المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ياجماعه ما هو رايكم بهذه شاشه 42 بوصه بتقسيط

LEAGUE
26-04-2013, 04:58
انا قصادى في شاشه معروضه في محل بتقسيط حجمهه 42 بوصه والاعرفو عن مواصفاتهه وتقنياتهه انهه بتدعم 1080 وانهه full hd وانهه اقصى ريزوليشن فيهه هو 1920x1080 هيه مفروض شاشه lcd تلفزيون لكن بتشتغل على كمبيوتر ايضا وشاشه ديه فيهه hdmi هذه شاشهه سعرهه بتقسيط ادفع مقدم 800 جنيه والباقى هيتقسط على 24 شهر ادقع في شهر 200 جنيه على 24 شهر وهو راجل قالى ان نوع شاشه هيه unionaire وورانى ورقه عندو مكتوب فيهه المواصفات القولت عليهه ليكم ديه وقال ليه انهه تبع شركه unionaire لما سئلتو على موديلهه ايه بيقولى ان ملهاش موديل وديه تبع ومن شركه unionaire وورانى ورقه مكتوب فيهه مواصفات كذه شاشه عندو بتقسيط اعلى شاشه فيهم هيه دى ديه اعلى شاشه هو بيبيعهه وموجوده عندو هيه 42 بوصه بتدعم 1080 وهيه full hd اقصى ريزوليشن 1920x1080 وانهه فيه اتنين مدخل hdmi انتو ايه هو رايكم عليهه مع العلم ان مش مكتوب عليهه هو كام response time مش مكتوب عليهه وانا بستخدم شاشه مع كمبيوتر مواصفاتو عاليه جدا مع كارت شاشه العاليه يعنى عايز شاشه تقدر تشتغل بكامل الكفاءه مع اعلى كارت شاشه من فضلكم ما هو رايكم بهذه شاشه اتوكل على الله واشتريه لكمبيوتر مع كروت شاشه العاليه جدا والحديثه ومع العاب الحديثه ولا مش هتنفع وهتعمل وهيكون فيه مشاكل لو اشتريتهه

azzelden
26-04-2013, 06:13
من الافضل شراء شاشة ماركة جيده ومتعارف عليها
وما هو نوع كارت الشاشة المستخدم

LEAGUE
26-04-2013, 06:41
نوع كارت شاشه المستخدم لدى حاليا هو hd 6970 2gb نسخه تبريد احترافى ومكسوره السرعه مصنعيه الهيه النسخه powercolor +pcs

LEAGUE
26-04-2013, 06:50
انا لدى 800 جنيه واقصى حد اقدر ازودو هو 900 جنيه وطبعا مفيش شاشه بسعر ده من ماركة المعروفه انا اجد ولاقيت افضل شاشه بسعر ده هيه بسعر 800 جنيه هيه شاشه 24 بوصه ديه شاشه الهيه ماركه وموديل AOC 2436 24 inch هذه شاشه امريكى وسعرهه 800 جنيه هيه افضل شاشه موجوده بهذا سعر 800 جنيه وبعدين وبتقنيات جيده مقبوله لكن مش عاليه اوى وحجمهه مش كبير وغير كده مش 3d كمان لكن انا اجد شاشه بالتقسيط هدفع 800 جنيه مقدم وكل شهر هدفع 200 جنيه هيه شاشه 42 بوصه وهيه تبع شركه unionaire وراجل الفى المحل لما سئلتو على تقنيات الشاشه قال ليه انهه full hdو1080p و ريزوليشن 1920x1080 وفيهه usb hd وفيهه hdmi وكمان علشان اتاكد ورانى ورقه تبع شركه فيهه امكنيات كل شاشه عندو هيه ديه اساسا اعلى شاشه وزى ما قالى نفس التقنيات لكن المشكله مش مكتوب عليهه response time بتاعه كام مش مكتوب response time

LEAGUE
26-04-2013, 18:03
هو بس سعر شاشه نقد مش تقسيط سعرهه النقدى بدون تقسيط 4200 جنيه يعنى معقوله شاشه بسعر 4200 جنيه وتقنيات عاليه و full hd 1080p وكمان 42 بوصه هتكون سيئه بس هيه مش مكتوب عليهه response time وعلفكره انا بحثت في النت لاقيت انهه هيه احتمال تكون شاشه نوعه vision الهيه unionvision لان انا لاقيت ان unionaire بتصنع شاشا اسمهه unionvision بعدين الانا قلقان مينو فقط موضوع response time لانو مش مكتوب عليهه انت ايه هو رايك ايه ومن فضلكم لو سمحتو جوبونى واريد ردكم عليه

LEAGUE
26-04-2013, 21:38
ياجماعه انا لاغيت موضوع شراء الشاشه ومش هشتيرى الشاشه دى الراجل ده طلع نصاب روحتلو دلوقتى بيورينى الورقه مكتوب فيهه كل المواصفات لكن مش مكتوب هيه كام هيرتز ومش مكتوب response time ومش مكتوب view angele وكمان بقول ليه مفيش شاشه من uninoaire يمكن قصدك على فيجن الهيه unionaire vision يقولى مفيش حاجه اسمهه vision ويقولى دى الانا اعرفو انهه من unionaire ومش عارف طبعا نوعه كويس وموديلهه ولا اى حاجه ومعندهوش علبتهه وكمان يقولى ايه المصيبه يقولى المقدم 1100 جنيه بعد ما كان قايل ليه انو 800 جنيه النصاب انا بصراحه سيبتى مينو وبيتسهبل وميعرفش حاجه وميعرفش يعنى ايه response time وكمان نصاب

TERGAAAA
12-05-2013, 14:45
ياجماعه انا لاغيت موضوع شراء الشاشه ومش هشتيرى الشاشه دى الراجل ده طلع نصاب روحتلو دلوقتى بيورينى الورقه مكتوب فيهه كل المواصفات لكن مش مكتوب هيه كام هيرتز ومش مكتوب response time ومش مكتوب view angele وكمان بقول ليه مفيش شاشه من uninoaire يمكن قصدك على فيجن الهيه unionaire vision يقولى مفيش حاجه اسمهه vision ويقولى دى الانا اعرفو انهه من unionaire ومش عارف طبعا نوعه كويس وموديلهه ولا اى حاجه ومعندهوش علبتهه وكمان يقولى ايه المصيبه يقولى المقدم 1100 جنيه بعد ما كان قايل ليه انو 800 جنيه النصاب انا بصراحه سيبتى مينو وبيتسهبل وميعرفش حاجه وميعرفش يعنى ايه response time وكمان نصاب
بص يا غالى الاول مبروك انك الحمدلله مشترتش الشاشة
وانت هتدفع فلوس يعنى لازم تعرف كل حاجة عن الشاشة قبل ما تشتريها لازم تعرف زاوية الرؤية بتاعتها كام وزمن الاستجابة ومعدل الانتعاش او التجديد ومعدل التباين ولكل مواصفاتها
وبالنسبة لسؤال اية هيا response time دى زمن الاستجابة بمعنى ان دى قدرة الشاشة على تحديث او تغير الصور فى الثانية ولو الشاشة كانت بطيئة فى تحديث او نجديد الصو ر فى الصورة بيحدث ما يسما بالجوستنج اى الاشباح اى الاظلال وهيا تراكم الصور القديمة على الصور الحالية
اتمنا اكون افدتك
تحياتى