروح ينتحر ب 1500 ج بتوعة :)
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
وبخصوص btf 3 هبعتلك سكرين شوت بعدد الفريم واعلى اعدادت ممكنة
ويا ريت تتأكد من
تشتغل على كرت الشاشة المدمج فى معالج انتل
لان لو تساوى دة مع دة تبقى معجزة
لان لعبة Sniper.Zombie فقط وهى على اقل اعدادات لم تعمل اطلاقا على كرت متواضع 4350 + 4200 hybird
ف لو كرت مدمج شغلها على اعدادات عليا يبقى معجزة بصراحة
واخر حاجة هقولها عشان ابين وجهة نظرى
محدش بيطلب جهاز بالمبلغ دة يعرف يعرف يفرق بين لعبة على 1600x900 و
1280x1024
وشكرا لمرور حضرتك الطيب

hardrock5500
16-04-2013, 00:56
ومع ذلك لا اختلف معاك ان ال gt9500 بطاقة ذات اداء عالى ولكنة مقبول
ولكن بطافة مستعملة فى حدود 350 ج حل اكثر من جيد
(( ولو عرفت تجيب كرت مستعمل من حد ثقة فى حدود ال 350 ج هيبقى هايل جدا ))

الحياة وهلة
16-04-2013, 17:40
عذرا لصاحب الموضوع .. معلوماتك كلها غلط

انت بتفكرنى بالبياعين اللى فى محلات الكمبيوتر .. نفس طريقة التفكير

اولا مش كل اللى ميزانيتهم 1500 جنيه مش جيمر

ثانيا القطع اللى حضرتك ذكرتها لا تصلح للالعاب التقيلة ولا حتى المتوسطة لان برسيسور وكارت شاشة ضعيف زى اللى حضرتك ذكرته مع دقة شاشة عالية = صفر اداء وصفر استمتاع وصفر قابلية لتشغيل معظم الالعاب

وبطبيعة المصريين لما بيحبو يشترو حاجة .. شرط انها تخدمهم لمدة طويلة

مش هاشترى كارت شاشةوبروسيسور عشان ارجع بالزمن لورا والعب الالعاب القديمة

لا انا عايز ادفع فلوس فى حاجة تخدمنى فى المستقبل او على الاقل لمدة سنة او 2 ماشتكيش منها

وعذرا على الاطالة :)

mkozaq
16-04-2013, 21:23
انا هتفق معاك في حاجات و هختلف في حاجات تاني . بالفعل ممكن تعمل جهاز بالمبلغ اللي وضحته بس مش كل الالعاب هتشتغل معاك علي الالترا ولا حتي الهاي ميديام او لوو . اينعم الالعاب هتشتغل معاه دلوقتي بس السنه الجايه هيدعي عليك :( . دي نقطه . النقطه التانيه ان نسبه الخطر كبيره اوي في الحاجات المستعمله و هتفتح مشاكل علي الراجل اللي هيشتري و مفيش ضمان. ساعتها مش هيفتكر غيرك . لانك انت اللي نصحتو ب المستعمل (بخلاف البروسيسور) او مكونات جديده عفي عليها الزمن (اقرب مثال الرامات ال DDR2 اللي اختفت تقريبا من السوق و سعرها قارب علي الضعف )
بس هتفق معاك في ان محدش بيطلب جهاز بالمبلغ دة يعرف يفرق بين لعبة على 1600x900 و1280x1024
عموما انا بفضل الاجهزه الاستيراد سواء الديل او اتش بي لما تكون الميزانيه في الحدود دي مع تركيب اي كارت عادي زي 9500 GT او خلافه و بتقضي مصلحه لما يحب يخلص منه بعدين :D:D:D

mkozaq
16-04-2013, 21:29
ثانيا القطع اللى حضرتك ذكرتها لا تصلح للالعاب التقيلة ولا حتى المتوسطة لان برسيسور وكارت شاشة ضعيف زى اللى حضرتك ذكرته مع دقة شاشة عالية = صفر اداء وصفر استمتاع وصفر قابلية لتشغيل معظم الالعاب

ممكن ب 350 تجيب E8400 و هو ليس بالقليل يا اخي لكن كارت الشاشه قليل فعلا انا لا اختلف معك انه لا يوجد استمتاع لكن (كل برغوت علي قد دمه):ah42::ah42::ah42:

Mahmoud Essam
16-04-2013, 23:24
ثانيا واحد داخل بيبحث عن تجميعة ب السعر دة فأكيد هو مش جيمر عشان يلعب على full hd واعدادات كاملة
الى شوفتة بصراحة ان اللى بيرد علية طبعا مع االشكر لية بيعقدة من الدنيا وان بالسعر دة استحالة يجيب حاجة
وانا مش بتكلم عن خضرتك خاصا انا بتكلم عن ناس فعلا بتحسس اللى داخل دة انة يروح ينتحر ب 1500 ج بتوعة :)
ويا ريت تتأكد من
لان لعبة Sniper.Zombie فقط وهى على اقل اعدادات لم تعمل اطلاقا على كرت متواضع 4350 + 4200 hybird
1280x1024
وشكرا لمرور حضرتك الطيب

أخى بالنسبة للعبة BF3 بتجيب عند حضرتك كام FPS و ما هى الاعدادات التى تلعب عليها ؟ بالنسبة للامر الثانى فهناك بعض الاعضاء يريدون بميزانية 1500 ج لعب اعلى الالعاب على اعدادات عالية و دقة 1600x900 و 1366x768 . و بالنسبة لمعالج بسعر 970 ج مثلا فمادام المعالج يقدم السعر مقابل الاداء و سيستفيد منه فى المستقبل و مكفى الميزانية فما المانع من شراءه و يا أخى هناك شئ انا ممكن حاليا اجمع لواحد جهاز بمعالج متوسط يكفيه لمدة سنة مثلا و بعد السنة لازم هيغير هذا المعالج و بذلك سيصرف فلوس اعلى من شرائه معالج جيد من البداية . بخصوص كرت انتل المدمج مثل HD 2500 يستطيع تشغيل لعبة زى FIFA 13 و Alan Wake على اعدادات متوسطة مع عدم التقطيع و تشغيل لعبة مثل Sniper Zombie على اعدادات منخفضة و دقة منخفضة و طبعا الكرت المدمج هيشغل كل الالعاب لكن الاهم هى عامل الفيريمات و التبطئ يعنى مثلا لعبة زى Crysis 3 مش هتشتغل عندك على كرت GT 9500 و هتشتغل على كرت HD 2500 عشان داعم لل DX 11 و لكن طبعا هتبطئ . و بالنسبة لفرق الدقات بين 1600x900 و 1280x1024 هيظهر على شاشة دقتها 1600x900 كشاشات LED ذى حجم 20 بوصة و لكن طبعا مش هيظهر على شاشة CRT و دلوقتى معظم الناس عندها LED يعنى الفرق هيظهر .

Mahmoud Essam
16-04-2013, 23:26
ومع ذلك لا اختلف معاك ان ال gt9500 بطاقة ذات اداء عالى ولكنة مقبول
ولكن بطافة مستعملة فى حدود 350 ج حل اكثر من جيد
(( ولو عرفت تجيب كرت مستعمل من حد ثقة فى حدود ال 350 ج هيبقى هايل جدا ))

طيب مانا ممكن ازود 50 ج كمان او 100 ج و اشترى بطاقة HD 5770 مستعملة و ادائها ممتاز مع دقة مثل 1366x768 . و كرت GT 9500 أخى الكريم يعتبر كرت ضعيف نسبيا مع الالعاب الحالية .و لن يقوم بتشغيل بعض الالعاب مثل Crysis 3 و الاعضاء بيكونوا طالبين تشغيل كل الالعاب .

Dark shadow
17-04-2013, 05:53
ويا ريت تتأكد من
1280x1024
وشكرا لمرور حضرتك الطيب

اخى الكريم يوجد اجهزة ضعيفة الى ابعد حد ما كارت 7300 le مع بروسسر سيليرون وبتشغل العاب مثل COD MW3 وغيرها . ويوجد اجهزة بميزانية 1000 جنية واقل تستطيع تشغيل بعض الالعاب لاكن سوف هتلعب على اقل اعدادات وعلى ريزولشن منخفض :eek: .

osasee
17-04-2013, 10:00
انا حتكلم عن تجربة شخصية انا جيمر قديم اوى بس دايما ما كنتش باهتم بالدقة و الريزليوشن وكنت بلعب كتيرة بالطريقة ديه وكان الجهاز اللى بجمعه مش باهتم بكارت الشاشة ولكن بعد متابعتى لبعض المواقع وخاصة المنتدى بتاعنا حاولت اهتم اكتر بالكارت الشاشة بصراحة كنت بعانى جامد من موضوع التقطيع والجرافيك التعبان بس طول ما اللعبة شغالة يبقى تمام المهم جمعت جهاز جديد ولفيت لغاية ما جبته بالقسط بصراحة فرق السما من الارض ذوق عالى جدا من الفن الممتع اللى كان غايب عن الواحد
القصد من كلامى انا مع اخى صاحب الموضوع ولكن يجب تعريف السائل الفروق فى الاداء ونصيحته بالصبر ذى ما جمع 1500 جنيه ممكن يحوش يوصلهم 2500 لو عايز يستمتع بحق او يلجأ للمستعمل و رزقه على ربنا
اسف للاطالة

hardrock5500
17-04-2013, 12:02
عذرا لصاحب الموضوع .. معلوماتك كلها غلط

انت بتفكرنى بالبياعين اللى فى محلات الكمبيوتر .. نفس طريقة التفكير

اولا مش كل اللى ميزانيتهم 1500 جنيه مش جيمر

وبطبيعة المصريين لما بيحبو يشترو حاجة .. شرط انها تخدمهم لمدة طويلة

مش هاشترى كارت شاشةوبروسيسور عشان ارجع بالزمن لورا والعب الالعاب القديمة

لا انا عايز ادفع فلوس فى حاجة تخدمنى فى المستقبل او على الاقل لمدة سنة او 2 ماشتكيش منها

وعذرا على الاطالة :)

فعلا انا ذى البياعيين فى المحلات
بس فعلا واحد عايز جهاز ب 1500 ج مش جيمر اطلاقا ولا هيعرف وهيفرق بين دقات اللعبة
ومش كل الناس تقدر تدفع وتجيب جهاز ب 10000 جنية ذى حضرتك
ذى ما قال اخ قبل كدة كل برغوت على اد دمة

hardrock5500
17-04-2013, 12:06
انا هتفق معاك في حاجات و هختلف في حاجات تاني . بالفعل ممكن تعمل جهاز بالمبلغ اللي وضحته بس مش كل الالعاب هتشتغل معاك علي الالترا ولا حتي الهاي ميديام او لوو . اينعم الالعاب هتشتغل معاه دلوقتي بس السنه الجايه هيدعي عليك :( . دي نقطه . النقطه التانيه ان نسبه الخطر كبيره اوي في الحاجات المستعمله و هتفتح مشاكل علي الراجل اللي هيشتري و مفيش ضمان. ساعتها مش هيفتكر غيرك . لانك انت اللي نصحتو ب المستعمل (بخلاف البروسيسور) او مكونات جديده عفي عليها الزمن (اقرب مثال الرامات ال DDR2 اللي اختفت تقريبا من السوق و سعرها قارب علي الضعف )
بس هتفق معاك في ان محدش بيطلب جهاز بالمبلغ دة يعرف يفرق بين لعبة على 1600x900 و1280x1024
عموما انا بفضل الاجهزه الاستيراد سواء الديل او اتش بي لما تكون الميزانيه في الحدود دي مع تركيب اي كارت عادي زي 9500 GT او خلافه و بتقضي مصلحه لما يحب يخلص منه بعدين :D:D:D

البريسسور مستعمل تقريبا ملقتش حد بيشتكى منة
وكرت الشاشة مستعمل زى gts 250 من حد ثقة حل ممتاز جدااااااا

hardrock5500
17-04-2013, 12:09
ممكن ب 350 تجيب E8400 و هو ليس بالقليل يا اخي لكن كارت الشاشه قليل فعلا انا لا اختلف معك انه لا يوجد استمتاع لكن (كل برغوت علي قد دمه):ah42::ah42::ah42:

شكرا لردك
بس انا منصحتش ب 9500 انا قلت دة كمثال
ورجحت انة يتجة للمستعمل ك gts 250 او غيرها (( معنديش فكرة بسعرهم مستعمل حاليا ))

hardrock5500
17-04-2013, 12:18
أخى بالنسبة للعبة BF3 بتجيب عند حضرتك كام FPS و ما هى الاعدادات التى تلعب عليها ؟ بالنسبة للامر الثانى فهناك بعض الاعضاء يريدون بميزانية 1500 ج لعب اعلى الالعاب على اعدادات عالية و دقة 1600x900 و 1366x768 . و بالنسبة لمعالج بسعر 970 ج مثلا فمادام المعالج يقدم السعر مقابل الاداء و سيستفيد منه فى المستقبل و مكفى الميزانية فما المانع من شراءه و يا أخى هناك شئ انا ممكن حاليا اجمع لواحد جهاز بمعالج متوسط يكفيه لمدة سنة مثلا و بعد السنة لازم هيغير هذا المعالج و بذلك سيصرف فلوس اعلى من شرائه معالج جيد من البداية . بخصوص كرت انتل المدمج مثل HD 2500 يستطيع تشغيل لعبة زى FIFA 13 و Alan Wake على اعدادات متوسطة مع عدم التقطيع و تشغيل لعبة مثل Sniper Zombie على اعدادات منخفضة و دقة منخفضة و طبعا الكرت المدمج هيشغل كل الالعاب لكن الاهم هى عامل الفيريمات و التبطئ يعنى مثلا لعبة زى Crysis 3 مش هتشتغل عندك على كرت GT 9500 و هتشتغل على كرت HD 2500 عشان داعم لل DX 11 و لكن طبعا هتبطئ . و بالنسبة لفرق الدقات بين 1600x900 و 1280x1024 هيظهر على شاشة دقتها 1600x900 كشاشات LED ذى حجم 20 بوصة و لكن طبعا مش هيظهر على شاشة CRT و دلوقتى معظم الناس عندها LED يعنى الفرق هيظهر .
لان معظم اللى طالبيين الاجهزة دى خارجين من p3 وp4 فما تنتقل بيهم ل c2d هيحسوا بالفرق جدا
وعموما كمعلومة ليك مش نقطة حوار btf 3 بتجيب بمعدل من 20 الى 25 فريم

hardrock5500
17-04-2013, 12:20
طيب مانا ممكن ازود 50 ج كمان او 100 ج و اشترى بطاقة HD 5770 مستعملة و ادائها ممتاز مع دقة مثل 1366x768 . و كرت GT 9500 أخى الكريم يعتبر كرت ضعيف نسبيا مع الالعاب الحالية .و لن يقوم بتشغيل بعض الالعاب مثل Crysis 3 و الاعضاء بيكونوا طالبين تشغيل كل الالعاب .
انا قولت 9500 كتجربة شخصية مع كرت قئة دنيا
ولو رجعت للموضوع هتلافى انى رجحت المستعمل

الحياة وهلة
17-04-2013, 20:49
فعلا انا ذى البياعيين فى المحلات
بس فعلا واحد عايز جهاز ب 1500 ج مش جيمر اطلاقا ولا هيعرف وهيفرق بين دقات اللعبة
ومش كل الناس تقدر تدفع وتجيب جهاز ب 10000 جنية ذى حضرتك
ذى ما قال اخ قبل كدة كل برغوت على اد دمة

برضو هارجع واقولك مش كل اللى ميزانيتهم 1500 جنيه مش جيمر

95 % من اسباب تحديث الاجهزة هى الالعاب !!!

وحضرتى ماقالش لحضرتك انى مجمع جهاز ب 10000 جنيه لا ياعم انا راجل غلبان وجهازى عامل 3500 جنيه بس مش 10000

اقرى ردى كويس وماتتسرعش فى الرد

وشوف كام واحد رد عليك ومختلف معاك فى الرأى لان كلامك بعيد كل بعد عن المنطق

حضرتك ماسمعتش قبل كدة واحد هايشترى كمبيوتر وبيقول ( انا عايز حاجة كويسة عشان مش هاشترى كمبيوتر كل يوم يعنى )

hardrock5500
17-04-2013, 22:38
برضو هارجع واقولك مش كل اللى ميزانيتهم 1500 جنيه مش جيمر

95 % من اسباب تحديث الاجهزة هى الالعاب !!!

وحضرتى ماقالش لحضرتك انى مجمع جهاز ب 10000 جنيه لا ياعم انا راجل غلبان وجهازى عامل 3500 جنيه بس مش 10000

اقرى ردى كويس وماتتسرعش فى الرد

وشوف كام واحد رد عليك ومختلف معاك فى الرأى لان كلامك بعيد كل بعد عن المنطق

حضرتك ماسمعتش قبل كدة واحد هايشترى كمبيوتر وبيقول ( انا عايز حاجة كويسة عشان مش هاشترى كمبيوتر كل يوم يعنى )
, وكلامى موجه بردة للى معهوش 3500 ج
انت محسسنى انى بساوى بين الجهاز اللى ب 1500 و اللى 30000

وكلامى منطقى جداا لواحد على اد حاله

hamo meesi
17-04-2013, 23:19
انا مش خبرة في الكمبيوتر لكن انا جيمر قديم جداً وبشتغل علي كونسول ..
اللي عايز يلعب جيمز ليلعب ويستمتع يا ميلعبش
واللي عايز يلعب لو مش معاه غير 1500ً ممكن يجيب كونسول بدل الكمبيوتر .. دة لو جيمر ومغرم بالجيمز لكن اللي عايز يجيب جهاز ب1500 بأعتقادي انه عايز يجرب فقط الالعاب ..والميزانية مش هتساعدة .
متفق تماماً مع رأئي الاستاذ : الحياة وهلة
ومختلف تماماً مع رائي الاستاذ : hardrock5500
تحياتي

Mahmoud Essam
17-04-2013, 23:50
لان معظم اللى طالبيين الاجهزة دى خارجين من p3 وp4 فما تنتقل بيهم ل c2d هيحسوا بالفرق جدا
وعموما كمعلومة ليك مش نقطة حوار btf 3 بتجيب بمعدل من 20 الى 25 فريم
أخى الكريم انا قولت لو الميزانية مكفية لشراء معالج بسعر 970 ج و المعالج يقدم السعر مقابل الاداء يبقى لماذا لا نقوم بشرائه ؟؟ بالنسبة لمعالج C2D حضرتك مركز عليه اوى مع انه مش متوفر جديد و سعره مستعمل 350 ج و غير انه معمارية قديمة و البوردة بتاعته غير داعمه للمعالجات الجديدة ذات سوكيت 1155 و غير ان هناك معالج مثل Pentium G630 ادائه مساوى لمعالج مثل C2D E7500 و يتفوق عليه فى معظم الاختبارات و سعره جديد 430 ج و اللوحة الخاصة به تدعم التحديث للمعالجات الحديثة . و خلاصة الموضوع أخى الكريم ان احنا فى المنتدى مش بنغصب حد على شراء تجميعة أحنا بننصح بالافضل حاليا و مستقبلا و بنعطى حلول افضل فى حالة زيادة الميزانية و فى حالة عدم زيادتها بنعطى تجميعة تفى بالغرض و تكون برضوا كويسة للمستقبل لان اى حد بيجمع جهاز بيبص للمستقبل يعنى على الاقل الجهاز يبقى شغال معاه سنتين مع امكانية دعم اللوحة للتحديث كتحديث المعالج . بالنسبة لموضوع الفيريمات فحضرتك شغال على دقة 1280x1024 و اعدادات متوسطة و اللعبة جايبه 20 الى 25 فريم يعنى عدد قليل من الفيريمات و هذا العدد يستطيع كرت مثل GT 620 بسعر 370 ج جديد ان يأتى به على هذه الاعدادات مع دعم DX 11 يعنى على الاقل دعم الالعاب الحديثة لان معظم الالعاب هتنتقل الى DX 11 و البداية كانت لعبة Crysis3 يعنى كرت زى GT 9500 قريب جدا مش هيبقى ليه لزمة .

الحياة وهلة
17-04-2013, 23:58
, وكلامى موجه بردة للى معهوش 3500 ج
انت محسسنى انى بساوى بين الجهاز اللى ب 1500 و اللى 30000

وكلامى منطقى جداا لواحد على اد حاله

انت ليه دايما بتخترع كلام انا ماقلتهوش !!
والغريبة انك بترد عليه :D

hardrock5500
18-04-2013, 20:22
(( حودة الجامد )) ^_^
بردة بتكلم عن كارتى 9500 ؟ انا مقلتش لحد اشترية ا
انا بقول عن تجربة شخصية لكارت ضعيف وبيأدى الغرض
ولو رجعت هتلاقى انى قلت يشترى كرت مستعمل ب 350 ج افضل

hardrock5500
18-04-2013, 20:23
انت ليه دايما بتخترع كلام انا ماقلتهوش !!
والغريبة انك بترد عليه :D

عدم الرد افضل
لانك عمال تغلط من الصبح ومش عايز ارد
والموضوع مش مستاهل على فكرة

hardrock5500
18-04-2013, 20:26
انا مش خبرة في الكمبيوتر لكن انا جيمر قديم جداً وبشتغل علي كونسول ..
اللي عايز يلعب جيمز ليلعب ويستمتع يا ميلعبش
واللي عايز يلعب لو مش معاه غير 1500ً ممكن يجيب كونسول بدل الكمبيوتر .. دة لو جيمر ومغرم بالجيمز لكن اللي عايز يجيب جهاز ب1500 بأعتقادي انه عايز يجرب فقط الالعاب ..والميزانية مش هتساعدة .
متفق تماماً مع رأئي الاستاذ : الحياة وهلة
ومختلف تماماً مع رائي الاستاذ : hardrock5500
تحياتي
يبقى انت مش مختلف معايا ان اللى معاة 1500 ج مش جيمر
لكن الاخ التانى بيقولى علية جيمر ^_^

الحياة وهلة
18-04-2013, 22:31
يبقى انت مش مختلف معايا ان اللى معاة 1500 ج مش جيمر
لكن الاخ التانى بيقولى علية جيمر ^_^

ياباشا هو فى جيمر زيك ..

انا مش هارد عليك غير انى اكتبلك لينكات عينة من الناس اللى حضرتك مصمم تقول عليهم مش جيمرز وشوف الميزانية بتاعتهم والالعاب اللى عايزين يلعبوها

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=345017

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=343300

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=344187

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=341621

كل الناس ميزانيتهم قليلة ومع ذلك تطلعاتهم انهم يلعبو اتقل الالعاب الموجودة .. يارب تكون وصلت !

Mahmoud Essam
19-04-2013, 01:59
+ معاك 350 ج لل 1500 تجيب بيها كرت شاشة سواء جديد او مستعمل
مثلا 9500 gt انا جبتة جديد من هنا ماركة جلاكسى ب 200 ج ممكن تلاقية غلى وصل بالكتير 230 بس استحالة يزيد عن كدة

أخى حضرتك اللى نصحت بكرت GT 9500 فى ردك .

wivern
19-04-2013, 03:16
ياباشا هو فى جيمر زيك ..

انا مش هارد عليك غير انى اكتبلك لينكات عينة من الناس اللى حضرتك مصمم تقول عليهم مش جيمرز وشوف الميزانية بتاعتهم والالعاب اللى عايزين يلعبوها

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=345017

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=343300

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=344187

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=341621

كل الناس ميزانيتهم قليلة ومع ذلك تطلعاتهم انهم يلعبو اتقل الالعاب الموجودة .. يارب تكون وصلت !

على فكرة حضرتك ذكرت موضوعى ضمن المواضيع الناس اللى طلبة العاب ثقيلة مع ميزانية قليلة :D
بس على فكرة انا متفق مع كلامك ان هناك فرق شاسع بين انك تشغل لعبة و خلاص و بين ان جهازك يكون قوى كفاية لتشغيل الالعاب بسلاسة و الاستمتاع بها
على فكرة جهازى القديم كان متواضع و كان لدى كارت شاشة GT9500 مع معالج duel core و فى الواقع كنت الالعب كل الالعاب بدون مشاكل (طبعا مع تخفيض الاعدادات:D)
ولكن عندما قمت بتغيير جهازى و قمت بشراء معالج i5 2400 مع كارت HD7770 vapor x حسيت بفرق رهييب وبدأت اجد المتعة الحقيقية عندما أقوم باللعب:D
لكن..............هناك بعض الأشخاص الذين يحبطون بسرعة عند أخبارهم بضعف الميزانية ,لذلك انا أفهم وجهة نظر hardrock5500
لذلك ارجوكم لا داعى للخلاف لأن الهدف من هذا المنتدى مساعدة الناس لاختيار الامثل لهم و فى الواقع أنا واحد من الذى أستفاد بحق من هذا المنتدى
ولذلك أيضا يجب أن نتعاون فى مساعدة الأخرين و نتعاون مع بعضنا للأستفادة العامة :)
وأرجو الا أكون اكثرت الكلام وأرجو أن نتفهم وجهة نظر بعضنا ففى النهاية جميعنا نهدف لافادة الاخرين :)

hardrock5500
19-04-2013, 17:24
أخى حضرتك اللى نصحت بكرت GT 9500 فى ردك .

لا منصحتش كمل الرد للاخر
انا قولت دة كمثال وسعر كتجربة شخصية
وثانيا
انا قولت لو جبت كرت شاشة مستعمل منحد ثقة يبقى افضل بكثير

hardrock5500
19-04-2013, 17:31
لكن..............هناك بعض الأشخاص الذين يحبطون بسرعة عند أخبارهم بضعف الميزانية ,لذلك انا أفهم وجهة نظر hardrock5500
لذلك ارجوكم لا داعى للخلاف لأن الهدف من هذا المنتدى مساعدة الناس لاختيار الامثل لهم و فى الواقع أنا واحد من الذى أستفاد بحق من هذا المنتدى
ولذلك أيضا يجب أن نتعاون فى مساعدة الأخرين و نتعاون مع بعضنا للأستفادة العامة :)
وأرجو الا أكون اكثرت الكلام وأرجو أن نتفهم وجهة نظر بعضنا ففى النهاية جميعنا نهدف لافادة الاخرين :)

الحياة وهلة
19-04-2013, 22:20
على فكرة حضرتك ذكرت موضوعى ضمن المواضيع الناس اللى طلبة العاب ثقيلة مع ميزانية قليلة :D
بس على فكرة انا متفق مع كلامك ان هناك فرق شاسع بين انك تشغل لعبة و خلاص و بين ان جهازك يكون قوى كفاية لتشغيل الالعاب بسلاسة و الاستمتاع بها
على فكرة جهازى القديم كان متواضع و كان لدى كارت شاشة GT9500 مع معالج duel core و فى الواقع كنت الالعب كل الالعاب بدون مشاكل (طبعا مع تخفيض الاعدادات:D)
ولكن عندما قمت بتغيير جهازى و قمت بشراء معالج i5 2400 مع كارت HD7770 vapor x حسيت بفرق رهييب وبدأت اجد المتعة الحقيقية عندما أقوم باللعب:D

وهذا ما اريد توصيله .. عندما انصح الناس انصحهم للافضل وما سيخدمهم مستقبلا .. ولا اريد ان امشى بمبدأ ( مشى حالك )

ويصبح بعد فترة قريبة جدا جهاز الاخ الذى نصحته عديم الفائدة واشيل ذنبه .. ارجو ان تكون رسالتى وصلت :)