المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسارات الميكروتك

الصفحات : 1 [2]

nashhak
09-09-2013, 00:51
هل العميل االbypassed ينطب عليه عميلة فصل التصفح عن الدولود زية زي المستخدم regular
,وهل اقدر احدد سرعة معينة لمستخدم bypassed

كون لدي اكثر من ايبي خروج

مثلا ثلاثة ايبيهات واحد زي الزبائن تصفح خيالي وتحميل محدود

واخر تحميل مفتوح بحيث لايؤثر على الزبائن الي موجودين بحيث يكون التصفح لديهم سريع وعندي التحميل حلو

واخر تحميل ياخذ سرعه كل الخطوط مجتمعه

MEeZOo2
09-09-2013, 19:39
ياريت بس لو سمحتم
طريقه لتظبيط الفاير وول علشان الالعاب والتورنت
في الراوتر عامل كله AUTO

ياريت بقي السيرفر
وشكرا

TaHeR.NaBiL
10-09-2013, 00:33
اتفضل
https://www.4shared.com/file/ckiOVDpI/_online.html (https://www.4shared.com/file/ckiOVDpI/_online.html)

nashhak
10-09-2013, 01:12
هل العميل االbypassed ينطب عليه عميلة فصل التصفح عن الدولود زية زي المستخدم regular
,وهل اقدر احدد سرعة معينة لمستخدم bypassed

كون لدي اكثر من ايبي خروج

مثلا ثلاثة ايبيهات واحد زي الزبائن تصفح خيالي وتحميل محدود

واخر تحميل مفتوح بحيث لايؤثر على الزبائن الي موجودين بحيث يكون التصفح لديهم سريع وعندي التحميل حلو

واخر تحميل ياخذ سرعه كل الخطوط مجتمعه

مشكور بس عندك فكرة عن عن الاستفسارات

TaHeR.NaBiL
11-09-2013, 05:23
بص هاقولك على حاجه طبعا انت عارف مين الى شغال تحميل على طول ومين الى بيتصفح بس انت تحدد السرعه للجماعه الى شغاليين تحميل وسيب السرعه مفتوحه لباقى الناس انا عامل كده عندى وكله تمام .
واى حد عاوز تحددله السرعه بسهوله جدا من الكيوز .

محمود الفاروق
02-02-2014, 09:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ارجوا المساعدة لحل هذة المشكلات
1- عندي عدد 4 راوتر واحد smc والثاني دي لينك بس بدون وايرليس (فمش محتاجهم الا في اراحة الراوتر الوايرليس)والرابع STC وايرليس
sagem f@st 2804 stc هو من شركة اتصالات السعودية هل ينفع العمل في مصر ؟؟؟ انا سمعت ان لازم (الفريم وير) يتحدث
طبعا معرفش ايه هو الفريم وير واحدثه ازاي؟؟؟
لو اتحلت يبقي شئ جميل جدا

والثالث belkin n300

يوجد به وايرليس وانا محتاجه جدا جدا ومشكلته ان توصيلاته بتعتمد علي نقاط التلميس الاساسية في الارجيهات وده مافيش فيه مشكلة

المشكلة الان في توصيل خط التليفون بالراوتر فهو بنفس نقاط التلميس 1-2-3-6
حاولت اني اخرج طرف من الاسبليتر وارجيه الخاص بالكمبيوتر وبدأت بتلميس الاطراف (توصيل بلدي) علي سبيل التجربة عند تلميس اي من طرفين من اطراف التلميس 1-2-3-6 مع طرفي سلك التليفون بيعمل قفلة وحرارة التليفون بتقطع ولو رنيت عليه بيدي مشغول

فقمت بعمل ارج تليفون صغير بطرفي تلميس 1-6 لان الطرفين اللي في المنتصف مش موجودين 4-5 تحت الارجية بالراوتر بردك عمل نفس القفله السابقة
كيف احل هذة المشكلة لاني امتلك راوترين belkin n300 واريد تشغيلهم ضروري جدا جدا وهذا اهم مافي المشاركة

ولذلك لاحتياجي للوايرليس استعرت من صديقي راوتر نوعة
THOMSON TG585 v7

2- انا عايز اغير الجيت واي بتاعة مثلا مثل الشرح 7.7.7.7 حتي تكون الاعدادات واحده في اي نوع راوتر نت اللي امتلكهم اوصله بالشبكة لاراحة الراوتر الاساسي

بالنسبة لتغيير ارقام الجيت واي اذا ضغطت كلمة edit وبغير الارقام بتاعة 192.168.1.254 الي 7.7.7.7 مثلا فالصفحة بتعمل اشارة دائرة التحميل ولا تقف ابدا وعند عمل ريفريش للصفحه فلا تفتح وعند الدخول علي الراوتر بالاي بي الجديد او القديم فلا يستجيب والنت يقف والدنيا تخرب
ولا يعمل الا بعمل ريست لداتا الراوتر كلها وسيتب من اول وجديد

صورة 1

يوجد زرار add ثاني في اخر الصورة يفتح هذة الصورة الثانية

ارجو المساعدة في حل هذة المشكلة
والافضل تشغيل الراوتر الـ belkin n300

اتجهت لسيرفر الميكروتك خاصة علشان غلق المواقع الاباحية في الاساس واستجد امر اخر وهو تنزيل السرعة علشان اشتغالة الاستخدام الزائد
لسه رافع السرعة الي 4 ميجا ان ليميت من شهر عدي علي خير والشهر الثاني يوم 25 تم تقليل السرعة الي 64 كيلو نصب علني من تي داتا يدوب يفتحوا جوجل بيقولي ان الخط عمل داون لود 350 جيجا اقله ما انا ان ليميت يقلي انت اثرت علي المشتركين معك في السنترال ؟؟؟؟
هل يوجد حل لذلك في شبكة حضرتك او الساده الاعضاء

استفسار عن راوتر بورد ايه النوع الجيد وثمنة كام وهل هو افضل من موضوع سيرفر الكيسه ولا زي بعض

اسف لازعاج حضرتك يا استاذ طاهر ولو ممكن نتواصل عبر برنامج التيم فيور

وجزاك الله كل خير

TaHeR.NaBiL
05-02-2014, 18:46
ولا يهمك اخى الفاضل
بالنسبه لتغيير الاى بى فى الراوتر عادى جدا هاتعمل ريسيت للراوتر وبعدين هاتدخل على صفحة الاى بى زى الى انت رافعها فى المشاركه وهاتضغط على edit وهاتغيره زى ما انت عاوز وتصبر فتره ممكن توصل ل 5 دقائق وبعديها اقفل الصفحه واتاكد من الان بتاعك لانك ممكن تكون كاتب الايبيهات القديمه فيه وهى الى تكون عامله مشكله المشه اعملها اوبتين وسيبه يسحب اوتوماتيك لو الاى بى ما تغيرش كرر الموضوع ده مره اخرى بتحصل معايا كتير الراوترات بقت تخنق صراحه .
بالنسبه للراوترات السعوديه او الى بتيجى من الخارج صراحه انا جالى راوتر سعودى وراوتر من فرنسا عملت المستحيل علشان اشغل عليهم النت بتاعنا مش عارف .
بالنسبه للراوتر بورد بص يا سيدى لو عندك عدد العملاء اون لاين اكثر من 70 عميل مش هاينفع تستخدم راوتر بورد ولو اقل من 70 هات راوتر بورد 750 GL جميل جدا معايا بقاله سنه واحلى مافيه نسخه اصليه بتحدثها فى اى وقت بكل سهوله وخفيف جدا حجمه قد السويتش

MEeZOo2
22-03-2014, 12:13
كيفك يالغالي
يارب بالخير

صاحب الشبكه حلطط سرفر مايكروتك

Document revision:
3.40 (September 26, 2007, 12:55 GMT)

Applies to:
MikroTik RouterOS V2.9

تمام
وفيه مشاكل مع باتل 4
Check your network connection and make sure that port 3659 (UDP) is open

هل فيه طريقه لتظبيط وضبط الفاير وول تبقي أوتوماتيك
مع الألعاب يالغالي فقط !!

دون اللعب او المساس بباقي ضبط السيرفر
علشان طبعآ مش يزعل !!
+
انا ليه صلاحيه في السيرفر Write !!
ياريت المساعده منك وتعرفي أكتب إيه في الترمنال

ودمت

MEeZOo2
29-03-2014, 11:28
جزاك الله خيرا علي المساعده

انا فهمت الشرح والفيديو بس كل اما آجي احط البورتات أنا واخدها كوبي
80, 443, 9988, 20000-20100, 22990, 17502, 42127
بتفضل علامه البورت حمراء وكان البورتات غلط

هل فيه طريقه لوضعها مرة واحده ولا ايه في موضوع الفواصل وكده

elkholy
14-04-2014, 18:33
لو سمحت انا مشترك في شبكه وشغاله بسيرفر ميكروتك
ومعايا يوزر وباسورد للشبكه
فهل في طريقه اني اعمل ملف exe بمجرد فتحه يتم تسجيل دخول للشبكه باليوزر والباس بتاعي ؟؟

كيمو الروش
20-05-2014, 13:09
مبروك افتتاح القسم الجديد انا مشترك جديد معكم ولية سؤال
انا هاخد من جارى السيرفر الخاص بية لانة مسافر بس قلى اشترك فى خط نت خاص بيك فــ انا لو نقلت على الخط بتاعى هيكون كل شئ زى ماهوا ولا هحتاج تغيير واسم الرنامج اللى شغال بية winbox v5.20

haythom_7
29-05-2014, 10:14
السلام عليكم
انا مبتدىء جدا يا جماعة وليا شوية أسئلة كده
انا عندى نت 2 ميجا والمشكلة عندى لما حد بيعمل دونلود التصفح واليوتيوب بيتعب خالص لدرجة مملة
والاسئلة هيا
1 - عاوز افصل التصفح عن الدونلود
2- لو قسمت السرعة هتتقسم على المشتركيم كلهم ولا على الفاتحين النت بس
3- ينفع اخلى الدونولد يعلى تاني بعد الساعة 12 بالليل لغاية 10 الصبح مثلا ويرجع تتقسم السرعة تاني من الساعة 10 الصبح وهكذا
شكرا واسف على الاطالة

abd_halak
18-03-2016, 16:15
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
لو سمحتوا اذا حدا فيو يساعدني انا عندي راوتر مايكروتك CRS125-24G-1S -6.6-
عندي 10 شبكات بدي اعمل route بين هدي الشبكات بحيث كل الشبكات تصير تشوف بعضها اذا حدا بيعرف شكل الاتعليمة الي بتعمل التوجيه او الطريقة يا ريت يرد و مشكورين سلفا