المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الحل الامثل للقضاء على خدوش شاشات LCD بابسط طريقة

الصفحات : [1] 2

Golden_PC
19-04-2013, 22:27
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الكثير منا يواجه مشكلة الخدوش على شاشات LCD وقد تحدث تلك الخدوش نتيجة صدمات او تعرض الشاشات لشئ حاد وخصوصا اذا كان السبب بطريقه غير مقصودة مما يسبب الضيق وعدم شفافية الرؤية لصاحبها , واليوم اشرح لكم الحل الامثل للتخلص من تلك الخدوش من خلال تجربه شخصيه حدثت لشاشتي ,
قد اشتريت شاشه LCD من صديق 22 بوصه وحينما كنت احملها ولاسف لم اضع غطاء , احدثت بعض الخدوش البسيطه في المنتصف تقريبا بسبب استيك الساعة فتضايقت جدا :mad: فاخذت ابحث في الانترنت كثيرا حتى توصلت للحل الامثل والاسهل والارخص . اليكم الخطوات :

نحتاج الى :

1 ) قطعة قماش من القطن للتنظيف .

2) قطعة من ورق الكرتون المقوى او اي كارتون .

3) صابع زبدة كاكاو المستعمل في جفاف الشفاه .

الطريقة

1 ) نقص قطعة كارتون ونطويها ونوجه حافتها على الخدوش مع التدليك المستمر لمدة لا تقل عن 5 دقائق ثم نمسح الخدش بالقماشة ونعاود الكره مره اخرى فان كانت الخدوش غائره ستاخذ وقت اكبر ونجدد قطعة الكارتون كلما تهتمت وضعفت حتى تصبح الخدوش بسيطه لا ترى الا اذا تم التركيز عليها كما في هذا الفيديو :

https://www.youtube.com/watch?v=GtytAXQTGdA

2) ننظف الشاشه بالماء او الاسبراي المخصص لشاشات LCD ثم نجففها جيدا القماش .

3) نحضر زبدة الكاكاو وناخذ منه القليل على صابع اليد ونبدا في ملئ تجويف الخدوش بشكل مستوي مع التدليك ،عندها سوف تفاجئون بالنتيجه :eek: اشبه بالسحر وكان الخدوش لم يعد بها اثر كما في هذا الفيديو :

https://www.youtube.com/watch?v=rgKM2I0uj48

ملحوظة : الخدوش في شاشاتي لم يعد لها اثر اطلاقا بعد هذة الطرق :):D:)

ارجو ان اكون قد نفعت الاخوه في المنتدى والسلام عليكم ورحمة الله

Golden_PC
24-04-2013, 13:37
ارجو من الاخوه المشرفين نقل الموضوع الى قسم الشاشات ووسائل العرض لكي ينتفع به الاخوه الاعضاء وشكرا

Golden_PC
30-04-2013, 12:45
:):ah7::ah7::)

MaHmOuD ZeRo
30-04-2013, 12:59
هو فعلآ ضيع الخدش بدرجه كبيرة
بس اللى يدقق اووووووووى:eek: يلاقيه بقى بسط

شكرآ لك اخى على الموضوع

وياريت صور للخدوش اللى فى شاشتك

Golden_PC
30-04-2013, 16:06
هو اكيد لازم هيبقه فيه اثر بس بسيط جدا ، وهيظهر لو بصيت من اعلا الشاشه او الجوانب بس بزاويه كبيره عموما انا عاوز الناس ترتاح من الخدوش دي لانها بتسبب مشاكل وانت بتقرا اي موضوع على الفاس او اي خلفيه بيضاء وشكرا ليك اخي على مشاركتك

MaHmOuD ZeRo
30-04-2013, 16:20
هو اكيد لازم هيبقه فيه اثر بس بسيط جدا ، وهيظهر لو بصيت من اعلا الشاشه او الجوانب بس بزاويه كبيره عموما انا عاوز الناس ترتاح من الخدوش دي لانها بتسبب مشاكل وانت بتقرا اي موضوع على الفاس او اي خلفيه بيضاء وشكرا ليك اخي على مشاركتك

العفو اخى
الموضوع يستاهل التقييم

MOUSA AL-SARI
30-04-2013, 18:56
تم نقل الموضوع الى القسم المناسب

TERGAAAA
12-05-2013, 14:53
مشكرو يا غالى بالفعل طريقة رائعة وسمعتها قبل كدة من احد االاصدقاء
شكرا لك

Golden_PC
13-05-2013, 00:43
العفو يا اخي هدفي افادة الجميع في المنتدى وشكرا ليك

TERGAAAA
13-05-2013, 03:55
العفو يا اخي هدفي افادة الجميع في المنتدى وشكرا ليك

العفو يا غالى وشكرا مرة اخرى على مجهودك

محدودالدخل
31-05-2013, 22:04
جارى السنفره والتجريه ....مشكور يا أ.محمد ......

Golden_PC
01-06-2013, 00:29
جارى السنفره والتجريه ....مشكور يا أ.محمد ......

الله يخليك يا استاذ محمود وربنا يجعلني مفيد لكل الاخوه في المنتدى ....

sniperslr
02-06-2013, 17:27
موضوعك رائع ومفيد ومحتاج يتثبت
ثبتوا ياشباب :D

neztiti
09-06-2013, 16:24
شكرا اخي على الموضوع ولكن ما هو المقصود ب زبدة كاكاو

Golden_PC
09-06-2013, 18:22
زبدة الكاكاو هو نوع من الكريم يوضع على الشفاه للحمليه من جفاف الشفاه

Ahmed Elbrbry
11-06-2013, 21:01
موضوع رائع يا محمد
انا جربته بصراحة هو لسة فى اثر
بس انا كان عندى جرح غائر
بس بصراحة الوضع بقى احسن
و مبقتش مخيلانى زى الاول بس انا جربت صنفرة دوكو 2500 لمدة بسيطة اوى
و بعدها الكرتون
بس النتيجة مرضية
و تسلم ياغالى و نتمنى المزيد

Ahmed Elbrbry
11-06-2013, 21:01
زبدة الكاكاو هو نوع من الكريم يوضع على الشفاه للحمليه من جفاف الشفاه

يمكن استخدام الفازلين ايضا

Golden_PC
12-06-2013, 22:34
متشكر على مشاركتك يا احمد وان شاء الله نكون عند حسن ظن الاخوه في المنتدى

ahmed601
15-06-2013, 23:49
عيوب تلك الشاشات الحديثة بشكل عام هو حساسيتها الشديدة للخدوش و لكن فى ناس بتعمل حل اخر لحماية الشاشة فى بيتباع لذقة شفافة لحماية الشاشة اسمها سكرين بروتكتور فى منها احجام كبيرة بس غالية ذى دى بس دى للموبيل https://daydealx-com.s3.amazonaws.com/files/images6/iphone_screen_protector.jpg

ahmed601
15-06-2013, 23:51
موضوع رائع يا محمد
انا جربته بصراحة هو لسة فى اثر
بس انا كان عندى جرح غائر
بس بصراحة الوضع بقى احسن
و مبقتش مخيلانى زى الاول بس انا جربت صنفرة دوكو 2500 لمدة بسيطة اوى
و بعدها الكرتون
بس النتيجة مرضية
و تسلم ياغالى و نتمنى المزيد
صنفرة دوكو على الشاشة :eek: و نفع :ah46:

MaHmOuD ZeRo
15-06-2013, 23:56
عيوب تلك الشاشات الحديثة بشكل عام هو حساسيتها الشديدة للخدوش و لكن فى ناس بتعمل حل اخر لحماية الشاشة فى بيتباع لذقة شفافة لحماية الشاشة اسمها سكرين بروتكتور فى منها احجام كبيرة بس
غالية ذى دى بس دى للموبيل
https://daydealx-com.s3.amazonaws.com/files/images6/iphone_screen_protector.jpg

انا دوخت على اللزقى دى وملقتهاااااااااااااااااااااااش
ياريت لو تعرف القيها فين تقولى
شاشه 24

ahmed601
15-06-2013, 23:56
بس فى ناس عندها عادة سئ و هى لمس الشاشة بالصوابع و دة غلط ذائد فى ناس بتمسح الشاشة بالماء العادى و ده غلط ذائد فى ناس كمان بتمسح الشاشة باى حتة حتى لو بيمسح بيها الترابيزة و ده غلط علشان الحتة الية بيتمسح بيها الترابيزة ربما فيها فتافية طعام دقيقة و تكون من النوع الصلب تخدش الشاشة الافضل استعمال منديل كا منديل تنظيف النظارات البصرية و فى نفس الوقت سائل مخصص للتنظيف و يستحسن متعوض كل يوم تمسح الشاشة اكتر من مره لما تلاقيها اتوسخة جامد فقط

Golden_PC
16-06-2013, 00:12
بس فى ناس عندها عادة سئ و هى لمس الشاشة بالصوابع و دة غلط ذائد فى ناس بتمسح الشاشة بالماء العادى و ده غلط ذائد فى ناس كمان بتمسح الشاشة باى حتة حتى لو بيمسح بيها الترابيزة و ده غلط علشان الحتة الية بيتمسح بيها الترابيزة ربما فيها فتافية طعام دقيقة و تكون من النوع الصلب تخدش الشاشة الافضل استعمال منديل كا منديل تنظيف النظارات البصرية و فى نفس الوقت سائل مخصص للتنظيف و يستحسن متعوض كل يوم تمسح الشاشة اكتر من مره لما تلاقيها اتوسخة جامد فقط
اختلف معاك اخي في موضوع استخدام الماء فلا يوجد مشكله من تنظيف الشاشه بالماء معى مراعاة استخدامه بقطعة قماش مبلله بالماء وعدم رش الشاشه بالماء مباشرة لكي نبتعد عن مشاكل حرق الدوائر الكهربيه ولكن انا اتفق معك ان استخدام السائل المخصص لنظافة الشاشات افضل بكل تاكيد من الماء

ahmed601
16-06-2013, 03:27
انا دوخت على اللزقى دى وملقتهاااااااااااااااااااااااش
ياريت لو تعرف القيها فين تقولى
شاشه 24

سئلة فى راديو شيك ؟؟؟؟

ahmed601
16-06-2013, 03:29
اختلف معاك اخي في موضوع استخدام الماء فلا يوجد مشكله من تنظيف الشاشه بالماء معى مراعاة استخدامه بقطعة قماش مبلله بالماء وعدم رش الشاشه بالماء مباشرة لكي نبتعد عن مشاكل حرق الدوائر الكهربيه ولكن انا اتفق معك ان استخدام السائل المخصص لنظافة الشاشات افضل بكل تاكيد من الماء

هو الماء عيبة انه مبيتبخرش فلذلك اذا سقط نقط منه و اتسربة للشاشة من الداخل عن طريق الحواف ممكن تتلفها انما سائل التنظيف المخصوص بيبقى سريع التبخر تقريبا و افضل و طبعا انا بنظف الشاشة و هى مغلقة مش و هى شغالة علشان لمس الشاشة و هى شغالة ممكن يتلفها

Ahmad Rady
10-07-2013, 20:04
شكرا يا غالي :)

Golden_PC
15-08-2013, 01:06
لرفع لتعم الفائده :)

romance11
19-08-2013, 15:09
موضوع راااااااااااااااائع يستحق الاهتمام

Golden_PC
20-09-2013, 00:14
للرفع لتعم الفائده :)