المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مكن بعض النصائح بخصوص بطاقة HD 7850

احمد سامى24
18-04-2013, 19:15
السلام عليكم

من فترة نصحنى بعض الاعضاء ان اشترى كارت الشاشة
SAPPHIRE HD 7850 1GB OC GDDR5 Dual-X
لكن فى ناس نصحونى انى مشترهوش لانه كارت تعبان و يعقد معاك سنة و هيبوظ و مبيشغلش الالعاب كويس
و لو عايز تشترى حاجة للالعاب اشرى انفيديا
فاياريت لو جد معاه كارت الفيجا دا او جربه قبل كدا يقولنا شغال معاه ازاى و كويس ولا لا
و شكرا

soul_
18-04-2013, 19:57
اخي الي نصحك وقالك الكلام ده مع احترامي له لا يفهم شئ في الهاردوير شركة amd شركه عريقه وكروتها معروفه وشركة نيفيديا تعتبر المنافسه ل amd لذلك ممكن الشخص الي نصحك محيز لشركة نيفيديا عشان كده قالك الكلام الغلط ده عن 7850
وكرت 7850 الي نصحك انك متجبهوش كرت قوي وقادر على تشغيل جميع الالعاب الحديثه على اعلى اعدادات ومخصص للدقات العاليه وبفريمات قابله للعب ولكن الافضل انك تذكر مواصفات جهازك كامله والميزانيه عشان الاخوه ينصحوك بافضل كرت لميزانيتك

الحياة وهلة
18-04-2013, 20:45
بطاقة 7850 من اكتر البطاقات التى تقدم اداء جيد مقابل سعرها الغير مبالغ فيه .. بعكس بطاقات كثيرة اداء لا يستحق السعر

ولكن البطاقة تحتاج الى معالج قوى لا يقل عن Core i3 3220 ivy Bridge او core i3 2120 sandy bridge حتى لا يتسبب فى عنق زجاجة

وطبعا تحتاج الى باور سبلاى اصلى لا يقل عن 400w

اذا كنت تمتلك هذه المواصفات فلا تتردد فى شراء هذه البطاقة فهى صفقة رابحة

shery5
18-04-2013, 20:56
بطاقة 7850 من اكتر البطاقات التى تقدم اداء جيد مقابل سعرها الغير مبالغ فيه .. بعكس بطاقات كثيرة اداء لا يستحق السعر

ولكن البطاقة تحتاج الى معالج قوى لا يقل عن Core i3 3220 ivy Bridge او core i3 2120 sandy bridge حتى لا يتسبب فى عنق زجاجة

احمد سامى24
18-04-2013, 21:26
اولا شكرا لكم على الرد
ثانيا البروسيسور
Intel® Core™ i3-2120 3.30GHz
و رامات 4 g
البوردة
Motherboard H61M-HVS ASRock
كارت الشاشة الحالى
Intel(R) HD Graphics Family
الميزانية
حوالى 1400
:)

اخي الي نصحك وقالك الكلام ده مع احترامي له لا يفهم شئ في الهاردوير شركة amd شركه عريقه وكروتها معروفه وشركة نيفيديا تعتبر المنافسه ل amd لذلك ممكن الشخص الي نصحك محيز لشركة نيفيديا عشان كده قالك الكلام الغلط ده عن 7850
هو كرت الشاشة اللى عندة من نوع نفيديا علشان كدا قال الكلام دا و الله اعلم

اظاهر انى معنديش عنق زجاجة

riad208
18-04-2013, 21:45

كلام صح 100/100 لو عايز تكسب حاجة السعر مقابل الأداء جيب 7850 وهتلعب جميع الألعاب بإعدادت ممتازة ..بما أن مواصفات جهازك يحعمل دون عنق زجاجة.....اللي قلك على كرت Nvidia أنو هو الأفضل و كروت Amd فاشلة أكيد أنه متحيز ليها كثير . والصح أنو الشركتين ل 2 منافسين لبعضهم و يقدمون الأفضل و الأروع....أنا في وقت من الأوقات كنت متحيز ل Nvidia و Intel و الان أنا بعمل على معالج Amd و كارت شاشة Amd..

unexpected
18-04-2013, 22:04
وعليكم السلام
اولا قبل التكلم عن الموضوع ارى انك ذكرت

من فترة نصحنى بعض الاعضاء ان اشترى كارت الشاشة
SAPPHIRE HD 7850 1GB OC GDDR5 Dual-X
والغريب هنا عدد مشاركاتك 2 وما افهمة انه لديك عضوية اخرى في المنتدى ومن خلال العضوية الثانية تم نصحك ببطاقة 7850
ومعروف انة اي شخص لدية اكثر من عضوية دة يعتبر مخالف للقوانين ويجب حظر احد العضويات
او اقوم بحظر العضوية الحاليا

احمد سامى24
18-04-2013, 22:31
وعليكم السلام

والغريب هنا عدد مشاركاتك 2 وما افهمة انه لديك عضوية اخرى في المنتدى ومن خلال العضوية الثانية تم نصحك ببطاقة 7850
ومعروف انة اي شخص لدية اكثر من عضوية دة يعتبر مخالف للقوانين ويجب حظر احد العضويات
او اقوم بحظر العضوية الحاليا
دا فعلا اول يوم ليا هنا لكن النصيحة كانت فى مكان اخر و مقصدوش اعضاء المنتدى دا لانهم جميعا بيشكروا فى الكارت الشاشة اخيرا لو عايز تحذف الاكوانت احذفة عادى براحتك

H_KIMO
18-04-2013, 23:39
كلام فارغ ومش هقول اكتر من كده
لان الاعضاء الافاضل قاموا بالواجب

unexpected
19-04-2013, 07:25
دا فعلا اول يوم ليا هنا لكن النصيحة كانت فى مكان اخر و مقصدوش اعضاء المنتدى دا لانهم جميعا بيشكروا فى الكارت الشاشة اخيرا لو عايز تحذف الاكوانت احذفة عادى براحتك
اخي لاحظ اني الى الان لم اقوم بحظر العضوية لاني كتبت الرد وانتظرت اجابتك لكي اتأكد فقط
وطالما دي اول عضوية ليك في المنتدى لن اقوم بحظرها لانة لا يوجد مخالفة للقوانين
والان نأتي لموضوع البطاقة 7850 صراحة بطاقة تقدم اداء جيد وسعرها مش خسارة فيها ومن قال لك ان البطاقة لا تصلح وشركة نفيديا افضل كلامة واضح من كلامة انة متعصب لشركة نفيديا ويملك احد البطاقات التي تخصها
في مثل بيقول عندنا
(محدش يقول عن زيتة عكر)
اتكل على الله وخد البطاقة لكن قبل كل شيئ يا ريت نعرف مواصفات جهازك كاملة لكي نتأكد ان البطاقة ستعمل بكل قوتها وبدون اي مشكلة

randaw
19-04-2013, 09:24
عندي نفس السلسله اللي هي السبعة الاف و شغال عليه بيتل فيلد3 علي الهاي متصدقش الكلام ده الايهامدي شركه محترمه

احمد سامى24
19-04-2013, 13:09
شكرا لكم جميعا على الردود :)
انا عندى استفسار اخير هى الاسعار ممكن تقل فى الايام الجاية بسبب ان الدولار هيقول و لا دا ملهوش علاقة
يعنى الافضل انى استنى شوية و لا اشترى دلوقتى

Haythamovic
19-04-2013, 13:50
بص انتا احسنلك تشتري دلوقتي لان الدولار بيعلي اكتر

unexpected
19-04-2013, 17:53
شكرا لكم جميعا على الردود :)
انا عندى استفسار اخير هى الاسعار ممكن تقل فى الايام الجاية بسبب ان الدولار هيقول و لا دا ملهوش علاقة
يعنى الافضل انى استنى شوية و لا اشترى دلوقتى

اشتري الان ورتاح محدش عارف ما هو القادم
وياريت نعرف اسم مكونات الجهاز لديك مع دقة الشاشة

nachwaal3ab
19-04-2013, 22:39
وعليكم السلام

احمد سامى24
20-04-2013, 17:08
اشتري الان ورتاح محدش عارف ما هو القادم
وياريت نعرف اسم مكونات الجهاز لديك مع دقة الشاشة
انا قلت فى الاول