المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة فى كسر سرعة معالج 3770k بعد تحديث الرامات الى 16 جيجا !

الصفحات : [1] 2 3

ahmed601
16-04-2013, 14:14
مشكلة فى كسر سرعة معالج 3770k بعد تحديث الرامات الى 16 جيجا !
المشكلة تتلخص فى الاتى
كان عندى رمات 2*4 جيجا crosair 1866 كان الاوفر كلوك شغال تمام بس الغريبة مبيجبش اى نتائج ملحوظة فى برنامج superpi مع انه كان ظاهر بالتردد الجديد مع الضغط على برنامج cpuz و التيربوبوست كان بيوصل على الافتراضى الى 3.9 جيجا هرتز بعد ان قمت بتذويد الرمات الى 16 جيجا لانى بحتاج رمات عالية فى الجهاز بسبب بعمل حجات كتير فى نفس الوقت يعنى مثلا فحص الجهاز من الفيروسات بياخد مساحة و الاسكان ديسك و فتح مواقع نت كتير فى نفس الوقت سعات ممكن افتح اكتر من 30 صفحة نت الخ
بعد تذويد الرمات الى 16 جيجا كلهم crosair 1866 2*4gb تردد التيربو بوست على الافتراضى لا يتخطى 3.7 و ايضا الغريبة برنامج easy tune ظاهر ان المعالج قابل للكسر الى 4.68 بدل 4.5 بعد تذويد الرمات
المهم قمت بالكسر الى 4.68 كا تجربة و ضغط ببرنامج Prime95 لم اجد المعالج يتخطى 3.7 جيجا هرتز !!! مع انه استهلاك 100 فى 100 و درجة الحرارة لا تتخطى 50 درجة مع الضغط ! و الملتبليكس مش 45 لا الافتراضى بتاعة مع الضغط و هو 35 فا قلت اذود التردد الامامى للبروسيسور بدل 104 ميجا هرتز على التردد 4.68 الية اصل الملتى بليكس لا يتخطى 35 قلت اخلية 128 لكى يصبح 128 * 35 يدى التردد 4.4 المهم مجرد ما ضغط set فى برنامج ايزى تيون الجهاز اصابه الشلل التام فريز بشكل غريب جدا كا انى جالس امام صورة لا تتحرك المهم قلت اعمل ريستارت للكمبيوتر عملة ريستارت فضل يقفل و يفتح يمكن مرتين او 3 و بعدين ظبط نفسة على الافتراضى و برضة التيربوبوست لا يتخطى 3.7 جيجا
المهم قلت اعمل ديفولت للبيوس و عملة كده فعلا
و قلت اذود التردد للمعالج الى 128.6 لكى يصبح 128.6*35 يعطى 4.5 جيجا تقريبا المهم عملة حفظ و الجهاز مرضيش يشتغل قعد يقفل و يفتح اكتر من مرة فى الاخر عملة clr_cmos يعنى ديفولت للبيوس اشتغل الجهاز تانى و نفس العيب على التردد الافتراضى لا يتخطى 3.7 تيربوبوسط
و جربة اخلى الرمات تشتغل بنفس ترددها 1866 مفيش تغير نفس المشكلة
intel 3770k
Gigabyte Z77x UP5 TH
Ram 16 GB Crosair 1866
Power Supply 850 Watt
cooler crosair H80
case Cooler Master Striker

ahmed601
16-04-2013, 14:24
بالنسبة للرامات الان افضل بكثير مع استخدامى للجهاز و بالنسبة للريستارت للكمبيوتر بياخد تقريبا 5 ثوانى و بيفتح بس صورة المذربورد الوجو بيظهر خطف مبلحقش اشوف حاجة يمكن نص ثانية و استهلاك الرامات الان مع الاسكان ديسك و الجهاز شغال بدون تقل عادى

الاستهلاك وصل 15.2 جيجا الاول مع ال 8 كان ممكن الجهاز يتقل

kingtifass
16-04-2013, 15:32
اوعى تغير معاما الضرب (BCLK) لاعلى من 105 ,وده بيحتاج ناس محترفين عشان بعرفوا يكسروا ب معامل الضرب ,وساعتها بيبقى تبريد هيدروجين سائل عشان يعرفوا يكسروا المعالج لاعلى من 6.3 جيجا لان اخر core ratio بيبقى 63 واعلى من كده بيزود BCLK اما ف الوضع العادى , اوعى تغيره وسيبه على 100
الحمد لله الجهاز محصلهوش حاجة ,
رجع الاعدادات الافتراضية واتكد ان كل حاجة تمام
وعلى فكرة تيربوا بتاع المعالج لما كل الكور يبقا عليهم ضغط بيبقى التردد ليهم 3.7 , ف ده وضع طبيعى اللى انت لقيته

بص انت عايز تكسر المعالج يبقى العب ق core ratio مش BCLK اوعى تقرب منه
ومادام مش بتلاقى اعدادات الكسر ع الوندوز مع انك كاسر يبقى العيب ف البيوس
نزل البيوس تانى و رجع الاعدادات الافتراضية
وبعد كده اضغط عالمعالج لمده 20 دقيقة ورفع صورة توضع الفولت ودرجة الحرارة باستخدام برنامجى cpu-z &real temp
ع الاعدادات الافتراضية عشان نشوف ايه نظام الحرارة و مدى قابلية كسر

ahmed601
16-04-2013, 16:18
اوعى تغير معاما الضرب (BCLK) لاعلى من 105 ,وده بيحتاج ناس محترفين عشان بعرفوا يكسروا ب معامل الضرب ,وساعتها بيبقى تبريد هيدروجين سائل عشان يعرفوا يكسروا المعالج لاعلى من 6.3 جيجا لان اخر core ratio بيبقى 63 واعلى من كده بيزود BCLK اما ف الوضع العادى , اوعى تغيره وسيبه على 100
وعلى فكرة تيربوا بتاع المعالج لما كل الكور يبقا عليهم ضغط بيبقى التردد ليهم 3.7 , ف ده وضع طبيعى اللى انت لقيته

وبعد كده اضغط عالمعالج لمده 20 دقيقة ورفع صورة توضع الفولت ودرجة الحرارة باستخدام برنامجى cpu-z &real temp
بالنسبة للتيربو بوست كان بيصل الى 3.9 مع الرمات 8 جيجا ! مع 16 لا يتخطى 3.7 و ايضا البيوس احدث اصدار الية بعدها بيتا بيوس ! و ايضا بالنسبة BCLK انا مع معالج intel core 2 Duo E6600 كنت بغير فيها و معمل الضرب ثابت ! و كنت بوصلها 120 و 130 عادى ؟ و ايضا لو انت ثبت معامل الضرب و غيرة فى BCLK عادى ؟ و بالنسبة للفريز الية حصل ممكن يكون تلف شى فى الكمبيوتر مش واخد بالى منه ؟ كمان اعتقد ان المذربورد Z77x UP5 TH غير جيدة فى الكسر ال Biose فية مشكلة بيخرف احينا فى كسر السرعة مثلا ساعات اكسر السرعة الى 4.5 و اضغط لمدة ربع ساعة اجد الحرارة 68 درجة بالكتير مع الضغط ببرنامج primer 95 و سعات ترتفع الى 85 درجة مع نفس الضغط و القيمة و سعات على superpi 1M بيعمل 7 ثوانى و سعات بيعمل 10 ثوانى يعنى كل ما اكسر السرعة كل ما يقل بسيط عن القيمة الاصلية 9 ثوانى و بعد تذويد الرمات الى 16 لا يقبل الكسر بيبقى كاتب مثلا 4.5 فى الوندوز بس بشكل وهمى لانة مع الضغط لا يتخطى 3.7 جيجا

ahmed601
16-04-2013, 17:14

اخى طيب مع الكسر الى 4.5 و فولت 1.3 و bclk 100 و معامل ضرب 45 كويس ؟ وله يعمل مشاكل ؟ المشكلة بعدل القيم دى و اخش على الوندوز اعمل ضغط القى المعالج لا يتخطى 3.7 جيجا هرتز بعد تزويد الرمات

kingtifass
16-04-2013, 18:08
يا ريس كسر معالج C2D غير معالجات Ivy brdge المعالجات م النوع ده مفتوح فيها core ratio وده الللى بنعلى بيه لما بنكسر مش BCLK
كمان معالج 3770k بيوصل ل 3.9 لو كان الضغط على كور واحد م الاربعة , ولو زاد الضغط ع 2 او 3 كور بيقل ل 3.8 ولو زاد الشغط ع 4 كور بيبقى تردد ليهم 3.7
ده لو ع الوضع الافتراضى , اما بسبب معالجك unlocked ف انت لما كسرت السرعة ورجعت تانى للاعدادات الافتراضية رجع core ratio ل 39 لكل الكور , يعنى يعتبر كاسر المعالج كله ل 3.9 مش شغال ب الاعدادات الافتراضية اللى مفروض يكون المعالج شغال تحت ضغط ب 3.7

والماذربورد بتاعتك جيدة جدا (متقلش على نفسك كده انت جميل :D:D )
زى ما بقلك كده نزل البيوس تانى اخر اصدرا من موقع الشركة و صطبه تانى ع الجهاز ورجع الاعدادات الافتراضية من غير ما تلعب ف حاجة
هتلاقى الجهاو شغال ب 3.7 لو كان تحت ضغط وان شاء الله لما تيجى تكسر ف البايوس هتدخل جوه الوندوز هتلاقى الكسر موجود , عشان دى مشكلة حصلت معابا قبل كده ومع احد الاخوه هنا واتحلت لما صطبنا البيوس تانى
واضغط ع المعالج زى ما قلتلك عشان نعرف ايه نظام الحرارة ,
وبعد كده هنكسر سرعة المعالج يدويا بدون بروفيل مسبقة اللى ع الماذربورد

ahmed601
16-04-2013, 18:20
يا ريس كسر معالج C2D غير معالجات Ivy brdge المعالجات م النوع ده مفتوح فيها core ratio وده الللى بنعلى بيه لما بنكسر مش BCLK
كمان معالج 3770k بيوصل ل 3.9 لو كان الضغط على كور واحد م الاربعة , ولو زاد الضغط ع 2 او 3 كور بيقل ل 3.8 ولو زاد الشغط ع 4 كور بيبقى تردد ليهم 3.7
ده لو ع الوضع الافتراضى , اما بسبب معالجك unlocked ف انت لما كسرت السرعة ورجعت تانى للاعدادات الافتراضية رجع core ratio ل 39 لكل الكور , يعنى يعتبر كاسر المعالج كله ل 3.9 مش شغال ب الاعدادات الافتراضية اللى مفروض يكون المعالج شغال تحت ضغط ب 3.7

والماذربورد بتاعتك جيدة جدا (متقلش على نفسك كده انت جميل :D:D )
زى ما بقلك كده نزل البيوس تانى اخر اصدرا من موقع الشركة و صطبه تانى ع الجهاز ورجع الاعدادات الافتراضية من غير ما تلعب ف حاجة
هتلاقى الجهاو شغال ب 3.7 لو كان تحت ضغط وان شاء الله لما تيجى تكسر ف البايوس هتدخل جوه الوندوز هتلاقى الكسر موجود , عشان دى مشكلة حصلت معابا قبل كده ومع احد الاخوه هنا واتحلت لما صطبنا البيوس تانى
واضغط ع المعالج زى ما قلتلك عشان نعرف ايه نظام الحرارة ,
وبعد كده هنكسر سرعة المعالج يدويا بدون بروفيل مسبقة اللى ع الماذربورد

يا اخى ولا جميل ولا حاجة هذا بعض ما عندكم :D المهم اخر اصدار للبيوس F11 انا عندى ده متسطب و فى F12e تجريبى هل اعيد تحميل F11 ولة احمل F12e ? و بالنسبة ل BCLK انا شفت اكتر واحد كاسر بقيمة 110 على تبريد هيدروجين انا عندى تبريد مائى المهم الواحد و الله خايف يكون حصل تلف فى شى مش واخد بالة منه لان الحجات اللكترونية حساسة بس هى فى الضمان الجهاز كله لسة جديد

kingtifass
16-04-2013, 18:27
لا خليك ف الاصدرا الF11 بلاش تجريبى دلوقتى
وزى ما قلتلك الناس بتكسر BCLK بتبريد هيدروجين ولمجرد تنافس وتحقيق ارقام قياسية ف الكسر وكده
وان شاء الله خير محصل حاجة , نزل وصطب البيوس تانى واضغط ع جهاز وارفع صورة ب الضغط , وان شاء الله مفيش مشاكل :)

ahmed601
16-04-2013, 18:45
لا خليك ف الاصدرا الF11 بلاش تجريبى دلوقتى
وزى ما قلتلك الناس بتكسر BCLK بتبريد هيدروجين ولمجرد تنافس وتحقيق ارقام قياسية ف الكسر وكده
وان شاء الله خير محصل حاجة , نزل وصطب البيوس تانى واضغط ع جهاز وارفع صورة ب الضغط , وان شاء الله مفيش مشاكل :)

مش عارف و الله بعمل scan disk لهرد segate 3 TB بقالى 5 سعات و قرب يخلص فضلة سعتين وله حاجة :D لما يخلص هجرب احمل البيوس تانى F11 بس فى شى مهم بالنسبة للاوفر كلوك هل فى حماية بالنسبة للمذربورد و القطع فى حالة الاوفر كلوك الذائد ؟ ذى خاصية ال shutdown للكمبيوتر لما بيسخن البروسيسور و بعدين حتى المذربورد مفيهاش رنج معين للكسر بمعنى لو واحد كتب 10 جيجا هتقبل عادى فى البيوس يعنى معامل ضرب 100 هتقبل عادى لو كتب BLCK 1000 هتكتب عادى جدا بس اعتقد ان المذربورد لازم يكون فيها حماية مجرد ما يصل شى الى حد معين توقفة ولا مثلا واحد ميعرفش حاجة يكتب مثلا ارقام خرافية و هوب يبوظ الجهاز فى لحظة ؟ انا مبتدأ فى موضوع الاوفر كلوك و كنت بحسب ان 3770 ذى E6600 بس ربنا ستر

kingtifass
16-04-2013, 19:09
ايوه يا فندم فيه حماية ضد الاعدادات الخاطئة , عشان كده لما عليت ال BCLK ل 128 الجهاز فصل ومفتحش الال بما عملت Clr CMOS
بس اكيد الحذر لازم يبقى موجود لما تيجى تكسر سرعة عشان ممكن حاجة تبوظ
كل جيل يا ريس وليه طريقة كسر سرعته :)

ahmed601
16-04-2013, 20:22
ايوه يا فندم فيه حماية ضد الاعدادات الخاطئة , عشان كده لما عليت ال BCLK ل 128 الجهاز فصل ومفتحش الال بما عملت Clr CMOS
بس اكيد الحذر لازم يبقى موجود لما تيجى تكسر سرعة عشان ممكن حاجة تبوظ
كل جيل يا ريس وليه طريقة كسر سرعته :)
معلش اعذرنى اخى انا من الجيل القديم مش متابع :D انا لما زودة ال BLCK 129 فى الوندوز عن طريق برنامج Esay Tune الجهاز اتجمد المهم ربنا ستر بص اخى انا دلوقتى محملتش Boise جديد قلت اجرب بعد لما مسحة ال Cmos و كسرة السرعة الى 4.5 و ضغط لمدة نص دقيقة وصلة الى 82 درجة رحت قفلة و فتحة الجهاز فى البيوس تانى و نزلة الى 4 جيجا و ضغط و درجة الحرارة 68 تقريبا بس مروحة المبرد H80 مش ديرة باخر طاقتها هى على السرعة المتوسطة و الية صورة للضغط لمدة 10 دقائق بس على فكرة انا جربة قبل كده على 4.5 كانت بتصل الى 82 و بعد شوية تهبط 67 اذاى مش عارف ؟

kingtifass
16-04-2013, 20:38
هيا الغرفة فيها مكيف ؟ :)
وجرب تعمل بروفيل للمراوح بتاعة المشتت و مراوح اللى ف الكيسة , بحيث سرعتها تعلى كل ما حرارة سطح معالج تعلى وكده :)
وانت مركب كام مروحة ف الكيس وترتيبهم ؟ :)
وهل انت اللى كاسر بايدك ولا شغال ب بروفيل ف الماذربورد , يعنى ايه اعدادات كسر ل 4.5 و 4.0 اللى عملتهم قبل كده ؟ :)

ahmed601
16-04-2013, 20:57
هيا الغرفة فيها مكيف ؟ :)
وجرب تعمل بروفيل للمراوح بتاعة المشتت و مراوح اللى ف الكيسة , بحيث سرعتها تعلى كل ما حرارة سطح معالج تعلى وكده :)
وانت مركب كام مروحة ف الكيس وترتيبهم ؟ :)
وهل انت اللى كاسر بايدك ولا شغال ب بروفيل ف الماذربورد , يعنى ايه اعدادات كسر ل 4.5 و 4.0 اللى عملتهم قبل كده ؟ :)
اخى انا الية كاسر بايدى و شى تانى جربة اذود الى 4.5 درجة الحرارة ارتفعة الى 92 فى اقل من نص دقيقة و قفة الضغط و و شغلته تانى لقية السرعة اقصى شى مع الضغط 3.7 فا تقريبا هى دى المشكلة ان المذربورد لما بتلاقى المعالج سخن مع الضغط جدا بمجرد ما تبطل ضغط و ترجع تشغلة تانى سرعة المعالج بتقبى الافتراضية و المكتوب 4.5 وهمى ! الان رفعة التردد الى 4.3 نفس درجة حرارة التردد 4 ؟؟؟؟؟ و ايضا انا بغير فى معامل الضرب فقط جربة blck 104 ارتفعة درجة الحرارة 92 على تردد 4.5 و تردد 4.5 مع 100 لا تتخطى 82 درجة و الغريبة جدا لو قفلة الجهاز و فتحته و ضغط تانى على تردد 4.5 اجد درجة الحرارة لا تتخطى 70 درجة وواخد السرعة كملة ؟ بس انا معنديش كمان مكيف فى البيت

ahmed601
16-04-2013, 21:05
الان على تردد 4.3 وصلة 70 درجة :mad: مع الضغط 100 فى 100 :mad: بالنسبة لسرعة مراوح الكيسة فيها ذراير من الامام و هى على اسرع شى لكن مروحة البروسيسور لا متوسطة لان ال LED مش منور كلة فى برد و درجة حرارة الغرفة و معنديش تكيف ربما 25 درجة crosair h80

kingtifass
16-04-2013, 21:18
بص يا ريس كل ما تعلى ف BCLK درجة الحرارة بتعلى بشكل كبير عشان كده بيستخدموا نيتروجين سائل لما بيكسرو
ف ابعد تماما انك تغير قيمته وخليها على 100
تانى شئ الغرفة غير مكيفة يبقى مشتت لمائى مش هيديك كامل قوته ف التبريد لانه بيتاثر بدرجة حرارة المحيطة وحرارة الغرفة , ف من الافضل وجود تكيف
تالت حاجة اعمل بروفايل للمراوح انها تشتغل اعلى كل ما درجة حرارة سطح المعالج تعلى
بص ممكت تكتبلى اعدادات كسر ل 4.3 اللى شغال بيها ؟
ولو معدل قيمة BCLK رجعه ل 100 واضغط ع المعالج لمده نص ساعة ب برايم وارفعلى صورة بدرجة حرارة وفولت مع كتابة الاعدادات لو فيه استقرار ع تردد ده (وبعد ما تعمل بروفيل للمراوح باستخدام برنامج Speed fan مثلا او لو فيه برنامج جى مع اللوحة زى برنامج fan expert اللى بيجى معل ماذر ASUS )
واستفسار , هل الرامات شغالة بترددها 1866 ولا 1600 اتاكد انها 1866 من برنامج cpuz من خيار memory :)

ahmed601
16-04-2013, 21:46
بص يا ريس كل ما تعلى ف BCLK درجة الحرارة بتعلى بشكل كبير عشان كده بيستخدموا نيتروجين سائل لما بيكسرو
ف ابعد تماما انك تغير قيمته وخليها على 100
تانى شئ الغرفة غير مكيفة يبقى مشتت لمائى مش هيديك كامل قوته ف التبريد لانه بيتاثر بدرجة حرارة المحيطة وحرارة الغرفة , ف من الافضل وجود تكيف
تالت حاجة اعمل بروفايل للمراوح انها تشتغل اعلى كل ما درجة حرارة سطح المعالج تعلى
بص ممكت تكتبلى اعدادات كسر ل 4.3 اللى شغال بيها ؟
ولو معدل قيمة BCLK رجعه ل 100 واضغط ع المعالج لمده نص ساعة ب برايم وارفعلى صورة بدرجة حرارة وفولت مع كتابة الاعدادات لو فيه استقرار ع تردد ده (وبعد ما تعمل بروفيل للمراوح باستخدام برنامج Speed fan مثلا او لو فيه برنامج جى مع اللوحة زى برنامج fan expert اللى بيجى معل ماذر ASUS )
واستفسار , هل الرامات شغالة بترددها 1866 ولا 1600 اتاكد انها 1866 من برنامج cpuz من خيار memory :)

اخى انا شغلة الرمات بالتردد 1866 الاصلى بتعها هل افضل وله اسبها على الافتراضى 1333 ؟ و بالنسبة للمبرد مش منور كل اللمض ذى ده https://www.legitreviews.com/images/reviews/1661/corsair_h80_026.jpg و سمعت من منتديات اجنبية انه المفروض 4000 لفة ؟ هو لا يتخطى 2500 لفة فقط ؟ و الحرارة مع الضغط نص ساعة تقريبا الان 73 درجة الاعدادات الافتراضية للفولت و لكن عدلة فقط فى معامل الضرب الى 43 بس محتاج منك طلب عاوز البرنامج الية بيعدل فى سرعة المروحة للبروسيسور انا عندى فى easy tune بس شايف السرعة 2500 اقصى شى ؟ https://s16.postimg.org/y7w4kzpno/image.jpg و صورة تانية https://s7.postimg.org/l5ghqnl96/image.jpg

kingtifass
16-04-2013, 21:58
يا ريس خلى الرامات على ترددهاالافتراضى عادى 1866
وبعدين انا دخلت ع موقع المشتت اعلى rpm هوا 2500 مفيش 4000 يعنى الوضع عندك طبيعى
وانا شايف فولت مناسب جدا ع تردد ده , جرب شوف فيه استقرار ع تردد ب فولت ده ولا ايه النظام
اضغط ببرنامج intel burn test على خيار very high مش maximum لمده 20 دورة واتاكد ان مراوح شغالة ب اقصى rpm (شوف لو برنامج easy tune فيه الخيار ده ولا نزل برنامج speed fan)
وارفع صورة عند الدورة 19 تجمع فولت ودرجة حرارة :):)

ahmed601
16-04-2013, 22:16
وانا شايف فولت مناسب جدا ع تردد ده , جرب شوف فيه استقرار ع تردد ب فولت ده ولا ايه النظام
اضغط ببرنامج intel burn test على خيار very high مش maximum لمده 20 دورة واتاكد ان مراوح شغالة ب اقصى rpm (شوف لو برنامج easy tune فيه الخيار ده ولا نزل برنامج speed fan)

اخى بس ال led مش منورة كلها فى المبرد ؟ ذى كده بس منور كلة ماعدى واحد الية هو الاخير ؟ https://img535.imageshack.us/img535/5396/unledxkj.png و البرامج هحملها و اجرب و كنت عاوز اكسر اكتر من 4.3 يعنى اوصل 4.5 هل ينفع ؟

ahmed601
16-04-2013, 22:31
و بعدين المبرد h80 مجاش معاه هذة الوصلة ؟ الموقع الية تبع الصورة https://www.tweaktown.com/reviews/4874/corsair_ax1200i_digital_atx_1200_watt_power_supply _review/index5.html https://images.tweaktown.com/content/4/8/4874_25_corsair_ax1200i_digital_atx_power_supply_r eview.jpg

ahmed601
16-04-2013, 22:52
طيب بالنسبة للرمات ترددها 1866 لية المذربورد بتشغلها 1333 بخاصية جديدة اية الفائدة ؟

ahmed601
16-04-2013, 23:01
بص اتفرج على الفديو دة الدقيقة 4:28 بيقول لو السرعة ضعيفة فى المبرد بينور ال LED 1 لو متوسطة LED2 اقصى سرعة بينور كله انا عندى منور 2 LED فقط ؟ و السرعة المفروض 2500 لفة جايبة 2250 لفة يعنى ناقص 250 لفة ؟ و برنامج speed fan جايب ان المروحة اقصى سرعة ؟ https://www.youtube.com/watch?v=BWWFjsJONYc و الى الان درجة الحرارة مع انتيل بيرن 77 درجة ! هل ينفع اعلى الفولت شوية توطى الحرارة و اعلى التردد يعنى الفولت 1.080 اخلية 1.1 ؟

kingtifass
16-04-2013, 23:23
فعل خيار xmp ف البيوس , هتلاقى رامات ترددها بقى 1866 مش 1333 , تانى شئ جرب ارفع core ratio وخليه 45 واضغط ب المعالج وارفع صورة فيها cpuz عشان نشوف الفولت بجانب برنامج hwmoniter

ahmed601
16-04-2013, 23:26
انتهى الاختبار بانتل برن و الغريبة فى اخر الاختبار عادة المشكلة للظهور المعالج مكسور الى 4.3 و اشتغل على تردد 3.5 فقط ؟؟؟؟؟؟؟ اليك الصور الاولى https://s22.postimg.org/dq317icq8/2222.jpg المشكلة ظهرة فى الصورة الثانية https://s22.postimg.org/pt8cv2nsg/33333333.jpg

ahmed601
16-04-2013, 23:29
فعل خيار xmp ف البيوس , هتلاقى رامات ترددها بقى 1866 مش 1333 , تانى شئ جرب ارفع core ratio وخليه 45 واضغط ب المعالج وارفع صورة فيها cpuz عشان نشوف الفولت بجانب برنامج hwmoniter
يعنى الغى معامل الضرب و اعمل كل الكور ريشيو 45 ؟؟؟ انا فعلة فعلا XMP هل تفعيلة افضل ام الغائة فى رايك و طالما هو جيد لماذا غير مفعل مع الضبط الافتراضى ؟

ahmed601
16-04-2013, 23:55

عرفة سبب المشكلة فى المشتت و عملة كل كور 45 و معمل الضرب 45 و هجرب الان H80 https://www.youtube.com/watch?v=s1RNul7zfNc

ahmed601
17-04-2013, 00:11
الكسر ببرنامج easy tune 4.68 درجة الحرارة بتوصل الى 92 مع الضغط نص دقيقة او دقيقة و لو نزلة BLCK 100 نفس الشى اعتقد انى لن استطيع الكسر اكتر من 4.3 بالكتير للاسف :( و لم اقم بتغير معجون المعالج الداخلى :(https://s8.postimg.org/ivxk67at0/Untitled.jpg الصورة التانية https://s13.postimg.org/98eflc2ee/222222.jpg

kingtifass
17-04-2013, 01:13
يا ريس ماتغيرش BCLK وسيبه على 100 وغير core ratio بدل 43 ل 44 عشان كسر يبقى 4.4 ,واضغط ع المعالج واعلمن بالنتايج , وممكن صور للبيوس ب الاعدادات اللى شغال بيها للكسر 4.3 , عشان اعرف ايه الخطوة الجاية , لو هتسيف صور print svreen من البيوس على فلاشة ملحوظة لازم تكون الفلاشة fat32 مش NTFS :)

ahmed601
17-04-2013, 17:15
يا ريس ماتغيرش BCLK وسيبه على 100 وغير core ratio بدل 43 ل 44 عشان كسر يبقى 4.4 ,واضغط ع المعالج واعلمن بالنتايج , وممكن صور للبيوس ب الاعدادات اللى شغال بيها للكسر 4.3 , عشان اعرف ايه الخطوة الجاية , لو هتسيف صور print svreen من البيوس على فلاشة ملحوظة لازم تكون الفلاشة fat32 مش NTFS :)
اخى اكتشفة المشكلة لما كنت بكسر المعالج الى 4.5 و بيشتغل على 3.5 تعرف العيب منين ؟ برنامج RealTemp_370 شغلتة اكتر من مرة بعد الكسر القى برنامج cpuz قلل سرعة المعالج من 4.5 الى 3.5 او من اى قيمة كسر الى 3.5 لوحده و بالنسبة للكسر ممكن تكتبلى اعدادات اجرب عليها ؟ انا جربة 4.2 و كور 1 39 و 2 39 و 3 38 و 4 37 و ووجد لما بخلى الكور ريشيو نفس التردد المعالج بيفضل شغال بسرعة عالية على طول حتى من غير ضغط علية و درجة الحرارة مع الكسر الى 4.5 بتصل الى 93 درجة بس يوجد استقرار فى التشغيل بس الصراحة الواحد خايف انا حاسس ان البروسيسور ده مش كويس فى الكسر بس انا عمتن اول مرة اجرب الكسر للسرعة فا مش عارف اية النظام معاه بس هو من غير كسر و مع الضغط درجة الحرارة بتبقى 54 بالكتير فهل تتوقع فى الهيسويل مثلا ممكن مع الكسر الى 4.5 درجة الحرارة لا تتخطى 70 او 65 درجة على فوول لود ؟

ahmed601
17-04-2013, 17:18
بص ده كسر معالج 2600k الى 5.1 جيجا هرتز و درجة الحرارة لا تتخطى 83 درجة مع الضغط https://img585.imageshack.us/img585/1451/sandybridge51ghzlinx.jpg 17217 https://i4memory.com/f55/intel-core-i5-2400-2500-2500k-core-i7-2600-2600k-batch-numbers-list-27701/index3.html

ahmed601
17-04-2013, 20:49

طيب شوف الكسر ده الى 7.18 طبعا مش انا الية عملة :D https://rog.asus.com/wp-content/uploads/2012/10/7184.3.jpg الفديو https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=goRB91SR-gY الموقع https://theblackduck.net/araven/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=653